18 Февруари, 2015 15:04 4 178 10

Адвокатурата звучи демагогски

  • адвокатурата-
  • звучи-
  • демагогски

Микушински: Промените в Закона за адвокатурата са плод на тясно професионални виждания на част от адвокатските среди

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Адвокатурата звучи демагогски. Това заяви в интервю за Факти.бг  нотариус Светлин Микушински, зам.-председател на Нотариалната Камара по повод на основния аргумент на адвокатите, че промените в Закона за адвокатурата се правят единствено и само в полза на гражданите. Според него колкото можем да обвиним съда в монополизъм, толкова и нотариуса. Той твърди още, че предложените промени са плод на тясно професионални виждания на част от адвокатските среди.

Г-н Микушински бяхте обвинени от председателя на Висшия адвокатски съвет Ралица Негенцова, че се опитвате да запазите монополите и сивия сектор при юридическите професии. Отправени бяха и упреци, че изопачавате предложените промени в Закона за адвокатурата, защото адвокатите с нищо не накърняват нотариалното удостоверяване. Промяната в закона касаела нотариалното удостоверяване върху документи, които не подлежат на вписване. Става дума за удостоверяване на подписите върху частни документи и договори, които не подлежат на вписване, на подписите и съдържанието на пълномощни по чл. 37 по Закона за задълженията и договорите, както и верността на преписи и извлечения от книжа и документи. Така ли е и до къде ще доведе  промяната на закона? 

Когато става дума за публични удостоверителни функции, каквито изпълнява нотариусът в сферата на нотариалните производства /които Законът определя като „охранителни“/, думата монопол е несъвместима. Въпросът е в специфичната разлика, която в този законопрект умишлено се изпуска, а именно, че нотариусът, макар и свободна професия, е натоварен с част от държавния суверенитет, представляващ държавно-удостоверителната функция. Функция, която преди 16 години, т.е., преди да се създаде свободния нотариат в България, се упражняваше от съда и която не е присъща за другите свободни професии. Упражняването на държавната власт под нейните различни форми не може да се разтяга до безкрай,  като се преотстъпва на неограничен кръг носители - обстоятелство, до което би се стигнало, ако повече от 12 000 български и неизвестно какъв брой адвокати от Европейския съюз започнат да упражняват нотариални функции на територията на Република България. Затова да се говори за монопол в нотариалните функции е същото, като да се говори за монопол в упражняването на правораздавателната функция от съда. Колкото можем да обвиним съда в монополизъм, толкова и нотариуса. Крайъгълният камък, от който трябва да тръгнем, когато говорим за дейността на нотариуса и за дейността на адвоката е принципа на безпристрастност. По Закон /ЗННД/ нотариусът е безпристрастен, независим от страните /т.е. от клиентите/ и се подчинява само на Закона, задължен да пази еднакво добре интересите и на двете явяващи се пред него страни. В противовес на него, съгласно Закона, адвокатът е длъжен да защитава интересите на своя клиент. Ето защо към днешна дата ГПК е дал определени удостоверителни правомощия на адвокатите, но много точно, прецизирано и дозирано с оглед на тяхната роля на защитник на една от спорещите страни, а именно - да заверяват с подписа си верността на преписи от документи, но не на всички, а само на тези, които представят пред съда по висящо дело в защита на интересите на своя клиент, като при оспорване от насрещната страна са длъжни да представят оригинала. И това не е случайно. Законодателят е ограничил до тук тези правомощия, защото е съобразил пределът на техните права с тяхната конституционно закрепена роля на пристрастен защитник на едната от двете спорещи страни. Новото, което предвижда проектът е вече адвокатите да придобият изцяло чисто нотариални компетенции, изброени в главата „Нотариални производства” на ГПК като удостоверяване на подписи на всякакви документи извън подлежащите на вписване, в което се включват всякакви едностранни волеизявления – пълномощни, включително за разпореждане с имоти, декларации, всякакви видове договори - наем, заем, залог, лизинг, както и на преписи от документи. Разликата е съществена, защото удостоверяването на препис по реда на нотариалните производства му придава силата на оригинал, който после може да бъде използван за всякакви цели, без да е нужно последващо представяне на оригинала – ето това вече е  притеснително. В проектозакона не се споменава нищо за архив на нотариално заверените документи, контрол върху тази неприсъща за адвоката дейност, достъп до този архив, работно време за правене на ежедневните справки и проверки и въобще, нито дума за целия този сложен механизъм, разработен в Закона за нотариусите и нотариалната дейност и подзаконовите актове по неговото приложение, за да гарантира реда и сигурността на нотариалните заверки. Последиците за правната сигурност на гражданските правоотношения ще бъдат непредвидими. Помислете за имотните измами. През 2009г., след много съвместни усилия на нотариусите, МВР, Прокуратурата, Съюза на юристите и други органи бяха преодолени пречки от всякакво естество, като беше създадена Единна информационна система към Нотариалната камара за пълномощни за имоти, оттеглени такива и завещания, както и получихме достъп до определени масиви на МВР и Национална база данни „Население“. Благодарение на този комплекс от мерки, спокойно можем да кажем, че имотните измами изчезнаха. Тази Единна информационна система е създадена и се поддържа само и единствено със средства на Нотариалната камара и всеки един нотариус по силата на ЗННД е длъжен да направи съответните проверки в нея, преди да изповяда сделка, по която някоя от страните се явява с пълномощно. Какво ще стане, когато неограничен брой лица от страната и чужбина започнат да заверяват пълномощни за имоти? Как ще се установи кои са действителни и кои фалшиви? А договори за заем, записи на заповеди, декларации за извеждане на деца в чужбина, цесии, договори за МПС и др.?  Наема ли се някой да прогнозира, какво ще е качеството на тези удостоверявания, при положение, че дори в мотивите към проекта се сочи, че в последните години в адвокатурата са влезли юристи с недобра професионална подготовка. Важно е да обърнем внимание и на факта, че по думите на адв. Негенцова адвокатурата, като независима, сама се контролира и „прочиства“, т.е., тя подлежи само на „вътрешноведомствен“ контрол. Това е напълно понятно с оглед на нейното призвание – да се подчинява само и единствено на интересите на клиента. Когато обаче говорим за предоставяне на част от държавните правомощия, т.е. удостоверителна власт, тогава контролът не може да е само в сферата на колегиалните проверки. За разлика от самостоятелната адвокатура, дейността на нотариуса подлежи на контрол освен от страна на Камарата, но така също и от министъра на правосъдието, с чиято заповед се придобива правоспособност след спечелен конкурс. Поради тази причина и не Нотариалната камара е тази, която решава дали да има конкурс за нотариуси и кой да стане нотариус, а това става с конкурс, определен от държавата, в лицето на министъра на правосъдието. Десетките хиляди нови лица с нови публични функции ще бъдат трудно контролирани и проверявани и това не е по силите на никой досегашен орган. А как на практика ще бъдат проверявани адвокатите от ЕС, извършващи по свое желание нотариални удостоверявания на територията на нашата страна? Това са все въпроси, които са риторични – отговорът е, че не могат да бъдат контролирани, че няма гаранции за тяхната безпристрастност като орган на охранителното производство, че не могат да внесат стабилност в гражданския оборот, а напротив, резултатът е застрашителен – съдебната система може да се окаже задръстена от лавина дела срещу недействителни удостоверявания и по този начин блокирана.

Застрашена ли е наистина националната сигурност, според г-жа Негенцова и сега адвокатите имат право на достъп до база данни на населението, макар и той да е опосредствен? 

