Last news in Fakti

22 Май, 2018 13:00 3 072 6

Българският шофьор ли? Друго трябваше да искаме!

  • тир-
  • макрон-
  • пазар на труда-
  • ес-
  • ек

Това било българският интерес, казаха ни, макар че аз лично не виждам с какво е в мой интерес, че сто и петдесет хиляди български работници ще продължават да живеят като номади

Българският шофьор ли? Друго трябваше да искаме! - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Внезапно всички се хвърлиха да защитават „българския шофьор“, без да съзнават, че проблемът е друг. България също страда от чужд дъмпинг. Ако бяхме умни, щяхме да искаме съвсем друго нещо, пише проф. Ивайло Дичев.

Който следи българските медийни дебати няма да се учуди, че около пакета за мобилност всички бяха на страната на собствениците: всички партии, всички анализатори. Дори шофьорите, които промените уж трябва да защитят, дружно заявиха, че не искат повече пари и почивки.

Това било българският интерес, казаха ни, макар че аз лично не виждам с какво е в мой интерес, че сто и петдесет хиляди български работници ще продължават да живеят като номади и ще ходят, с извинение, по нужда в паркове и градинки. Както впрочем не виждам интереса си в това дружно да защитаваме хазартния бизнес или пък печалбите на онези, които искат да тровят децата ни с тютюнев дим в заведенията. Леви партии у нас явно няма, няма и достатъчно видими критични гласове, които да се противопоставят на нелепи аргументи като това, че западните компании искали нашите да фалират и шофьорите ни да идат да работят при тях (за повече пари, при по-добри условия).

Но да оставим тази вътрешно-българска асиметрия. Който иска права – нека се организира в профсъюзи, да стачкува, да се бори. Да помислим за това, защо позволяваме политиците да ни сервират антиевропейски емоции и да позират като народни закрилници. Всеки конфликт има две страни, но аз почти не чух спокойно, добронамерено разяснение защо Западна Европа иска регулации.

Става дума за дъмпинг, който подкопава тамошния пазар на труда. И натискът там идва не - и не само - от предприятията, които искали да изместят нашите, а най-вече от гражданите, които се боят, че Източна Европа занижава заплащането и социалната защита на работниците. Под този натиск и в тежка борба с крайнодесните популисти, управляващите във Франция, Холандия и Германия искат реформата. По странен начин дори БСП и национал-популисткият фронт у нас не само се правят, че не разбират това, а дори застават на позиции на неолиберализма: всеки да експлоатира работниците си както знае, всеки да печели колкото може.

Териториалният дъмпинг, ако го наречем така, се състои в свободното и безконтролно пренасяне на труд и стойност от едно място с ниски стандарти към друго с високи. Битката с него се води далеч преди появата на ЕС. Средновековните гилдии са вид трудов монопол, те определят цените на продукцията и допускат външни производители при тежки условия. С появата на националния пазар тези защитени пространства биват отворени за конкуренция отгоре и с принуда, което периодически предизвиква работнически битки – през XVIII век в Англия са борят срещу шотландските евтини работници, във Франция през XIX век – срещу италианските.

Подписването на Римския договор през 1957 е придружено с дебати по темата: Франция се бои от снизяването на стандартите при отварянето на регулирания си пазар на труда, а Германия е на по-либерални позиции. Периодически темата излиза на дневен ред, като най-острите дебати се състояха около директивата „Болкенщайн" за либерализиране на услугите през 1996 – и това беше така, защото услугите са много по-мобилни от индустриите. Сегашният дебат около командированите работници – тези, които уж временно работят в друга държава, без предприятието, което ги праща, да се съобразява с местното законодателство – беше предшестван от вълни на недоволство срещу „португалския зидар“, после срещу „полския водопроводчик“, за да стигнем днес до „българския шофьор“.

Колкото по-мобилна и нематериална става икономиката, толкова по-остро ще се поставя въпросът. Гръцкият капитан ходи да направи курс в Холандия, после пак се връща да си пие узото. Полският лекар лекува в Лондон през уикенда, за да се върне в поликлиниката за през седмицата. Само помислете какъв проблем се задава с теле-работата в интернет: седи си нашият човек в някое китно селце и работи за компания в Германия, а парите му се привеждат в някаква далечна банкова сметка. А тук може би дори го водим безработен. Как точно ще го регулираме?

Данъчен дъмпинг прави и България

С това не казвам, че държавите са безпомощни - казвам, че тази битка за защита на трудовия пазар няма скоро да утихне. Англия напуска ЕС основно заради ужаса от неконтролируемия приток на работна ръка от Източна Европа, която подбива цената на труда там; тя пак ще внася работници, но и сама ще преценява кои и колко. Макрон иска да избегне „Фрексит", затова действа предварващо.

Впрочем, натискът от Запад и най-вече от Париж е към хармонизиране на ЕС като цяло – не само на трудовите стандарти, но и на данъчното облагане, с което Източна Европа, но и Ирландия дразнят партньорите си. Става дума за нещо като данъчен дъмпинг - състезаваме се кой повече да свали мизата, за да подмами инвеститори, което пък съсипва социалните политики.

