На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли Жигули и Лада по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката Лада се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като Жигули.
Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на Фиат на основата на модела Фиат 124. Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.
През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.
След разпада на СССР АвтоВАЗ изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.
Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.
От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.
В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.
През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бай Иван
Окачването е подсилено.
Съединителят е хидравличен вместо с жило
Ламарината е по-дебела
Задни барабани вместо дискове(през 60те дисковете не са били кой-знае-колко по-добри)
Има си писано в интернет по темата.
Коментиран от #20
07:42 04.05.2017
2 СИЛА
Коментиран от #13
08:18 04.05.2017
3 Инженер
08:30 04.05.2017
4 Инженер
08:31 04.05.2017
5 onq s konq
08:45 04.05.2017
6 ШАРАН БГ
08:54 04.05.2017
7 Спас
09:01 04.05.2017
8 Въдица
09:09 04.05.2017
9 Чичо Кор
09:15 04.05.2017
10 КЪРКЕЛА
09:22 04.05.2017
11 гост
09:59 04.05.2017
12 ba4kator
10:01 04.05.2017
13 бай Иван
До коментар #2 от "СИЛА":
За сигурност и комфорт не ми дреме. Като се изтряскаш ако ще и с най-новата кола със 140 в стена си пътник.Всеки има различен вкус, аз си падам по по-квадратни. Ти си карай мултиплата като искаш извивки.
Мощ и ускорение е лесно- друг двигател, или просто нов карбуратор и разпределителен вал. Все пак става въпрос за автомобил под тон.
Пък не знам какво искаш от двигател от 1966.
11:32 04.05.2017
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Тунинг
Коментиран от #17
12:27 04.05.2017
17 бай Иван
До коментар #16 от "Тунинг":
Ако, ако...Стой си вкъщи на дивана ей ти комфорт, ей ти сигурност.
12:37 04.05.2017
18 Мале
13:28 04.05.2017
19 Лада
13:41 04.05.2017
20 DOHC
До коментар #1 от "бай Иван":
"(през 60те дисковете не са били кой-знае-колко по-добри)"Вярвай си че 2101 е по-добро от 124.
Наистина има много изписано по темата, но в никой случай 2101 е по-добро освен това че е от по-дебела ламарина и по-малко гние.
Фиата е по-лек, по-изпипан откъм детайла (по-хубав и елегантен е, с по-добри дръжки на вратите, фарове и т.н. пък се предлага и с мотори с 2 разпределителни вала 1600 - 95кс и 1400 - 80кс а даже и с 1800 - 128кс)
Коментиран от #21
13:44 04.05.2017
21 бай Иван
До коментар #20 от "DOHC":
Фиат им предлагат TwinCam двигателите, обаче ш..ните комунисти отказват, било буржоазия/но.Цялата идея е била да се направи кола за масите- затова не е толкова "изпипано" и някои части са направени по-лесни за производство.
Като се има впредвид колко се е чакало...
Аз комунистите ги ненавиждам точно заради това- ако се бяха постарали малко повече можеше и да имат по-хубави неща, ама уви, планът на Германия за победа през 1вата световна успя със закъснение(1917 пращат прогонения Ленин от Швейцария в Русия с брониран влак, а пък той в голяма степен е бил повлиян от Карл Маркс, който е немец, така че може и да се каже че до някаква степен комунизмът е немски)
А иначе съм фен на всичко със задно и квадратен дизайн(изключение за Галант 8)(вкл. Skyline R30-32, Holden Commodore, E34, Datsun, Subaru 1800 и др.)
Коментиран от #22
15:01 04.05.2017
22 DOHC
До коментар #21 от "бай Иван":
Квадратния дизайн е през 80те, тогава са и най-здравите автомобили и няма как да не си фен. Но лично екстериора от 60те и 70те според мен е най-красив. Като здравина колите от 80те нямат равни.Аз също много харесвам Datsun 510, Subaru 1800/leone.
15:37 04.05.2017
23 И Аз
Коментиран от #24, #27
16:16 04.05.2017
24 бай Иван
До коментар #23 от "И Аз":
да бе, то затова с турбо за 30 евра и инжекцион K-Jetronic прави 200 коня от 1200 кубика(TurboToffi- driftworks.com)16:38 04.05.2017
25 Атмосферка
Коментиран от #26
16:42 04.05.2017
26 бай Иван
До коментар #25 от "Атмосферка":
Ходи го питай онзи.Карантиите не ги е пипал, само буталата е сменявал комплектно докато нацели горивната смес(отнишението въздух:гориво) и то със заводски, а не доработвани.
17:15 04.05.2017
27 DOHC
До коментар #23 от "И Аз":
VFTS-ките състезателните от едно време са 160кс атмосферни от 1.6. Лично съм виждал съзтезателна лада атмосферна която се развърта до 9000 оборота и беше към 180-200кс.С умения и много труд и от соц автомобил можеш да направиш бърза кола...
18:48 04.05.2017
28 гост
19:05 04.05.2017
29 Абе
Коментиран от #30, #32
19:42 04.05.2017
30 бай Иван
До коментар #29 от "Абе":
хахаха, много смешен коментар.Ей ти чети: https://www.driftworks.com/forum/threads/turbotoffi-low-budget-drifter-have-fun-lada-1200l.97900/
20:24 04.05.2017
31 Пабло
21:19 04.05.2017
32 бай Иван
До коментар #29 от "Абе":
Може и да си забравил за Гошо Карбуратора и неговия Жигулатор дето бягаше 12-ки на атмосферен ладов двигател.То вярно че беше само купе и двигател, при това дори без задни спирачки, ама късаше всичко.
00:46 05.05.2017
33 Е НЕ
Коментиран от #34
08:29 05.05.2017
34 бай Иван
До коментар #33 от "Е НЕ":
За какво му е атмосферка като без да сменя нищо може 200 коня?10:06 05.05.2017
35 Може
Коментиран от #36
11:59 05.05.2017
36 бай Иван
До коментар #35 от "Може":
Защо пък реши така?Дочул отнякъде че на някой дето не знае как се сменя масло му изпушил двигателя и айдее, всички са калпави.
Те ги правят по 150 коня за ежедневни и 400-500(АМАГ 2107)за съствзания, та тоя щял да изпуши за 200км.
13:10 05.05.2017
37 Лада 2105
18:35 05.05.2017