Ако сега адвокатите имат достъп, то той е ограничен и опосредствен - след съответна санкция на съда и по конкретно дело. И тук законът е бил мъдър – не е разрешил свободен достъп, а опосредстван,  само дотам, докъдето се налага за нуждите на защитата на правата на доверителя по конкретно дело. Защо е така? Отговорът е ясен – защото адвокатът е защитник не на цялото общество, априори, а на определен граждански субект, който смята, че има нарушено субективно право. Когато има две спорещи страни, правата на едната изключват тези на другата, това са конкуриращи се претенции за едно и също благо, което съдът следва да прецени на кого да предостави и коя страна да лиши от него. Затова адвокатът, защитникът на една от страните, не може да има свободен достъп до тази чувствителна лична информация, която се съдържа в Национална база данни „Население“, защото неговото качество на защитник може да го изкуши той да използва неправомерно личната информация, до която се е добрал в ущърб на насрещната страна. Истинският адвокат живее с проблемите и казуса на доверителя, дори и да се старае да гледа само професионално, той неминуемо съпреживява заедно с него, влага емоции и чувства и това е нормална, човешка реакция. Затова искането за този достъп, който цели сега адвокатурата, не само до Национална база данни „Население“, но и до масивите на МВР относно друга чувствителна лична информация – личните документи, е непремерено. Няма да съм честен ако кажа, че гражданите могат да бъдат спокойни за своите данни от актовете по гражданско състояние, които се съдържат в Национална база данни „Население“, при положение, че над 12 000 лица могат да имат достъп, ако пожелаят. Личните данни са въпрос на националната сигурност на една държава, а когато чужди граждани имат достъп до тях – това вече означава изтичане на суверенитет. Ако сега е известен броят на юристите, практикуващи адвокатска професия в България, то на този етап е напълно неизвестен броя на онези адвокати от Европейския съюз, които съгласно общностното  законодателство имат право и могат да решат да практикуват в България. Колко са те на брой, може всеки да се ориентира приблизително като вземе за база населението на Европейския съюз и го съпостави с това на България. Упражнявайки разрешената им адвокатска дейност на територията на Република България, чуждестранните адвокати биха имали равнопоставен с българските си колеги достъп до всички лични данни на българските граждани, съдържащи се в актовете за гражданско състояние и документите за самоличност, с което ние, българските  граждани също не можем да се съгласим.

Приведен бе и аргумента от Висшия адвокатски съвет, че законодателството ни трябвало да бъде в синхрон с европейското, смятате ли, че законодателството ни не е синхронизирано? 

Законодателстовото ни непрекъснато се синхронизира, всяко министерство си има специален отдел нормативна дейност, чиято функция е да следи всички източници на общностното право и своевременно да  подготвя нужните промени във  вътрешното. Само че, това не се отнася за конкретния законопроект. Той е авторска разработка на група адвокати и не е извървял обичайния път – да се формира междуведомствена работна група, да се привлекат в нея всички заинтересовани и засегнати страни, да се излезе с проект от водещото министерство, би трябвало да е на правосъдието, да протече съгласувателната процедура според ЗНА и чак след това да се внесе в парламента. Начинът, по който се „роди” тази разработка е будещ съмнение - тя е готова в този си вид много отдавна, още в края на 2013г., но нещо е въздържало колегите адвокати да я внесат в 42-то НС, като за причините за това забавяне можем само да гадаем, но едно е сигурно - нито е обсъждана, нито е съгласувана с другите професионални общности, които пряко касае. Като се започне от квалифицирането като „адвокатски дейности” на един широк кръг форми на правно съдействие и се стигне до тази нова, непозната в българската история форма на административно-наказателна отговорност – излъчени от една частна, съсловна организация лица да упражняват административно-установителна и наказателна юрисдикция спрямо външни за организацията лица, а приходите да отиват не в държавата, а в нея. През есента на 2014 г. разработката е била входирана в Парламента, където престоя известно време  докато се убедят няколко депутати да бъдат нейни вносители. По време на предното правителство, а и сега, веднага след като встъпи настоящето, в Министерство на правосъдието са били формирани две работни групи, за да подготвят нужните промени във вътрешното законодателство, необходими за транспониране на новите директиви и синхронизиране с три регламента, но  нужда от промяна в Закона за адвокатурата не е имало и такава не е коментирана. Споменавам този генезис, защото той илюстрира, че проектът е изцяло плод на тясно професионалните виждания не на всички адвокати, а на част от адвокатските среди, които търсят нови форми за разширяване на своята компетентност по този непрецизен начин.
От друга страна ще кажа, че действащият Закон за нотариусите и нотариалната дейност стана основата за извършване на най-успешната реформа в българската съдебна система. Като казвам „най-успешната” имам предвид не само личното си мнение, а становището изразено през годините от множество изтъкнати юристи. В този смисъл ние – нотариусите, винаги сме работили в унисон с критериите и изискванията на ЕС. Самият факт, че Съюзът на нотариатите от ЕС излезе с нарочна Резолюция на своето пленарно заседание от 2014 год. в подкрепа на достиженията на българския нотариат и за недопустимостта на това нотариални действия да се извършват от адвокати, е достатъчно доказателство за това къде се намира българския нотариат на картата на Европейския съюз. В Резолюцията се казва, че  „Така предложените промени пораждат сериозно безпокойство в Съюза на нотариатите от ЕС /CNUE/, защото създават условия за липса на контрол, на безпристрастност и на качество при осъществяването на посочените удостоверявания от лица, които не са нотариуси и за които не съществува задължението да спазват строгите правила на нотариалната професия, а така също създават и условия за злоупотреби.” Проявяваме разбиране към колегите адвокати, които все още, по тяхните думи, работят не в синхрон с всички изисквания на европейското законодателство, но отстраняването на тези техни пропуски не би могло да бъде за сметка на разбиването на една много добре структурирана и работеща система, каквато е нотариалната.

