Last news in Fakti

11 Май, 2015 11:18 6 740 33

Електромобилите подривали бюджета на Норвегия

  • електромобил-
  • норвегия

Щедрите привилегии, с които Норвегия стимулира покупката и експлоатацията на коли на ток, струват на хазната по половин милиард евро на година. Нулевият данък, безплатното паркиране и зареждане, както и достъпа до лентите на градския транспорт, помогнаха на скандинавската държава да изпълни предсрочно плана си за увеличаване на броя на електромобилите до 50 000, но започват да се превръщат в бреме за бюджета, съобщава AFP.

Норвежкият автомобилен пазар може да се похвали с рекордно ниски емисии на въглероден двуокис. Новите коли, продавани там, изхвърлят средно по 93 г/км срещу 127 г/км в Европа. Титлата "Най-зелена страна на Стария континент" обаче струва на правителството 3-4 млрд. крони (355-474 млн. евро) от налогови постъпления.

Тези загуби карат властите все по-често да повдигат въпроса за ограничаване на бонусите за електромобили. Неотдавна отпадна правото за движение в лентите на градския транспорт, което се смяташе за ключова привилегия.

Четири от най-големите норвежки политически партии пък обсъждат въвеждането на налог върху електромобилите. Въпреки опасенията за стабилността на бюджета обаче, собствениците на коли на ток няма да плащат данък поне през следващите две години. След това този стимул ще бъде преразгледан, а най-вероятно и отменен напълно.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    4 1 Отговор
    Балонът се пука!
    А онзи почитател на Тесла ще си остане с на теслата дръжката :))))))))
  • 2 ккк

    1 2 Отговор
    Нищо не се пука.Оти дори да ги накарат да си плащат тока,пак 100 км с електромобил ще струват 2 лв.(по сегашни цени у България),а с бензинова кола-всеки може да смята.

    Коментиран от #4

  • 3 незнайко

    4 0 Отговор
    Това се очакваше. Не може да има безплатен обяд. Все пак трябва да се плаща поне тока.
  • 4 Гост

    6 0 Отговор

    До коментар #2 от "ккк":

    Мислиш ли, че ако дадеш 100 000 евро за кола, ще ти пука колко ти харчи за 100 км? Нещо мериш с нашия аршин, ама там хората не бачкат за 400 евро, а за 15 пъти повече.
    Сметни колко бензин са 50 000 евро, като си купиш кола за другите 50 000?!

    Коментиран от #5, #7

  • 5 нямасмисъл

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    И тъкмо да си кажеш, че си спестил пари, вложени в ток, а не по бензиностанциите, ти светва лампичката, че трябва да подмениш батериите, а тогава по-добре си купи нов автомобил.

    Коментиран от #6

  • 6 незнайко

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "нямасмисъл":

    За момента си прав, но след 10 години не се знае.
  • 7 ккк

    0 2 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Колега,ти живял ли си извън България?Щото аз да. Няма такъв дето да не му пука,колко харчи на месец,за каквото и да било.Там хората парите си ги изкарват с труд и ги ценят,а не да ги източат от некой еврофонд и после да пръскат кат си искат. Те хората в Норвегия са по-глупави от вас и за тва си купуват коли на ток. Така е , да знайш

    Коментиран от #8

  • 8 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #7 от "ккк":

    Май не си направи труда да сметнеш колко бензин са 50 000 евро? Сам си противоречиш! Тесла е 100 000 евро - за тези пари си купуваш сносна кола за 50 000 евро , а с другите 50 000 може да изминеш около 300 000 км. Къде Киро на кирия питам аз?
  • 9 Mupo

    1 0 Отговор
    То ако имаше кяр без дотации нямаше да има дотации...От друга страна ако нямаше кяр с дотациите нямаше да има 50 000 коли на ток. Погледни на снимката, не виждам много Тесли, а цената на Нисана не е 100 000 ами на половина. Като извадиш първоначална дотация и данъка за следващите 5 години, добавиш екстрата да не плащаш гориво, паркинг + бонус движение в бус лентата и бам ... получаваш бум.
  • 10 Дудук

    1 0 Отговор
    С БЮДЖЕТЕН ИЗЛИШЪК всяка година около 50-60 млрд. евро едва ли им пука на норвежците са някъв си половин милиард.
  • 11 некойси

    1 0 Отговор
    По принцип всяко ново и по-ефективно нещо е враг на паричната система - машинката за парите се върти по-бавно.
  • 12 Shmeker

    1 0 Отговор
    Норвежците си ценят природата, карат и по евтин начин.
    Тва, че хазната била по-празна се е очаквало. Сега ще компенсират с нещо. Целта е била да популяризират возилото на ток, щото когато нещо е масово, хората искат да го купят/

    Коментиран от #14

  • 13 Гост

    1 0 Отговор
    Миро, Тесли има повече от достатъчно, това че са публикувалиточно тази снимка, не означава нищо. Дори таксита има вече Тесла.

