Европейските изисквания по отношение на екология при транспортните средства стават все по-строги. Основната причина за това е големия риск от онкологични заболявания, както и общото замърсяване на околната среда. В края на юли обаче германското издание Spiegel излезе с една ШОК-статия, в която се твърди, че бензиновите двигатели са много по-вредни от дизеловите. Поръчкова или не, тази статия разбуни духовете.
Ясно е, че европейските власти вече са отписали дизеловите автомобили и те постепенно ще отидат в забвение. Свежата публикация на Spiegel обаче говори за това, че бензиновите мотори не само не са по-добри от дизеловите, но и дори са много по-опасни за здравето на хората. Екозащитниците извоюваха драконовски мерки срещу автомобилните производители и те са длъжни с всяка следваща година да снижават нормите на изхвърляни вредни емисии в атмосферата.
И понеже това няма как да се случи толкова бързо, инженерите започнаха с различните хитрости. всички знаем за Дизелгейт скандала, но има нещо друго, за което почти не се говори. За да се получи оптимално изгаряне в горивната камера и нужно оптимално количество гориво и въздух. И автомобилните инженери почти го постигат. И ако всичко се беше успокоило на нива Евро 5, много неща в автомобилите щяха да са по-добри от сегашните.
Но не стана така. Започна се с даунсайзинг, с различни добавки в горивото и с какви ли още не прийоми, за да се стигне до последната възможна - да обедняват горивната смес. Това обаче води до т.нар. сух остатък, или иначе казано - неизгорени въглеродни частици. Те обаче не са черни като саждите от дизеловите и не се забелязват с просто око. Поради тази причина с най-различни филтри се "запушват" основно дизеловите коли, но след като стана ясно, че така се увеличава разходът, дизелите бяха обявени (съвсем несправедливо) за безперспективни.
На фона на тези промени, а и на скандала "Дизелгейт" никой не обърна внимание на невидимата заплаха от бензиновите коли. Тези невидими микрочастици, излизащи от новите бензинови двигатели, са толкова малки, че не се филтрират от горните дихателни пътища и директно попадат в белите ни дробове и според лекари са много п-вредни от дизеловите сажди. От Spiegel са убедени, че дизеловият скандал съвсем не е бил случаен. по този начин автомобилните производители са икономисали милиарди от производството и внедряването на нови филтри, които да улавят невидимите неизгорени въглеродни частици.
Цитат от статията на Spiegel: "Фината прах (така германците наричат неизгорени въглеродни частици. бел.ред.) в Европа е една от главните опасности за здравето на хората. "Произвежда" се най-вече от автомобилите и от промишлеността. Съгласно изследване на Федералното ведомство по опазване на околната среда, през 2015 година 41 500 души в Германия са починали преждевременно, защото са били изложени на прекомерно влияние на фини прахови частици".
какво ще предприемат производителите на автомобили, след влизането на новият тестови цикъл WLTP от есента на тази година. Вариантите са два. Или ще инвестират огромни средства в разработката на специални филтри, или постепенно (подобно на Volvo) ще се откажат от двигателите с вътрешно горене. Или пък ще прибегнат до нови измамни схеми!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Майстора
Нафтата е най- мръсното автомобилно гориво.
Коментиран от #38
11:37 09.08.2018
2 СетихаСе
GPF - има място под слънцето и за дизели и за бензини.
11:38 09.08.2018
3 Driving pleasure
11:52 09.08.2018
4 гост
Коментиран от #12, #17, #66
12:06 09.08.2018
5 Да го кажем направо
12:08 09.08.2018
6 Куку
Коментиран от #21, #51
12:28 09.08.2018
7 до: Майстора
Коментиран от #16
12:33 09.08.2018
8 Миро
Коментиран от #10
12:44 09.08.2018
9 НафтоватаПечкаНаТиквоча
Според мен мястото на всеки един барутник-нафтан над 10 години е моргата, претопяване, а нови коли да се произвеждат само бензин. Да се популяризира водороден мотор, с ниска себестойност и практически приложима технология.
Коментиран от #11
12:58 09.08.2018
10 зебра
До коментар #8 от "Миро":
Смешко, никой не отрича ролята и мястото на дизела - както споменаваш кораб, трактор, комбайн, камион, голям бус, подемни машини, кари, но за лек автомобил не е това горивото!Коментиран от #27
13:10 09.08.2018
11 Пача
До коментар #9 от "НафтоватаПечкаНаТиквоча":
А бензиновите горелки да останат само за пърлене на прасетата щото с тази ефективност само пушат, нагряват и шумят друго не правят.13:14 09.08.2018
12 Хаха
До коментар #4 от "гост":
Така е.Спомням си ,че в Аутобилд сравняваха Мазда 3 с 2.0 мотор атмосферен 120 к.с с Сеат/Голф(нещо от ваг групата) с 1.4 турбо 122 к.с и маздата вървеше повече и харчеше по-малкоКоментиран от #23
13:19 09.08.2018
13 Емил
Коментиран от #64
13:21 09.08.2018
14 Нико
Коментиран от #15
13:28 09.08.2018
15 Гост
До коментар #14 от "Нико":
Офертата от Рено - джиткаш Зоето колкото искаш цяла година и имаш безплатно 2 седмици в годината рент автомобил нормален клас дизелов.При това не знам кой би си взел електрик за единствен автомобил, но пак дават варианти. Пари да има човек.