С приемането на промените в закона за адвокатурата, ще трябва ли да бъдат направени промени и в ГПК и Конституцията?

Въобще не допускаме, че в този му вид законът може да бъде приет. Независимо, че като вносители на законопроекта, са се подписали и двама адвокати, в момента народни представители, които коректно след подписа си са отбелязали резервата за евентуален конфликт на интереси,  Нотариалната камара на Република България е убедена, че винаги, когато става дума за защита на правната стабилност и национална сигурност, българските депутати са приемали своите законодателни решения ръководени от държавническо мислене и чувство на отговорност, които няма да им позволят да пренебрегнат тези основни принципи на парламентаризма. За промени в Конституцията на РБ и ГПК не може да става дума, защото определени части са в открито противоречие с основни постулати на правовата държава и като несъвместими с Конституцията на РБ те не могат да бъдат приети. Основният проблем на проектозакона е неговата противоконституционност, която не може да остане незабелязана.
          

Адвокатурата твърди, че всичко, което прави ще е в интерес на гражданите и то е за тяхно улеснение, как смятате?

Звучи ми демагогски. Основно правило от теорията на правото е, че за да има нормативно уреждане на определени обществени отношения, то те трябва да са претърпели някакви промени, те трябва да са вече възникнали, а ролята на правната норма е да ги формулира и закрепи по задължителен за всички начин и ги гарантира с принудителната сила на държавата при евентуалното последващо отклонение от тях. Какво се промени в обществените отношения в последните 10 години, когато е приет Закона за адвокатурата в този му вид. Нищо не налага всички юридически дейности, които не са свързани с процесуално представителство да се упражняват само от лица, вписани в адвокатска колегия, няма обяснение защо молбите за вписване в регистър -  НАП, Търговски регистър, Имотен регистър, да не могат да бъдат изготвени от компетентни правни специалисти, които не са вписани в адвокатурата или от счетоводители, за които е изрично предвидено в ЗТР, че могат да бъдат вносители на заявление за обявяване на ГФО (Годишни финансови отчети). Няма никаква обществена необходимост, освен ако не се брои вътрешно-съсловната, за подобни промени. А че гражданите няма да бъдат улеснени е сигурно, напротив, в крайна сметка ще бъдат затормозени. Никъде не прочитаме в законопроекта, че удостоверяванията от адвокати ще бъдат при условията на единна тарифа, определена от Министерски съвет, така както е при нотариусите.
        

Готови ли сте на среща с адвокатите и бихте ли обсъдили заедно промените?

