14 Август, 2017 09:05 4 729 33

Защо кръвта по пътищата ни не спира

  • катастрофи-
  • кръв-
  • кат-
  • закон-
  • жертви-
  • пътища
Защо кръвта по пътищата ни не спира - 1
Снимка: Флагман
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Най-напред баба и внуче. После цяло семейство с две деца. Накрая майка с дете. Осем души изгубиха живота си само вчера по пътищата на страната. Заради изгубен контрол върху автомобила, заради неправилно изпреварване, заради...органите още разследват. Казват, че журналист или лекар трудно може да се просълзи от нечие нещастие. Не им вярвайте. И не приписвайте последните кошмари на датата 13-ти. Де да беше така, всеки тринадесети щеше да е обявяван за ден без автомобили. Чиста работа.

Жертвоприношенията към невидимия Бог на асфалта продължават със страшна сила, а той става все по-алчен и жаден за кръв. Особено през горещите месеци. За последните три години 200 човека губят живота си всяко едно лято.

Всичко това става на фона на решителните мерки, които властта обяви, за намаляване на жертвите и произшествията на пътя. Идеите на специалистите валят със страшна сила, организират се кръгли маси, медиите буквално са окупирани от представители на КАТ, СБА и, за съжаление, от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Според шефовете на КАТ, основните причини за произшествията на пътя са погазване на правилата от страна на водачите и игнориране на действащото законодателство. Специално за противодействие на агресивните шофьори по магистралите се обмисля въвеждане на практика, действаща в други страни. Да бъдат проследявани и заснемани от необозначени полицейски автомобили. След което да се сблъскат със строгостта на закона. 4300 автомобила са с прекратена регистрация заради неправоспособни водачи за последните три години.

Други идеи – да се отнемат книжки за неплатени актове, да се обвържат административните услуги с глобите, да се поставя патрулка пред всяко училище. Последното звучи като предизборното обещание „във всяко село – полицай“. Та нали така всички налични патрулки в страната трябва да станат „училищни“. Добра идея е, но на този етап си остава просто идея.

В началото на юли пък бяха премахнати пътните знаци, предупреждаващи за камери на КАТ за контрол на скоростта, което предизвика бурни дискусии и, както изглежда, ще даде обратен ефект. Как катаджиите ще отговорят на силно занижения респект към пагоните им – като официално станат шумкари ли?!

В селата, малките градчета и циганските махали масово се карат НЛО-та, плачещи за репатрак. В по-големите градове келеши-дрифтъри тормозят и плашат народа с въртене по по-широките улици и булеварди, дори посред бял ден. Нулево зачитане на закон и разпоредби. Нулев респект към органите на реда. За отнето предимство на кръстовище веднага се вадят боксове и ножове, като в нискобюджетен филм, финансиран от местна кабеларка. Съотношението между пияни и дрогирани водачи сигурно скоро ще се изравни. А какво да кажат клетите пешеходци – да пресичаш на „зелено“, вече е по-опасно, отколкото на „червено“. Не знаеш, откъде ще ти дойде белята. Моля, не го приемайте като поощрение.

На фона на това само преди няколко дни стана ясно, че Върховната административна прокуратура е констатирала пропуски от страна на МВР при осъществяване на контрола за движение по пътищата. Намалял е броят на съставените актове в сравнение с предходни години. За съжаление, не заради липса на нарушения. Увеличен е и броят на отменените наказателни постановления. Прокуратурата настоява за предприемане на спешни мерки, тъй като не се забелязва положителна тенденция в качеството на административно-наказателната дейност в по-голяма част от структурите на МВР. Какво излиза – вместо прилагане на цялата строгост на закона с цялата му сила – отпускане на хватката срещу нарушителите.

