Еволюцията на масълкарите (ЧАСТ I)

10 Юли, 2017 10:36
2 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3847
Автор: Радослав Славчев

Тези автомобили се появяват през 60-те години на миналия век и много бързо се превръщат в икони на американското автомобилостроене. Навремето всички те са мощни, бързи и трудно управляеми, но с годините съдбата им се променя. Сега ще ви разкажем за някои от най-известните масълкари в историята и тяхната сегашна интерпретация.

Pontiac GTO


За пионер в класа на масълкарите се смята Pontiac GTO, който се появява на бял свят през далечната 1964 година. Първото поколение на GTO представлява спортна версия на купето Pontiac Tempest, отличаващо се с тристепенна механична трансмисия, по-твърдо окачване, скъсени пружини и с шестлитров V-образен осемцилиндров двигател, притежаващ мощност от 325 конски сили.

От модела се правят четири поколения. Последното GTO се появява на бял свят през 2004 година, стилизирано е в духа на Pontiac, но всъщност е базирано на Holden Monaro, което само по себе си е Opel Omega B. Външността е безлична, но под капака се крие 5.7-литров двигател (в последната година от производство моторът е с обем шест литра), който може да ускори купето до 300 км/ч.

Ford Mustang


Въпреки, че Mustang се води поникар, а не типичен масълкар, няма как да го пропуснем в този материал. Моделът отдавна се е превърнал в икона, а историята му започва през 1962-а, когато е показан концепта. Серийното производство започва през 1964 година, като тогава най-мощното изпълнение е с двигател V8 Windsor HiPo, работният обем на който е 4.7 литра, а мощността - 275 коня.

Mustang живее вече 53 години, през които на бял свят се появяват шест поколения. Някои от тях са по-успешни, други - не съвсем, но последната модификация отново е хит на пазара. Шестото поколение е и първото, което официално се продава извън пазарите на Северна Америка. Най-мощният нов Mustang е GT350, разполагащ с 526 конски сили. Славата на тази кола обаче Forf дели с Shelby.

Dodge Challenger


Dodge с името Challenger се появява още през 50-те години на миналия век. Така е наречена двувратата версия на седана Silver Challenger. В отявлен претендент в топлистата на масълкарите обаче, Challenger се превръща едва през 1970-а. Тогава автомобилът се сдобива с широка гама от мощни двигатели, започваща от 3.2-литров редови шестак и достигаща върховете със 7.2-литровата модификация V8 R/T 440 Six Pack.

Феновете на марката предпочитат да не си спомнят за второто поколение на модела, появило се през петролната криза. За сметка на това обаче, настоящата трета генерация отново е на върха при съвременните масълкари. Тя е и първият такъв автомобил с 4х4 задвижване (версията GT AWD), а Challenger SRT Demon с 850 к.с. се превърна в най-динамичният сериен автомобил на разстояние от четвърт миля.

>>> ЧАСТ II >>>