Пет начина да предпазим боята на колата

2 Септември, 2018 11:51
30 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 23215
Автор: Георги Касабов

Състоянието на лаковото покритие вълнува всички собственици, който обичат колите си или поне не желаят да правят отстъпки при препродажба. Летящите изпод гумите на автомобилите камъчета удрят не само по предния капак и калниците, а и по джоба. Щетите от такива "песъкоструйки" зависят до голяма степен от качеството на боята, но има и немалко способи тя да бъде защитена срещу люпки и драскотини.

Течно стъкло

Един от най-достъпните способи за предпазване на лаковото покритие на колата е нанасянето на тънък слой полимер, известен като течно стъкло. То се полага върху каросерията с гъба и съхне няколко часа. През следващите три дни трябва да се избягва миене, за да може полимерът да се втвърди добре. След това автомобилът изглежда като облечен в стъклени доспехи.

Покритието отблъсква абразивните частици и защитава боята от изгаряне под слънчевите лъчи, курешките на птиците, битума и смолата от дърветата. Притежава и отлични водоотблъскващи свойства. Течното стъкло задържа по-малко мръсотия, което е добре, защото с всяко миене слоят изтънява и процедурата трябва да се повтаря.

Нанасянето на течно стъкло изглежда просто, но всъщност не е така. Правилната подготовка изисква педантично измиване и премахване на всякакви нечистотии, а при наличие на драскотини - и полиране. Процесът е продължителен, но пък покритието издържа до една година.

Нанокерамично покритие

Този метод не е толкова популярен, но е доста ефективен. Технологията се състои в нанасянето на слой от зърна титаниев окис, силициев двуокис и други неорганични съединения върху каросерията. Частиците са с размер около 100 нанометра, откъдето идва и името на материала.

Нанокерамиката притежава някои общи черти с течното стъкло, в чийто състав също има силициев двуокис, но в нея липсват ред други компоненти, а и зърната са по-големи. Удоволствието не е от евтините и зависи от броя на слоевете. За сметка на това се получава изключително твърдо покритие, което защитава не само срещу драскотини, а и срещу киселини, основи и друга химия. Керамиката предпазва купето от ръжда и ултравиолетови лъчи.

Защитните свойства на нанокерамиката зависят от технологията на нанасяне. След нанасянето на между 2 и 10 слоя каросерията се полира и колата се оставя в топло помещение за около 8 часа. През следващите две-три седмици не бива да се мие, за да може нанокерамиката да добие нужната твърдост. След това покритието пази ефективно боята до две години.

Течна гума

Стъклото и нанокерамиката запазват оригиналния цвят на колата, но има и по-екстравагантни способи за защита на лаковото покритие. Името на течната гума описва доста точно свойствата ѝ. Създадена е на основата на битумно-полимерна емулсия и се нанася лесно с помощта на аерозол. Защитава каросерията от широк спектър въздействия, не се бои от агресивни химически съединения и не подпухва от слънчевите лъчи.

Безспорен плюс на течната гума е, че не изисква предварителна подготовка на повърхностите и се маха сравнително лесно. Популярна е сред любителите на тунинга, тъй като може да бъде в крещящи цветове или матово, което придава злокобен вид.

Винилово фолио

Използва се не само за защита, а и за оптичен ефект. Автомобилите, покрити с винилово фолио често попадат в обективите на мобилните телефони, тъй като огледални или златни каросерии не се виждат често. Цветовите варианти са безбройни, но по правило са изключително ярки.

За съжаление виниловото фолио има доста недостатъци. Заради дебелината си от едва 100 микрона не предпазва лаковото покритие ефективно и къса лесно - особено при ниски температури, а след около година започва да избледнява. Процедурата на нанасяне е продължителна и трябва да се извърши от опитен специалист, запознат с всички тънкости. В противен случай резултатът може да бъде плачевен.

Полиуретаново фолио

Ако от качеството на винила има какво да се желае, полиуретаново фолио е по-дебело (средно 150 микрона) и изглежда доста по-добре, но е в пъти по-скъпо. Създадено е за защита на лопатите на американските хеликоптери от износване в пустинята. Прилича на течната гума, еластично е и се къса трудно.

Военните корени на полиуретановото фолио си казват думата. Предпазва ефективно боята на колата от камъчета и песъчинки, не се забелязва, тъй като е прозрачно, и издържа на ниски температури, но пропуска ултравиолетовите лъчи, макар че практически не пожълтява и не помътнява.