    Коментиран от #15

  • 14 Гост

    2 0 Отговор

    До коментар #12 от "Shmeker":

    За това ли са едни от страните с най-големите добиви на нефт?
    .ати двуличниците - продават нефт, а се правят на големи еколози!

    Коментиран от #17

  • 15 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Гост":

    Къде се загуби бе Джигиби? Кажи ни сега колко е хубаво да караш Тесла :)))))))))))))))))
  • 16 диан

    1 0 Отговор
    те не са като нас
    само ние можем зелената енергия да
    я изкупуваме на 10 торна цена вечно
    защото сме пичове
    а тия преразглеждат веднага
  • 17 Shmeker

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    Кво от тва?
    Демокрацията работи най-добре с нефт, газ, злато, диаманти или каквтото има.. Когато ползата от тези земни блага стигне до народа, става комунизъм.
    Тва е Норвегия.
  • 18 Киро Японеца на кирия

    1 0 Отговор
    До коментар №8
    Кирията е че 50000-те хиляди евро не трябва да се дават на въглеводородните барони, които ни смучат и ти обясняват как трябва да продължиш да им плащаш с подобни равносметки. Самият ти се управляваш благодарение на електричеството, затова бъдещето е на ток. Разбра ли сега кирията ?
  • 19 друг гост

    0 0 Отговор
    Явно никога не си бил в Норвегия.Норвежците са едни от най-големите еколози.Дърветата там не се секат,внасят се от Швеция и Дания,защо ? Защото имат кинти да си го позволят и тези кинти идват от добива на нефт и газ. Понял ?
  • 20 Гост

    0 0 Отговор
    До коментари 18 и 19.
    Господа, сами си противоречите. Първия ми говори за петролни барони, а норвежците са точно такива - те срещу себе си ли се борят?!
    Другия ми говори, че са най-големите еколози, защото внасяли дървесина с пари от нефт.
    Хора, главите не са ви дадени само за бръщолевене - мислете с тях!!!
  • 21 гост

    0 0 Отговор
    Еее,човек да не мръдне за един ден.Първо 500 мил по малко от данъци се компенсират двойно и тройно от други неща.Второ какво очаквате,че петролните и автомобилни фирми няма да използват всички методи за натиск!!!Трето тока за Суперчарджърите се плаща от Тесла,а не от държавата,така че с нищо не я ощетява.Трето за 50000 евро можеш да купиш кола от рода на БМВ 3,Ауди А4 и Мерседес С клас,което значи два пъти по-малка,по-бавна и по-безинтересна кола.За останалите 50000 за 300000 км може да ти стигнат само за гориво.Само маслата и филтрите за този пробег са 10-12000.Следват ремъци,ролки,антифриз,водни помпи,съединител,трансмисионни масла и филтри,кабели,свещи,дюзи и т.н. и то ако няма по сериозни повреди,а гаранцията е най-много 100000 км.В крайна сметка за този пробег имаш 30-35000 разход и 70% обезценка.Така общо имаш общо 135000 разход .При Тесла най много да имаш 2-3000 допълнителни,ако зареждаш в къщи и за елементарни прегледи.Накрая ще имаш Тесла струваща в най-лошия случай 60-70000,срещу 10-15000 за другите и ще си карал много по-добра кола.Е добра ли е "далаверата".

    Коментиран от #23

  • 22 гост

    0 0 Отговор
    И ако забеляза не смятам никакви облекчения от данъци,такси и т.н. А само от паркинг в София например можеш да спестиш 30-35000,да не говорим,че след 10-12 години изобщо няма да можеш да влезеш с ДВГ там.
  • 23 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    Айде бе Джингиби, къде се губиш?
    Беше ми станало мъчно, че няма кой да ни обясни как стоят нещата. Ти както винаги си с "точен" и "конкретен" коментар.
    Просто благоговея пред фразата: "Първо 500 мил по малко от данъци се компенсират двойно и тройно от други неща".
    Уникален си пич! Защо не кандидатстваш в някое комедийно ток шоу?

    Коментиран от #24

  • 24 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Гост":

    Ами да,толкова съм наивен да си мисля,че поне това ти е ясно.Случайно да си чувал,че всяка страна има квота за въглеродни емисии която намалява всяка година,а таксите за надвишаването растат в геометрична прогресия.Защо мислиш са всички програми и стандарти за намаляване разхода на всички производители и решението за качване 70% от товарните превози на железопътен транспорт до 2020г.Да не говорим за ползите от намаленото замърсяване,съответно намалелите болести със съответните разходи за лечение и изгубени човекочасове труд,който струва много повече и носи много по-големи данъци,от ползите за туризма,земеделието и икономиката която ползва много по евтина енергия и т.н. И понеже знам, че ще извадиш "големия" коз за отровните батерии,Тесла има технология за 100% рециклиране,а следващите генерации няма да имат нищо токсично.Само ще ти припомня за QANT F с акумулатор със солена вода.

