В по-голяма част от света името Daihatsu звучи познато. Хората обаче са чували също така и за цунами, якудза, сепуку и куп други понятия, с които се свързва Страната на изгряващото слънце. Извън родината си тази относително малка автомобилна компания се подвизава с репутацията на производител на малолитражки с размерите на пазарски чанти. В сравнение с останалите японски марки Daihatsu спокойно може да мине за екзотика. В България, например, значително по-често може да се види Porsche, но малцината собственици на Cuore, Charade и Applause се кълнат, че такава фрапираща липса на популярност е меко казано незаслужена. В това отношение техните отзиви съвпадат почти напълно с мнението на специалистите - Daihatsu са едни от най-качествените коли, правени някога. Дори по японските стандарти... Защо тогава почти никой не си спомня за тази марка, когато реши да купува употребявано возило?Добре известно е, че в съвременното автомобилостроене случайни играчи няма. Изключителната здравина на всичко с щампата Daihatsu се обяснява с простичкия факт, че от близо 40 години компанията всъщност е подразделение на Toyota. По неясни причини повечето дилъри на марката предпочитат да спестяват тази подробност, а очевидно и самата фирма води подобна политика. Марката Daihatsu съществува от 1907 г., доста преди основаването на гиганта, чиято собственост е в момента. Освен това винаги е имала своя собствена производствена програма, макар в голяма част от нея да се използват компоненти и възли на Toyota. Точно такъв е случаят от 1975 г., когато Daihatsu решава да започне производство на компактни всъдеходи. За тяхна технологична база са взети наготово дребните джипки от гамата на компанията-майка. Така се ражда серията F, която не след дълго излиза и на световния пазар под имената Taft и Wildcat. Тези всъдеходчета от категорията на Suzuki Samurai се радват на изключителна популярност в Азия и Австралия, но така и не пробиват в Европа и Щатите. За да догони конкуренцията, в началото на 80-те Daihatsu реши да се пробва с по-сериозен джип и лансира Rocky. Само няколко години по-късно обаче се оказа, че малките всъдеходи се превръщат в неудиржима мода и в централата на компанията върнаха лентата назад. Така през 1989-а на бял свят се пръкна Feroza, призвана да яхне вълната и най-сетне да прати Daihatsu там, където є мястото - на върха.
Е, симпатичната джипка така и не се превърна в хит. Дори напротив. В сравнение със Suzuki Vitara Feroza е направо бутиков модел. За сметка на това компанията остана вярна на традициите и в продължение на 9 години произвежда един от най-здравите автомобили с повишена проходимост в света. За разлика от малкото си конкуренти джипът на Daihatsu с пълно право може да се окичи с определението всъдеход. Класическата конструкция с мощна рама практически не се среща при съвременните возила от този тип, а със способностите на Feroza в пресечен терен трудно могат да се мерят значително по-именити офроудъри.
Без да претендира за върхови постижения в технологично или дизайнерско отношение, джипката на Daihatsu изненадва с изключително качество на изработката. Съществена роля за това изиграва фактът, че Feroza се произвежда единствено в Япония и никъде другаде по света. Произвежда се с три вида
каросерия
с три врати, твърд снемаем покрив или обикновен гюрук. При носеща конструкция от този тип антикорозионната защита на купето има само естетическо значение, защото здравината на рамата е напълно достатъчна за дълъг живот. Въпреки това Feroza е подготвена отлично и корозията засяга каросерията крайно рядко, главно при удряни екземпляри. Ауспухът, разбира се, е друга тема, както при почти всяка кола, карана предимно в града.
Гледана отстрани, джипката на Daihatsu създава илюзията за значително по-малък
салон
отколкото всъщност притежава. Във Feroza спокойно могат да се возят четирима, макар и без багаж. Интериорът и изработката му са типично японски - никаква екстравагантност и безупречна сглобка. Удобството съответства напълно на стандартите на класа, като не са спестени и някои атрибути, присъщи за значително по-големи всъдеходи. На арматурното табло например има кренометър. Салонът е уютен и даже може да мине за комфортен, ако не беше твърдата возия. В някои модификации твърдостта на окачването може да се регулира в зависимост от пътните условия и натоварването на автомобила, но дори с такава екстра Feroza вози като табуретка.За девет години на конвейера всъдеходчето на Daihatsu се екипира с един-единствен
двигател
Скромният 1.6-литров агрегат се произвежда в две версии, от които до Европа достига само по-мощната с 16 клапана и електронно впръскване на горивото. С карбураторни модификации са снабдявани предимно азиатските пазари и то в самото начало на производството. Противно на всички очаквания, този напомпан до 95 к.с. мотор е разположен надлъжно в тесния отсек под предния капак и заема почти 90% от пространството там. Това затруднява максимално обслужването му, което, слава богу, се налага крайно рядко. Агрегатът притежава удивително жив характер и се справя без проблеми със сравнително тежката каросерия на Feroza.
Удачно подбраните предавателни числа осигуряват на джипката съвсем приличен ряз в градски уславия и доста мускули извън пътя. Силите на всъдеходчето обаче стигат дотук. При скорости над 110 км/ч моторът започва да се задъхва, а и високият център на тежестта започва да си играе лоши шеги. Стрелката за нивото на бензина пък видимо започва да се движи в низходяща посока.
