На 28 юли 1794 г. на Площада на Революцията в Париж е гилотиниран Максимилиан Робеспиер.
Само ден по-рано той е арестуван заради призивите му да бъдат екзекутирани 17 000 „врагове на Революцията”.
През 1789 г. Робеспиер започва политическа борба във връзка с изборите за Генералните щати. Вотът е свикан от краля в опит да се намери изход от банкрута.
Робеспиер обнародва две брошури, в които доказва неправомерността на абсолютната монархия като форма на управление и отхвърля цялата система на стария режим. Третото съсловие в Арас го избира за депутат на Генералните щати, с дълбокото убеждение, че той ще отстоява последователно неговите интереси. Действително той често взима думата за най-важните политически въпроси - за характера на властта, за дворянските привилегии, за народните права. Появата му на трибуната винаги се предшества от грижлива подготовка: както неговата външност, така и словото му са безупречни.
Заедно с неколцина депутати като Сен Жюст, Кутон, Льо Ба той образува крайната левица на Събранието. Благодарение на постоянството и последователността си се налага като водач на тази малка групичка. Араският юрист има ясна безкомпромисна позиция по големия въпрос за прерогативите на кралската власт, което се обсъжда дълго в Събранието във връзка с подготовката на Конституцията. За него суверенитетът на нацията е суверенитет на народа.
Робеспиер е между депутатите, които отказват да признаят правото на краля на вето. При разглеждане на „Декларацията за права на човека и гражданина” той отстоява принципите на буржоазната демокрация, противопоставя се на делението на гражданите на „активни” и „пасивни” според имотното състояние, застъпва се за всемирното разширяване на политическите свободи за въвеждане на всеобщо избирателно право.
Две години след началото на революцията Робеспиер е вече всепризнат лидер на революционно-демократично крило на буржоазията.
През 1792 г. след събарянето на монархията, в центъра на вниманието на Робеспиер застава опасната за бъдещето на революцията съглашателска политика на жирондистите, които се стремят да разгромят левите сили. Непримиримият революционер разобличава намерението им чрез разпалването на революционна война против европейските феодално-монархически държави. Той предупреждава, че ще бъде предателство, ако се тръгне по пътя на военна колизия с другите държави преди да се укрепи революцията. Заедно с Марат и други революционери от „Планината”.
Робеспиер води борба срещу жирондинците по въпроса за съдбата на краля и макар да се отнася отрицателно към социалните идеи на „бесните” през 1793 г. той се сближава с тях в името на разгрома на вътрешната контрареволюция.
След народните въстания от 31 май и 2 юни 1793 г., които слагат край на властта на жиродинската буржоазия, във Франция се установява якобинската диктатура с това настъпва и часът на Максимилиян Робеспиер за осъществяване на неговите политически и социални идеали. Заставайки начело на Комитета за обществено спасение и приемайки ръководството на страната той блясва като теоретик, но и като безспорен вожд на революцията.
Дребнобуржоазната идеология на Робеспиер обаче е причина той да се лиши от подкрепата на народните маси, а това се оказва фатално за якобинците и техният водач. Той се оказва неспособен да разбере, че като премахне “бесните” се лишава от най-масовата опора на якобинската власт. В тази обстановка става заговор на реакционната десница и на крайната левица в Конвента против Робеспиер и неговите привърженици, който завършва с арестуването му на 27 юни 1794 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПринцътНаХаритата
Коментиран от #2
07:36 28.07.2018
2 Али Бабата
До коментар #1 от "ПринцътНаХаритата":
Ето кой има полза от това осакатяване---------Бернар Лазар ,френски евреин.Изключителен писател и общественик, роден в Ним през 1865 г., син на богат търговец , който стриктно спазва еврейските обичаи...
---------------https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lazare-------------
Ето какво пише Бернар Лазар за Френската революция в книгата си „Причини и история на антисемитизма“: ... това нещо, което най-много изненадва, е със сигурност положението на евреина. Вчера евреинът беше нищо, нямаше никакви права, никаква власт, докато днес блести на върха... тъкмо той, най-много от всеки друг, е облагодетелстван от настъпилите социални промени... Представителите на старите традиции гледат на събитията сякаш тронът е съборен, а войните се отприщват единствено за да може евреинът да стане пълноправен гражданин, а Декларацията за правата на човека е по-скоро декларация за правата на евреина."
От Лазар узнаваме как коренно се променя юридическото положение на еврейската общност във френската държава, която съвсем основателно отдава на Френската революция голяма заслуга за това, че е изкоренила остарелите, недостойни и срамни предразсъдъци от религиозен характер. Междувременно става ясно, че най-богатата и сплотена международна каста от капиталисти има най сетне пряк достъп до политическата власт.
Коментиран от #3
09:21 28.07.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 плевен
12:32 28.07.2018
5 Варналиев
12:58 28.07.2018