Last news in Fakti

10 Септември, 2014 08:10, обновена 10 Септември, 2014 13:59 2 788 0

Стига самоуправство с марката "Сълза и смях"! (Обновена)

  • павел васев-
  • народния театър "иван вазов"-
  • "сълза и смях"-
  • читалище-
  • "славянска беседа"-
  • вельо горанов

Регистрация на ново сдружение с название, което използва словосъчетанието Сълза и смях, се нарича обсебване, коментира директорът на Народния театър

Стига самоуправство с марката "Сълза и смях"! (Обновена) - 1
Директорът на Народния театър Павел Васев
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Както обеща, директорът на Народния театър „Иван Вазов“ Павел Васев предостави на редакцията писмено своето мнение относно „неверни становища от страна на дейци на Народно читалище „Славянска беседа - 1880” ( по нататък за краткост НЧСБ – 1880)“, намерили място в публикувания по-рано материал за казуса с имуществото на Открита сцена „Сълза и смях“ в рамките на отношенията с Народния театър, а също така отговори на някои въпроси по случая, които от Факти.бг му зададохме. Предлагаме неговото виждане и аргументация на вниманието на нашите читатели. Редакцията разполага с копия от всички цитирани от г-н Павел Васев документи и кореспонденция.

Не с писмо на министъра, както твърди г-н Вельо Горанов, а с Постановление №152 от 28.07.2010 г. на Министерския съвет за преобразуване на държавни културни институти, Нов драматичен театър „Сълза и смях” практически бе закрит чрез вливане в Народния театър. Защо това е сторено – не мога да отговоря, защото не знам мотивите на вносителите.

НТ след влизане в сила на ПМС №152 от 28 юли 2010 г. сключи първо договор за наем с НЧСБ - 1880. Заплатихме всички дължими суми и разчистихме всички висящи проблеми – издръжка на салона, парно, ел. енергия и други консумативи. Този договор изчерпа своето съдържание след промяна на нормативната уредба на МК (въвеждането на делегирани бюджети през 2011 г.), която принуди НТ да прекрати всички договори с външни контрагенти за ползване на сцена „Сълза и смях”, тъй като влязохме в дълбоко противоречие – ние трябваше да сключваме занапред договори, с които да преотдаваме под наем недвижим имот на други организации, който сами наемаме от собственика НЧСБ - 1880. За такава дейност се иска друг юридически статут и заплащане на съответния ДДС. И по тази причина всички следващи договори между НТ и НЧСБ - 1880 са договори ЗА СЪВМЕСТНА ДЕЙНОСТ, и единствено НЧСБ - 1880 отдава занапред под наем залата.

Този юридически казус е описан от г-н В. Горанов като мой отказ да ръководя откритата сцена с елегантното словосъчетание „тъй ката му стана нанагорно”. Актьорът Емил Емилов не е патентовал марката „Сълза и смях”, защото НТ внесе опозиция в Патентното ведомство и има съответното решение в потвърждение на моите думи, което прилагам. Няма никакво споразумение за съвместни дейности между НТ и г-н Е. Емилов, още повече че и той е предупреден по съответния законов ред за неправомерно използване на названието „Сълза и смях”. Това негово самоуправство бе прекратено от НТ. Освен това ръководството на НЧСБ - 1880 много добре знае всички обстоятелства около патентоването на марката и запазения знак, защото за това съм ги информирал аз както на работна среща, така и писмено.

Названието театър „Сълза и смях” никога не е принадлежало на НЧСБ - 880. Още през далечната 1904 г. частната драматична трупа се одържавява и занапред носи името Народна театрална трупа „Сълза и смях”, а после само Народен театър. Подробности могат да се научат от сайта на Народния театър, където са обявени в електронен вид нашите „Годишници” (виж тези за 2009 г. - 2010 г.).

За начина и причините, по които се изнесе движимото имущество (театрални столове, звукова и осветителна техника), вписано в активите на НТ, ръководството на НЧСБ - 1880 знае много добре, защото ни е известило за това с нотариална покана от 29.07.2014 г.

Причината е проста – заедно от името на двете организации направихме многократни опити това имущество да бъде предоставено за управление на НЧСБ - 1880. Получихме отказ. Но за разлика от читалищните дейци, аз съм отговорен за въпросното движимо държавно имущество на стойност от над 257 000 лева. Действия или бездействие от моя страна, които водят до неговото погубване или незаконосъобразно стопанисване, се наказват според наказателния кодекс с лишаване от свобода за срок от 8 до 10 години. Прилагам всички документи, за да изясня какъв е произходът на проблема. Който си направи труда да ги прочете, сам може да направи своите изводи кой крив и кой прав.
А сега ще отговоря на поставените от Вас въпроси.

Ще развива ли Народният театър марката "Сълза и смях" в свое отделно пространство? Ще даде ли по някакъв начин нов живот и предназначение на демонтираните от читалище „Славянска беседа“ столове и техника?

Народният театър „Иван Вазов” притежава правата върху марката „Сълза и смях” съгласно българското законодателство. За да има отделно сценично пространство, където да се развие специфичен художествен стил, наричан „Сълза и смях”, има два варианта. Първият е така да се нарече Голямата сцена на Народния театър и да се запази традицията, чието начало поставя проф. д-р Ив. Д. Шишманов като министър на просвещението през 1904 г., а вторият е да се организира на друго място и да се развие неговата художествена визия.