Винаги сме насреща, стига някой да поиска нашата експертиза поне в сферите, в които е нашата задълбочена, професионална квалификация. Лошото е, че в процеса на това вътрешноведомствено нормотворчество нито сме питани, нито сме канени за мнение. Ние сме отговорни хора, защото това е иманентно присъщо на публичните функции, които изпълняваме и следващите от тях ангажименти и отговорност, които са ни вменени към държавата. Не е важно дали някой има желание да упражнява нотариални функции, бихме с удоволствие го подкрепили, стига това да беше в интерес на правната сигурност, които сме призвани да отстояваме. Но както всички бързо се убеждават, след като анализират частите от проекта, които коментираме, тези промени ще доведат до обратното. 

Не  е ли вид оценка на промените, че и счетоводители и КНСБ и БСК и частни съдебни изпълнители и юристконсулти са против тези промени?

Достатъчно ясна и категорично негативна. Този проект произволно квалифицира почти всички останали форми на правно съдействие извън процесуалното представителство като адвокатска дейност, след което непремерено забранява на всички други квалифицирани магистри по право, правни съветници, консултант юристи, счетоводители и одитори да прилагат своите знания и умения в сферите, за които са се готвили в университетите в България и чужбина, а и в практиката, освен ако не са адвокати. Може ли всички да станат адвокати, за да имат досег с действащото право извън съда и досъдебното производство и нужно ли е това. Разбираема е реакцията на всички изброени професионални общности и на КНСБ като защитник на застрашените трудови права.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гуньо адвокатина

    0 0 Отговор
    Колегите адвокати се опитват да отчупят едно парченце от мазната баница на нотариусите, а те пищят като ощипана булка и разправят някакви приказки за държавност и компетентност. Аз казвам всички удостоверителни функции да си останат при нотариусите, защото като знам какви колеги-адвокати има, ми се вижда страшно всички да имат право да заверяват пълномощни и правят преписи от документи. Но да намалят драстично или да въобще да премахнат нотариалните такси, които събират нотариусите. С тия нотариални тарифи много от тях се превърнаха в едри капиталисти без да са дали едно работно място или създали нещо стойностно за обществото. Удостоверявали били. Ами да удостоверяват за средна месечна работна заплата както беше преди 18 години с държавните нотариуси.
  • 2 00000000000000

    0 0 Отговор
    Изключително некоректна кампания, която се води с единствения аргумент "ами нали ги знаете какви са адвокатите". Добре де, но нали всички ги знаят и какви са нотариусите, а публичният им имидж въобще не добър, какъвто те си го представят. Обществото ни най-малко не е на тяхна страна. Имат същите дипломи и същото възпитание, но благодарение на съществуващия монопол правят минимум по 50-100 хил. печалба на месеца без въобще да излизат от офиса си и без да се занимават със същинска правна работа, от каквато нямат никакво понятие. Адвокатите, които се явяват по дела, са поне 10 пъти по=юристи от печатослагателите. Няма нотариус, който да не заверява неприсъствено. Всеки, който си е купувал кола от автокъща знае, че се предлага услуга неприсъствено да му се завери договора и да му донесат всички документи в офиса на автокъщата. Управителите на по-големите фирми и банки, които всяка седмица заверяват пълномощни и други документи, въобще никога не са излизали от офиса си и не знаят дори как изглежда нотариуса, който им заверява. Спасението е само едно: единен държавен публичен регистър на всички заверки, в който всеки свободно да може да влезе и да провери какво е заверявал, също както в Търговския регистър и в Имотния регистър. След това монополът на нотариусите става тотално излишен, дори смешен. А е факт, че цените трябва да се намалят и поне 2/3 от излишните декларации и пр. да се премахнат. Таванът за такси за нотариален акт трябва да бъде не повече от 500 лева, и то ако има някаква сложност. Не е необходимо да се събира отделна такса за изготвянето на акта, а всички съпътстващи декларацийки няма никакъв смисъл да са нотариално заверени и за тях да се събира отделна такса

