Съществува риск от спукване на гумата през цялата година, но можете да го предотвратите или да ограничите щетите, ако се случи. Спукването е най-често срещаната неизправност при автомобилните гуми, а основните причини са пирони, отвертки и счупени камъни.
„Трябва да бъдете особено внимателни при шофиране в зони, където има строителна дейност. Може да се натъкнете на остри парчета строшени камъни, които лесно да причинят спукване. Особено в мокро време, острите парчета камък могат да срежат гумата, както горещ нож преминава през масло, и да проникнат в кордите на гумата.“, коментира Мартин Дражик, продуктов мениджър на NokianTyres.
Ниското налягане в гумите също увеличава риска от увреждане на страниците на гумата. Например, когато преминавате през бордюр, а гумата ви е с ниско налягане, тя може да се огъне дотолкова, че бордюрът да достигне до джантата и да повреди страницата. „Когато налягането е твърде ниско, гумата се огъва повече и страницата е по-податлива на повреда, когато преминава през неравности. Ако това се случи, гумата не може да бъде оправена: поправката на гуми за пътнически автомобили с повреда на страниците не е нито безопасно, нито препоръчително.“, обяснява Дражик.
Фактът, че спукването на автомобилни гуми не е нещо необичайно, се вижда и от резултатите от последното проучване* на NokianTyres сред европейските шофьори. За период от пет години, близо 40% от водачите на автомобили, в почти всички държави включени в проучването, са спукали гума поне веднъж или два пъти. Спукванията са най-рядко срещани в Германия, където 69% от водачите не са пукали гума нито веднъж за период от пет години.
Как да предотвратим спукванията
Спукванията не могат да бъдат изцяло избегнати. Те обаче могат да бъдат донякъде предотвратени, а щетите намалени. В допълнение към внимателното шофиране, доброто управление на налягането е много важно. По-новите модели коли са снабдени със система за следене на налягането в гумите (TyrePressureMonitoringSystem, TPMS), която проверява налягането в гумите и сигнализира, когато то започне да спада. Ако колата ви няма тази система, е нужно да проверявате налягането на гумите си веднъж на всеки три седмици.
Правилното налягане значително удължава живота на гумите. Различни производители на автомобили предлагат свои собствени препоръки за налягане в гумите, базирани основно на желаните характеристики по време на управление и комфорт при шофиране.
„Правилното налягане на гумите е важно, защото, ако налягането е, например, с 20% по-ниско, животът на гумата се скъсява с 50%. Така че, ефектът е значителен.
Обикновено, налягането трябва да бъде 0,2-0,3 бара по-високо за зимните гуми, отколкото за летните. Също така, е препоръчително да повишите налягането, когато автомобилът е по-тежко натоварен от обикновено. Ако налягането не е повишено, страницата на гумата ще започне да криви навън, което ще увеличи риска от повреди по нея.“, съветва Дражик.
Повечето водачи обаче проверяват налягането в гумите си нередовно, както показват резултатите от проучването* на NokianTyres. Например в Германия само 36% от шофьорите проверяват налягането редовно – веднъж месечно. Ситуацията е същата и в други европейски държави, сред които Полша, Чехия, Франция и Италия. Българските и румънските водачи на автомобили са най-стриктни в това отношение. Проучването също така показва, че поне една четвърт от европейските шофьори проверяват налягането на гумите си преди по-дълго пътуване.
Спазвайте безопасна дистанция при шофиране
Друг ключов елемент за сигурността на пътя е спазването на безопасна дистанция от движещи се превозни средства, които се намират както пред, така и зад вас. Още повече, че при неочаквано събитие, като например колата ви изведнъж да спука гума, спазването на дистанция буквално ще изиграе животоспасяваща роля. Затова, винаги си заслужава да спазвате безопасна дистанция, с цел да предотвратите опасни ситуации. За жалост, не всички водачи се придържат към това правило.
Резултатите от проучването* сочат, че средно, само около 50% от европейските шофьори твърдят, че редовно спазват безопасна дистанция по време на шофиране. Това е най-рядко срещано в Чехия, където само 37% от водачите заявяват, че редовно спазват безопасна дистанция по време на шофиране. Най-добросъвестни в този аспект са българските, италианските и полските шофьори. Във всеки случай, имайте предвид, че ако ситуацията е опасна, или ако спуканата гума е от страната на движението, обаждането на пътна помощ е винаги добра идея.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 остри камъни
Коментиран от #17
14:00 20.07.2018
2 azko
14:08 20.07.2018
3 Бати
14:54 20.07.2018
4 Боко асфалта
15:03 20.07.2018
5 onq s konq
Коментиран от #7, #8
15:22 20.07.2018
6 РЗС
16:27 20.07.2018
7 не че нещо ама е така
До коментар #5 от "onq s konq":
гастърбайтерите са виновни! Ние българите сме света вода ненапита ;)16:27 20.07.2018
8 Коня с оня
До коментар #5 от "onq s konq":
От са кахъриш бре джанъм , нъл твойта каруца е с дървени гуми ?17:27 21.07.2018
9 асддса
Не мога да проникна толкова дълбоко в статията, не ми стига капацитета, моля обяснете.
02:54 22.07.2018
10 съчкипръчки
Тук ключовата дума е ТВЪРДЯТ. Значи те не са отишли да видят кои спазва и кой не спазва, а са ги питали.
Още не мога да проумея кой и защо хаби пари за безмислени проучвания.
02:59 22.07.2018
11 хихи
Коментиран от #12
03:00 22.07.2018
12 Иван
До коментар #11 от "хихи":
Естествено!Ще газиш само отверки!:)19:30 22.07.2018
13 7070
20:10 22.07.2018
14 баба
Коментиран от #15
08:45 23.07.2018
15 баба
До коментар #14 от "баба":
При спукана предна гума, колата започва да се движи напред и встрани. Подавайки газ, увеличавате силата, която дърпа напред.Тя получава превес, и ви спасява от рязко навлизане в насрещното.Коментиран от #16
11:46 23.07.2018
16 шоп
До коментар #15 от "баба":
А кога че спреш че да я смениш, като даваш газ бря ?13:01 23.07.2018
17 йьйь
До коментар #1 от "остри камъни":
И кога за последно кара в Албания21:30 23.07.2018
18 НАТО ВЕЦ
16:20 27.07.2018