Last news in Fakti

4 Май, 2018 07:34 3 509 12

4 май 1966 г. - ЧРД на Жигули и Лада

  • жигули-
  • лада-
  • кола

На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли Жигули и Лада по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката Лада се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като Жигули.

Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на Фиат на основата на модела Фиат 124. Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.

През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.

След разпада на СССР АвтоВАЗ изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.

Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.

От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.

В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.

През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 СССР

    11 23 Отговор
    УЖАС !
  • 2 Бесен Язовец

    19 19 Отговор
    Добре, че бяха италиянците да направят на руснаците автомобил, оше щяха на каруци да се возят !

    Коментиран от #12

  • 3 Гост

    13 20 Отговор
    И какво ни интересува това ??? Или просто трябва да се пускат новини свързани с Русия? Да се поддържа русофилския дух на привържениците на тези бараки!
  • 4 бау

    13 11 Отговор
    Абе важното е че,В България още има хора с вноски по банките,който чакат за нова жигулка.
  • 5 Гост

    10 0 Отговор
    Малко сте объркали годината
  • 6 Auto

    15 4 Отговор
    19 Април 1970 е датата, на която слиза от конвейра първото Жигули. Не трябв да се бърка с Фиат 124, въпреки че са лицензни копия Жигулите имат 800 разлики с него, значителни при това.

    Коментиран от #9

  • 7 Kornelia Ninova

    11 14 Отговор
    Аре да се спрете с тея кeнефи. Всеки ден статия за руските кошници. Никой не го интересуват...

    Коментиран от #8

  • 8 Random

    7 7 Отговор

    До коментар #7 от "Kornelia Ninova":

    Курнелио, що не си...
  • 9 селянин

    13 1 Отговор

    До коментар #6 от "Auto":

    Нема таково нещо,баща ми като си дойде от Коми-1973г.взе ВАЗ 21-01,спомням си че даже на,,болтовете,,пишеше ФИАТ,ама щу карене и товарене беше,бензино евтин,домашна подръжка..то москвичи,жигули..средна класа..всяко лето на Мичурин..
  • 10 антрашпиц

    8 0 Отговор
    Върхът беше Лада 1600s.Недейте да лъжите децата че е била седмицата най-хубавата и готината и тн..
  • 11 Курнелия Нинова

    5 4 Отговор
    @антрашпиц
    Чиче, на децата не им дреме какво е било преди 100 години. Те виждат нещата с очите си е не е необходимо някой(партията) да им обясни , кое е хубаво и кое боклук.
  • 12 УШАНКИТЕ НАПРАВИХА ОТ МАКАРОН

    2 0 Отговор

    До коментар #2 от "Бесен Язовец":

    ЯКА МАШИНА ЗА СЯКВИ ПЪТИЩА.