С навлизането на информационните технологии започваме да наблюдаваме едно ново неравенство в отношенията между хората – дигиталното неравенство.
Историята
С аграрната революция („Първата вълна“) започва да се оформя, макар и просто, разделение на труда – появяват се земеделска аристокрация, църковно духовенство, воини, роби и крепостни селяни. Индивидът унаследява статуса си, - което е обвързано и с различните нива на достъп до власт, образование, значимост в обществото. Неравенството е ясно изразено в достъпа до властта и до образование.
След индустриалната революция („Втората вълна“) започват все по-интензивни взаимодействия между индивидите – те вече не са в затворената семейна общност и дейността им не е ограничена само до аграрното производство. Образованието става общодостъпно и задължително за социализацията на младите хора. Уменията и специализираните знания се оказват с изключителна важност за възможността да се издигне индивидът в йерархията и да придобие по-висок статус, като основна роля за това играе и достъпът до капитали.
Съвременността
В момента ние сме свидетели на „Третата революционна вълна“ - тази на информационните технологии. Тя бележи изключителен прогрес в еволюционното развитие и на самия човек – негова втора онтогенеза. Ясно изразено е разрастването на потребностите на индивида, и поне на пръв поглед напълно логичният напредък на неговите интелектуални способности, адаптиращи се и задоволяващи новите нужди. Така основен фактор за включване в пазара на труда се превръща информационната грамотност на индивида, както и неговото желание да я придобие. Това става основа за появата на неравенството на „нашето време“, а именно - дигиталното.
Сега акцентът отново се връща върху човека. Човекът вече се разглежда не просто като биологичен организъм, а като своеобразен носител на капитал - иначе казано епохата на знанието абсолютизира ролята на човешкия капитал, който също се превръща в свръхценност. Основните „дейци” на тази епоха вече не са работниците на полето или машинистите. „Отново са работници, но с по-различни функции. Това са символните анализатори на „знанието”. Те манипулират по-скоро със символни значения, а не с машини.” (Ж. Владимиров).
„Поумняване” на вещите и „оглупяване” на хората
Безспорно най-интересно от чисто социално-психологическа гледна точка си остава феноменологичното явление – „поумняване” на вещите, за сметка на „оглупяването” на хората. Навлизането на „умните” телефони (смартфоните) бележи нов трансформационен процес, засягащ обществото.
Сами по себе си те определено са „шедьовърът” на технократизираната и технократизиращата се епоха, но в социален аспект нещата са далеч по-различни.
От средство за комуникация между индивидите те постепенно изземват и други, доста по-съществени функции.
Наблюдават се притеснителна тенденция: зараждаща се зависимост (дори на ниво съществуване) на човека от „интелекта”, но не личния, а онзи на машината. Вследствие на тази зависимост човек променя начина си на живот – общуването се „дигитализира”, развлеченията са „виртуални”, дори и получаването на каквато и да е по рода си информация става посредством тази вещ.
В икономически аспект картината е по-ясно видима. Колкото по-затруднен е достъпът до новите технологии за по-голямата част от обществото, толкова по-малък е растежът (до степен изобщо да липсва!).
Девалвация на знанието
В нравствен аспект знанието, обявено за свръхценност през „третата вълна”,... девалвира. И именно това е парадоксът. Докато през втората вълна то не е движещата сила, а само средство за постигане на по-ефективна индустриализация, личностният стремеж на отделните индивиди към него сякаш е бил много по-висок, обратнопропорционално на неговата по-слаба достъпност, фрагментарност и труднопостижимост. Сякаш мотивацията за постигането му е по-висока, стремежът към получаването и откриването му се превръща почти в морална категория, създавайки едно по-силно желание за вътрешно-социална интеграция, за разлика от съвремието ни. С навлизането на новите технологии възниква и нов тип неравенство. Неспособността за интегриране към новите модели на знанието и неадекватното използване на инструментариума за постигането му, води до задълбочаване на диференциацията между отделните групи. Все по-осезаемо е нежеланието за адаптация и интегриране, което води и до алиенацията и маргинализация на индивида, породени и от липсата на личностна мотивация.
Сегашните поколения имат пълен достъп до абсолютно цялата информация, която им е необходима, но колко се възползват от нея?!
Трупането на човешки капитал започва да бележи рязък спад именно във времето, когато той е с най-голямо значение. И въпреки че го съзнават, индивидите не предприемат никакви коригиращи мерки.
Ставаме свидетели на един уникален по рода си процес – създаване на нови форми на човешко съществуване и интелектуална инфантилизация на вида.
За децата е характерен силният интерес към всичко, което е забранено, недостъпно, всичкото „не”, което предизвиква у тях упорство, неотстъпчивост и реакция на съпротива и нарушаване на нормите. Подобно на тях новите поколения отказват да бъдат информирани, да „знаят”, „да бъдат” (по Фром), вероятно защото всичко е леснодостъпно и не създава предпоставки за интелектуална „игра” ( по Хьойзинха).
