12 Октомври, 2017 16:01, обновена 15 Юли, 2022 17:59 76 580 73

Кога да сменяме въздушен филтър на колата?

  • въздушен филтър-
  • автомобили-
  • смяна

Що се отнася до темата на този материал, собствениците на автомобили у нас могат да се разделят на три основни категории. Първата е уверена, че това са пълни глупости и честата смяна на филтри съвсем не е задължителна. Други пък са на коренно противоположното мнение. Те сменят въздушен филтър доста по-често от предписанията на производителя. Трета група е съставена от онези шофьори, които сменят въздушен филтър точно по предписанието от производителя. Кой е прав и кой - крив, ясно е, че няма как да стигнем до единодушно становище, но сега ще ви разкажем за някои особености - както климатични, така и от автомобилно естество.

Ще започнем с факта, че въздухът у нас, особено в големите градове, е доста по-мръсен, отколкото в западноевропейските. По-конкретно става дума за повечето мръсотия по родните улици, която вследствие на движението на колите се вдига и естествено се "поглъща" от автомобилите. Именно по-едрите механични частици от прах, кал, отломки от автомобилни гуми и още куп други се улавят от въздушния филтър. Така че у нас е препоръчително въздушните филтри да се сменят малко по-често, отколкото е предписала фирмата производител. А относно въпросните предписания, те са доста различни в зависимост от марка и модел и варират от 15 000 до 60 000 километра, но това не трябва да се взима предвид, тъй като в много случаи зависи от гаранционни условия, безплатни смени и т.н.

Бензинови двигатели
Трябва да знаете, че по официална статистика на един литър изразходен бензин се падат 10 000 литра въздух, които преминават през въздушния филтър. Замърсяването му намалява въздушния поток, което се отразява както на работата на двигателя, така и на разхода на гориво. Предвид всичко казано дотук, можем да си направим извода, че за България и за бензинови автомобили въздушният филтър е добре да се сменя на всяка смяна на масло. Тоест между 10 000 и 15 000 километра, но с атмосферен бензинов агрегат не е проблем да се кара с един филтър до горната граница от 15 000 км.

Дизел и АГУ
Що се отнася до дизеловите автомобили, които са доста често срещано явление по родните пътища, при тях смяната трябва да е малко по-честа - тоест максимум до 10 000 пробег с един филтър. Обяснението е много просто - дизелите, особено тези с турбокомпресор, изразходват повече въздух от бензиновите агрегати. И накрая стигаме до препоръчителната смяна на въздушен филтър за автомобили с АГУ. Тези автомобили са особено чувствителни към чистотата на въздуха. Поради тази причина се препоръчва смяната на въздушен филтър да става два пъти по-често отколкото при бензиновите - на около 6 000 - 8 000 километра пробег.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пазарен Либерализатор

    170 23 Отговор
    Всички филтри се сменят при смяна на масло.

    Коментиран от #38

  • 2 Караиванов

    96 20 Отговор
    Хубава статия, но според мен болшинството българи са от първата група - уверена, че това са пълни глупости и честата смяна на филтри съвсем не е задължителна. Дано нещо от статията им влезне в главите.
  • 3 onq s konq

    80 218 Отговор
    Спорет мене филтъра се сменя в зависимос от това каква марка е колата!Ас например карам беенве 318 TDS произведено прес 92-ра година и никога не съм го сменял и си карам с оригиналня още!Но това Е САМО ПРИ БЕЕНВЕ !!!На японските легени се сменя секи месец щото просто не са сметнати и исчислени като беенве ! Те тва е истината!

    Коментиран от #4, #26, #47, #50, #61, #62

  • 4 BMW total shit

    204 10 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Освен БеЕнВе реколта 92, има и по-еФтини начини за постигане на същия резултат, например скок от Аспаруховия мост без бънджи...
  • 5 prase

    32 16 Отговор
    Филтрите не се сменят при смяна на масло..... някои са Long life.
    На 10к км се сменят/ годишно - регулярно
  • 6 анонимен

    94 42 Отговор
    Този с "бенвето" дето кара още с оригиналния... що за олигофрен трябва да си да караш още с оригиналния? По-голяма педерастия не бях чувал! Сменяш масло, сменяш и всички филтри...И бмв е на светлинни години зад хонда, само фасон има нищо друго!