    Коментиран от #8

  • 3 аg

    0 0 Отговор
    Некоректно е да си напишеш сам закон и тихомълком да го пробуташ в Народното събрание. А некоректните нотариуси се наказват и даже лишават от права, а при адвокатите е куче влачи рейс. Относно монопола - ако такъв има, значи има и монопол при съдиите, при сърдечните хирурзи и каквото още се сетите. А филмът с държавните нотариуси вече сме го гледали, ама някои са забравили колко беше "интересен".
  • 4 НАП

    0 0 Отговор
    50 хил. на месец правят 50 нотариуси от 600, другите правят по 50 за година, а някои даже и толкова нямат.
  • 5 НОИ

    0 0 Отговор
    За нотариусите е ясно щото имат регистър за заверките и имат сметки-фактури, а адвокат да сте видели да издава фактура?
  • 6 нотариус

    0 0 Отговор
    Моите поздравления колега Микушински! Перфектно, издържано правно, професионално, изчерпателно и добронамерено!
  • 7 адвокат

    0 0 Отговор
    Знаем го Микушински - ако ти каже добър ден, увери се дали не е полунощ.
  • 8 1001 удостоверявания

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "00000000000000":

    Много точно определение за удостоверителните функции на "печатослагателите". Тяхната е работа е да напишат сами молба до себе си, за да започне нотариалното (печатополагащото) производство и да съберат процент от стойността на удостовереното съдържание. А, че то страните по договор за покупко-продажба, например имат противоречиви интереси, то това не тревожи печатодържателя, важното е светиня му да таксува.
  • 9 Ренета Стоянова

    0 0 Отговор
    "Упражняването на държавната власт под нейните различни форми не може да се РАЗТЯГА до безкрай, като се преотстъпва на неограничен кръг носители - обстоятелство, до което би се стигнало, ако повече от 12 000 български и неизвестно какъв брой адвокати от Европейския съюз започнат да упражняват нотариални функции на територията на Република България. Затова да се говори за монопол в нотариалните функции е същото, като да се говори за монопол в упражняването на правораздавателната функция от съда"

    Достатъчно е разтегната с възлагането на нотариални функции на над 5000 селски кмета, за които не важи написаното за нотариусите:

    "архив на нотариално заверените документи, контрол върху тази неприсъща за адвоката дейност, достъп до този архив, работно време за правене на ежедневните справки и проверки и въобще, нито дума за целия този сложен механизъм, разработен в Закона за нотариусите и нотариалната дейност и подзаконовите актове по неговото приложение, за да гарантира реда и сигурността на нотариалните заверки. Последиците за правната сигурност на гражданските правоотношения ще бъдат непредвидими. Помислете за имотните измами. През 2009г., след много съвместни усилия на нотариусите, МВР, Прокуратурата, Съюза на юристите и други органи бяха преодолени пречки от всякакво естество, като беше създадена Единна информационна система към Нотариалната камара за пълномощни за имоти, оттеглени такива и завещания, както и получихме достъп до определени масиви на МВР и Национална база данни „Население“. Благодарение на този комплекс от мерки, СПОКОЙНО можем да кажем, че имотните измами изчезнаха."
  • 10 Ренета Стоянова

    0 0 Отговор
    "спокойно можем да кажем, че имотните измами изчезнаха"

    Голям камък хвърли, голяма дума не казвай, е казал народът. Майка ми, 83 г. от Варна, стана жертва на имотна измама през 2013г. Един разсеян Плевенски нотариус не разбрал с какви документи се легитимира майка ми и съставил два акта за покупко-продажба, в които допуснал и множество други грешки – класически пример за това, как не трябва да се съставя нотариален акт.

    Ето единия нот. акт с номерирани грешки: http://softisbg.com/dannies_blog/not_akt_n_66_2013_s_nomera_na_zabelezhki_09052016.pdf и към него – обяснителни бележки: http://softisbg.com/dannies_blog/not_act_14.03.2013_obyasnitelni_belezhki.pdf

    А ето и другия - също с номерирани грешки: http://softisbg.com/dannies_blog/not_akt_n_69_2013_s_nomera_na_zabelezhki_09052016.pdf и към него – също обяснителни бележки: http://softisbg.com/dannies_blog/not_act_18.03.2013_obyasnitelni_belezhki.pdf