4 Септември, 2004 13:23 736 0

Тролеят-беглец

  • kaz-
  • eliica-
  • keio advanced zero-emission vehicle

Япония увековечаването на личност или събитие на пощенска марка се смята за особена чест. Оказвана е на много малко живи хора, а за да бъде почетен автомобил, той трябва наистина да е забележителен. Такъв, според самураите, са например първият модел на Toyota, шампионските болиди на Honda от края на 80-те или победителите в различни ралита. През януари тази година обаче започнаха продажби на пощенски марки, които изобразяват возило, останало малко встрани от световния медиен интерес. Неотдавна Keio Advanced Zero-Emission Vehicle или просто KAZ постави световен рекорд за скорост за автмобил, задвижван с електричество. Постижението на осемколесното хай-тек чудо от 311 км/ч бе отбелязано от почти всички специализиран издания, но извън Япония малцина погледнаха сериозно на творението на професор Хироши Шимидзу. Фантасмагориите, които излизат от лабораториите на университетите в Страната на изгряващото слънце, обикновено пълнят рубриките "Любопитно" на ежедневниците, но рядко се радват на подобаващо сериозен интерес. Може би заради факта, че повечето от тях изглеждат прекалено футуристично на останалия свят.

Професор Шимидзу обаче явно не се тревожи за това. От 1978 г. насам преподавателят в университета в Кейо е проектирал и построил общо седем напълно функционални електромобила. KAZ бе шестият от тях. Неговият наследник носи името Eliica и този март в Италия постави нов световен рекорд за возило, задвижвано с електричество. Постижението от 400 км/ч е неофициално, но по всичко личи елегантната петместна лимузина няма да изпита затруднения да го повтори. Още при първите си тестове на пистата Куроисо северно от Токио в началото на годината бившият пилот от Формула 1 Юкио Катаяма с лекота успя да подобри рекорда на KAZ, ускорявайки до 315 км/ч.Названието Eliica се разшифрова като Electronic Li-Ion Battery Car или автомобил с йон-литиеви батерии. Осемколесната красавица бе показана за първи път като макет в мащаб 1:5 през септември 2003 г. и още тогава японците заявиха, че целта им ще бъде да създадат най-бързия автомобил в света. Амбициите на създателите бяха Eliica да развива скорост от 400 км/ч за не повече от 75 секунди. За целта трябваше да й помогнат двигатели с обща мощност 640 к.с. При габарити от 5 100 мм дължина, 1 900 мм широчина и 1 400 височина и маса 2 400 кг, разходът на енергия щеше да бъде три пъти по-малък от този на бензинов автомобил със същите размери. Обявена бе и цената на Eliica - 500 млн. йени (около $4.7 млн.). През октомври миналата година пък модел в реални размери хвърли във възторг посетителите на Токийското автоизложение. Макетът не бе функциониращ, но изключително елегантните форми станаха достатъчен повод за оживени дискусии. Дори само коефициентът на въздушно съпротивление Сх=0.17 предсказваше, че пред публиката стои истински рекордьор. Ето защо съобщението за постиженията на Eliica в началото на 2004-та бяха приети по-скоро като логични.

В работата на Хироши Шимидзу над осемколесния атлет са помагали 40 студенти, а броят на спонсорите надхвърля 45. Сред тях изпъкват имената на Sanyo и Bridgestone. За жалост от списъка с партньори отсъстват крупни автопроизводители. Това звучи странно на фона на скоростта, с която се развиват електромобилите и хибридните возила в Япония. Рекордните постижения на Eliica имат шанса да променят отношението на гигантите, още повече, че хубавицата съвсем не е просто експериментален прототип, а напълно завършен автомобил. В салона на колата има пет абсолютно функционални места. Компонентният принцип на конструкцията позволява реорганизирането на интериора по подобие на минивановете. Четирите оси с двигател във всяко от колелата са закрепени към каросерията с тандемно окачване. Енергията осигуряват йон-литиеви батерии, чийто капацитет стига за пробег от 300-320 км. Шимидзу твърди, че серийното производство на Eliica зависи единствено от способността на производителите да разработят достатъчно евтини акумулатори от този тип. Според него и младите му сътрудници от университета в Кейо през 2010 г. това неминуемо ще се случи и светът най-сетне ще получи енергийна независимост, а гаражите ще станат по-чисти от аптека. За обикновените автомобилисти остава да разберат дали японците имат право или тролеят-стрела ще свърши амбициозното си пътуване на пощенска марка.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА