4 Май, 2017 07:32 7 667 37

4 май 1966 г. - ЧРД на Жигули и Лада

  • лада-
  • жигули
4 май 1966 г. - ЧРД на Жигули и Лада - 1

На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли Жигули и Лада по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката Лада се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като Жигули.

Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на Фиат на основата на модела Фиат 124. Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.

През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.

След разпада на СССР АвтоВАЗ изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.

Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.

От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.

В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.

През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 бай Иван

    33 5 Отговор
    между 124 и 2101 има над 800 разлики, включително напълно различен двигател.
    Окачването е подсилено.
    Съединителят е хидравличен вместо с жило
    Ламарината е по-дебела
    Задни барабани вместо дискове(през 60те дисковете не са били кой-знае-колко по-добри)
    Има си писано в интернет по темата.

    Коментиран от #20

  • 2 СИЛА

    23 27 Отговор
    каква мощ, какво ускорение, каква сигурност, какви изащни форми...каква кола само...от 1966-2017...никаква промяна. Е това се нарича успешен продукт 😂😂😂

    Коментиран от #13

  • 3 Инженер

    13 21 Отговор
    Ау да...тази тема заслужава да бъде в отдел ТЕХНОЛИИ... 😂
  • 4 Инженер

    6 19 Отговор
    Ау да...тази тема заслужава да бъде в отдел ТЕХНОЛОГИИ... 😂
  • 5 onq s konq

    12 27 Отговор
    На практика руснака купува лиценз на италиански боклук за да произвежда руски боклук,който пък да продава в Русия и ИЗТОЧНИЯ БЛОК.А как се продава "по руски"?Е с калашник опрян на челото не става щото е мн грубо,но като ЗАБРАНИШ ЗАПАДНИЯ ВНОС,...ОСТАВА САМО ИЗТОЧНИЯ-проста работа!Затова и след падането на желязната завеса производството на ВАЗ се срива моментално.В момента се прилага абс същата тактика,като "лошия Запад" се договаря с Русия да произвежда И ДА ПРОДАВА боклуци в завода ВАЗ,като печалбата ще се дели.Естествено руската страна се съгласява щото "по-добре нещо,отколкото нищо",а вместо "желязна завеса" за конкурентен внос се ползват умопромрачителни ВНОСНИ МИТА.Тва е положението:)
  • 6 ШАРАН БГ

    18 11 Отговор
    Всеки автомобил трябва да отговаря на природните условия, в които ще се експлоатира !! В Европа на 5 км. селище - през зимата до -10, -15 градуса студ по Целзий и сняг - де има , де не. В Русия - на 200 - 500 км / да не говорим за територии зад Урал/ селище и зимата -20, -30 градуса студ и сняг до пояс!!!! Кой с кого и кой с какво трябва да се съобразява, когато създава " тачка"?? Ако един хубав / по нашите разбирания/ автомобил, нацвъкан с теЙтика и електроника се повреди на сред "руское поле" зимата при - 20 студ и по на 100-тина км от" керемида" в двете посоки - какво прави руснака, ако не я подкара тази машина до един час време? Ляга в снега и чака" бялата", нали ???При такива разстояния и телефонните връзки са проблем! Руската машина трябва да е надежна, сигурна, с минимални възможности за повреда ! Да е лесна за обслужване и ремонт. Да има прекрасно отопление през зимата. Водачът да мисли само за бензин / там и нафтата е проблемно гориво/ !
  • 7 Спас

    24 23 Отговор
    Те щото хората в Аляска и Канада нямат студове, но като гледам отлично се справят и без руските чудеса на автомобилостроенето!
  • 8 Въдица

    19 20 Отговор
    Шаране, логиката ти е чисто рибарска...недей да си мислиш, че тоя леген е измислен специално за териториите ЗАД УРАЛ... а в най-студените и мрачни места на Земята има много превозни средства, но не и ЛАДА.
  • 9 Чичо Кор

    17 10 Отговор
    Какво карахте преди 30 години!!!!!!Половината от коментиращите сте на възраст от 13-15 к'во ли разбирате от двигатели и коли!!!!!!
  • 10 КЪРКЕЛА

    9 23 Отговор
    АБСОЛЮТЕН БОКЛУК КЕФИ МЕ КАТО КАРАМ ЗАД ТАКОВА НЕЩО (ЖИГУЛИ ЛАДА) КАРА БАЙ ЦВЯТКО ТО ЕБАСИ ОБЛЕГАЛКАТА ВИЖДА СЕ СЛИПОВЕТЕ НА ШОФЬОРА АБСССССОЛЮТЕН САНДЪК
  • 11 гост

    7 23 Отговор
    Това "по лиценз на Fiat" направо ме уби. Лиценз са си извадили комунистите... хахах.
  • 12 ba4kator

    14 6 Отговор
    Руснака си прави коли достъпни за по-голямата част от населението СИ. Тук и това нямаме.
  • 13 бай Иван

    19 4 Отговор

    До коментар #2 от "СИЛА":

    За сигурност и комфорт не ми дреме. Като се изтряскаш ако ще и с най-новата кола със 140 в стена си пътник.
    Всеки има различен вкус, аз си падам по по-квадратни. Ти си карай мултиплата като искаш извивки.
    Мощ и ускорение е лесно- друг двигател, или просто нов карбуратор и разпределителен вал. Все пак става въпрос за автомобил под тон.
    Пък не знам какво искаш от двигател от 1966.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Тунинг

    7 13 Отговор
    Иване тоя тунинг изисква много време и много пари за една прогнила Лада... как може да правиш такива крайни изказвания...ако се бутнеш със 140 в стена... човече с тая твойта тунингована Лада ако вземеш да се правиш на дрифтаджия и отнемеш предимството на някоя мацка със закупения от нейният тъпкач x3 да не кажем и нещо по-голямо...и те закачи със 30 км в час... може и да нямаш възможност да разбереш, в колко несигурен автомобил си се качил...и колко е важна сигурността...

    Коментиран от #17

  • 17 бай Иван

    8 3 Отговор

    До коментар #16 от "Тунинг":

    Ако, ако...
    Стой си вкъщи на дивана ей ти комфорт, ей ти сигурност.
  • 18 Мале

    8 9 Отговор
    Тука повечето са с руски наклонности включително и модераторчето 😂 Елате в 21 век...кви лади коментирате, а и се нервирате и реагирате остро на истината- Ладата е меко казано леген на колела, която чупи шарнири като солети и се получава изпадене на колелото... и едиственото, което остава е да се молите на иконата в купето, която именно комунистите отричат 😂 Е Боже прости им невежеството и накарай слепите да прогледнат !
  • 19 Лада

    12 3 Отговор
    На рождения ден на директора на завода Лада, 3 пъти сменяли свещите на тортата.
  • 20 DOHC

    6 2 Отговор

    До коментар #1 от "бай Иван":

    "(през 60те дисковете не са били кой-знае-колко по-добри)"
    Вярвай си че 2101 е по-добро от 124.
    Наистина има много изписано по темата, но в никой случай 2101 е по-добро освен това че е от по-дебела ламарина и по-малко гние.
    Фиата е по-лек, по-изпипан откъм детайла (по-хубав и елегантен е, с по-добри дръжки на вратите, фарове и т.н. пък се предлага и с мотори с 2 разпределителни вала 1600 - 95кс и 1400 - 80кс а даже и с 1800 - 128кс)

    Коментиран от #21

  • 21 бай Иван

    7 0 Отговор

    До коментар #20 от "DOHC":

    Фиат им предлагат TwinCam двигателите, обаче ш..ните комунисти отказват, било буржоазия/но.
    Цялата идея е била да се направи кола за масите- затова не е толкова "изпипано" и някои части са направени по-лесни за производство.
    Като се има впредвид колко се е чакало...
    Аз комунистите ги ненавиждам точно заради това- ако се бяха постарали малко повече можеше и да имат по-хубави неща, ама уви, планът на Германия за победа през 1вата световна успя със закъснение(1917 пращат прогонения Ленин от Швейцария в Русия с брониран влак, а пък той в голяма степен е бил повлиян от Карл Маркс, който е немец, така че може и да се каже че до някаква степен комунизмът е немски)
    А иначе съм фен на всичко със задно и квадратен дизайн(изключение за Галант 8)(вкл. Skyline R30-32, Holden Commodore, E34, Datsun, Subaru 1800 и др.)

