Завърши първият сезон от най-новите състезателни серии Formula E. Наш екип посети финалните състезания от тазгодишния шампионат в Лондон, където станаха ясни доста от нещата, касаещи бъдещето на този иновативен и интересен шампионат. В основата на всичко стои промоутърът Алехандро Агаг, който развива идеята за състезания с електрически коли от нулата, както и автомобилният алианс Renault. На французите се дължи разработката на болидите за Формула Е, които през отминалия сезон бяха еднакви за всички. Електро болидите се разработват от няколко компании, като всички възли и агрегати се куплират под зоркия поглед на експертите от Renault Sport Technologies и Renault Sport F1.
Шасито
Болидът, който се казва Spark-Renault SR_01E е изработен по най-новите технологии в автомобилостроенето, но въпреки това е относително евтин. Французите от Renault възлагат задача за направата на шасито на италианската компания Dallara, която има повече от 40 години опит в моторните спортове. Именно те изграждат шасито и монококът. Конструкцията е изработена от карбон и алуминий, което прави шасито едновременно супер леко и в същото време изключително здраво. Болидът Spark-Renault SRT_01E напълно съответства на най-новите краш тестове на FIA, същите, с които се изпитват и болидите от Формула 1.
Двигателят
Електрическият двигател, който осигурява мощ на Spark-Renault SRT_01E е дело на специалистите от McLaren Electronics Systems - световен лидер в областта на технологии за моторните спортове. Друго име, познато от света на Формула 1 - Williams Advanced Engineering пък доставя батериите. Те са с мощност от 200 киловата, което е равно на около 270 конски сили. Въртящият момент пък се предава през петстепенна секвенциална скоростна кутия, предоставена от фирмата Hewland. Всички тези системи се куплират от френските експерти на Renault за да се получи един болид, разполагащ с уникална динамика и в същото време с нулеви вредни емисии.
Динамика
Ел. болидите са "обути" със специални гуми, дело на Michelin, като те са проектирани така, че да са ефективни, както на сухо, така и при дъжд. При оптимални условия максималната скорост на болида е 225 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 3 секунди. Трябва да отбележим и факта, че по време на състезание пълната мощност от 270 к.с се ограничава до 202,5 к.с. или 150 киловата. Трима от пилотите получават т.нар. fan boost - допълнителна мощност от 30 киловата или 40.5 конски сили, които пилотите използват еднократно по време на състезанието по свое усмотрение в рамките на 5 секунди. Още нещо любопитно е, че издаваният шум от напълно електрическите болиди по време на максимално натоварване е по-висок от този на стандартен автомобил с двигател с вътрешно горене.
Бъдещето
От догодина всеки отбор ще разработва сам ел. двигателите и трансмисиите си, като се очаква в битката да се включат още доста автомобилни гиганти. Пионерите тази година бяха Renault и Audi, чрез отборите e.dams-Renault Formula E и Audi Sport ABT, но от следващия сезон те ще са доста повече. Със сигурност в битката ще се включат и PSA с новия си бранд DS, които се очаква да влязат във ФЕ чрез отбора Virgin Racing. Според ексцентричния собственик на отбора Virgin Ричард Брансън, на Формула 1 и остават още пет години живот. След това всичко ще се върти около електрическата формула. Хората от Renault в лицето на Ален Прост и Карлос Гон бяха доволни от свършеното, но по-умерени в изказванията си след края на първия сезон, като казаха, че това са два паралелни шампионата, но не пропуснаха да отбележат, че електрическата формула има голямо бъдеще. И няма как да не са доволни, защото именно отборът e.dams-Renault Formula E безапелационно спечели титлата при конструкторите.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Калоян
Коментиран от #3
10:18 01.07.2015
2 Tires
10:51 01.07.2015
3 един
До коментар #1 от "Калоян":
Рено винаги са си били напред в моторните спортове с болиди. Един от най-успешните брандове на много нива(Формула 1, Формула-Рено, ...). Но не съм съгласен за Нисан. Това, че са в един концерн от няколко години не ги прави успешни ... Все пак всички рисърч центрове на Рено са в Европа(Франция и Англия).Коментиран от #4
11:03 01.07.2015
4 Мишо
До коментар #3 от "един":
Технологиите за ел. автомобилите са баш от нисанКоментиран от #5
11:17 01.07.2015
5 NO DMG
До коментар #4 от "Мишо":
Мишок, стига интернет за днес. Ходи си лягай.11:28 01.07.2015
6 некойси
Ама истината е че Рено напазаруваха елетрическите технологии наготово от Нисан, нямат собствена разработка.