За финал – честите опити за реформи и постоянни промени в нормативните уредби, рядко носят практическа полза, тъй като топлата вода е открита отдавна. Още по-малко помагат за съхранение на накърнения авторитет на институциите през последните 27 години. Резултатът го виждаме във всички сфери на живота у нас. А някои от тях са ангажирани директно с опазването на човешкия живот.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Будалата

    27 1 Отговор
    Защото трябва да има събираемост на ГЛОБИТЕ. Да не могат да падат от не уважаемия ни СЪД. Морал във всичко . И лека полека всичко ще си дойде на място. Но още доста кръв ще изтече по Българските пътища. Дано съм лош ПРОРОК.
  • 2 Аном

    50 4 Отговор
    Виновна е полицията. Разберете го! Нямаме работеща полиция! Онзи ден карам в колона - бавно на знак 60. Цялята колона е 60. Изпревари ни нагъл тъпак и полицаят само го изгледа. Върнаха си закона за храстите. Крият се като шумкари. С огромен бюджет. За това и престъпността процъфтява. Онзи ден един тъпак преби жена на плажа. От полицията я посъветваха друг път да не си говори с лоши хора. Това не е майтап. Не е виновна съдебната система, а полицията.

    Коментиран от #14

  • 3 АХА

    43 5 Отговор
    Полицията е виновна !
    Всеки ден пътувам до Пловдив по работа. Изпреварват като луди с над 160, в същото време няма нито един полицай, който да ги спре или глоби.
    Нито един !
    Като няма контрол, всеки си прави каквото иска !
  • 4 Пеньо

    53 2 Отговор
    Защото нацията ни затъпява! Защото в семейството не се получава нужното възпитание! Защото в шофьорските курсове не обучават правилно! Защото законодателството ни е неадекватно. Защото контролът ни е некадърен! Защото правосъдната ни система е корумпирана! .... Нацията ни е на път да изчезне, но защо това се ускорява по този варварски начин?!?!
  • 5 защо

    20 7 Отговор
    защото сме българи
  • 6 Димитър

    22 2 Отговор
    Смолян и Пампорово ми бяха избрани дестинации,но повече,никога.Този хубав и красив път е вече повече от опасен.Лъскави коли с еднакви номера нагло и безнаказано ти влизат от завоя в платното и няма никаква полиция.Толкова ли е трудно две три коли с цивилни номера да циркулират непрекъснато и да ги снимат
  • 7 Бай Ганьо

    32 9 Отговор
    В другите страни, като Сърбия и Румъния, където манталитета им е същия като нашия, карат както и с колкото искат, защо там няма толкова катастрофи!?
    Отговора е ясен и причината за високата смъртност у нас са "прекрасните" ни пътища!
    Некачествено изпълнение, слаб контрол, долнопробни материали и стари технологии, а да не изключим, че сме с най-зле поддържаната инфраструктура на Балканите.
    Да живее Тиквата и обкръжението му от долнопробни продажни бълхи, както и всички преди него(без изключение)!
  • 8 Morgoth

    31 1 Отговор
    Отговора е лесен, но е скъп:
    1. Дострояване на магистралите. Те са доказано най-безопасните пътища, защото носят на голям трафик и най-важното не може да се изпреварва в насрещното.
    2. Уеднаквяване на скоростта на трафика с цел избягване на изпреварванията.
    - премахване на допълнителните ограничения за скорост (под 50/90/140)
    - строги наказания не само за по-бързите, но и за по-бавните които не спират да пропуснат колоната
    - камери за средна скорост с големи знаци които да предупреждават за тях
    - намаляване на зоните където изпреварването е разрешено
    3. Създаване на условия в големите градове, които да накарат шофьорите да слязат от колите, защото се чувстват по-добре в градския транспорт
    4. Да се мотивират водачите да инсталират записващи устройства и да се улесни подаването на сигнал за нарушители по заснетото от тях. Така всеки наглец много бързо ще се сдобие с множество актове, а това драстично ще намали изнервеността на водачите и от там агресията.
    5. И не на последно място глобите трябва да бъдат, не високи, а неизбежни. Безумие е събираемостта да бъде 30% и да се правят смешни акции по границите с проверки на пътниците дали случайно нямат книжка и неплатени актове. От КАТ трябва да знаят кой си и да имат връзка с теб до степен когато те снимат още да виждаш камерата на задното огледало когато получиш СМС-а с глобата.