Ако имахме пари за по 2-3 коли и то чисто нови, тогава нямаше да я има тази тема в този си вид.
13:54 09.08.2018
16 венцислав
До коментар #7 от "до: Майстора":
колега ,мисля че проблема нее тлкова в колите или майсторите-а в некачествените горива.колкота горивото е по-чисто,толкова по-пълно изгаряне има.нека оправят горивата а после да мерим емисиите.та то от терпентин и еко дизел не можи да има пълно изгаряне.14:38 09.08.2018
17 Някой си
До коментар #4 от "гост":
Ти знаеш ли 2,5 л атмосверен мотор при това бензин какъв разход дава!? Заеби тези 8,5л. Смях, ако това го сложиш на квадрат ще се доближиш до истината!!!Коментиран от #37, #44, #45, #52
14:51 09.08.2018
18 Тома Неверни
14:52 09.08.2018
19 Jenson Bourne
14:52 09.08.2018
20 vasik atanasova
за това има и филтри за груби частици
но пък е изгодно да караш с нафта
караш караш резевора все си стои пълен
Коментиран от #22
14:59 09.08.2018
21 Мартин
До коментар #6 от "Куку":
Глупости. Дизелът така или иначе няма да отиде никъде, той е НЕИЗБЕЖЕН. Дизеловите двигатели ще продължат да стават все по-чисти. По-скоро бензиновият двигател е този, който ще си отиде първи. Кораби, трактори, фадроми, комбайни, автобуси, микробуси, танкове. Дизелът движи света, не бензина. Ако не беше дизелът, сега нямаше да съществуваш, така че покажи малко уважение! Каквото и да кажете, това са фактите. И да ви харесва, и да не ви харесва - все тая.Коментиран от #31, #50
14:59 09.08.2018
22 Горелка
До коментар #20 от "vasik atanasova":
А на бензина щот няма GPF???15:03 09.08.2018
23 Някой си
До коментар #12 от "Хаха":
Хахха те за това слагат турбини, за да увеличат разхода!!! Не пиши глупости, просто вземи един 2.5л атмосверен бензин и го покарай малко смесен разход,тогава ще разбереш за истинския разход!!!Коментиран от #24
15:03 09.08.2018
24 ДВГ
До коментар #23 от "Някой си":
Турбинираният автомобил е по-лек, по-малък, с по-малки механични загуби и изглежда по-добър докато го караш спокойно.Настъпиш ли го тогава първо разхода не е същият щото работи на по-богата смес и второ се скапва по-бързо.
Така че карайте спокойно, за да сте най-вече живи и здрави и да не се разорите :).
15:19 09.08.2018
25 ПорЦелан
15:22 09.08.2018
26 Така ли
15:37 09.08.2018
27 Миро
До коментар #10 от "зебра":
АХ на Ситроен съм карал с 1.1 l дизел. Не е пушело до последно. А как съм го товарил, само той си знае.15:39 09.08.2018
28 бмв
15:46 09.08.2018
29 Бай Благой
Представете си какво дишаме...
Коментиран от #46
16:03 09.08.2018
30 aaa
Коментиран от #39
16:27 09.08.2018
31 Антиелектрика
До коментар #21 от "Мартин":
Дизелът е по-евтиния продукт на нефта. Пък едно време нямаше дизели, ама не си спомням икономиката чак толкова да е била в застой. Всяко гориво си има място, дори и електричките, но ще имаш да вземаш, че танковете са на дизел още по-малко пък самолетите. А в големия град и на електрички да си, пак ще има фини прахови частици. Но в статията си пише защо ги има в бензиновите мотори - заради бедната смес, която пък е вследствие на намаляване на разхода. Всичко е една тъпа пропаганда и лъжа, но никой не пита обикновения човек.16:28 09.08.2018
32 ПорЦелан
16:38 09.08.2018
33 qqqqqq
17:12 09.08.2018
34 DEU NXIA на милион и триста хиляди км
Тъй де , много хора има полезни но и доста са вредни паразити са .
Така е в природата,,колкото е по полезно но и толково вредно .
Зависи от кой ъгъл гледаш на нещата, моята кола е с малък мотор 1,500 сс , и само на пропан бутан я карам. Колкото е по голям двигателят толково повече произвежда въглероден двуокис.