Наясно сме, че сближаването не може да стане бързо, но не е лошо все пак да не забравяме за посоката и смисъла на това, което се прави. Посока към сближаване с най-високия стандарт, а не с най-ниския. Ако български фирми фалират, ще дойдат други, по-добри; ако българите се отчаят и напуснат страната си, просто няма да има повече държава.

Безспорно правителствата са, за да защитават интереси, но ако искаме да постигнем компромис, трябва да си представяме какво иска другата страна. В този случай искат командироването да се ограничи във времето до 3 седмици – време, за което по моему може да се обиколи няколко пъти континента. Искат сближаване на заплащането и на условията на труда – както за берачите, така и за строителите.

Какво можехме да поискаме ние насреща?

Изгърмяхме си глупаво патроните с популисткия вой около предполагаемия двоен стандарт на храните, в който най-истеричните видяха отравяне на гордия източноевропейски народ. Какво трябваше да поискаме наместо това? Или да го кажа иначе: къде ЕС прави дъмпинг у нас? На всички ни е ясно: в сферата на селското стопанство. Субсидиите у нас са в пъти по-ниски дори от тези на съседна Гърция. И това поставя нашите производители в положението на немския водопроводчик, който се конкурира с полския; на френския шофьор, който губи работата си заради българския.

Ако бяхме умни, щяхме да концентрираме всичките си усилия върху това да издействаме уеднаквяване на аграрните субсидии, проявявайки готовност да отстъпим в пакта за мобилност. Да търсим съюзници за сделката, да подготвяме общественото мнение, да озаптяваме радикалния популизъм. Пък нека тогава правителството да вее байряка „Западни Балкани“ - за едната чест и слава.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Morgoth

    22 2 Отговор
    И като вземем по-високи субсидии за земеделие, те пак да идат у избраните феодали, които в момента заграбват евро-парите! Хайде първо да направите справедливо разпределение и парите да се ползват по предназначение, а не някой да взема кинти за това, че е пуснал коне да мрат зиме из планината, пък след това да видим дали стоките ни няма да са конкурентни. Ако в земеделието имаше по-малко схеми нямаше да имаме такъв проблем.

    Коментиран от #4

  • 2 KKKKK

    9 0 Отговор
    " популисткия вой около предполагаемия двоен стандарт на храните"-Явно на DW не и изнася или по-скоро на спонсорите и уличаването в този двоен стандарт.И скъпи авторе, предполагаем двоен стандарт беше до момента преди да излезнат изследванията !!
  • 3 Така де

    19 9 Отговор
    Автора е прав! Тираджийските компании са собственост на една шепа мутри и нямат никакъв значителен принос за БГ икономиката. Това, което получават щофьорите, сравнено с печалбите на мутрите, е направо смешно. Да погледнем и новите технологии за безпилотни ТИР-ове, което означава, че до 2025 година ще започнат мащабни съкращения на шофьори. БГ трябва да се развива в био земеделие и фермерство, и туризъм. Само там роботите трудно ще изместят човешкия работник. Освен това тези три бизнеса пълнят джоба на гражданите, а не на олигорсите , както е с превозвачески фирми, добив на суровини, заводи и прочие, ОСВЕН АКО НЯМА ГОЛЯМ ПРОГРЕСИВЕН ДАНЪК, ЗАЩОТО САМО ТОГАВА СА В ПОЛЗА НА НАРОДА
  • 4 Амии

    12 6 Отговор

    До коментар #1 от "Morgoth":

    Гониш партия ГРОБ от власт и забраняваш на всеки неин член, спонсор и избирател да получава субсидии и обществени поръчки и тогова започва справедливостта! При партия ГРОБ са събрани всичката утайка на обществото, която вгорчава живота в държавата! Всички мутри от БСП, НДСВ, СДС, се прехвърлиха в ГРОБ. Дори голяма част от мутрите на ДуПеСе отидоха при ГРОБ
  • 5 Да да

    11 4 Отговор
    Много са ми смешни хора,които никога не са се качвали в камион,а дават препоръки и определения как да живеем и кога да се прибираме! Не му прочетох докрай и идеите на идиота,защото аз знам колко пари пращам всеки месец в България! Също така знам че заради мен в България работят и изкарват пари монтьори,гумаджии,спедитори,шефове,упривители,счетоводители,банкери,телекоми,ДАИ,КАТ,Мин.на Транспорта,ГТП,застрахователи,винетки,минетки и още и още! Реално заетите в транспорта са над 250 000 човека,а приходи заради "простите" тираджии получават поне 400 000 човека! Хора,ние сме 20-25% от икономиката на България,а движим над 80% от нея! Искате ли всичко това да отиде в някоя друга държава? Говорите за шефовете на големите фирми колко изкарвали! А тези ,които са си взели камион и работят за себе си! Те са и шефове и работници! Кой от двамата е ощетен! Аман от писания на неуспели трактористи!Като изкопа картофите с каруци ще ги кара до пазара!
  • 6 До ДА ДА

    6 3 Отговор
    Този дето е писал тази идиотия изобщо си няма представа, колко глупости е издърдорил. Цялата транспортна ниша в България е огромна част от икономиката и в нея работят много хора. Не зная точни проценти, но са около 20%. Транспорт е имало и ще има, но е важно да отстояваме интересите си и да защитим максимално исканията на БГ шофьорите и на техните шефове, защото това е един много труден занаят и дава голям пай в заетостта на държавата ни.