    Коментиран от #13

  • 9 200 Nm

    41 0 Отговор
    Защото огромната част от хората по пътищата са слабо подготвени, обаче със самочувствие на Ф1 пилоти. Всеки ден ги виждам - блеят, не могат да предвиждат елементарни ситуации 20 секунди напред ... прости и нагли. Особено жените напоследък са някакъв ужас.
  • 10 ПАТИЛ И ПРЕПАТИЛ С 50 ГОДИШЕН СТАЖ

    21 0 Отговор
    Помните ли какво ви казваше инструкторът на курса по шофиране. Че воланът трябва да се държи с ДВЕ ръце в положение на часовите стрелки в 2 без 10 минути. Защо? Тогава се реагирало най- бързо и двете посоки. И достатъчно голямо усилие, дори и при спукана гума. Да сме видели шофори, да карат с лявата ръка извадена през прозореца. Видели сме, даже и катаджии. Санким, те не могат да реагират бързо и както се пише: "Изгубили били управлението". Мобилните телефони също са изключително вредни. От себе си го зная. Вече като ми звъннат, спирам и тогава говоря. Има още причини и всеки ги знае, но не ги спазва. Спазва ги, чак като стане белята, ако е жив.
  • 11 КАТ

    18 0 Отговор
    "Според шефовете на КАТ, основните причини за произшествията на пътя са погазване на правилата от страна на водачите и игнориране на действащото законодателство" - И какво прави КАТ за да намали това? Камерите определено не го правят. Няма как да хванат нарушения като отнемане на предимство, агресивно каране, спиране неправилно. Само присъствието на катаджиите на пътя, реакция на място, спиране, проверка, наказание. Ако човек го осъдиш след две години за минаване на червено, все едно нищо не си направил. Само дето КАт не иска да работи. Назначени са твърде много свои хора, на които не им се работи това.
  • 12 Гост

    18 0 Отговор
    ще дам един пример:
    Ако караш в аварийната лента има глоба, но е малка. Тя не се налага на никого, съответно хората карат там и като се замисля повечето катастрофи на магистрала са ставали именно заради това.
    Съответно КАТ решават да вдигнат глобата на някаква колосална сума, че да имало ефект. А как разбраха че преди не е имало ефект като е нямало кой да следи???
  • 13 Много весело

    20 2 Отговор

    До коментар #8 от "Morgoth":

    Ти предлагаш ние да вършим работата на КАТ? а те да си пият спокойно кафето? Освен магистралите, трябва да в добро качество и другите пътища, т.к. (освен в рекламите на Пеевски) до повечето места в БГ няма магистрали и няма да има. Улиците в градовете. Но си забравил да задължат всички пешеходци, да си окачат големи табели с ЕГН-то на челото и на врата, за да може КАТ да ги снима. В МВР работят достъчно хора (на 250 по един полицай), време тези хора да бъдат накарани да си вършат работа, за която им се плаща. Да се намалят чиновниците там, а да се дадат повече пари на тези, които реално работят.
  • 14 дрън дрън

    29 3 Отговор

    До коментар #2 от "Аном":

    Пич , не е виновна полицията, виновен е манталитета на българина. Родителите от поне едно поколение не възпитават децата си на ценности , морал ,зачитане на човешката личност и живот. Раждат се по-големи изроди и тъпаци, които си мислят ,че са безсмъртни и погазват всички правила и ценности. И 5 милиона камери , полицаи и глоби да въведат българина като си го няма в главата нищо няма да се промени.
    Трябва промяна в манталитета и начина на мислене в обществото и тази промяна тръгва от всеки един гражданин като биологична единица. След това въе всяко семейство трябва да се възпитават определени ценности и чак тогава ще се усети промяната в обществото.
    Няма да помогнат нито глоби, нито нищо. Празните богаташки и други тикви ще продължават войната на пътя докато няма "възпитани" ценности в обществото
  • 15 ГЛОБЕН В ИСПАНИЯ

