Безопасно ли е да се подава ток с кабели на автомобил с изтощен акумулатор? По форумите в интернет се срещат противоречиви отговори, аргументирани с най-разнообразни примери. Производителите се измъкват с формулировката, че двигателят може да се стартира с помощта на външна батерия "съгласно приложената схема". Инструкциите обаче мълчат по въпроса с директното свързване на акумулаторите на два автомобила с кабели.
Даването на ток е допустимо, но нежелателно за колата-донор, смята експертът на руското сп. "За Рульом" Михаил Колодочкин. Навремето, когато автомобилите имаха далеч по-просто устройство, това бе ежедневно явление. Днешните коли обаче са по-скоро мобилни компютри и тази наглед рутинна операция крие опасности за бордовата електроника.
След детайлно проучване на упътванията за експлоатация на някои от най-популярните модели на пазара и консултация със специалисти от официални сервизи, Колодочкин изброява рисковете от даването на ток и най-често допусканите грешки, резултат от които понякога може да бъде сериозно изтъняване на портфейла.
1. Не давайте ток на автомобил, чийто стартер е работел нормално преди да се изтощи акумулаторът. Проблемът не е в амперчасовете, а в неизправностите, заради които колата не е могла да запали. В противен случай рискувате вашата батерия също да "падне".
2. Не се опитвайте да стартирате кола, която има много по-мощен акумулатор. В жегите този номер може и да мине, тъй като необходимият ток няма да бъде кой знае колко. В студовете обаче батерията на малолитражка може да сдаде багажа, докато върти стартера на голям дизел.
3. При съединяване на кабелите не бива да се свързват първо минусите. На книга разлика в последователността няма, но на практика не е точно така. Ако се свържат първо отрицателните полюси, рискувате да докоснете с плюсовите кабели някой метален детайл. Резултатът е искри, фойерверки, дим, а в най-лошия случай - пожар. Ако се свържат първо плюсовете, такава опасност няма. Освен ако не изпуснете отрицателния кабел точно върху плюсовата клема, разбира се.
4. Не се опитвайте да давате ток с тънки кабели или битови проводници. Ефект няма да има, освен че изолацията може да започне да се топи пред очите ви и да ви изгори. Единственият случай, в който тънките жици могат да свършат работа, е да бъдат свързани без да се опитва стартиране на двигателя. Така някаква енергия може да премине от заредения към изтощения акумулатор. Безопасен опит за палене може да се направи едва след прекъсване на веригата.
5. При свързване на минусовия проводник по възможност не захващайте щипките директно за минусовата клема на закъсалия автомобил. Опитайте да потърсите метален детайл под капака на двигателя, за да намалите поне до някаква степен съпротивлението по пътя на тока до стартера. В съвременните автомобили, чиито двигатели са покрити плътно с пластмасови капаци, това не е лесна задача. Усилието обаче си струва, тъй като така намалява рискът от взрив вследствие отделянето на газове от изтощения акумулатор.
6. Не давайте на друг да свързва кабелите. Свършете тази работа сами. Убедете се лично, че кабелите не опират о някоя подвижна част като лопатките на вентилатора или ролките на двигателя. Проверете няколко пъти дали е спазен поляритетът.
7. Не изключвайте клемите от акумулатора на колата-донор. Електрониката в съвременните автомобили може да изтълкува това като аварийна ситуация и да блокира множество системи до намесата на сервизен специалист. С по-старите коли няма проблем. Освен ако не се смята аудиосистемата.
8. При подаване на ток няма смисъл двигателят на автомобила-донор да работи. Огромната част от натоварването се поема от акумулатора, а електроните блокове често дават грешки при присъединяване на външни системи. По-добре не рискувайте да повредите някой скъп модул дори да сте убедени, че няма опасност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 JPower
Коментиран от #48
19:11 03.12.2019
2 ....
Коментиран от #5
19:18 03.12.2019
3 criminal
19:32 03.12.2019
4 Кап. Некрасов
Коментиран от #6, #9, #50
19:56 03.12.2019
5 Механик
До коментар #2 от "....":
Адаша ти, колега, е обикновен, както сега ги наричат "инфлуенсър"- пише но не знае какво пише. Онзи ден тук в тоя сайт един (може да е същия) беше написал, че ако караш с малко бензин в резевоара, може да и повредиш електрониката на автомобила! Представи си само! Добре че не бе нписал, че печенто на тиквички на умерен огън във фурната, може да доведе до изгасване на Слънцето.Сегашната статия е същата. Ориентирана е към ниско интелигентни хора от чалга-културата.
Хора,
Свързването на две батерии ПАРАЛЕЛНО не е грях! Внимавайте в полиаритета и няма да имате грижи. Внимавайте да не държите цигара в близост до акумулатор, особено ако от него се черпи ток или се зарежда. Произвежда се водород, а както знаят, тия детоса учили два атома водород и един кислород правят "гърмящ газ" . Когато той се възпламени се получва вода, ама взривът може да разбие акумулатора и да ви напръска с киселина! Ще имате лице като на Пипи дългото чорапче и ще боли.
Гледайте да сте свързали СЕРИОЗНО двата акумулатора. Повечето евтини кабели за ток са с мижави щипки, а те не осигуряват добър контакт. Ще преискри там и ще стане все едно сте били с цигара (горенаписаното).
Няма да ви се скапе електрониката! Тя не се захранва с 12В. И ако напрежението което подавате е по-ниско от 14-15 В, няма да има проблем. (12-волтовият акумулатор в същност 16-волтов)
внимавайте със свързването и няма да имате проблем. Единствено ще се съглася, че не е добре да се връзват два акумулатора с коре
Коментиран от #14, #22, #30, #51
20:15 03.12.2019
6 Механик
До коментар #4 от "Кап. Некрасов":
Пълна глупост си написал.За да се стартира един ДВГ се изисква определена мощност от стартера.
как ще накараш стартер дето е 5KW да се задвижи енергично от акмлатор дето е 12 волта и може да даде 40 Ah?
За да накраш тоя стартер да се върти имаш 5000 делено на 12 е равно на 416 А. Имаш ли си на представа какво е това?
Коментиран от #10, #12, #21, #29, #40
20:23 03.12.2019
7 Истинския ДЖОН РАМБО
Коментиран от #18, #31
20:24 03.12.2019
8 Истинския ДЖОН РАМБО
Ти можеш ли да смяташ ? Колко е 120% от Uн ? 12V по 120% = 14.4 V !!! Откъде ги излюпи тия 16 V ?!?!?!
20:31 03.12.2019
9 ФауВе
До коментар #4 от "Кап. Некрасов":
Така изгорихме диодна плочка. Трябва да поддържаш обороти докато оня върти на стартер, за да не сменяш и ти като мен.Коментиран от #17
20:44 03.12.2019
10 Димов
До коментар #6 от "Механик":
По кой кабел ще минат тия 416А?Коментиран от #11
20:47 03.12.2019
11 Кап. Некрасов
До коментар #10 от "Димов":
По далекопроводите на АЕЦ Козлодуй 😎20:51 03.12.2019
12 Мен
До коментар #6 от "Механик":
Ти си доста прост дори и за механик.Едното е капацитет, другото е стартов ток.
Иди си сипи една ракия и не си напрягай клетката, фикус.