Демонстрацията на крайна незаинтересованост категорично говори за липса на лична мотивация, но по-лошото - за „ безкрайно незначителни” потребности.
Или по-просто - живеем в епоха на Знанието и точно в нея, като че ли „Знанието” за голяма част от обществото се обезсмисля като ценност.
Така стигаме до сформирането на нова класа в обществото – „класата на излишните”. Тази класа постепенно се превръща в сбор от деградирали социално и нравствено индивиди, които трудно се вписват в новата реалност. Новата дигитална ера представлява революционен скок в еволюционното развитие на homo sapiens-а, а „излишните” демонстрират нежеланието и невъзможността си да направят персонално този скок и да бъдат част от новата цивилизация
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 някой си там
08:19 20.12.2012
2 някой
Коментиран от #4
09:13 20.12.2012
3 330i
09:23 20.12.2012
4 Курами Янко
До коментар #2 от "някой":
Не е авторката, ами е преводачката. Наистина се е поуляла Сашка :) но ще се научи, няма страшно всички се учим.09:28 20.12.2012
5 iPad
10:09 20.12.2012
6 хмм
11:33 20.12.2012
7 Калинов
До No2 - е, нормално - не всеки владее нужния езиков и ментален инструментариум, за да разбира всичко - всяка дисциплина/ наука и т.н./ има свой собствен езиков код и терминология и разбирането й е просто въпрос на дискурсна компетентност.
От друга страна, разни издания в жълтата част на журналистическия спектър са доста по-лесно смилаеми откъм език, стил, внушения, пък и не будят повод за някакъв особен размисъл... :)
Поздравления на авторката - интересна и новаторска концепция!
Коментиран от #8
13:01 20.12.2012
8 Mupo
До коментар #7 от "Калинов":
Браво и на автора и на теб! Жалко за тези, които не разбират нито единия от двама ви.15:30 20.12.2012
9 Авторката на статията
съжалявам, че ще Ви разочаровам, но аз не съм преводач, а автор на написаното. Това е част една доста по-дълга разработка, която ще излезе март месец на книжния пазар и ще имате възможност да си я закупите. Между другото ми стана любопитно дали Вашите родители при кръщаването Ви са се водили от патриархалните традиции (детето да носи името на дядо си).
16:01 20.12.2012
10 Коста
16:19 20.12.2012
11 Петър
"Сегашните поколения имат пълен достъп до абсолютно цялата информация, която им е необходима, но колко се възползват от нея?!"
Съжалявам че ще ви репликирам, но днешните поколения имат всичко друго САМО НЕ И НЕОБХОДИМАТА ИНФОРМАЦИЯ !
Затова ви предлагам една Уекинка корекцийка, напишете думата "необходима" ето така -
"НЕобходима"
Защо ли ? Защото както се пише в "Китайски трактати за войната" - "Липсата на информация е много по-опасна от липсата на такава"
Вярвам разбирате мъдростта...макар и написана по по-проЗ начин.
Друга грешка която сте вметнали и явно очаквате да бъде изконсумирана на хапки, е ПРЕДПОЛОЖЕНИЕТО ВИ че:
"Тази класа постепенно се превръща в сбор от деградирали социално и нравствено индивиди, които трудно се вписват в новата реалност. "
НАПРОТИВ ! Именно тази "класа" в момента ви плаща парите и ТЕ ВЪОБЩЕ на са трудно-вписваща се ! Това са днешните Бай-Брадъровци, Чалгаджийници, К..вентии, Лесбиан и П..-грипалчовци ! Това е цялата ДУХОВНО-УМЪРТВЕНА СГАН (или както го написахте - СБОР), от лумпени, Морално-ашладисани хейтъри, които ИСТИНСКИ МРАЗЯТ ВСИЧКО ЦЕННО и СТОЙНОСТНО !
Но да ни извинявате - ТЕ НЕ САМО ЧЕ СА ЛЕСНО ВПИСАНИ В СОЦИУМА >>> ТЕ ГО ПРЕДСТАВЛЯВАТ ! Молим - поправете си заигравката със Съзнанието ни. Подобни редове бъдят тревога, защото явно се опитвате:
- или да изявите някакви загубени Блянове, по отминалото Светло
- или да вкорените Лъжа с чудовищни размери !
Ииии последното... вече ми свършва ЕнтЕлЕгЕнтността и гледам да компенсирам с удължаване на буквичките на белия фон...
"Новата дигитална ера представлява революционен скок в еволюционното развитие на homo sapiens-а"
ТОВА Е ПОСЛЕДНАТА, ЯРКО-ОЛИЦЕТВОРЯВАЩА НЕВЕЖЕСТВОТО ВИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА БИТИЕТО НИ ДНЕС !
НИЩО ПОДОБНО ! Не само че днешния Живот е ПЪЛНА ИЛЮЗИЯ, АБСОЛЮТНОТО МАТЕРИАЛНО и КУЛТУРНО ПАДЕНИЕ, АМИ НА ВСИЧКОТО ОТГОРЕ Е КРАЙНО НЕПРИЛИЧНО ДОРИ ДА СЕ ПОДХВЪРЛИ ДУМАТА "РАЗВИТИЕ" В ЕДИН ТАКА ДОБРЕ ЕРУДИРАН и ПОЧТИ-ФИЛОСОФСКИ ОФОРМЕН ТЕКСТ !
Отново се извинявам, но е крайно неприемливо да говорим за развитие, когато Децата ни гледат НАЙ-ОТВРТАТИТЕЛНИ ФОТОСИ, ПОДОБИЯ НА МУЗИКА и ИЗКУСТВО, да четат и пре-прочитат УЖАСНО-ИНФАНТИЛНИ "ВИЦОВЕ", да си вдигат Егото без дори да го съзнават... И НАКРАЯ >>> ДА ИСКАТ ДА ПРОБАТ ВСИЧКО ТОВА В ЖИВОТА ?!?
...и това да е "развитие" ? Хм... добре го каза един професор преди време: "НЕ РАЗБИРАТ РАЛИКАТА М/У УВАЖЕНИЕ и УНИЖЕНИЕ" !
.... "НЕ РАЗБИРАТ" ...проумявате ли го това ? Да не разбираш едно нещо е много по-опасно от това да НЕ ГО ЗНАЕШ !
Ако беше казал "НЕ ЗНАЯТ РАЗЛИКАТА М/У ...." щеше да е едно звученето и смисъла. Но да "НЕ РАЗБИРАШ" ... ето това е ужасната действителност !
16:45 20.12.2012
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 brawo
18:17 20.12.2012
14 bubblehead
19:09 20.12.2012
15 Николай
19:22 20.12.2012
16 ТРОШАЧА
А ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ,,РЕДОВИЯ'' ЧОВЕК ТО ВСЕКИ Е СВОБОДЕН ДА ИЗБЕРЕ НАЧИНА НА РАЗВИТИЕ И ЖИВОТ КАКЪВТО ГО РАЗБИРА И ХАРЕСВА ! АЗ НАПРИМЕР СЕ ЧУВСТВАМ ПРЕКРАСНО КОГАТО РАБОТЯ НА МЯСТО С ЧИСТ ВЪЗДУХ ДАЛЕЧЕ ОТ БЕНЗИНОВИ ИЗПАРЕНИЯ КАМЕРИ КОМПЛЕКСИРАНИ КОМЕРСИАЛНИ ХОРА СКЛОННИ ВСЕКИ МОМЕНТ НА КРАЙНОСТИ . РАБОТЯ ВЪРХУ ТОВА ДА ЖИВЕЯ ТАКА КАКТО АЗ ИСКАМ БЕЗ ДА МИ СОЧАТ С ПРЪСТ И МИ СЕ НАЛАГАТ И ГО ПОСТИГАМ МАКАР И ТРУДНО И ПЕТ ПАРИ НЕ ДАВАМ КАКВА ТОЧНО ПОЗИЦИЯ ЗАЕМАМ В ОБЩЕСТВОТО . НЯМА СТРЕС НЯМА НАПРЕЖЕНИЕ НЯМА ШЕФ НЯМА ЧАСОВНИК (даже няма енерго и В и К защото ползваме възобновяеми собствени източници) ... ИМА ЛЮБВЕОБИЛНО И УСМИХНАТО НОРМАЛНО СЕМЕЙСТВО В КОЕТО ИМАМЕ МНОГО ВРЕМЕ ЗА НАС А ТОВА ДО КОЕТО СТИГНАХМЕ – НАШАТА ИСТИНСКА СВОБОДА И НЕЗАВИСИМОСТ Е ПОВЕЧЕ ОТ СКЪПО ... ! ( всеки може да бъде СВОБОДЕН от СИСТЕМАТА и да живее чудесно стига да положи усилия в тази посока а ,,НОВИЯ ЧОВЕШКИ ВИД" – НЕ МОГА И НЕ ИСКАМ ДАЖЕ ДА ГИ МИСЛЯ !)
20:38 20.12.2012
17 Петър
Слагам емоции братко по една-едничка причина - НЕ ИЗЖИВЯВАШ ЛИ НЕЩАТА НА ДРУГИТЕ, КАТО СВОИ СОБСТВЕНИ...рано или късно се превръщаш в лицемер който само си тъпче очите и ушите с БОЛКИТЕ НА ХОРАТА !