Столовете и техниката, демонтирана от сградата на НЧСБ - 1880 не могат да намерят приложение в НТ, защото не са съвместими с нито едно пространство в него. Ние можем само да спазваме закона, което и направихме. Заедно със зам.-министъра на културата Васил Василев (от екипа на министър П.Стоянович – правителството на Пл. Орешарски) и председателя на НЧСБ – 1880, г-н П. Райжеков преговорихме всички възможни варианти за бъдещо разпореждане, направихме пореден опит това да се случи по коректния начин, и след като не успяхме, аз изпълних съответната процедура съгласно Закона за държавната собственост и Правилника за неговото приложение.

Ще имате ли претенции към новото наименование Театър "Сълза и смях 2009" - открита сцена?

Да. Учредителите на сдружението в обществена полза с название „Театър „Сълза и смях – 2009 Открита сцена” са въвели в заблуда Софийски градски съд и за това сме завели дело за отмяна на регистрацията.
Очевидно Министерството на културата не е било съгласно активите държавна собственост (на откритата сцена) да се прехвърлят на читалище "Славянска беседа". С какви доводи?

Приложил съм цялата документация и ще я публикувам на сайта на НТ. От нея ясно личи към какво сме се стремили и какви са били мотивите за това.

Ще търсите ли новото или бъдещото ръководство на МК като арбитър, ако има по-нататъшно развитие на случая?

Не. Няма основание за това. До този момент аз не съм видял никаква основателна претенция спрямо нас от страна на НЧСБ - 1880. Една заблуда колкото и повече хора да заблуждава, си остава само заблуда. НЧСБ - 1880 не оспорва нашите действия по правилата и нормите, които съществуват. На какъв казус да стане арбитър МК? За названието „Сълза и смях” има патент. Ние сме завели дело за нарушаване на закона от страна на частно сдружение, което никога не е било притежател на марката „Сълза и смях”. И тази регистрация на ново сдружение с название, което използва словосъчетанието „Сълза и смях”, се нарича обсебване, и не може да се квалифицира по друг начин.

И да попитам между другото – регистрацията на Театър „Сълза и смях 2009-Открита сцена” с ф.д. №476/2014 на СГС чие дело е? На господата Райжеков и Горанов. Така е записано в документите по учредяване на сдружението. Като председател в съда е записан г-н П. Райжеков. Знаят ли за това другите членове на ръководството на НЧСБ – 1880? Това ново сдружение с банковата сметка на НЧСБ – 1880 ли ще работи, или е открило нова сметка, която не подлежи на контрол? Защото ако съм прав, това означава, че
г-н П. Райжеков като председател на НЧСБ - 1880 ще сключва договор със себе си – този път като г-н П. Райжеков, председател на новата театрална формация.

Що се отнася до движимото имущество, аз направих всичко възможно то да бъде предоставено на НЧСБ – 1880. Срещу това възрази МК. Председателят на НЧСБ – 1880 г-н Райжеков е присъствал на всички срещи, на които е обсъждан проблемът. Бих се радвал, ако той посочи с кое точно мое становище не се е съгласявал до сега. На мен не ми е известно негово възражение. В България има закони и аз ги спазвам, защото ги познавам в тяхната цялост. МК дори да поиска, не би могло да оспори нито едно от моите действия.

А сега да попитам – какво точно искат от НЧСБ - 1880? Могат ли да го дефинират? И какво Вие като журналистка искате да постигнете? Имате ли някакви изисквания спрямо мен? Ако имате – дайте аргументи, след като се запознаете с документите, които Ви изпращам. Ако нямате претенции, моля извинете се на трупата на НТ, защото упреците се стоварват неоснователно върху хора, които с нищо не са заслужили обидни и позорящи квалификации. Пазете качеството на отношенията. Лесно е да изпаднеш в заблуда – по-трудно е да отстояваш достойнство.

Павел Васев

директор на Народния театър "Иван Вазов"

П.С. Разбира се, и двете страни имат своето право - обосновано на законите, или на емоцията и сантимента. До един съвсем скорошен етап в развитието на случая те дори не са били от различните страни на барикадата, напротив - действали са в една посока. След невъзможността да решат въпроса, сега от ръководството на Народния театър действат юридически коректно, а от Читалище "Славянска беседа" - верни на артистичната природа на твореца. Няма как да не е така, поне според мен. Остава да се надяваме, че в името на многоликостта на театралния живот в бъдещата си работа няма взаимно да си пречат. Но в съзнанието на столичани и ценители на театъра така или иначе обичаното от тях място на ул. "Раковски" 127 ще си остане "Сълзата", както го знаят от години - каквато и да е табелата отпред, какъвто и да е юридическият казус, който и да държи марката... Това са десетилетия спомени. Опитите да бъде "присадена" в други пространства и други части на София бяха неуспешни и нелепи, а и едва ли ще бъде иначе, дори така да се нарече Голямата сцена на Народния театър - нещо, което никой сериозно не мисли...

Целта на публикациите беше да се даде думата и на двете страни в спорната ситуация. Материалът "Изтърбушването и възкресението" , не съдържа нито "упреци" към трупата на Народния театър, нито "обидни и позорящи квалификации", напротив - стремежът му е да даде място и на двете гледни точки към случая, да постави въпроси, без да формулира прибързани и неточни изводи. След публикуването на отговора на директора на Народния театър "Иван Вазов" г-н Павел Васев и пореден телефонен разговор на автора с него, отношението бе изяснено и добронамереността на автора и редакцията - потвърдени.
 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА