ФАКТИ.БГ

Вече ще губим пари и от бензиностанциите

Защо правителството иска да прахосва данъците ни и за държавна петролна компания

Публикувана: 23 Май, 2020 12:51
35 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 9268
Вече ще губим пари и от бензиностанциите
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.5 от 28 гласа.
Източник:
СЕГА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Опиянението по силната държава по време на извънредното положение ще даде тласък на държавния капитализъм. Това прогнозираха от "Сега" преди повече от два месеца. Но управляващите надминаха себе си - идеята за създаването на държавна петролна компания, която да изгради мрежа от бензиностанции, хвана всички неподготвени. Ясно е, че държавата е склонна да помпа мегаструктури – наскоро 1 млрд. лв. бяха преведени на "Български ВиК холдинг", но това поне е сфера, която и към момента е доминирана от публични компании. Завръщането на държавата в 100% частен сектор е нов етап от държавния капитализъм, който вече


не просто прахосва пари, а иска да хване юздите на икономиката


Традиционно у нас има два казуса с горивата. Единият е в контрабандата, а другият - в конкуренцията и цените. От години се бяга и от двете теми. Видима е например разликата в третирането на двете основни акцизни стоки в страната – цигари и горива. Контролът върху цигарите е тотален. Събират се празни опаковки в цялата страна и се изчислява размерът на нелегалния пазар на всеки три месеца, полицаи и митничари стоят по фабриките и преглеждат всеки камион, въведе се точна „трак енд трейс” система, която следи всяка една кутия цигари в пътя ѝ от фабриката през търговците и крайния потребител.

А при горивата? Отговорът обикновено е „камери ще следят всеки литър гориво”. Не е лошо да има видеонаблюдение, но


борбата с контрабандата става с измервателни уреди


и постоянен физически контрол. В тази посока бяха промените отпреди две седмици, които задължиха „Лукойл” да лицензира като отделни данъчни складове шестте си бази по протежението на продуктопровода между Бургас и София и да има отделни измервателни уреди за всеки от тях. Същият продуктопровод, чийто лиценз беше временно отнет през 2013 г. от Ваньо Танов. Докато постепенно се затяга контролът на горивата обаче, държавата тръгна по неразбираем начин да решава втория казус – конкуренцията и цените на горивата.

Публично обявените мотиви за създаване държавна петролна компания, която да оперира данъчни складове и бензиностанции, в прав текст признават, че проблем с конкуренцията на пазара на горива има и държавата е в невъзможност да осигури нормалното му функциониране. Не се установява картел, не се налагат санкции, нито се търсят нормативни решения за отваряне на достъпа до данъчните складове (в момента тече поредното разследване за картел, но не е ясно дали и то няма да приключи без резултат като предишните – б. р.). Държавата просто влиза на пазара по най-дърварския начин, като се опитва да донесе конкуренция чрез присъствието си. В това е и


парадоксът – да чакаме държавният капитализъм да осигури повече избор


и свобода за потребителите.

По думите на финансовия министър темата за държавните бензиностанции е вторична в предложените законови промени. Тази „вторична” тема обаче предвижда огромно усилие на държавата в следващите 1-2 години, което ще струва по консервативни оценки минимум 100 млн. лв. Ако идеята на държавата е да прави много големи и излъскани бензиностанции, тогава разходите биха били чувствително по-високи. Дори и ресурсът да не бъде предоставен директно от бюджета, това не променя факта, че зад подобно усилие стои публичен ресурс и неговото прахосване е чиста загуба за данъкоплатците.

Проблемът в тази идея обаче не е само в разходите за изграждането на държавните бензиностанции. По-големият проблем ще дойде, когато държавният капитализъм се развихри с тяхното управление. Малко ли примери имаме в момента за „успехите” на държавното предприемачество? При това говорим за сфера, която има директен и всекидневен контакт с крайния клиент – държавата неизменно губи всяко едно съревнование в подобни сфери. Лоша услуга, злоупотреби и трупане на дългове са неизбежни.

„Евтините” държавни бензиностанции могат да прехвърлят тежест от клиентите към данъкоплатците. Предлагането на „ниски цени” най-вероятно би довело до


трупането на загуби, които публичният сектор да покрива

Точно това правят всички държавни компании и в момента. Нима през бюджета не плащаме за по-ниската цена на билета в БДЖ? В най-добрия случай на колонката ще спечелим няколко стотинки, които после ще бъдат покрити от данъците ни. Ще платим и всичката корупция по етажите на новата мегакомпания.

И това наистина е добрият вариант, тъй като има и много по-негативен. Въобще няма гаранция, че държавните бензиностанции ще могат да предложат по-ниски цени на широк кръг клиенти. Цялостната услуга, която отива много отвъд сипването на бензин, най-вероятно ще е далеч от стандартите на големите играчи на пазара. Държавата не е много добра в спечелването на пазарен дял на конкурентни пазари, напротив – тя успява да губи пазарен дял дори на наглед гарантирани пазари. Ограниченият пазарен дял, както и огромният потенциал за злоупотреби – вижте например историите с горивото в БДЖ, силно ще лимитират възможността да се продава по-евтино.

Кампанийното ценообразуване обаче ще е възможно. Всъщност това е много силен политически мотив за влизането на този пазар –


инструмент за щабово управление във времена на недоволство


Всяко бъдещо напрежение покрай пазара на горива в България и наченки за протести ще могат да бъдат посрещнати с кампанийно решение на държавата да намали цената с няколко стотинки. Директен политически лост на пазар, който неведнъж е носил проблеми на правителствата в страната.

Да се върнем на основната тема с конкуренцията на пазара. Ако големият проблем е при данъчните складове, няма логика да се търси решението му в изграждането на държавни бензиностанции и хрантутенето на нова порция държавни капиталисти. Съществуват много възможни решения за данъчните складове и дори КЗК посочва такива. Една част от тях са свързани с мерки за ускоряване на процедурата по лицензиране на нови складове, тоест условия за по-бързо навлизане на пазара. Друга е свързана с възможността за двустранни споразумения и съхраняване на продукти в съседни държавни от ЕС. Трета би била с разписването на правила за отворен достъп до съществуващите данъчни складове. Това са по-пазарни решения, които заслужават внимание.

Ако нищо от това не може да проработи,


чак тогава идва идеята за изграждането на държавни данъчни складове


Последните биха отменили тежестта по първоначалната инвестиция на търговците и биха били потенциално отворени за всички. Те също обаче носят рискове – няма причина да вярваме, че държавата няма да се провали и в тази дейност, а и биха изисквали сериозни инвестиции с публични средства. Това е единственият смислен дебат в темата с конкуренцията при горивата – как да се реши темата с достъпа до данъчните складове. Строежът на бензиностанции с публични пари едва ли ще донесе ползи за потребителите, но ще гарантира тежест за данъкоплатците.

Автор: Петър Ганев, ИПИ

Източник: "Сега"

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.5 от 28 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
1
Този коментар е премахнат от модератор
2
Този коментар е премахнат от модератор
ха ха
3 Отговор
Кога не сме губили??

Оценка:
-5 +34

Банкя Ойл
4 Отговор
Обясниха ви многократно, че картел няма.
Има монопол и то частен. Ако се направи и държавен монопол, ПазарЪТ ще се саморегулира и всичко ще цъфне и ще върже, дори налъмите.

Оценка:
-6 +35

Йозеф
5 Отговор
Интересно от коя рафинерия ще се зареждат държавните бензиностанции. Също и ще трябва цяла структура, която да ги менажира. Общо взето ще бъде нещо като Български Пощи.

Оценка:
-7 +31

Кара
6 Отговор
А рафинерия откъде? Или ще ползваме съветската, която работи със руски петрол?