    Коментиран от #22

  • 22 DOHC

    7 0 Отговор

    До коментар #21 от "бай Иван":

    Квадратния дизайн е през 80те, тогава са и най-здравите автомобили и няма как да не си фен. Но лично екстериора от 60те и 70те според мен е най-красив. Като здравина колите от 80те нямат равни.
    Аз също много харесвам Datsun 510, Subaru 1800/leone.
  • 23 И Аз

    2 8 Отговор
    И аз съм фен на тези, но ладата е кенеф, и колкото и да я тунинговаш, повече от 125 коня не може да извадиш от атмосферката...и да прави яко кеф.... но много много бързо се чупи...

    Коментиран от #24, #27

  • 24 бай Иван

    5 0 Отговор

    До коментар #23 от "И Аз":

    да бе, то затова с турбо за 30 евра и инжекцион K-Jetronic прави 200 коня от 1200 кубика(TurboToffi- driftworks.com)
  • 25 Атмосферка

    2 4 Отговор
    казах, а с турбо ако изобщо успееш да тръгнеш с ладовия двигател... ще бъде наистина страхотно 😂

    Коментиран от #26

  • 26 бай Иван

    4 0 Отговор

    До коментар #25 от "Атмосферка":

    Ходи го питай онзи.
    Карантиите не ги е пипал, само буталата е сменявал комплектно докато нацели горивната смес(отнишението въздух:гориво) и то със заводски, а не доработвани.
  • 27 DOHC

    5 0 Отговор

    До коментар #23 от "И Аз":

    VFTS-ките състезателните от едно време са 160кс атмосферни от 1.6. Лично съм виждал съзтезателна лада атмосферна която се развърта до 9000 оборота и беше към 180-200кс.
    С умения и много труд и от соц автомобил можеш да направиш бърза кола...
  • 28 гост

    7 0 Отговор
    На времето , баджо се състезаваше с ЛАДА . Да ви кажа че , фрезовахме главата с 0.8 мм , полирахме смукателните тръби , разширени жигльори и др. ... и беше страхота.Кофтито бе , че нямаше ниски обороти / заради намалената горивна камера / . За времето си бе ...РЕЗЧКА !!!
  • 29 Абе

    2 5 Отговор
    това, че някой ти е казал, че ладата му е 200 коня и си му повярвал е друго... поне за оборотите не те е излъгал много, около 8200 трябва да смениш, че се троши моментално. Една състезателна Лада с ладов мотор повече от 130 коня не можеш да и докараш ако искаш да издърши поне 10-20 км без да се строши...

    Коментиран от #30, #32

  • 30 бай Иван

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "Абе":

    хахаха, много смешен коментар.
    Ей ти чети: https://www.driftworks.com/forum/threads/turbotoffi-low-budget-drifter-have-fun-lada-1200l.97900/
  • 31 Пабло

    2 0 Отговор
    Пропуснати са ВАЗ 2106(Лада1600) и ВАЗ 1111-Ока.
  • 32 бай Иван

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "Абе":

    Може и да си забравил за Гошо Карбуратора и неговия Жигулатор дето бягаше 12-ки на атмосферен ладов двигател.
    То вярно че беше само купе и двигател, при това дори без задни спирачки, ама късаше всичко.
  • 33 Е НЕ

    1 0 Отговор
    кво да чете човека, той обяснява за атмосферен мотор, ти му пускаш статия, в която жигулата има турбо и то на 1.2 бара... хахаха и постига 200 коня...четете преди да защитавате тезите 😃

    Коментиран от #34

  • 34 бай Иван

    1 0 Отговор

    До коментар #33 от "Е НЕ":

    За какво му е атмосферка като без да сменя нищо може 200 коня?
  • 35 Може

    2 2 Отговор
    и 300 коня на 2.6 бара... абе човек тоя двигател ако издържи повече от 200 км с тоя евтин тунинг ще бъдеш записан в книгата на Гинес...аре малко по-сериозно.

    Коментиран от #36

  • 36 бай Иван

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "Може":

    Защо пък реши така?
    Дочул отнякъде че на някой дето не знае как се сменя масло му изпушил двигателя и айдее, всички са калпави.
    Те ги правят по 150 коня за ежедневни и 400-500(АМАГ 2107)за съствзания, та тоя щял да изпуши за 200км.
  • 37 Лада 2105

    2 0 Отговор
    Такава глупост не бях чел 66-та да са започнали производството. Строежът драгими тъпи жуналисти може да е започнал тогава,но не и производството. Мисля,че беше 1970-та пъвата Жигулка. Не съм сигурен ама по памет.