    Коментиран от #67

  • 7 шофер

    26 19 Отговор
    Пълни Глупости! Видите ли, у нас луната не грее като при другите. В бг-то някак си мъждука, а там една ярка ...
  • 8 Японката

    37 11 Отговор
    Виште ся.... Ния с японските кули, пишем фълшиви кументари с никове на бмв, за да си исбивами кумплексити.... Умно, нали..?
  • 9 Дедо Гошо

    54 1 Отговор
    Я затва го манах да си неиграм да го сменям.Сега Марко бега като кон.
  • 10 фау ве

    24 31 Отговор
    Сменях го няколко години всяка година и винаги е бил чист, сега, като светне чека или EPC-то тогава ще му мисля, всичко е само рекламен трик да купувате филтри, навита хартия!
    На предшната ми кола Рено моно-инжекция не бях сменял филтъра цели 8 години и колата си вървеше и пееше!
    Сега с новия кенеф, пълен с електроника положението е друго, но, като спре тогава ще му мисля.
  • 11 Анонимен

    17 8 Отговор
    Моя го сменям 2 пъти в годината - на 6 месеца става черен. Колата се кара предимно градско, така че... Но филтъра е обикновен (с активен въглен), не K&N, които са вечни и се вадят само да се перат.
  • 12 Ники

    101 7 Отговор
    Въздушен, маслен и купе са ми 18лв. - Немогат да ме бутнат 18лв, затова ги сменям с всяка смяна на масло. на 3-4 смени сменям и горивен. Жалко че доста хора няма да даът 18 лв за филтри, но ще дадът 35 лв за уиски с 4минерални води във дискотеката.

    Коментиран от #20, #58

  • 13 mire

    45 3 Отговор
    Когато спре да работи и радиото!!!
  • 14 3333

    16 6 Отговор
    Въх....ама тои сменял ли се.Бързо да тичам че от 7 години имам кола и не съм знаел за такъв филтър...
  • 15 Бай Митю от Младежда

    25 12 Отговор
    Новите филтри са ментета. Аз си карам с оригиналните откак е произведена колата.
  • 16 Вуте

    29 8 Отговор
    Кога спре да пали щото нема въздух за да се разгори бензина тогава се сменя или се дупчи на неколко места !
  • 17 Ицо

    15 7 Отговор
    Сменям всички филтри с маслото да се знае че всичко е ок а това на колко километра се сменя то се знае. на 10 000 км
  • 18 Гост

    13 9 Отговор
    Това, че въздухът у нас е по-мръсен не е факт, къде го пише? Това, че се сменя с маслото също е нечия измислица. В графиците за техническо обслужване на различни коли има по 20000 и нагоре.
  • 19 Кракра

    17 6 Отговор
    Въздушния и масления филтър ги сменям при всяка смяна на маслото, а горивния - на всеки две смени на маслото. Така ме посъветва автомонтьорът, при когото си правя колите вече 15 години. Нямам оплаквания.
  • 20 Будала

    31 3 Отговор

    До коментар #12 от "Ники":

    Те тези трите щом са 18лв с тях и без тях есе тая! 😀

    Коментиран от #48

  • 21 smeh

    25 3 Отговор
    При въздушните филтри има една много важна характеристика която не се споменава - пропускливост. Когато филтъра е качествен, дори зацапан и след определен пробег има по-добра пропускливост от нов такъв, само че боклук. Ако карате турбо кола(независимо бензин или дизел) много лесно ще го забележите, заради по-голямата турбо дупка. Което освен във вървежа рефлектира и върху натоварването на оста на самото Турбо. Спортните филтри за съжаление не са добра алтернатива за такива двигатели, защото "процепите" в тях са прекалено едри и има шанс да пропуснат нещо, което да нарани перката на студената част. Та това прави избора адски ограничен, поне за БГ пазара.
  • 22 mediator37

    8 3 Отговор
    Мисля, че ако навърташ много километри горско, трябва да се сменя по-често въздушния филтър. Щом карам по асфалт, а не по прахоляци и черни пътища, защо да го сменям често.
    Не се казва нищо в статията за влиянието на горското каране.