    Коментиран от #25

  • 25 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Тц, не позна. Ще извадя големия коз, че съдържанието на въглероден двуокис в атмосферата е "грандиозните" 0,039%. Така че Глобалното затопляне с тъпите въглеродни квоти и Тесла са едни измишльотини точно на петролните пичове. Защо мислиш най-много електромобили са в Норвегия, която живеят добре заради нефта?
    Защо мислиш, че цените на петрола не падат въпреки електромобилите?
    Не, че съм привърженик на конспиративните теории, но човек сам трябва да мисли къде е истината.
    Аз ще съм първия който ще си купи електромобил ако всичко е както го изкарват, но за жалост нямам 100 000 евро за един ел. мотор със статор и ротор от мед, чиято стойност е не повече от 1000.
    Хайде дерзай!
  • 26 гост

    0 0 Отговор
    Както вече обясних няколко пъти,цената е 100 000 поради все още недостатъчния обем на производството и недостатъчните мощности особено за батериите.Но това се променя по бързо отколкото очакваха дори от Тесла.Елън Мъск каза,че не си е представял,че на третата година ще продава 40-50 000 бр. ,а ще има заявки за 80-100 000.А за тебе специално следващия Модел 3 е с прогнозна цена 35 000 долара и ще намалява.
  • 27 айс ти

    0 0 Отговор
    Глобалното затопляне е абсолютен факт,признат от всички световни учени. Има стотици доказателства-намаляването на полярните шапки и още много други.Средно-годишната температура се покачва бавно,но равномерно и стабилно.Киматичните пояси се преместват леко,но сигурно ,от екватора на север. Само ограничен човек,може да каже ,че това са измишльотини.

    Коментиран от #29

  • 28 Tеслоев

    0 0 Отговор
    Пукал се бил балона - така разправяше и за новите "плазми".
    Няма начин да си любител на чалгата, да миришеш на чесън и овце и да не мразиш новите чисти и тотално непонятни за теб коли.

    Токът не свършва, мой човек, петролът за транспортни нужди свършва. Ще се употребява за далеч по-важни неща от свертофарния смърдеж в оставащите години. Да си вземеш сега пърдялник е малко като да си купиш фабрика на 8 Септември 1944 или да станеш член на БКП на 9 Ноември 1989 :D

    Вчера Tesla ме задмина на път към вкъщи
    Видях я отдалеч в огледалото.
    Като ме задмина исках да я настигна, но тя тая кола изведнъж И БЕЗШУМНО ускори рязко и неестествено.
    Изчезна в далечината за част от секундата, като зад нея за миг видях синьо сияние.

    Не съм карал такава но и BMW i3 правеше е.ати ластиците с тия 170 коня.

    Коментиран от #30

  • 29 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "айс ти":

    Кои са тия учени - тия за които изтече информация в интернет, че са манипулирали данните, за да излъжат, че има Глобално затопляне ли? Защо като се топят шапките на полюсите, не се покачва нивото на океаните?
    С колко се покачва тази средногодишна температура?
    А за квалификациите дали съм ограничен или не, най-малко ти може да ми ги даваш! Като научиш какво е прецесия, нутация, слънчевото лъчение, магнитосферата, елиптичните орбити на планетите изчислени още от Кеплер, конвекцията в газовете, съставът на атмосферата и характеристиките на всеки газ, тогава ела да ми даваш квалификации.
    Аман от прости хора, които не мислят, а се правят на умни и повтарят като папагали апокалиптичните теории на шепа шарлатани!!!

    Коментиран от #31

  • 30 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Tеслоев":

    Викаш сега плазмите изместиха LED телевизорите, а?
    А това за чалгата, овцете и "новите" технологии направо ме уби от смях :))))))))))))
    Разбирам, че толкова ти е капацитета на мозъчето, но в случая трябва да се напрегнеш да измислиш нещо друго, защото чалгата може да ме привлече само ако я пее Йън Гилън. А тези "нови" технологии на ел. двигателите съм ги учил доста повече от теб и поне имам диплома за това, за разлика от твоето сляпо и дилетантско прехласване по тях!
    Другия път се състезавай с тролей и после пише, че искаш да си купиш такъв, защото върви по-бързо от М3.
    Хайде сега се скрий някъде!!!
  • 31 айс ти

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Гост":

    А ти кой беше,че да ги наричаш шарлатани?Тебе кой те знае на света,че си жив?Некъф академик си?Дай линк за некоя твоя публикация с доказателства ,че по света е пълно с шарлатани,а ти си богоизбрания да знаеш истината.

    Коментиран от #33

  • 32 айс ти

    0 0 Отговор
    Язък,че има толкова умни,като теб,пък България не прокопса
  • 33 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #31 от "айс ти":

    Мисля, че бях достатъчно изчерпателен и конкретен. Ако искаш чети, ако искаш мисли, ако искаш си бъди кон с капаци - все ми е тая!
    Пък кой съм аз, не те вълнува особено много, при положение, че не знаеш дори едно име на т. нар. учени защитаващи Глобалното затопляне. Просто са те облъчили като зомби от медиите и повтаряш като папагал едно и също, без дори да знаеш кой "учен" го защитава!