Инфраструктурните проекти за тунела под Шипка и Западната тангента са спрени от Европейската комисия, заради неизпълнени задължения на правителството.
Това обяви на брифинг в парламента бившият министър по еврофондовете в правителството на ГЕРБ Томислав Дончев.
По-късно, в официално съобщение от пресцентъра на транспортното министерство подчертаха, че „никъде в писмата не се споменава, че се отказва европейска помощ за тях като експертите от ЕК заявяват, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане, след като въпроса с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен. С други думи, Европейската комисия отлага разглеждането им, като не е споменато, че се отказва европейска помощ за тяхната реализация”. В писмото, получено в МТИТС се казва, че двата проекта няма да бъдат разглеждани от ЕК докато не бъде решен въпроса с наддоговорените средства по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Транспорт“ (за жп проекти) чрез заем от ЕИБ по Кредитното споразумение.
Проблемът с наддоговарянето на средствата по приоритетна ос 1 на ОП „Транспорт“ датира от 2011 г. Той е можело да бъде решен по три начина: финансиране със средства от националния бюджет; заемни средства; или пренасочване на средства от други проекти, посочват от министерството. След направени анализи, казусът е решен с Решение № 519 на МС от 29.08.2013 г., с което се дава мандат на министъра на финансите, съвместно с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да договорят условията на споразумение с ЕИБ в рамките, на което да бъдат осигурени средствата за изпълнението на жп проектите. Заради важността на въпроса за цялостното изпълнение на ОП „Транспорт“, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията максимално е ускорило процесите и на 30 септември е изпратено официално искане от Министерството на финансите за искане на ползване на средства от ЕИБ. Както стана ясно от информациите в публичното пространство нужните средства за жп проекти е била и сред темите обсъждани на срещата между премиера Пламен Орешарски и вицепрезидента на ЕИБ Михай Танасеску. Това е поредно доказателство за ангажираността на правителството на най-високо ниво с казуса.
Веднага след като бъде постигнато споразумение с ЕИБ и двата проекта – за изграждането на обход на гр. Габрово (включително проектиране на тунел под връх Шипка) и Западната дъга на СОП , ще бъдат повторно изпратени в ЕК за разглеждане. Забавянето на процедурата по тяхното разглеждане не крие опасност за изпълнението на ОП „Транспорт“, тъй като на този момент програмата е договорила на 100% Безвъзмездната европейска помощ и вече е изплатила повече от половината от наличния финансов ресурс на бенефициентите (около 1 млрд. евро), се казва в съобщението.
|
„Това са първите лястовички, но не пролетни за радост, които ни подсказват докъде ще я доведат. Това са два ключови проекта. Напомням, че ГЕРБ строеше само с 20 %, а някъде с 15 % или 5 % от парите на българския данъкоплатец. Сега, ако тези проекти някога се строят, ще се строят с бюджетни пари”, коментира лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. Той добави, че „без злорадство мога да кажа, че докато си играем с казуси месеци наред, губим огромни пари, за проекти, които са 50 % изпълнени, вследствие на нашето добро управление. Когато се има предвид, че Сърбия се присъединява към ЕС и нейната магистрала е готова, точно за София – Калотина, сегашното правителство спря да говори. Замразяват Западната тангента, замразяват Северната дъга, замразяват жизненоважнения в момента тунел под Шипка, който 2014 г. щеше да е готов, ако ГЕРБ беше на власт, каза Борисов.
„Заради едно цикламено костюмче, което щяло да прави селски пътища. Направи първо големите пътища, където минава големият поток, после ще направиш и по-малките. Едно е да минават милиони хора на година, друго е да минат сто. Първо направи за милионите, после ще направиш и за стоте”, заяви бившият премиер.
„Нееднократно съм казвал на Орешарски – явно е, че вицепремиерката му, министрите му, са изключително некомпетентни. По тези теми, които касаят всеки българин, съм готов да предоставя целия екип, да отиде, да им дава акъл, да спасят програмите. В противен случай ще стане така, че не само ще загубим тези няколко проекта. Накрая ще загубим финансирането и след това ще ни трябва пак поне година и половина да ги пуснат отново”, подчерта Бойко Борисов.
„Всеки ден търпение да държат тези хора на власт означава едно по едно ще почнат да падат жизненоважните проекти на държавата. Има малък шанс да помогнем да се случи, но трябва някой да ни покани поне да разговаряме на тази тема”, заяви още лидерът на ГЕРБ.
Борисов заяви още, че всичко това ще означава взимане на нов заем и вдигане на дефицита над 3-4%. По думите му спирането на проектите означава по-малко работни места и блокаж на държавата. Така управляващите ще трябва да избират между това дали да изпълняват социалните си обещания или да спират проекти.
Проектът за тунел под Шипка се изпълнява с финансиране от оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. 3,2-километровият тунел трябва да се строи през 2014-2020 г., а стойността му е 150 милиона евро. През май месец президентът Росен Плевнелиев направи първата копка на строителството на обходния път на Габрово - 23-километрова отсечка, към която е и довеждащият път към бъдещия тунел.
Западната дъга е част от общ транспортен проект, който включва също скоростния път София – Калотина и Северна скоростна тангента. Около 60 млн. лева ще струва изграждането на 3-километровия участък от Западната тангента на Софийския околовръстен път. Проектът е съфинансиран по оперативна програма "Транспорт".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Станимир Христов
14:53 09.10.2013