Коментиран от #41
20:51 03.12.2019
13 Ha ha
20:58 03.12.2019
14 автосервиз на кьоше
До коментар #5 от "Механик":
''полиаритета'' викаш.21:02 03.12.2019
15 правило 10
21:13 03.12.2019
16 Шофьор
21:26 03.12.2019
17 Кап. Некрасов
До коментар #9 от "ФауВе":
Това е така. Колата която подават ток трябва да поддържа 2500-3000 оборота. Изтощеният акумулатор се зарежда 5, за да живне малко и после се завърта стартера докато другата кола продължава да подава ток и да държи оборотите.Коментиран от #19
21:32 03.12.2019
18 Бай Ганя Балкански
До коментар #7 от "Истинския ДЖОН РАМБО":
Корави Кабели, работещ д-л (донора) и никога....ама никога не откачайте кабелите, ако мъртвеца запали ! Първо гасите донора .... в противен случай, искрата при разкачането на кабелите ще ви струва нов регулатор на напрежението ! .... на донора ! Хубавите кабели за дизелови д-ли и камиони са в диапазона 40-60 лв., че и повече ! Другите стават за електронните цигари :)21:36 03.12.2019
19 Миризлив пор
До коментар #17 от "Кап. Некрасов":
Май точно тук е "заровено кучето" - закачаш 2-те коли да се зареди падналия акумулатор без да гасиш поне за 2-3 минути и тогава се върти. Иначе едновременно "дърпат ток" и акумулатора и стартера и нищо не прави човек.21:41 03.12.2019
20 ТМВ
22:06 03.12.2019
21 Повръщащия
До коментар #6 от "Механик":
Че статията е написана от някой де разлика между ток и напрежение не прави и е писал пълни глупости е ясно.Ама ти си върхът!
Хубаво гледате Ah(ампер-час) и A(ампери), ама случайно да ви светна ламбата, че въпреки сходните имена двете неща нямат нишо общо? С едното се означава капацитет на акумолатора а другото е единица за протичащ ток.
Какъв е проблема при разреждане на акумолатор 40Ah с 416А - отговора е никакъв при едно условие акумолатора да е пригоден за такъв разряд. Повечето автомобилни са.
Останалото си го прочети в нета, щото не ми се обеняват неща дето се учат в 4-5 клас...
Относно подаването на ток.
Взима се една кофа с ток, отваря се капака на мотора, изсипва се вътре и се върти ключа до запалване на двигателя. Ако не стане така, полива се обилно с бензин, клечка кибрит и двигателя е запален!
А сега сериозно:
1.Връзвате кабелите.
2. Пали се колата която ще подава ток.
3. Изчакват се 10-ина мин.(този номер работи само на умрял от студ акумолатор, ако колата има проблем се пали по гореописания начин с бензин и кибрит).
4. Гаси се колата която подава ток.
5. Събират се кабелите.
6. Пали се колата с умрелия от студ акумолатор и не се гаси докато не се купи нов. Щото се връщаме на точка 1.
Туй то!
23:46 03.12.2019
22 Луд
До коментар #5 от "Механик":
На мен статията ми хареса ,а от твоя коментар разбрах ,че си голям механик и със сигурност кабелите ти за прехвърляне на ток са яки ,за да ги използваш и като въже за теглене.Кажи къде ти е сервиза за да те идваме там.00:19 04.12.2019
23 onq s konq
Коментиран от #25, #27, #42
00:31 04.12.2019
24 vasik atanasova
пускате се по него
и включвате на втора предавка
Коментиран от #26, #32, #46
01:16 04.12.2019
25 рхсртх
До коментар #23 от "onq s konq":
Ако е автомат ще си го буташ до дома.04:58 04.12.2019
26 Бай хой
До коментар #24 от "vasik atanasova":
Добре де ще намериш баир. Но ако е заледено как ще го вземеш че и да го занесеш до колата? Знаеш ли колко тежат баирите.08:02 04.12.2019
27 Бай хой
До коментар #23 от "onq s konq":
Конь а не е ли по убаво да одиш до магазина и да си вземеш нива кола за зимата различна от Форд и бе Ен ве.08:03 04.12.2019
28 Кокала
08:39 04.12.2019
29 Колега
До коментар #6 от "Механик":
До механик ,значи на времето и аз съм подавал ток и не съм имал проблеми .В статията се цитира ,че това е проблем за новите автомобили и наистина е така ,на един приятел се прецака някаква част на автомобила му след подаване на ток и след това оборотите на двигателя почнаха да играят,накрая смени някакв част като се беше бръкнал дълбоко в джоба .09:21 04.12.2019
30 Хахото
До коментар #5 от "Механик":
Приятелю, два атома водород и един атом кислород правят H2O, което си е чиста вода, гърмящия акумулатор е нещо съвсем друго.Коментиран от #33
09:26 04.12.2019
31 Boxer 3.0
До коментар #7 от "Истинския ДЖОН РАМБО":
Не е вярно че токът при стартиране не зависи от външната температура.При минусови температури, маслото в картера се сгъстява и затруднява работата на маслената помпа и въртенето на коляновият вал. Ако шофьора не се сети да натисне съединителят, ще трябва да върти и трансмисионното масло в СК, което е още по-гъсто.
