14 Април, 2018 11:52 4 516 0

"Смартът" на Крис Бенгъл

  • fiat-
  • downtown-
  • крис бенгъл-
  • дизайн-
  • прототип-
  • концепт

Пристигането на Крис Бенгъл в BMW през 1992 г. отваря нова и доста противоречива страница в дизайна на марката. Американецът обаче търпи критики за спорните си стилистични решения и във FIAT, където работи преди това.

Там Бенгъл създава прототип, чийто универсален според него дизайн пасва еднакво добре и на кабриолет, и на градска малолитражка. Downtown никога не стига до серийно производство, но някои от идеите, въплътени в него, си проправят път до конвейера.

90-те години на миналия век са едни от най-трудните за FIAT. Качеството на автомобилите спада от година на година, продажбите се сриват и концернът е принуден да се оттегли САЩ и Австралия. Ситуацията излиза извън контрол и след огромни загуби компанията решава да се съсредоточи върху европейския пазар, където малките, леки и евтини коли са на почит.

На салона в Торино през 1993 г. FIAT показва концепта Downtown. Днес почти никой не помни това автомобилче заради далеч по-ефектното Coupe, което дебютира заедно с него и естествено го засенчва напълно.

Макар да изглежда противоречиво, автомобилчето буди интерес с някои оригинални решения. Вътрешната архитектура на триместния салон напомня за McLaren F1, а дължината не надхвърля психологическата граница от три метра.

Както и в случая с Coupe, дизайнът е дело на Крис Бенгъл, който е постъпил във FIAT три години по-рано. Американецът успява да използва скромните габарити на Downtown максимално ефективно - колата има дори багажник.

Най-забележителната особеност на прототипа обаче е липсата на двигател с вътрешно горене. Downtown е чист електромобил. Мощността на електромотора е едва 9.5 к.с., но благодарение на теглото от 700 кг хечбекът развива максимална скорост 100 км/ч.

При движение с 50 км/ч капацитетът на батериите стига за изминаването на впечатляващите дори по днешните стандарти 300 км. Downtown обаче е обречен да остане концепт. Интерес към подобни автомобили все още няма, производството е прекалено скъпо, а съществува и риск за вътрешна конкуренция с Cinquecento.

Някои елементи от дизайна на Downtown все пак са използвани в сериен модел. Barchetta се появява 2 години по-късно и носи чертите на прототипа. Градските електромобилчета пък продължават да са препъникамък за Fiat. Серджо Маркионе редовно ги нарича безсмислени и критикува производителите им.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА