През 80-те години на миналия век фабричните лепенки са един от най-ефективните маркетингови инструменти. Производителите се надпреварват да популяризират разработките си със стикери по самите автомобили и надписи като "turbo", "GTI", "ABS" и "SRS Airbag" красят стъклата на почти всяка нова кола.
Повечето от рекламираните технологии са нови за времето си. Mercedes-Benz пръв сред германските производители започва монтирането на въздушни възглавници и след десетилетие почти всички конкуренти вече предлагат еърбегове.
Audi обаче поема по друг път. До 1994 г. на задното стъкло на почти всеки модел с емблема с четири кръга има лепенка с надпис Procon-Ten, сложна система за минимизиране на риска от наранявания при челен удар без надуваеми възглавници.
Историята на тази технология започва през 70-те, когато Audi построява собствен център за краш тестове. По онова време безопасността става централна тема в Германия и стотици инженери впрягат усилията си в подобряване на сигурността на автомобилите.
Сред тях е и Елмар Фолмер, който е централна фигура в развойната дейност в областта на обезопасителните системи в Audi до средата на 90-те. Той ръководи и различни програми за подобряване на структурната здравина на каросериите.
Procon-Ten и съкращение от "Programmed Contraction and Tension" ("Програмирано свиване и обтягане"). Според инженерите на Audi виновник за повечето смъртни случаи при челен удар са воланът и кормилната колона. Вместо да поставят омекотяваща възглавница между тях и тялото на шофьора, те решават просто да ги премахнат от опасната траектория.
Цялата система разчита изцяло на механика. Състои се от кабели от високоякостна стомана и обтегачи, опънати между пътническия отсек и коша на двигателя. Тъй като моторите на Audi се монтират възможно най-напред, технологията работи дори по-ефективно от планираното.
При челен удар двигателят на автомобила навлиза в купето и създателите на Procon-Ten решават да използват това. Към задната част на мотора са прикрепени споменатите стоманени кабели и при движението му назад издърпват кормилната колонка в обратна посока, обтягайки в същото време коланите в купето.
След дългогодишни тестове Procon-Ten е представена през 1986 г. Системата е уникална и няма дори бегъл аналог сред разработките на другите производители. Първоначално се монтира на по-скъпите модели като 100, 200 и V8, но с нея се оборудват също и някои модификации на 80 и 90. Последният автомобил, снабден с Procon-Ten, слиза от конвейера през 1994 г., когато от Audi все пак решават да преминат на еърбегове.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пешо келешо
Коментиран от #9
14:58 22.05.2018
2 Гошо
15:32 22.05.2018
3 Боряна
Коментиран от #5
15:37 22.05.2018
4 Измислици
Коментиран от #7
15:47 22.05.2018
5 Диноас
До коментар #3 от "Боряна":
Тази система частично работи но вече не се управлява от кабели а от пружини и експлозивни капси17:55 22.05.2018
6 изделяна в Россия
18:13 22.05.2018
7 Бачо Киро
До коментар #4 от "Измислици":
Стига дрънка глупости.... Май си пропуснал колко стари са записите на последните суперколи в краштест? Били сигурни над 60 ... Хеле пък над 200 ... Отдавна им опростиха спазването на тестовете в които влизат всички нормални автомобили. Вече си се палят даже като факли съвсем нормално...Коментиран от #16
21:36 22.05.2018
8 Алфа Ромео
Коментиран от #10
22:51 22.05.2018
9 Антон 1
До коментар #1 от "Пешо келешо":
Ами не само за времето си !:)23:00 22.05.2018
10 Амтон 1
До коментар #8 от "Алфа Ромео":
А дали не може да се комбинират двете идеи !:)23:02 22.05.2018
11 васик атанасова
ХАРЕСА МИ
ОТ 2002 ДО 2015 КАРАХ ЕДНО АУДИ КУПЕ
КУПЕНО ОТ ИТАЛИЯ
И НА ЗАДНАТА СТЪКЛО ИМАШЕ ТАЗИ ЛЕПЕНКА
НЕ СЪМ ЗНАЕЛ ВСЪЩНОСТ КАКВО ОЗНАЧАВА
Коментиран от #12
23:51 22.05.2018
12 Граучи
До коментар #11 от "васик атанасова":
Да беше се тряснал ,че да разбереш .23:59 22.05.2018
13 Ауди
04:58 23.05.2018
14 ЕдинОтЧетящите
това което обтяга не е "кабел" , а стоманено въже!
Така трябва да се преведе думата "cable" в този случай!
09:01 23.05.2018
15 Ауди
Коментиран от #18
11:54 23.05.2018
16 Измислици
До коментар #7 от "Бачо Киро":
Напротив. Не става дума за краштестове а за реални катастрофи с по над 200. Хората в топ моделите на Ламборгини и Ферари винаги оцеляват. Онези в обикновения автомобил:не....Коментиран от #17
17:57 23.05.2018
17 явертъуи
До коментар #16 от "Измислици":
Момче , при удар с 200 умираш от вътрешни разкъсвания от голямото отрицателно ускорение. Дори и да е здрава кабината на колата, което е силно съмнително. Не се излагайКоментиран от #19
16:58 24.05.2018
18 Пенсионер
До коментар #15 от "Ауди":
Прав си.Измислили са го хората , а не руснаците.Коментиран от #20
19:30 24.05.2018
19 Измислици
До коментар #17 от "явертъуи":
Хаха, чичо, в грешка си. Ако потърсиш в тубата Ламборгини краш уит 300 ще видиш че точно потрошаването на колата на сол ги спасява. И пак ще уточня, говоря за Ламбо с карбон монокок, а не за Ауди, колото и да е скъпо. Не се лъжете с маркетингови трикове ми по-добре си карайте човешки.18:32 27.05.2018
20 Фитката
До коментар #18 от "Пенсионер":
Много тъп коментар. Руснаците са измислили веригата за верижно-колесните машини и рефлектора за фарове. И кво ся?! Като са руски ще си махнеш всички лампи в купето и вкъщи и ще минеш на свещи ли?!22:59 08.07.2021