При минусови температури въздухът е по-плътен,. Това не води ли до повишаване на компресията и съответно до увеличаване на стартерният ток, необходим за завъртане на КВ?
10:06 04.12.2019
32 Този
До коментар #24 от "vasik atanasova":
Абе аз що си мисля че по баир се катери а не се спуска. Ама знам ли аз, може да има баири, които са вдлъбнати.10:17 04.12.2019
33 незнайко
До коментар #30 от "Хахото":
Прав сте, но преди да стане съединението вода, ГЪРМИ !!!10:22 04.12.2019
34 Бат Мишо
10:32 04.12.2019
35 Малчу от Факултету
13:26 04.12.2019
36 опарен
13:58 04.12.2019
37 Ханс
15:18 04.12.2019
38 Alexiev
17:09 04.12.2019
39 123
17:38 04.12.2019
40 САП
До коментар #6 от "Механик":
Тока наистина е толкова колкото го смяташ 416 А, но има няколко неща за които явно не съобразяваш.1. На практика не се подава целия ток през кабелите. Част от него идва от акумулатора на колата, която палиш.
2. Тока, който могат да понесат кабели за кратко (5-15 секунди стандартното време за палене) е многократно по-голям от тока за продължително време, който се дава в таблиците за допустим ток на кабела. Загледай се в кабелите с които е свързан акумулатора. Те рядко превишават 16 мм кв.
3. Има и 40 A/h акумулатори които могат да отдадат този ток, но 90% наистина не са способни на това
19:17 04.12.2019
41 ТАС
До коментар #12 от "Мен":
Капацитет и стартов ток са свързани, колкото и странно да ти изглежда. Акумулатор с определен капацитет може да отдаде безопасно определен стартов ток. И това е дадено при 100% заряд. При разреждането на акумулатора стартовия ток спада.Вярно е, че е колко може да отдаде определен акумулатор зависи и от конструкцията му.
19:25 04.12.2019
42 САП
До коментар #23 от "onq s konq":
То и за бензинките вече не се знае дали ще запалят вече с бутане.Ако нямаш достатъчно ток да завърти бензиновата помпа с бутане не можеш да я запалиш никога.
19:31 04.12.2019
43 Lst motor
22:27 04.12.2019
44 Танас гелди
Коментиран от #47
06:15 05.12.2019
45 Наско
10:12 05.12.2019
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Любезния лос
До коментар #44 от "Танас гелди":
Интересен въпрос. Според мен би трябвало да има проблем. Независимо от капацитета на акумулатора ако той е на 12 волта и ти свържеш цялата верига с друга на 24в не ми се струва до ра идея. Аз съм палил така камион но той също беше на 12в. Ти пробвал ли си?15:28 05.12.2019
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 бай Шиле
18:01 05.12.2019
50 Някой
До коментар #4 от "Кап. Некрасов":
Само че на алтернатора може да му се разкаже играта от пиковото натоварване,само че кой ли съм аз да ви уча!?23:12 05.12.2019
51 Rumen
До коментар #5 от "Механик":
Два атома водород и един атом кислород правят вода H2O19:25 06.12.2019