В края на 80-те години на миналия век марката Oldsmobile решава да се отърве от пенсионерския си имидж с помощта на рекламен слоган, който гласи: "Oldsmobile не е за дядо ви".
Въпросният отрязък от време, краят на 80-те не е най-добрия за марката, но това не е повод да игнорираме потресаващият Aerotech - автомобил, считан за един от най-интересните прототипи на десетилетието. Този автомобил определено не е за вашия дядо, защото максималната му скорост е 430 км/ч., като това не е само на хартия, а е реално измерено време.
Този агрегат обаче е конкурентоспособен на много от доказаните V6 мотори по онова време и специалистите от GM виждат в него огромен потенциал. За да го покажат на света решават да подобрят рекорда за скорост. Те привличат на работа Ед Уелбърн, известен с работата си по множество модели на Cadillac, и му поставят задача да направи свръхаеродинамично купе.
Що се отнася до автомобила Aerotech, то той изглежда като болид, какъвто всъщност е. Шасито му е заимствано от March 84C CART - един автомобил спечелил същата година култовото състезание Indianapolis 500. Каросерията е направена от въглеродни влакна, като и тя е изработена в три варианта - един с дълга "опашка" и два с по-къса.
Вътрешността на колата също е удивителна. Тя прилича на кокпита на изтребител F16. И за да се подкара този болид е нужен истински пилот, а не просто шофьор. В края на 1987 година отборът Aerotech изкарва болида на писта и още в самото начало успява да подобри няколко рекорда, много от тях актуални и днес.
Планирало ли се е обаче серийно производство? Едва ли. Принципно, автомобилите, предназначени за скоростни рекорди не са серийни и никога не стават. Двигателят Quad-4 обаче остава на служба, интегрирайки се в много модели на Pontiac, Buick и Oldsmobile, естествено не в този си свръхмощен вариант.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
11:58 30.06.2016
2 незнайко
12:16 30.06.2016
3 мам си джес
13:23 30.06.2016
4 ГОСТ
Коментиран от #5
13:34 30.06.2016
5 Martin
До коментар #4 от "ГОСТ":
1400-1500 коня ама само на хартия. На писта тази мощност е доближавана (ако въобще) чак в края на правите, заради огромната турбо дупка. В бавните завои нещата са били отчайващи. Нормално за двигател втора употреба с турбо с размерите на катедрала, взаимстван от седаните на бмв по това време.Коментиран от #7
17:42 30.06.2016
6 Martin
Коментиран от #8
18:10 30.06.2016
7 Кофата
До коментар #5 от "Martin":
Еиййй ти явно бая си карал такава кола? А бе защо не се скриеш някъде бе? Аре стига вече клавиатурни специалисти по на 10 години!19:19 30.06.2016
8 На Мартин дядо му
До коментар #6 от "Martin":
Та понеже много си информиран от интернет, що не земеш да видиш кой печели формула едно през 1983. Нелсън Пикет с тубиниран БМВ М12 мотор, на хартия, на мокро на сухо, на квот искаш. Та тая кофа с турбо лаг колкото вселената как ли е спечелила ?! В завоите я няма, на правите я няма, пък на финала я има.Тука има нещо, Путин е виновен.
00:36 01.07.2016