    Коментиран от #23

  • 23 Пазарен Либерализатор

    17 4 Отговор

    До коментар #22 от "mediator37":

    За горско-полско каране с яко прахоляк варианти:
    1-шнорхел, така смуче въздух от по-високо и поглъща по-малко прах;
    2-след прашно трасе вадиш филтъра и с компресора го продухваш хубаво.
  • 24 Бат Мишо

    24 2 Отговор
    ас на москвича на който като на сяка съвършенна руска кола масло не сменям - само го доливам по литър на 500 км и то практически винаги е пресно.....дако да сменям масло дет съм налял фчера ,и филтър който върти винаги свежо масълце.....
    Въздушен филтър москвата няма.....или поне още не съм го открил дящото никога не се е чупел за да се налага да се задълбочавам с издирване след като с филтър или бес се ми гори
    13...пълен празен пак 13....руския производител е предвидил да нямате неприятни изненади с сметките с горивото

    Коментиран от #30

  • 25 Механика

    19 3 Отговор
    Брей брей ,много компетентни тука имам чувство ,че тука коментари пишат само дипломирани инжинери ,чета ,че филтъра не бил много важен ,че.имало значение по какъв пъткараш ,че като го.издухаш с въздух и готово,глупости ,глупости,а после плачат ,че тази марка била боклук онази марка не става,аман от разбирачи,хора сменяш масло на двигателя,сменясе маслен ,въздушен,и филтър на климатика ,на две смени на маслен филтър се сменя и горивен,зада имате една свежа кола с един добре работеш двигател,нопроблема е ,че Българинът е научен все да.минава метър.

    Коментиран от #27

  • 26 Механика

    7 10 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Нучи се първо как се пише името на марката ,умишлено не го пиша,и второ това говори много лошо за твоята автомобилна култура,не е далеч деня в който ,тази антика дето я караш ,ще я гледа като голям камък пред къщи
  • 27 smeh

    19 5 Отговор

    До коментар #25 от "Механика":

    Хората говорят със сарказъм. Споко няма да ти секне бизнеса, всеки много добре знае кога трябва да си сменя консумативите. Въпроса е, че голяма част от моргите които изкупихме от ЕС, последния проблем им е, че си просрочил с 1000км сервизния интервал. Като отвориш mobile.bg и виждаш скрап от 500 до 50 000+ лева с превъртяни километражи и куп прикрити проблеми. Глава те заболява като знаеш, че шанса да изтеглиш късата клечка е многократно по-голям. И накрая, като се наиграеш няколко пъти и си дал една торба пари за кола, която всъщност не ти върши работа, щото не могат да я диагностицират правилно...Отиваш до шоурума на някоя марка и си решаваш проблема скъпо и радикално - с нова кола.
  • 28 Недоверчив

    14 5 Отговор
    "Публикувано във факти.бг: един литър изразходен бензин се падат 10 000 литра въздух, които преминават през въздушния филтър."
    ... Ай с тва нещо не съм съгласен!!! До колкото знам бензинът гори най-добре при съотношение 14.7:1. А кака минават 10 000 литра въздух през дросел с диаметър 52 мм примерно и за колко време??? Мойта карагия на място лапа по 2-3 л/час. Сигурен съм, че за тва време не може да си прекара 30 000 л въздух през дроселчето.
  • 29 Random

    2 5 Отговор
    Замена воздушного фильтра на ВАЗ 2110
    http://poremontuavto.com/wp-content/uploads/1360407441_snyatie-i-zamena-vozdushnogo-filtra-vaz-2110-2111-2112-700x329.jpg
  • 30 forth

    5 3 Отговор

    До коментар #24 от "Бат Мишо":

    ЖеУзен си Бат Мишо.
  • 31 Али Ръза

    15 3 Отговор
    Филтъра се фърга и се тура един парцал.
  • 32 onq s konq

    19 8 Отговор
    Аз филтър не съм сменял никога и така 8 години .. Само го тупам от време на време, а маслото не го сменям понеже доливам

    Коментиран от #41

  • 33 Koki

    10 3 Отговор
    Неги сменяте махнете тръбите до смукателните и ще върви повече
  • 34 MtV

    0 7 Отговор
    До кометар#1;Е брато мноо си прост,въздушния филтър не е маслен и се сменя на по голям пробег,освен ако си караш колата по черни пътища или в пустинята!!
  • 35 Marc Levinson

    8 7 Отговор
    Аман от гладнюри.За това са само боклуци по улиците.Като нямате пари да си обслужвате колите-НА КАРУЦИ селяндури
  • 36 Бат Мишо

    4 3 Отговор
    мерси furth
    земи си и ти москвич да се родиш....да не говорим че в всеки сервиз ще те наемат кат чуят че караш москвич повече от седмица.....
    до механико
    да гризонтиш на бат мишо космолета че няма значение по какъв път караш....
    след 20 км дъниш радиатора с праъоляк на черно , почва да грее и СИ ДОТАМ ко щеш филтър сменяй на 10 мин
  • 37 Бат Мишо

