Last news in Fakti

17 Октомври, 2017 14:29 9 294 23

Комбинацията износени гуми и дъжд

  • nokian tyres-
  • гуми-
  • дъжд-
  • аквапланинг

Есента настъпи и миналата седмица ни показа колко дъжд може да предложи, а в планинските проходи дори и сняг. Вече се стъмва по-рано, а проливните дъждове са нещо обичайно. За жалост в България това означава наводнени пътища, а липсата на маркировка допълнително затруднява шофьорите.

Налице са всички предпоставки за възникване на най-опасната ситуация на мокър път – така нареченият аквапланинг, когато автомобилът за известно време става неуправляем и шофьорът се превръща в зрител. Единствено превенцията може да ни предпази от опасните последствия при аквапланинг. Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите.

Рискът от аквапланинг е най-висок в коловозите и кривите, където между гумата и пътя може да има няколко сантиметра вода. Въпреки това, можете да карате безопасно при дъждовно време, стига да имате предвид няколко основни неща. Ето и съветите на Nokian Tyres по темата.

Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите. Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта.

Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална; износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч. Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия.

Големите изисквания към гумите през есента
Хората често доизносват летните си гуми през есента и купуват нови през пролетта, въпреки че предимствата на комплект нови гуми са най-осезаеми през есента.

Дълбочината на протектора на нова лятна гума е около 8 мм. Законът позволява шофиране на гуми с дълбочина на протектора от 1.6 милиметра, но всъщност такива гуми вече не са безопасни. Гумите трябва да се сменят, когато дълбочината на протектора е близо до четири милиметра. Когато има по-малко протектор, поведението на мокро се влошава драстично. Също така, налягането на гумите оказва огромно влияние върху поведението на автомобила при дъждовно време. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.

Превенцията е ключът
Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Усеща се точно като плъзгане върху вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила. Неуправляем автомобил означава животозастрашаваща опасност за пътуващите и околните.

Ако аквапланирането се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, освободете педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли в неизвестна посока.

Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд
1. Намалете скоростта на движение
2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок
3. Карайте с гуми, които са в добро състояние и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм
4. Проверете налягането на гумите
5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен

Как да реагираме на аквапланинг
• Останете спокойни!
• Натиснете съединителя докрай и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.
• Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.
• Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Съединителя

    22 3 Отговор
    Амммм, аз нямам съединител ... Ко да натисна ?!

    Коментиран от #11, #22

  • 2 Грую

    22 1 Отговор
    Износени гуми, дъжд ииииии висока скорост - тази комбинацие се нарича "дървен костюм"
  • 3 Третото око

    6 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: проливните дъждове са нещо обичайно. в България?? Като гледам и номерата на колите на снимките май статията не е много за България
  • 4 Реалиста

    5 15 Отговор
    Хаха Нокиян дават съвети?! Та те нямат гума в челните места на тестовете.

    Коментиран от #9

  • 5 Не мерси

    16 4 Отговор
    Да не караме гуми с по-малко от 4 мм грайфер? Тука да не е Русия

    В закона ясно пише 1.6 е минимума.

    Аман от жалки опити на някакви фирми да си вдигат продажбите.
  • 6 Иоуееееее

    11 2 Отговор
    Моята кола съединител нема. Какво да им натискам на тия?
  • 7 Антон

    3 1 Отговор
    Ти я па ,какво дават акъл !

    http://www.investor.bg/novini/444/a/proizvoditel-na-gumi-prizna-za-falshifikacii-212234/
  • 8 гост

    10 2 Отговор
    Хахаха, много глупав закон 1.6 да е минимума на грайфера. Ами успех с 10 годишни гуми с 8мм грайфер! То затова при малко дъжд и става мазало.
  • 9 Язе

    7 3 Отговор

    До коментар #4 от "Реалиста":

    Че кой да дава съвети?Нали произвеждат гуми.Ти си гледай тестовете и цакай на "премиум"марките за гуми.И йокохама ги няма в класацията за зимни гуми примерно па как един път не закъсах с тях в снега.За инфо често пътувам Петрохан без значение от времето

    Коментиран от #10

  • 10 Ееее

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Язе":

    http://www.investor.bg/novini/444/a/proizvoditel-na-gumi-prizna-za-falshifikacii-212234/

    Коментиран от #21

  • 11 Пазарен Либерализатор

    5 2 Отговор

    До коментар #1 от "Съединителя":

    Махаш си крака от газта и гледаш как мигат разни лампички по таблото.