Айде наздраве , бира със цаца ме чака
17:35 09.08.2018
35 hmhmhm
17:49 09.08.2018
36 Disela
Коментиран от #58
18:11 09.08.2018
37 Галант
До коментар #17 от "Някой си":
Моят е 2.4 GDI - 12/100 градско през лятото и 15/100 през зимата, но само на студен, иначе сваля рязко и се изравняват на малко над 10.18:31 09.08.2018
38 баш Майстора
До коментар #1 от "Майстора":
Може да е най- мръсното автомобилно гориво, но не е най-замърсяващото и най-отровното.18:45 09.08.2018
39 Хаха
До коментар #30 от "aaa":
И на пробан-бутан ще я свърша за 4 лв.:-)18:55 09.08.2018
40 Human
19:34 09.08.2018
41 гостенчето
20:06 09.08.2018
42 Jacques Yves Moineau
20:45 09.08.2018
43 ба ги другарко
само кола изцяло на газ не е вредна, всичко друго замърсява! електричките са зле и закъсваш, и замърсяват околната среда с акумулаторите си! 4ау
Коментиран от #56
20:59 09.08.2018
44 Крякай си
До коментар #17 от "Някой си":
Кат толкова те притеснява разхода, карай на газ,! Газта е най-чиста! А разхода на 3 литров мотор в града ми е 13-14/100.21:34 09.08.2018
45 Мани бегай
До коментар #17 от "Някой си":
Няма такъв филм 2.9 мотор извънгладско ми дава точно 8.5, а градско ми дава 11, обема и мощността са незначителен фактор когато десния ти крак е от олово и я пържиш от светофар до светофар като луд. Относно статията решението на проблема е много просто, всички такива автомобили да отидат на чип тунинг да им се обогатят смесите малко и край, и съм сигурен че и разхода ще падне когато вървят по добре.21:52 09.08.2018
46 Мани бегай
До коментар #29 от "Бай Благой":
Ако щеш вярвай но този кафеникав прах не е от двигателите, а от шибаните ни улици, защото на цивилизованите места когато е дълъг период на суша се мият почти всяка вечер за да се измие прахта, кога за последно някой видя по софия да се мие улица освен, ако не е заради ремонт.22:04 09.08.2018
47 W222
Коментиран от #49
22:47 09.08.2018
48 Преминаващ
22:55 09.08.2018
49 мангалезич
До коментар #47 от "W222":
По полека, дизели са печелили 24 часа на Льо Ман нееднократно ...Според мен колата има нужда от дизел, бензина е за запалки "Зипо" :)
23:15 09.08.2018
50 Куку
До коментар #21 от "Мартин":
Приятелюе статията се говори за дизелови леки автомобили.Тези който си изброил нямат алтернативи ,не съм виждал бензинов трактор или бензинов кораб.Фактите са други 3 годишен дизел няма право да влиза в центъра на Мюнхен.23:56 09.08.2018
51 Един ....
До коментар #6 от "Куку":
От къде знаеш от какво мрът в US ?Коментиран от #55
00:10 10.08.2018
52 Maduro
До коментар #17 от "Някой си":
Карам кола с 2.5 л атмосферен двигател и ако карам на магистралата с около 110км-120км/ч ми дава под 7л/100 км !07:13 10.08.2018
53 МАК
10:12 10.08.2018
54 Марио
13:07 10.08.2018
55 Куку
До коментар #51 от "Един ....":
Явно ти знаеш ,кажи.13:14 10.08.2018
56 stukar
До коментар #43 от "ба ги другарко":
Бах' та в химика! И как става това смесване !?!??!?!14:13 10.08.2018
57 stukar
14:14 10.08.2018
58 Требе се чете
До коментар #36 от "Disela":
Явно не си забелязал, че вече се ползва беоловен бензин.16:30 10.08.2018
59 Минаващ от тук
18:08 10.08.2018
60 Възмутен
22:42 10.08.2018
61 Вал
23:03 10.08.2018
62 ББББ
09:55 11.08.2018
63 дивака
21:35 11.08.2018
64 Public Owner Sofia skin head 885
До коментар #13 от "Емил":
100% еко ставало бензин с газ!? Ти вярваш ли си? Газта как се добива и последиците от добив на газ, говорим нормално добиване, даже не с шисти, а стандартно - знаеш ли последиците за световната екология какви са!? Както и тока - атомните и водните централи колко са вредни за флората и фауната. Най ме дразнят и в същия момент са ми смешни такива "акъли" дето говорят, че да се кара на газ било екологично...... вземи и ти и всички като теб да си махнете тапите от ушите и капаците от очите и с тях си затворете либералните задници..!Коментиран от #65
23:14 11.08.2018
65 МАК
До коментар #64 от "Public Owner Sofia skin head 885":
Съгласен!!!23:26 11.08.2018
66 Хаха
До коментар #4 от "гост":
А ти знаеш ли че един голям бензинов мотор над 3 литра, атмосферен с автоматик му се натиска газта само на тръгване и при желание за рязко ускорение? При спокойно шофиране това е всичко от което се нуждае. Говорим за шофиране в града. ВСЪЩНОСТ: Цялата работа е да прикрият замърсяването от заводите в Китай и от свръхпроизводството. А свръхпроизводството им е нужно, защото настоящият икономически модел се пука по шефовете със 7 милиарда коча по Земята. И за да запазят хубавите коли за себе си, ей така, да се знае кой командва, както пазят и чистия изооктанов бензин само за министерските коли, а всичката останала паплач на турбо-кашончета!15:50 12.08.2018
67 1234578
Сега обаче им е трудно да признаят грешката си и да дадът на ЗАДНА.
20:29 12.05.2020