    5 4 Отговор
    много ми е чудно тес електрики Тесли .... има ли въртене има триене-ако некой не е открил перпетум мобиле докат пия тас пуста ракия....има ли триене има греене -треба мазане- чета ени 300 км в час ....бес централно мазане ....електрокар има у наш село виждал съм АМА нещо не ме са връзва да го жулеш секи ден с над 80....за 300 дане говорим
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Бат Мишо

    8 3 Отговор
    въпроса ми е
    с Тесли ко праим зимата , ко праим по черно,ко праим в локви и най вече ко праим кат одъртеят изолациите дет ше са 13576км кабеляк....пламваш на факла у 1 та локва или как ....щото тука ще додат стари тесли кирки и търнокопи с опечен кабеляк ....аз у москвата имам 4 метра кабели за 2 фара и тиксо у жабката
    вий му мислете младите
  • 40 Механикът

    5 4 Отговор
    Филтър не се сменя,духаш го на гумаджията и си готов.
  • 41 Че ти хубава кола имаш. Да не е каручка

    3 1 Отговор

    До коментар #32 от "onq s konq":

    ти хубава кола имаш. Да не е каручка
  • 42 АЗЗЗЗЗЗ,,,,,

    2 0 Отговор
    ти хубава кола имаш. Да не е каручка
  • 43 АЗЗЗЗЗЗ,,,,, 1а

    0 3 Отговор
    ти хубава кола имаш. Да не е каручка
  • 44 Госпожицата​.

    4 2 Отговор
    То на бе ем вето що да му сменяш филтъра,то и без това е куцо пиле,на нафтите кат дадеш газ и отзад излиза коминочистач,на бензинките две хиляди куб.двигателя се чупи,щото един тарикат се дръпна с Мицубиши Лансър ЕВО 8 и му се счупиха кобилицата.Смях, смях ти казвам,тоз толкоз си псува колата че немойм да го успокоим.

    Коментиран от #55

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Vasik Atanasova

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

  • 48 Vasik Atanasova

    3 4 Отговор

    До коментар #20 от "Будала":

    кефиш ме и си прав обаче хахах
    аз взех К&N И СЕ ТРЪШНАХ 110 ЛВ
    а той трите му стрували 18 лв хахаха
    смях до небесата

    Коментиран от #54

  • 49 333

    2 1 Отговор
    На моята кола интервала на смяна на филтъра е на 45000км. На три смени на масло. Може и на 5000 да го сменям, разбира се, ама това е преливане от пусто в праззно. Няма никакъв смисъл. При тежки условия нормалния интервал на смяна е наполовина. И на масло и на филтри.
  • 50 Kcaniba

    4 2 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Даааа
    БееНвеТо си е диагноза.....
  • 51 гощо

    18 0 Отговор
    На всяко масло сменям въздушен,горивен и поленов филтър на купето с активен въглен! При моята кола дори е двоен! Горивният го сменям защото ползвам добавки на Бардал и се препоръчва не през смяна на масло а на всяка смяна!Въздушния като го извадя само дето врабчета няма в него!!! А преди години живеех в Калифорния след две години каране отворих въздушният филтър и беше чисто бял все е дно нов!
  • 52 Бате любо

    6 0 Отговор
    На дизелите сменяш и горивния със смяната на маслото
  • 53 Грую

    4 2 Отговор
    На колко време се сменя бял дроб?
  • 54 hienata

    1 0 Отговор

    До коментар #48 от "Vasik Atanasova":

    Няма нищо учудващо 3-те филтъра да са 18лв. За Полото филтрите ми са: Въздушен от 10 до 19лв, маслен 10-14лв, филтър купе 20-50лв - това са клиентски цени,аз ползвам 40% отстъпка. Смятай, ако взема от най-евтините.За Нисана са малко по-скъпи, но и те не са болка за умиране. Сменям с маслото, че по-лесно се помни.

    Коментиран от #57

  • 55 filo

    2 0 Отговор

    До коментар #44 от "Госпожицата​.":

    Това от тия митсубишита с дефектната ламарина ли е, дето не можеш да ги видиш по улиците, понеже са много хубави.
  • 56 Курто

    1 0 Отговор
    Сменюваите си консумативите често и си лепете лепенки че като ви Найдем дръгело у Надин да знам колко арен чорбаджия е имал.
  • 57 Vasik Atanasova

    0 1 Отговор

    До коментар #54 от "hienata":

    аз съм за това да се сменят филтрите
    но не и 18 лв да са ти общо като цена
    но ок
    не споря
    на слука с автомобила
  • 58 Наннанс

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Ники":

    По-добре сменяи горивния по-честичко, а другите нека си стоят, щом са за 18 лева всичките, само претупваш малко въздушните и си ок
  • 59 Dido