Оценка:
-6 +25

Wolf
7 Отговор
По логично е да строят зарядни за електромобили.

Коментиран от #9, #24


Оценка:
-16 +14

Гербав трол
8 Отговор

До коментар #2 от "00000014":


Държавни трябва да са единствено тези отрасли които налагат естествен монопол - от тук по-добре да има държавна рафинерия отколкото бензиностанции. По-добре енергоразпределителните дружества да са държавни защото може да отидеш на друга бензиностанция да заредиш ама не може един път да си купуваш тока от Енергопро а другия месец от ЕВН. Със водата е същото но тях никой не ги прави държавни.

Много ме съмнява че с тия държавни бензиностанции ще направят с парите на народа верига лъскави бензиностанции за някого който после ще ги приватизира за без пари.

Пък с картелното споразумение могат да се справят бързо - да сложат максимална надценка на горивата или данъкът след определена печалба да се увеличава драстично и готово. Обаче не искат - просто ни управлява мафия.

Оценка:
-3 +32

Гербав трол
9 Отговор

До коментар #7 от "Wolf":


По твоята логика може и зарядни за ракетно гориво да строят - колкото ракети има в България толкова и електромобили. И за какъв чеп са ни тези електромобили когато вече се доказа че са по-замърсяващи и от старите дизели.

Оценка:
-7 +19

Не разбирам
10 Отговор
Бате Тошко беше направил много бензиностанции! Сега нови ли ще правят, старите къде са?

Коментиран от #29


Оценка:
-1 +26

Дългият
11 Отговор
А стига платени публикации.....Нещо на петролният картел взе да му пари под ногите.Погледнато реално,Държавата изобщо не траябваше напълно да излиза нито от петролният нито от банковият сектор.Притесниха се че няма да могат да налагат пълен монопол...Хак им е.и сега реват и плащат за публикации

Оценка:
-3 +26

Шайба
12 Отговор
Ще налеят милиарди държавни пари в нещо от което да се краде на воля и след като фалира ще го раздържавят за левче на техен човек,който ще го доопоска за скраб.

Оценка:
-14 +16

ГруЮ
13 Отговор
Държавен капитализъм? Свиквайте. Светът, така или иначе отива в тази посока. Все повече сериозни хора пишат за това. Глобслизацията достига своите естествени лимити, а именно липсата на нови пазари и недостатъчни ресурси. Света става многополюсен и в тези условия държавите ще търсят повече контрол върху финансовите потоци за да могат да оцелеят. Ако не вярвате, вижте търговските войни, които се водят. При стабилни финансови източници, просто нямаше да има нужда от тях.

Оценка:
-7 +7

14
Този коментар е премахнат от модератор
Behemoth
15 Отговор
Май.ната му ....
важното е Баце да печели изборите!

Оценка:
-1 +9

Френко
16 Отговор
Цар Борис 3 е казал:"винаги с Германия и никога срещу Русия" Кой не го разбра? Не плюйте и не пикай те срещу вятъра, знаете какво се случва, а и няма защо!

Оценка:
-1 +20

Ако имаше държава като Италия с
17 Отговор
регулаторни органи и контрол с Гуардия ди финанца,картела щеше да бъде отдавна изкоренен,а не да влиза още един член,чрез държавата за сметка на данъкоплатците.

Оценка:
-3 +15

Пламен Цветков
18 Отговор
От 20 години живея в Португалия и тук правителството всяка седмица определя цените на горивата. Можеш да продаваш на каквато си искаш цена стига да е по-ниска от определената. Така е и със лекарствата, цената е написана на опаковката.

Оценка:
-0 +25

чичо
19 Отговор
Добра идея.Да се сетят и за хляба,здравето,тока,водата и даскалото.

Оценка:
-2 +10

Пламен
20 Отговор
Айидее.... защитниците на монопола започнаха с пропагандата и обработка на общественото мнение.