А когато прекараш цялата тегоба и бъдещ нацизъм през вените си, щеш не щеш - ЗАПОЧВАШ ДА ГОВОРИШ (пишеш) С ТРЕПЕТ !
Ето затова...
"Дезинформацията е много по-опасна липсата на информация"
Така че, в този ред на философски мисли (и страсти :) - молим авторката да си прегледа писаното. Много повече ще ни е от полза, КОГАТО пренареди димичките си. Поздрави
20:41 20.12.2012
18 Студент
20:55 20.12.2012
19 Anonymous.
Поздравления за абсолютния коментар!Използвам участието ти във
форума за да напомня,че в северна България няма къща за гости
със собствена ферма и лице на главен път и шест езера за спортен риболов! Това приятелю се доизгражда в момента,но има
къде да седнем и да разговаряме!Поканен си! ИРАКЛИ
21:08 20.12.2012
20 Jack Western
22:00 20.12.2012
21 муспи
02:46 21.12.2012
22 ебенизър скрудж
класата на притежателите на средствата за производство ,това е
финансовия и индустриален капитал .
класата на наемния труд
споменатата "класа на излишните" не е класа , това са добре
познатите безработни .
16:10 21.12.2012
23 ИРАКЛИ
ръка още малко и доста работи ще си дойдат на подходящото место
Т.ЖИВКОВ каза метафорично"няма лабаво!Сега БОЙКО го реализира!
23:13 21.12.2012
24 Петър
Бих искал да отговоря на въпроса ти:
- "Кои са излишните за недостижимото за болшинството хора понятие живот? Тези които се приспособяват в това преливане от пусто в празно (че информационния псевдокеан се създава именно от тях), или тези които с цената на мизерията и презрението стоят настрана?"
Лично според мен, излишните са именно онези които създават дезинформацията и всичко онова което обърква хората. Казвам "онова", защото понякога тези хитреци използват и варианта с "лъжливото овчарче". Тоест, след като повторят една истина няколко стотин пъти, на човек му се струва вече че се говорят глупости и лъжи. Според мен дори, много зачестиха случаите с които се говори за Истината, и няма да е далеч времето когато масово на хората ще им се е втръснало да слушат за Нея и просто ще се радват да чуят някаква Лъжа !
Именно по този начин се УНИЩОЖАВА КАЧЕСТВОТО на информацията. Принизява се и се обезкостява самата Истина. Превръщат я в някаква втръснала храна за ухото, при което стойността й се свлича като седло от коня. То и затова се казва, че "За всяко нещо си има време и място", и ако се тръби за едно явление и ситуация (пък било то и 100% Истина), само че не в правилния момент и не пред нужния състав от хора - тогава пустощта е неизбежна ! Тогава дори и най-ценното - се ОБЕЗЛИЧАВА ! Ето взмете например Женското същество, и респ. - тяло ?
Някой случайно да е забелязал в какво е превърнато...в днешно време ? Даже бих допълнил - от 1394-та (когато за първи път някакъв долен воьор си е позволил да на "нарисува" метресата си, т.е. - градската проститутка... и разбира се - ЗА ДА СЕ ПРОЧУЕ) ?! И как мислите - дали се е прочул ? Какво е направил с него Бог ? Къде му е името ? Мдаа...
Лично смятам че наказания от този тип (а и много по-жестоки) си имат своя мног по-дълбок смисъл, но кажете - как да го обясни човек на днешното поколение ? Къде да се пресели (телепортира) за да научи Децата си на най-сакралните етапи и техники от Живота ? Има ли въобще кътче, където да може да остане насаме и да "вложи" познанията си в следващото поколение БЕЗ да бъде облян от (както го нарече "муспи" #21) - ЛЕГИОНИТЕ ВЛАСТИ и ТЕХНИТЕ АТАКИ ?
Как да излезеш от този водовъртеж, от тази черна дупка (която толкова много им хареса на ПСЕВДО-учЕните, че даже и обясниха поредната глупост, че Живота тръгнал от там ?!) Изглежда на някои дотолкова им е писнало да повтарят и потретват Истината, че сега е дошъл ред на цинизма, идиотизма и вулгарното НЕблагорпиличие (и в думи, и в дела)... за да обяснят >>>присъствието си ! Явно дотам им стигат силиците, защото ако не друго, то поне за ПОСТОЯННОТО си присъствие на манежа на Оправниците, трябва да дадат обяснение.
Какво правят там от време оно, какви са ги свършили през последните години, десетилетия, векове... И лъъъжат , та пушак се 'дига... и ашладисаните блеееят от кеф, че им замазват картината и възприятията и обноските и всичко...
Ето затова братле "муспи", смятам че НЕ вторите (мизерстващите и странящите) са излишните ! А напротив - онези които са ги довели до това състояние !!!
01:47 30.12.2012