8 Април, 2018 10:27 21 211 24

Най-скъпият поръчков автомобил

  • didia 150-
  • ендрю ди диа-
  • боби дарин

Ендрю Ди Диа се ражда през 1917 г. в Детройт в семейството на италиански емигранти. Баща му работи в Cadillac Motor Co. и той поема по неговите стъпки като инспектор по качеството. През 40-те години на миналия век става шофьор на автобус, но през 1947 г. блъска пешеходец и книжката му е отнета.

Ендрю сменя професията и се захваща с дизайн на дрехи, но автомобилите си остават истинската му страст. Кумирите му са легендарният шеф дизайнер на General Motors Харли Ърл и човекът, популяризирал аеродинамичния дизайн - Алексис де Сахновски (аристократът Алексей Владимирович Сахновский, избягал от СССР).

Всяка кола, която Ди Диа купува, задължително минава през някоя от детройтските работилници за доработка и поръчкови автомобили. През 1953 г. Ендрю решава, че е настъпил моментът да създаде возило от нулата по собствен вкус, а не да тунингова серийни модели. Намира съмишленик в начинанието в лицето на съседа си Едуард Франсоаз, който работи за Chrysler. Ди Диа дава идеите и нахвърля всичко в рисунки, а Франсоаз ги претворява в точни чертежи и създава мащабни модели от глина, без да поиска и цент от комшията за свършената работа.

Когато проектът е готов, осъществяването му се заемат Роналд Кларк и Робърт Кайзър, които държат известното ателие за поръчкови автомобили Clarkaiser Customs. Те трябва да изработят колата от нулата, използвайки само най-незаменимите детайли от серийни коли. Ди Диа пресмята, че това ще отнеме 24 месеца. Всъщност само сглобяването на конструкцията и изработката на каросерията отнемат три години, а още три и половина отиват за доизкусуряване на детайлите.

В основата на автомобила заляга рама от хром-молибденови тръби с кръгло сечение, които Кларк и Кайзър изработват сами. Алуминиевите панели на каросерията са ковани на ръка върху дървени калъпи. Изработката на всеки детайл отнема средно 15 седмици, след което се заварява за рамата, подравнява се и се полира без използването на кит.

Без части от серийни автомобили, естествено, не се минава. Челното стъкло е от Chrysler, тъй като през 50-те няма поръчка с нестандартна форма няма как да се изпълни. Воланът е от Plymouth, регулируемата кормилна колонка - от Thunderbird, а седалките - от Pontiac. Повечето детайли обаче са изработени на ръка от стомана и алуминий, а след това са боядисвани или полирани. Задното стъкло е от плексиглас и струва $1 500 - над $15 000 в днешни пари.

Първоначално под предния капак е монтиран 6.0-литров двигател от Cadillac от 1958 г. заедно със скоростната му кутия. По-късно обаче Ди Диа решава да го замени със 7.0-литров мотор от Lincoln. Целият интериор е изпълнен индивидуално и няма нищо общо със серийните автомобили от онова време.

Когато колата най-сетне е готова, Ендрю Ди Диа я товари на ремарке и я откарва в Меката на поръчковите автомобили Лос Анджелис, за да участва в изложението на Джордж Барис. Премиерата на униката се очаква с нетърпение, тъй като в прес рилийза към събитието се твърди, че изработката му е струвала шокиращите $150 000 (над $2 600 000 днес). Всъщност за направата на автомобила са похарчени "едва" $93 000 ($780 000 днес), но числото 150 до такава степен се отпечатва върху творението на Ди Диа, че става част от името му. DiDia 150 дори е записана в Книгата на рекордите "Гинес" като най-скъпата кола в света.

Днес обаче този невероятен автомобил е известен най-вече като "Колата-мечта на Боби Дарин". Популярният музикант изгрява през 1958-а, но се запознава с Ендрю Ди Диа две години по-рано. Дизайнерът се отнася към него като към син. Когато Дарин става звезда, Ди Диа му позволява да ползва колата като своя. Притежаването на автомобил за $150 000 носи допълнителна слава на певеца и булевардните издания пускат слуха, че в боята има прах от диаманти.

По-късно Дарин купува колата, а през 1970 г. я дарява на Музея на транспорта в Сейнт Луис. Три години по-късно болестите побеждават певеца, а и Ди Диа работи като дизайнер на дрехи още дълго. Умира през 2014-а на 95. Творението му обаче продължава да се съхранява в безупречно състояние, участва в престижни конкурси и все така се смята за един от най-скъпите, красиви и сложни поръчкови автомобили в историята.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Никой

    108 3 Отговор
    По онова време хората са били вдъхновени от изтребители и пътуване в космоса. Т. нар. Jet age 50-60те са правени едни от най-красивите автомобили. Днес много се заляга на практичност, ефективност и аеродинамика и хората са забравили да мечтаят.