Коментиран от #7
11:36 01.07.2015
7 Истината
До коментар #6 от "некойси":
Не са напазарували нищо. Те са една и съща фирма.11:51 01.07.2015
8 мдаааа
Коментиран от #11
11:53 01.07.2015
9 ярослав станчев
По-важното е,че състезанията са много оспорвани и тепърва ще се развиват.Гаранция е и участието на бивши пилоти от Ф1 и няколко настоящи състезатели от WEC.Борбата за титлата беше главно между тях,защото възможностите на колите са еднакви.
11:59 01.07.2015
10 Тони
Коментиран от #13
12:05 01.07.2015
11 геру
До коментар #8 от "мдаааа":
колата за безопасност е бмв и това показва че са най-добрите тукКоментиран от #12
12:16 01.07.2015
12 Ицо
До коментар #11 от "геру":
хах, това с колата за сигурност на БМВ си е чиста реклама и нищо друго. Платили са си при това колата за безопасност не е напълно електрическа а е хибрид. Бай дъ уей нали четохте теста на мобиле за въпросното i8. Оказа се, че не е толкова суперкар, колкото го изкарват баварците. Ето да го припоня на онези, които са го пропуснали.http://fakti.bg/avto/147414-test-na-superkupeto-bmw-i8
Коментиран от #16
13:06 01.07.2015
13 АЗ
До коментар #10 от "Тони":
Ти запознат ли си изобщо с тимовете и успехите във F1? Най-много титли като производители имат двигателите на Ферари следвани от Рено и Форд. германците в тоя спорт много не важат!14:50 01.07.2015
14 той
А НИСАН не го коментирайте много, много...щото ако РЕНО не бяха инвестирали около 5 млрд., тогава когато никой не се интересуваше от тази японска компания, сега Нисан щеше да е в положението на Олдсмобил и Ланчиа, т.е. да е изчезнал като марка. В момента борсовата капитализация на Нисан е по-голяма от тази на Рено (и това е така заради Рено, защото така Рено продават двигатели и други възли на американския пазар без особени усилия под марката Нисан)и ако французите решат да продадат акциите си в Нисан днес, те биха си върнали направената инвестиция около 3 пъти. КОЕТО ПОКАЗВА, ЧЕ ИМАТ МНОГО ДОБРА МАРКЕТИНГОВА СТРАТЕГИЯ!
Коментиран от #15
15:04 01.07.2015
15 Бангеев
До коментар #14 от "той":
Ауди също участват във ФЕ, прочети по-обстойно статията. Но е факт, че шампионите са Рено16:05 01.07.2015
16 БМВ
До коментар #12 от "Ицо":
Само че те никога не са го изкарвали суперкар. НИКОГА. Винаги целта им е била спортни коли. И с i8 показват спортните коли от бъдещето. Така че не говори много какво се е оказало.Коментиран от #17
16:09 01.07.2015
17 Mitko
До коментар #16 от "БМВ":
Само че на БЕНВЕ спортните коли наподобяват американските семейни коли от 60-70те години - огромен мотор в огромно купе, което върви бързо само по права линия, пълен кетук, ти сметни колко са спортни ;)Коментиран от #18
22:40 01.07.2015
18 гати
До коментар #17 от "Mitko":
Лелеее....Браво Митко, Бравооо умно момче!....покрай рибата изби и раците, де да имаше повече умници като теб!10:08 02.07.2015