Онези, които са си имали вземане-даване с Daihatsu, знаят добре с какъв ресурс разполагат иначе скромните двигатели на компанията. Освен със здравината си, тези агрегати са прочути с липсата на каквито и да било пропуски в изработката от сорта на пропускащи гарнитури. Моторът на Feroza може да пострада само в два случая. При скъсване на ангренажен ремък сложният 16-клапанов газоразпределителен механизъм се поврежда изключително тежко, а заради малкия работен обем и високите натоварвания прегряването понякога има скъпоструващи последици.
Както всеки друг автомобил с повишена проходимост, Daihatsu Feroza също изисква специален преглед на
трансмисията
преди покупка. Конструкцията є е сравнително проста - липсва междуосев диференциал, но натоварванията в пресечен терен, където джипчето се чувства в свои води, често водят до износване. Не са рядкост и случаите, когато Feroza се ползва за буксиране на каравани. В този смисъл наличието на теглич надали трябва да радва особено кандидат-купувача.
Да се съсипе Daihatsu Feroza не е лесна работа. Дори при душманска експлоатация и липса на елементарни грижи състоянието на японското всъдеходче може да бъде задоволително. Единственият проблем са резервните части, които се намират изключително трудно и на съответните цени. Точно заради тях собствениците рядко си правят труда да отстраняват и дребните дефекти, които моделът показва. Между другото, в свободен превод Feroza значи “желязна”...
Справка за модела
|
|
Daihatsu Feroza (F300)
|
|
История
|
|
Октомври 1989 | Дебютира спортното купе Daihatsu Feroza, компактен всъдеход от класа на Suzuki VItara. Моделът се екипира само с един бензинов двигател с ходов обем 1.6 л с мощност 95 к.с. За някои пазари се предлага дефорсирана 8-клапанова версия |
Февруари 1991 | Започват продажбите на Feroza в Европа |
Октомври 1997 | Производството на модела е преустановено |
Септември 1999 | Започват продажбите на наследникана Feroza Terios |
Цени на резервни части
|
|
Двигател (без оборудване)
|
2 984 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
2 077 EUR
|
Динамо
|
371 EUR
|
Стартер
|
278 EUR
|
Водна помпа
|
62 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
450 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
135 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
40 EUR
|
Фар (комплект)
|
127 EUR
|
Преден калник
|
101 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части
по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Daihatsu Feroza SX /95 к. с./, произведен през 1998 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА DAIHATSU FEROZA (F300)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1996
|
1995
|
1994
|
1993
|
1992
|
Daihatsu Feroza Hard Top EL
|
3
|
70/95
|
16 055
|
-
|
-
|
3 500
|
2 850
|
2 450
|
Daihatsu Feroza Hard Top EL II
|
3
|
70/95
|
17 323
|
-
|
-
|
3 800
|
3 100
|
2 650
|
Daihatsu Feroza Rubin
|
3
|
70/95
|
16 356
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 800
|
Daihatsu Feroza Traumhochzeit
|
3
|
70/95
|
17 537
|
-
|
-
|
-
|
3 500
|
3 000
|
Daihatsu Feroza SE
|
3
|
70/95
|
16 862
|
-
|
-
|
3 800
|
3 150
|
-
|
Daihatsu Feroza Traumhochzeit
|
3
|
70/95
|
19 623
|
-
|
-
|
4 500
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza SX-Plus
|
3
|
70/95
|
17 829
|
5 450
|
4 700
|
4 050
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza Limited
|
3
|
70/95
|
17 563
|
-
|
4 650
|
-
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza Limited
|
3
|
70/95
|
17 072
|
-
|
4 450
|
-
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza SE
|
3
|
70/95
|
15 313
|
4 450
|
3 900
|
3 350
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza SX
|
3
|
70/95
|
17 103
|
5 050
|
4 350
|
3 750
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza SX Saphir
|
3
|
70/95
|
17 379
|
5 150
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza Cabrio EL 16V
|
2
|
70/95
|
13 984
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 400
|
Daihatsu Feroza Cabrio EL II 16V
|
2
|
70/95
|
15 006
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 750
|
Daihatsu Feroza DX
|
2
|
70/95
|
14 291
|
4 250
|
3 650
|
3 100
|
-
|
-
|
Daihatsu Feroza (F300)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Daihatsu Feroza (F300)
|
|
Работен обем
|
1 598 куб. см
|
Мощност
|
95 к. с. |
Максимална скорост
|
150 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.3 сек.
|
Suzuki VItara
|
|
Работен обем
|
1 589-1 998 куб. см
|
Мощност
|
71-136 к. с.
|
Максимална скорост
|
142-160 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
19.8-12.5 сек.
|
Toyota RAV4
|
|
Работен обем
|
1 998 куб. см
|
Мощност
|
128 к. с. |
Максимална скорост
|
170 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
10.4-10.1 сек.
|
Volkswagen Golf Country
|
|
Работен обем
|
1 781 куб. см
|
Мощност
|
98 к. с. |
Максимална скорост
|
180 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
11.3 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Miroslav Jordanov
11:31 24.01.2010
2 joro
14:52 03.03.2010
3 mazda323f16v
21:07 09.03.2010
4 Николай
19:38 31.03.2010
5 михаил
11:00 03.05.2010
6 Луизов
12:14 23.07.2010
7 anminster
12:51 23.09.2010
8 neron
17:50 01.11.2010
9 martin
23:49 07.11.2010
10 Тома
21:30 12.11.2010
11 Георги
04:52 29.12.2010
12 Живко
18:55 12.01.2011
13 Владимир Гогов
23:26 08.06.2015