    2 0 Отговор
    Няма формула на колко километра се сменя!Ако карате бензинов джип основно по запрашени,черни пътиша същото ли е като да карате бензинова кола основно по магистрали?!?! Периодична проверка и се сменя според състоянието на филтъра, като при нормална експлоатация (ако изобщо в БГ съществува такова понятие) се сменя при смяна на масло. Аз лично проверявам въздушния филтър на всеки 5000км ...
  • 60 Dido

    8 0 Отговор
    Въздушния филтър бял кахър! Напишете статия за смяна на спирачна течност, че що самоубийци има по пътищата ... а що "майстори" има дето като има кажеш,че искаш смяна на спирачна течност те гледат все едно си кацнал от Марс ....
  • 61 Hahoman

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Ей те това е много смешно, да си мислиш , и да неси сигурен.А да си чувал (Няма такъв вол да оре 100г.) Или BMW тоти е специялно ,или си вадиш филтара на 10 000 и го пускаш в пералнята 😆
  • 62 Не разбира

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    По голяма тъпотия не се е чувала скоро честито за изказването 😂
  • 63 Progressive

    2 0 Отговор
    А когато колата се кара много рядко, защо трябва да го сменям често?
  • 64 комбат

    3 0 Отговор
    Ако си на газ и не сменяш филтъра на 5000 км. разхода ти става зверски ,като е и малко запушен сместа става богата и вдига разхода сериозно ,говоря за София където въздуха е отврат.

    Коментиран от #65

  • 65 бай тди

    0 0 Отговор

    До коментар #64 от "комбат":

    Задължително сменям всякви видове филтри и всичко,горивен, въздушен, по разписание на производител, и не за друго , защото ми е грижа за колата ми и не се осланям на съдбата или таро карти и хвърляне на боб, колко ще издържи. Айде със здраве :D
  • 66 Вектрата

    2 1 Отговор
    Въздушен, горивен и поленов филтър сменям на всеки 5000 километра. Масления го сменям с маслото на всеки 10000 километра. Въпреки, че карам с пълна синтетика 5w30. Няма лоши коли, има лошо поддържане. Антифриз, спирачна и хидравлична течност, на всеки 2 години. Колата я карам 365 дни в годината и то предимно в София.
  • 67 Хаха

    3 2 Отговор

    До коментар #6 от "анонимен":

    Тоя пък смешник БМВ били зад хонда хаххаха палячо!!! Наистина ме развесели клоун!
  • 68 4х4

    1 1 Отговор
    Новите евтини въздушни филтри са ментета. С тях колата ви може да върви и по-зле от колкото със замърсения. Че пропускат повече въздух от стария да, но това е като да си махнете ауспуха и да очаквате колата ви да е по- бърза. Компютърът на автомобила решава според оборотите какво количество въздух да поеме и в какво съотношение с горивото да го смеси. Важни са и други неща, примерно сложете си свещи(за бензина) от 140 лева а не по 2,50 бройката, проверете и кабелите дали са оригинални и ще усетите как
    колата почва да дърпа като нова, не мирише на неизгорял бензин и ще се откажете да я продавате...
    P.S. имам комплект свещи от въпросните :)
  • 69 MaslaOnline

    0 1 Отговор
    https://maslaonline.com/filtri-i-avtochasti
  • 70 Гост

    0 2 Отговор
    Бе за кво требва да го сменяме тоз филтър я на всяка смена на маслото го вадим тупаме го и пак го поставям те така икономия баце требва да се прани оти нема кинти.
  • 71 Хаха

    3 0 Отговор
    Така не съм се смял от доста време. Като ме смениш въздушния филтър за икономия, ще си го платиш после в гориво. Но българина е скъп на триците евтин на брашното
  • 72 88888

    1 0 Отговор
    Зависи и от качеството на филтъра евтиния е с по-малко и по-тънка хартия и ще се задръсти по-бързо
  • 73 Неочаквано тъп

    1 0 Отговор
    Аз пък си го сменям два пъти в годинста. Не карам БМВ нито АУДИ. Карам си МИЦУБИШИ Спей Стар но филтъра ми сърува 6лв.взимам го от приятел вносител. Демек, почти без пари ми е. Абсолютно никакъм проблем не ми създава колата, от 3 метра не се чува че работи. 9 на 100 ми харчи газ. На всеки 6мес.си сменям въздушния и газовия филтър. Демек, за година давам 18лв.за тези филтри, а тя работи като часовник, за сега, вече 7г.Успех на скръдзите.