    Коментиран от #13

  • 12 Гост

    9 6 Отговор
    Добре се тези обясняват за дълбочина на грайфер и година на производство , а никой не обяснява на Бай Ганьо - специалиста колко са опасни ефтините и всички Китайски гуми ???
  • 13 Някой там някъде

    3 2 Отговор

    До коментар #11 от "Пазарен Либерализатор":

    Ако съм с 4×4 какво да направя чакам съвет
  • 14 коки

    4 1 Отговор
    карам бриджстоун потенца адреналин 2,полусликове,това е уникална гума и на сухо и на мокро,за летни гуми просто друга марка няма,единствения недостатък е че се изтрива за един сезон,но стабилноста е едн път
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 onq s konq

    7 3 Отговор
    Вместо да ми обясняват що е "аквапланинг",да бяха казали що за глупост е да се натиска съединитела И ДА СЕ ДЪРЖИ НАТИСНАТ?Първо е вредно за коаксиалния лагер,защото се износва по този начин.Второ-какво значение има дали подавам газ или не,след като съм с натиснат продължително време съединител?Трето-дали ще натисна съединитела или ще изключа от скорост-това ме лишава от СТАБИЛИЗИРАЩАТА ФУНКЦИЯ НА ЗАДНИТЕ КОЛЕЛА/със задно предаване съм/ при отнемане на газта и плавно намаляване на скоростта,което се отнася и за хлъзгав път през зимата.

    Коментиран от #17, #20

  • 17 Коаксиал Иванов

    6 2 Отговор

    До коментар #16 от "onq s konq":

    Ти си пиян бе, какъв коаксиален лагер те гони, бегай да си пиеш хапчетата, пишман чатъри и разбирачи сте всичките.

    Коментиран от #18

  • 18 onq s konq

    1 4 Отговор

    До коментар #17 от "Коаксиал Иванов":

    Не мене ме гони аксиален лагер,а тебе те гони простотията.Напиши в гугъла "АКСИАЛЕН/НАПРАВЛЯВАЩ/ ЛАГЕР НА СЪЕДИНИТЕЛ" и ще ти излезе какво представлява той,какви са признаците му за износване и колко е важно да се смени навреме.
  • 19 Ай сиктир

    4 2 Отговор
    НАЙ_ГОЛЕМИЯ СЪВЕТ:

    Карайте с възможно най-тесните гуми за автомобила.
    Жив пример, на жената взех Нисан Жук излязъл от завода 2017 февруари месец с гуми Контиентал 225/45/R18 дот 2016. На 202-ра на гладкия асвалт като е мокро предна дясна буксува при подаване на тези страшни 110 дизелови коня на трета скорост, без да натискам съединителя.
    ЗАЩО СЕ ПОЛУЧАВА ТАКА:
    Първо нашия асвалт е скапан и се остъклява много бързо. Дори да няма дупки коловозите и неравностите силно нарушават поведението на автомобила. Широката и ниска гума няма физическата възможност да следва "формата" на асвалта , защото самата гума стои като твърда подметка и няма никаква еластичност да лавира по обстановката. Все едно си бутнал четирикрако столче настрани и то е паднало. Истината е че всякакви такива размери са съвършенно безмислени. Смешно е някаква гума от 80 лева R16 или R15 да се справя в реални условия много по-добре от скъпа марка R18 за 350. Каране с повече от 200 в БГ е пълно безумие, а всяка гума на пазара има такъв скоростен индекс. А какво правим с дупките и джантите въобще не коментираме.

    Поздрави и приятен сезон!
  • 20 Да и Не

    5 0 Отговор

    До коментар #16 от "onq s konq":

    Наред с глупостите които си написал за коаксиален лагер и износване при рискова ситуация съм съгласен с теб. Вместо да натискаш съединителят просто отпускаш газта, държиш здраво волана без да го въртиш и чакаш.
  • 21 Язе

    2 3 Отговор

    До коментар #10 от "Ееее":

    Това е било преди две години близо.В момента и на двете ми коли зимните гуми са Nokian и пак нямам проблеми да не кажа,че един от първите които излизат от поляната където паркирам, като навали сняг съм аз.Имам и лопата в багажника за всеки случай:-)
  • 22 КАТ

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Съединителя":

    Как ко,натискаш клаксона,демек-паи сеееее хахахах
  • 23 Гуми

    2 0 Отговор
    Тия нокиан като не могат да правят читави гуми,поне правят сериозни изследвания. Толкова са зле милите,че дори сами се учудват що така се получава с техните гуми само след година каране.А иначе освен скороста ,зависи и от автомобила и най-вече къде е по-тежкото - върху движещите колела или на вятъра.