    24 0 Отговор
    Преди двайсетина години бях в Испания и карах Рент а кар. Не помня какво нарушение направих, но ме спряха испански катаджии. И трябва да платя някаква глоба. Почвам нашенски пазарлък: Но ай динеро- нямам пари. А дебитна карта имаш ли? Имам. Взеха я, сложиха я между две бланки, написаха колко песети глоба, прекараха едно вяляче отгоре, подписах се, дадоха ми втората бланка и Аста ла виста. Няма ПОС терминал и край. След няколко дена от картата 500-1000 песети аут. Чиста работа. А у нас: ние ги глобяваме, ама те не си плащат... Като му сложат една лихва и като го подгонят, докато не си плати да не излиза от страната- ще си плати като поп.
  • 16 коментатор

    22 6 Отговор
    Всичко е до манталитет на всеки един ! Прост народ ,слаба държава ! Всички други приказки са излишни !
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 ВИванов

    12 0 Отговор
    Да и всички за глоби приказват ... проблемът е в основата - в манталитета, който подрастващите формират в семейството си и в училище, както и в качеството на обучението на шофьорските курсове. Умението да управляваме автомобилите си, е на ниво за три на релси и при все това покрива изискванията на шофьорския изпит. А първото от тези две неща - манталитетът - е основен проблем и за почти всичко останало в държавата - ходи че събирай глоби, като то не е научено нито да разсъждава, нито да уважава - и това е нещо, което зависи от всички нас.
  • 19 Ники

    11 7 Отговор
    За мен основен проблем в цялото движение е че има доста некадърни шофьори и много скапани автомобили + скапана инфраструктура !!! И сега !!!! - ТОВА СА НАЙ - ГОЛЕМИТЕ ПРОБЛЕМИ !!! АМА СА ДЕЛИКАТНИ !!! Никой политик няма да смее да гъкне за старите брички по пътя щото са 70% от всички и ще стане МАЗАЛО !!вместо като модерна страна да им се ушие един данък солен ... щото куцо и сакато се е накачило на коли ... понеже за 500 до 3000 лв ще си вземеш бръкма нали ... А за баби и дядовци ... те до кога шофират до към 110 ? 120 години ? Те тия са 100 пъти по опасни от пияните и джигитите ма никой не ги споменава даже и след като оная баба направи зверска катастрофа в Бургас ?? а Инфраструктурата ? Колко катастрофи стават заради заобикаляне на дупки , скапана организация , липса на сигнализация ?? А Полицията е катастрофално корумпирана ..тия хора стават полицай с тая идея .. ако има ниски глоби с 90 - 100 % събираемост ... без малоумни контролни талони .. корупцията ще падне рязко ...
  • 20 Гоуст

    12 0 Отговор
    Обучение в детските градини, обучение в училище, обучение на правилника за движение преди да се качиш на велосипед, от 16 листовки и вече на 18 години ще си ясно осъзнат, че се качваш в едно "оръжие" и винаги трябва да имаш едно наум.
    Това с глобите е след дъжд, качулка. Хубаво увеличихте глобите, но започнете да ги прилагате. Само с едно излизане с колата виждам повече нарушения отколкото КАТ отчитат за една седмица.
  • 21 Гост000001

    13 3 Отговор
    Защото не скоростта, а некадърността са причината за катастрофите. Масово е пълно с неориентирани тъпанари, които карат с 20км/ч и предизвикват безумни ситуации за катастрофа. Трябва да се спре с това лаене за скорост и да се наблегне на по-строги изисквания за получаване на книжки. Да не говорим за лелките и чичаците с реакции на ленивец, които редовно не знаят къде са в пространството и не използват и огледалата!
  • 22 гост

    8 1 Отговор
    Имам свидетелство за правоуправление от 1982г.,редовно карам автомобил.Скоро видях следния случай:Дама,в дясната ръка държи GSM,в лявата цигара и ....прави маневра за паркиране...Направи я....Който моге ....да опита!!!!
  • 23 Гого

    7 3 Отговор
    Вярно че имаме нагли шофьор ама като погледнете пътищата са скапани и тесни у нас магистрала се нарича път който има две ленти. Всеки който е ходил в западна Европа там магистралите са с по три и повече ленти. Има голям трафик а пътищата не отговарят на натовареността.

