Дълги години любители и специалисти обсъждаха какво би станало, ако Mercedes-Benz се намеси в борбата в най-масовия компактен клас. През 1997 г. германският концерн сложи край на спекулациите. Символът на лукса и престижа - трилъчната звезда, слезе "сред народа" с най-малкия си модел, произвеждан някога. А-класата стана и първият автомобил на компанията с над 100-годишна история с предно предаване. За жалост дебютът на Baby Benz бе съпроводен с гробовен скандал. Изпитатели и журналисти от шведско издание не само катурнаха дребосъка при провеждане на т.нар. "лосов тест", а и се постараха целият свят да научи. В Щутгарт обаче реагираха точно така, както се полага на производител от световна величина. Mercedes-Benz отзова всички продадени автомобили от А-класата за отстраняване на проблемите и осигури на клиентите си други коли, докато бъдат направени доработките. Последните включваха промени в окачването, което бе "втвърдено", намаляване на клиренса и серийно монтиране на електронна стабилизираща система, предлагана до този момент само срещу допълнително запащане.
А-класата на Mercedes-Benz не разруши статуквото в Голфовия клас. Лидерите в него си останаха същите, но пък и Baby Benz-ът не се вместваше съвсем в клишето за компактен хечбек на достъпна цена. Изтърсакът от Щутгарт представлява по-скоро екстравагантен еднообемник. Макар да е най-евтиният автомобил с трилъчна звезда, той е чувствително по-скъп от аналогични модели на други производители, което обяснява защо така и не постигна бленувания пазарен фурор. Ортодоксалните почитатели на марката го пренебрегнаха тутакси, а за останалите той просто не бе достатъчно практичен.
Седем години след премиерата си Mercedes-Benz A-klasse все още се среща прекалено рядко по българските улици, за да могат да се направят солидни заключения за експлоатацията му в родни условия. Едно обаче е сигурно - когато германците се изказват не особено ласкаво за немски автомобил, потенциалният купувач би постъпил далновидно ако има едно на ум преди да се сдобие с него. Оценките на специалисти и собственици съвпадат почти напълно. В Mercedes-Benz определено имат какво да научат за компактния клас. Без да страда от неизлечими болести, А-класата показа редица слабости през първите години от производството си.
През 2001-ва в Щутгарт си взеха бележка от упреците и подложиха модела на мащабна преработка, след която дребосъкът с прево можеше да претендира за честта да носи звездната емблема. Самите германци обаче горещо съветват да се избягват колите отпреди това. Причина за това са детските болести на А-класата, които започват да се проявяват особено осезаемо след навъртането на 100-ина хиляди километра.Да се говори за най-малкия Mercedes-Benz с акцент върху престижа няма особен смисъл. За сметка на това "бебето" спечели купувачи и специалисти с технологичните си нововъведения още през 1997-ма. На първо място сред тях неминуемо се споменава т. нар. "сандвичова" конструкция на
каросерията
Под абсолютно равния под са разположени изпускателната система, резервоарът, акумулаторът и някои компоненти на задното окачване, прикрити с допълнителен панел отдолу. Освен структурна здравина и устойчивост на усукване, такова инженерно хрумване решава радикално потенциалните проблеми с корозията. Изработката, както може да се очаква, е на непостижимо за други производители ниво. Да се сравнява А-класата с останалите модели на марката обаче е неуместно. Подозренията, че в Mercedes-Benz са спестявали оттук-оттам в името на по-ниската крайна цена, се подхранват от използваните материали. Те изглеждат някак евтино и с годините интериорът започва да поскръцва. Клатещите се предни седалки - особено шофьорската, съвсем не са рядкост, а ламелният покрив често тече. След модернизацията от 2001-ва качеството на изработката се подобрява значително, а и повечето от материалите са заменени. Най-лесният начин да се разпознаят колите, произведени след това, са гладките стъкла на фаровете.
Освен с революционната си каросерия, преди 7 години Mercedes-Benz A-klasse впечатли специалистите с
двигателите
които концернът беше подготвил за мъника. Те имаха твърде малко общо с класическите агрегати на щутгартци. Базовият мотор бе с обем едва 1.4 литра, нечувана кубатура за Mercedes-Benz. Отгоре на всичко малкото двигателче бе форсирано до 82 к.с. - също точно наопаки на представата за спокойните и уравновесени мотори на компанията. Между другото, за да спази обозначенията си, фирмата въвежда в леко заблуждение купувачите. Под индекса А 140 се продават автомобили с 1 397-кубиков агрегат, а и такива с 1 598 см3. Мощността им не се различава, но причините за такова решение остават загадка при положение, че съществува модификация А 160. С мощност от 102 к.с. тя върви значително по-добре с не много повече бензин. Най-рядко се срещат коли с 1.9-литровия мотор (125 к.с.) и абсолютните екзотики A 210 Evolution с впечатляващите за такъв запъртък 140 коня.