Оценка:
-2 +9

Кински
21 Отговор
Да оправят даначните складове и вноса на горивата ,а не да оставят рашаните да определят цените и да си гледат монопола.

Оценка:
-3 +8

AntiGERB
22 Отговор
Абе много защитници на петролните олигарси.Това е единственото за 11 години полезно за държавата и народа решение.Принципно аз съм за затвор на цялата шайка от ГЕРБ,заедно с водача им,но не мога да отрека че с това решение монопола на петролните олигарси отива на кино.И с тази стъпка ще поефтинее всичко(би трябвало),защото цените няма да са надути.Транспорта става по евтин а от там и стоките за потребление.А разни корумпета и тролове,които се опитват да ви убеждават,че това е вредно е поредния опит за манипулация.

Оценка:
-3 +14

РЕАЛИСТ
23 Отговор
Интересно е откъде държавата ще вземе пари за тази инвестиция. Хазната е празна, еврофондове за това няма. Значи ще тегли заем отново, за една рискована операция. Ама можеше да печели от това, нямаше да се приватизират бензиностанциите на Петрол. Помните ли, че първия търг за приватизация бе именно на бензиностанции и някакъв тарикат го спечели, без да има парите.

Оценка:
-2 +13

24
Този коментар е премахнат от модератор
25
Този коментар е премахнат от модератор
Вече
26 Отговор
Бензиностанциите губят от мен,защото от 1 година не зареждам писна ми да дедовото..транспорт бол

Оценка:
-2 +2

Пешо
27 Отговор
След като се построят така наречените,, държавни бензиностанции",
ще бъдат приватизирани на безценица от........?!!!!

Оценка:
-2 +4

Иван
28 Отговор
Сега на всеки литър ни товарят най малко по 50 стотинки.

Коментиран от #30


Оценка:
-0 +6

Ганчев
29 Отговор

До коментар #10 от "Не разбирам":


При мене са Тодоре.Пак са при нас.

Оценка:
-0 +0

30
Този коментар е премахнат от модератор
Кънчо Путкодеров
31 Отговор
Щом картела взе да вие на умряло чрез платените си журналистчета, значи държавата е на прав път. Успех! Чувал съм, че във Франция има държавни бензиностанции...

Оценка:
-2 +3

Едно циганче
32 Отговор
Държавата е лош стопанин. Затова след построяването им, ще ги дадем на консигнация.

Оценка:
-2 +1

Георги
33 Отговор
Германците строят ел.станции за електромобилите и пресмятат че трябва да подобрят ел. преносната мрежа за повишаващото се потребление от електромобилите.
Като в българия управляващите вдигнат стандарта на живот , да си позволим да закупим електромобили цените на горивата няма да ни прави впечатление

Оценка:
-0 +0

МЕНТЕ НОВИНА ЛИ Е
34 Отговор
Пoглeднeтe кaквo cтaвa c миниcтритe или c кoaлициoннитe пaртньoри. Зa Бoриcoв тoвa изглeждa e тeхнoлoгия, нищo рaзличнo. Тoй e упрaвлявaл, кaжи-рeчи, c вcички в Бългaрия, кoитo ca oбикaляли oкoлo 4%. C Първaнoв, c нaциoнaлиcти, c Рeфoрмaтoрcки блoк, c кoгoтo иcкaтe. В тoвa лeглo ca лягaли пoчти вcички, тaм нямa пoлитичecкa хигиeнa, или пoлитичecки принципи. A тoй e чoвeк, кoйтo e кaзвaл: ''Aз c нaциoнaлиcти никoгa''''.

Оценка:
-0 +1

ЦЕЛТА Е
35 Отговор
Публикувано във факти.бг: След като се построят така наречените,, държавни бензиностанции",
ще бъдат приватизирани на безценица от КРАДЦИТЕ

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
Трайчо Трайков
Трайчо Трайков коментира политическата криза
Реформаторският блок много пъти е бил на дръвника, но се е измъквал."

Още бисери