    Коментиран от #4

  • 2 Koko

    53 1 Отговор
    Така си е, в днешно време примитивността няма аналог - всеки се състезава с всеки и няма оригинални идеи, защото хората се страхуват от провал. Резултатът е посредственост и тълпата се управлява от наложените на високо ниво идеи.
  • 3 Зигмунд

    10 68 Отговор
    Пълна грозотия!
  • 4 тъйва

    12 45 Отговор

    До коментар #1 от "Никой":

    Тъй ва, така са се друсали, че всеки ден са летяли къде ли не! Повечето дизайнери от това време са със изпържени мозъци след като дрогата им е бил най-важният инструмент...няма начин тази кола да не е летяла около луната няколко пъти!....е, зависи кой и на колко е карал!

    Коментиран от #6

  • 5 Гост

    10 29 Отговор
    Прав си. ЛСД-то здраво им е пържило кратуните.

    Коментиран от #7

  • 6 Георгиева

    45 5 Отговор

    До коментар #4 от "тъйва":

    Дизайнерът е живял до 95 г. - няма начин да не е от ЛСД -то .....тъпанар.

    Коментиран от #8

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 тъйва

    8 8 Отговор

    До коментар #6 от "Георгиева":

    барабанка и ролинговите стоунове са на по 100години с изпържени отLCD мозъци ,ама още дрънката...ха, дрънкало!
  • 9 Generalissimo FRANCO

    22 1 Отговор
    Странно, за да мечтаеш, трябва да си "надрусан" ?! Нещо не се вьрзва с логиката на техническия прогрес, движен от хора, вложили лични пари и здраве за проекти, за които няма сигурна гаранция че ще се възприемат като авангардни и полезни...

    Коментиран от #17

  • 10 Яни

    2 0 Отговор
    Само на две снимки има фарове.
  • 11 stiw

    6 0 Отговор
    Фаровете се скриват , горе .
  • 12 Гад

    2 11 Отговор
    Прилича на крилат петох*йник.
  • 13 ШОП

    7 1 Отговор
    150000$-2600000 93000–780000 не става само с мамбо иска и,,,,

    Коментиран от #18

  • 14 vasik atanasova

    8 2 Отговор
    безспорно много ми харесва
  • 15 РЗС

    14 4 Отговор
    12 години след появата на този автомобил в СССР се ражда жигули. Представете си ги двете паркирани една до друга, предполагам много хора биха си помислили,че това са извънземни пристигнали с космическия си кораб ахахахахахахахаха
  • 16 Stefan

    16 3 Отговор
    Автомобилът е уникален! Браво на създателите му!.....
    И друго да кажа - Какво общо има Жигулата с този автомобил? Двата автомобила са създадени в различни икономически строеве.
    По това време Жигулата е била най-модерния а-л серийно производсво в С. Съюз - висящи клапани, двукамерен карбуратор, по-висока степен на сгъстяване, по-нисък разход на гориво, ГРМ с ангренажна верига а не със зъбни колела, предно независимо окачване и др.
    А и пропускате и нещо друго като правите сравнение - руснаците по това време имат мобилни балистични ракети, качени на влекачи / от 9000 до около 12000км./, първият танк в Света - Т60 /или Т62/ с автоматично зареждане.
  • 17 re тъйва

    12 4 Отговор

    До коментар #9 от "Generalissimo FRANCO":

    Оставете тези пълни лузъри, чиито "връх" в живота е домашната пърцуца, пръжките с лук и някой рАЗИЯтски парцал, с който да се заметнат, един вид да се приобщат към великото северно братушковско православие на още по-големите лузъри...
  • 18 ГГГГГ

    4 8 Отговор

    До коментар #13 от "ШОП":

    И да добавя..... задно стъкло 1500 днешни 15000+. Да ви е.... а и математиката.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Иво

    4 0 Отговор
    Опцията с коментарите вземете я махнете че много хора спонтанно решиха че могат да мислят и да пишат коментари. По-добре ще е за нас които не можем.
  • 21 Класика

    8 0 Отговор
    Ако трябва да тръгна с критиките, няма да имат край, най-малкото липсата на скосяване отпред и отзад (ще помита като камион всичко покрай себе си при по-остър завой) Но показателното е друго: едно време автомобилите са се правели с любов към тях, а днес едва ли не с практична омраза.
  • 22 Кумчо Вълчо

    1 3 Отговор
    По грозна от тази е само "Мултипла".
  • 23 1234

    0 3 Отговор
    И какво му харесвате на тоя КИЧ?
  • 24 Ай сиктир

    0 1 Отговор
    Страхотна история, Благодаря.