Сред почитателите на Mercedes-Benz дизелът се радва на особена любов. Добре известно е, че в Щутгарт се произвеждат най-добрите "нафтови" мотори в света и А-класата разполага с един от тях. Кой знае защо той също се продава под два индекса - А 160 и А 170, макар да е с кубатура от 1 689 см3. Единственото, което отличава двете модификации, е мощността. В първия случай тя и 60 к.с., а във втория - 75 коня. През 2001 г. щутгартци добавят още 20 к.с. към нея. Дори в първоначалната си форма обаче дизелите са сред най-търсените версии. Притежават отлични тягови характеристики и са изключително икономични.
Както може да се очаква, производител от ранга на Mercedes-Benz трудно ще си позволи проблеми по силовата част. Двигателите на А-класата практически не показват дефекти и само безхаберното отношение на собственика може да коства здравето им. Единственият по-често споменаван недостатък е трудният старт в много студено време. Препрограмиране на електронния управляващ блок в добър сервиз го решава завинаги. Понякога качеството на бензина си казва думата и свещите с платинени диоди изкарват не повече от 20 000 км вместо обещаваните от Mercedes-Benz 100 хиляди.
Стремежът на щутгартските инженери към компактност затруднява доста обслужването на А-класата. Моторният отсек е толкова плътно структуриран, че някои съвсем елементарни операции изискват не само специализирани инструменти, а и демонтиране на двигателя - например замяна на ремък на генератора.Най-много критики от механици и собственици обаче търпи
ходовата част
на мъника. Според статистиките на техническите служби окачването на А-класата създава постоянни проблеми заради износването на различни компоненти, заради което предницата почти винаги хлопа. Задният мост също не е особено издръжлив, а по родните улици състоянието му бързо се влошава. Разбира се, замяната на втулки и накрайници не е особено скъпа, но за собственика на петгодишен Mercedes-Benz дрънчащата ходова част не е особено приятна. Вярно, инженерите на компанията бързо наваксаха липсата на опит с предното предаване и през 2001 г. повечето недостатъци не бяха отстранени, но за пазара на употребявани автомобили това не е кой знае какво успокоение.
В Щутгарт наричат А-класата "студентски" автомобил. Моделът е значително по-опростен от големите си братя. Броят на електронните възли, например, е сведен до десетина в сравнение с 60-те в S-класата. Простотата обикновено гарантира липса на проблеми, но - колкото и странно да звучи - недостатъци не липсват. Специалистите обясняват отказите на централното заключване и контролера на имобилайзер с ценовата категория на модела, но това все пак е Mercedes-Benz...
Именно с този мотив се успокояват повечето потенциални собственици на А-класата. Покупката на щутгартския дребосък обаче се оправдава единствено ако е произведен след 2001 г. На пазара има далеч по-сполучливи модели на същата възраст, които отгоре на всичко са и по-евтини.
Справка за модела
|
|
Mercedes-Benz A-klasse (W168)
|
|
История
|
|
Май 1997 | Пред публика за първи път е показан Mercedes-Benz A-klasse, най-малкият модел в историята на компанията |
Септември 1997 | Започват продажбите на А-класата с 1.4- и 1.6-литров двигател с мощност съответно 82 и 102 к.с. (А 140 и А 160) |
Ноември 1997 | След провал в изпитанията с т. нар. “лосов” тест моделът е изтеглен незабавно от пазара |
Февруари 1998 | Продажбите са възобновени, като в серийното оборудване е включена електронна стабилизираща система |
Август 1998 | Започва оборудването с 1.7-литров дизелов двигател (60 или 75 к.с.) |
Март 2001 | Проведена е мащабна модернизация на А-класата |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
4 450 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
2 700 EUR
|
Динамо
|
500 EUR
|
Стартер
|
510 EUR
|
Водна помпа
|
275 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
980 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
210 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
105 EUR
|
Фар (комплект)
|
190 EUR
|
Преден калник
|
390 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части
по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Mercedes-Benz A 140 /82 к. с./, произведен през 1998 г. |
Mercedes-Benz A-klasse (W168)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Mercedes-Benz A-klasse (W168)
|
|
Работен обем
|
1 397-2 100 куб. см
|
Мощност
|
60-140 к. с. |
Максимална скорост
|
150-203 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.8-8.2 сек.
|
Volkswagen Golf (1J1)
|
|
Работен обем
|
1 390-3 189 куб. см
|
Мощност
|
68-240 к. с.
|
Максимална скорост
|
171-247 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.5-6.6 сек.
|
Opel Astra (G)
|
|
Работен обем
|
1 199-2 198 куб. см
|
Мощност
|
68-200 к. с. |
Максимална скорост
|
163-240 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
17.5-7.5 сек.
|
Toyota Corolla (E11)
|
|
Работен обем
|
1 332-1 975 куб. см
|
Мощност
|
72-110 к. с. |
Максимална скорост
|
165-195 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.4-10.2 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Теодор
12:45 29.01.2010
2 MERCEDESSSS
00:16 13.11.2010
3 Александър
23:18 27.12.2011
4 Веско
03:37 25.05.2017