    Коментиран от #25

  • 24 Гунчо

    13 1 Отговор
    Повечето сънародници са изключително тъпи парчета. Това включва и самите полицаи, които не искат да работят и няма кой да ги накара.
    Ако има контрол и събиране на глобите ще станем богата държава.
  • 25 Бай Андрей

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "Гого":

    Това е основната причина за катастрофите. Докато не го осъзнаем все ще е така.
  • 26 ДКостов

    4 0 Отговор
    Първо,защото няма колегиалност.Второ,защото НЯМА пътища.Вижте с закона какво е път и пътно платно.Нашите са трагедия!Постоянно ме питат чужденци,които ми идват на гости"Как може да търпите подобни пътища!?"Последно преди седмица по Тракия с канадка-пита ме какъв е знака за сняг.Без коментар!После,защо трябва да спазваме знаците-ми,те са неадекватно сложени!И трето,защото няма реален и разумен контрол от КАТ.Пример:снимат те с превишена 20км.скорост-влизаш в системата,но без санкция.Може да си бързал за доктор.Ако до една година нямаш превишаване-изтриват те.Но,ако те снимат още 2 и повече пъти-явно си редовен нарушител и санкцията става реална.И подобни примери.Ама,ние си пишем,ама кой да ни чете.Само порязвания,че е по лесно!
  • 27 Real AK

    0 0 Отговор
    г-н Главен редактор, хубава и прочувствена статия сте написал. Някъде обаче се спомена, че жертвите на Черната Неделя, 13-ти са 9, а не 8! Склонен съм да вярвам на това, понеже по медиите беше неглижирана свирепата катастрофа м-у с.Сопот и с.Микре (но не онази с Жената и детето откъм Микре). След дъжда имаше друга, в която кола се бе набила в рейса София-Ловеч и автобуса се бе обърнал напречно на платното на дългата права. Колата бе "мекица" и едва ли шофьорът е оцелял?! Защо се укрива тази катастрофа и защо никой не споменава нищо за ранените, а само за убитите?
  • 28 Real AK

    1 0 Отговор
    По повод на коментарите, аз бих обобщил че проблемът все пак е комплексен. Не мога да се съглася, че причината е само в състоянието на пътищата или пътната полиция не работи, или пък само манталитета (респ.липсата му) е водещата причина. Като цяло имаме натрупано едно Цивилизационно изоставане в нашето общество. Т.е. внасят се мощни автомобили, част от които се скърпват за да вървят, а "водачите" им не са подготвени за да ги УПРАВЛЯВАТ. Опияняват се, парадират с тях, но отказват да носят Отговорност когато нарушат правилата. Отделно в КАТ има доста търтеи, отделно има возила още от СОЦ-а, които застрахователите и петролните не желаят да се спират или преоблагат. Като добавим и Корупцията на всички нива (особено при строежа и ремонта на пътищата) и ето я картинката!
  • 29 Бат Дане

    3 0 Отговор
    А защо никой журналист не попита кой им дава книжки на тези камикадзета ? Вместо да лобирате за безкрайни увеличения на глобите , който и без това вече станаха непосилни за 80% от хората, и безпричина полицейщина навсякаде по пътищата . Никой журналист не задава въпросат как се здобиват с книжки хора с основно или никакво образувание .

    Коментиран от #30

  • 30 Деюре

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "Бат Дане":

    Трябва да се затегне контролът по време на шофъорките изпити . Да няма никаква възможност да се купи изпита , всяка изпитна кола трябва да е с камера .Когато се заговри за това да има камери в изпитните коли всички инструктори и изпитващи скочиха като ущипани моми, явно страхът да не секне лапачката е голям. Защо всички да страдаме заради шепа идиоти с купени книжки .
  • 31 ДДД

    1 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: да пресичаш на „зелено“, вече е по-опасно, отколкото на „червено“. Не знаеш, откъде ще ти дойде белята
    правилно на червено поглеждаш на дясно и минаваш
    или ляво
    докато на зелено отвсякъде могат да те изненадат
  • 32 Пешеходец

    1 0 Отговор
    Добре е системно да се обясняват правилата за движение и на пешеходците, а не да се тръби, че навсякъде са с предимство, защото това вече има лоши последствия. Масово излизат рязко на пешеходна пътека, не се оглеждат, предичат при червен сигнал на светофара или пък нарочно пресичат бавно.
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.