Last news in Fakti

22 Април, 2015 13:34 24 287 35

Audi пусна първата партида изкуствена нафта

  • audi-
  • синтетично гориво

Първите 5 литра синтетично дизелово гориво, произведени в инсталацията на Audi в Дрезден, бяха заредени в резервоара на служебния автомобил на германския министър на образованието и науката. Така немската марка поставя началото на серийното производство на СO2-неутрална нафта, получена без използването на генномодифицирани организми или слънчева енергия.

Audi експериментира с изкуствени горива от 2009 г. От 2013-а в завода на компанията в гр. Верлте, Северна Германия, се синтезира метан в промишлени мащаби. Съвместно предприятие с компанията Joule в Хобс, щата Ню Мексико, пък произвежда в малки количества т. нар. e-дизел и e-етанол.



Audi завърши строителството на инсталация за синтетична нафта в Дрезден в сътрудничество с Climeworks и sunfire през ноември 2014 г. На церемонията по случай официалния старт на производството е присъствала Йоана Ванка, министърът на образованието и науката на Германия, която лично е наляла изкуствения дизел в служебното си Audi A8 3.0 TDI. В близките месеци корпорацията sunfire, която управлява завода, планира да синтезира около 3 000 литра от експерименталното гориво.

Изкуствената нафта се произвежда от вода, въглероден двуокис и водород, които преминават през две химически реакции, пазени в тайна. Процесите протичат при температура 220 градуса по Целзий и налягане 25 бара. Резултатът е наситено с въглеводороди вещество, което в Audi наричат Blue Crude ("Син нефт"). Именно от него се добива e-дизелът. Горивото се отличава с високо цетаново число, не съдържа сяра, мирише по-добре от обикновената нафта и може да се смесва с дизел от бензиностанцията във всякакви пропорции, което означава, че няма нужда от отделна инфраструктура.



Главното преимущество на e-дизела е неговата CO2-неутралност. При изгарянето на един литър такава нафта се отделя толкова въглероден двуокис, колкото се отнема от атмосферата за производството му.

 

 


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ituriel

    4 1 Отговор
    Въпреки, че изобщо не съм фен на AUDI, дори напротив, този проект е иновативен и гениален. Нека дървените философи отново започнат да плюят по дизела, че нямал бъдеще и бил само за трактори.

    Коментиран от #20

  • 2 bibendum

    4 1 Отговор
    Спукана им е работата на арабесите и руснаците. След 20-30 г. Европа ще енергийно независима. Тепърва ще стане ясно кой е изпуснал влака.
  • 3 Оня

    1 4 Отговор
    Действително звучи прекалено добре да е истина, особенно изречена от VW. 100% спестяват някои дребни подробности.

    Коментиран от #4

  • 4 K0MEPCA

    3 1 Отговор

    До коментар #3 от "Оня":

    От VW? Вярно, че са Volkswagen Audi Group но тук става дума за разработка на Audi, а не на VW или VAG...
  • 5 Prius

    4 1 Отговор
    Не харесвам Ауди, но одобрявам тази крачка към една по-чиста Планета.
  • 6 onq s konq

    1 0 Отговор
    Всичко е мн хубаво,но някакси инфото эа цената е спестено,эа да останат само овациите.В противен случай вместо овации щеше да има освирквания:)
  • 7 onq s konq

    1 0 Отговор
    Ако трябва да сме точни България още от миналия век си е на "иэкуствена нафта",но не се хвалим че да не ни эавиждат.
  • 8 До овчарските геги по-долу

    2 0 Отговор
    Две химически реакции, пазени в тайна :-) Едната реакция трябва да е взаимодействие между течен водород и въглероден двуокис, за да се образува съответното съединение - втечнен газ от типа на пропан или бутан, а втората - добавяне на хидроксилна група от водата, за да се задържи устойчиво като течност. Втечняването на газовете се извършва при високото налягане.


    Нещо като CxHxOH, етанол, метанол и тем подобни.
  • 9 некойси

    2 0 Отговор
    Супер, значи все пак дизела може и да си извоюва някакво бъдеще сред електричките.

    Коментиран от #11

  • 10 европеец

    1 0 Отговор
    супер, само за цената нищо не казаха - колко ще струва литъра? 15лв? 20лв? то и вятърни централи и слънчеви колектори бяха "перспективни и новаторски".... а най-евтиния и сигурен ток е все същите атомни централи!

    Коментиран от #12

  • 11 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "некойси":

    Никакво бъдеше няма дизела,все едно изкуствен или естествен,защото си остават всички проблеми с азотните окиси и твърдите частици,които са сто пъти по вредни от въглеродния двуокис,а освен това си остават всички проблеми с ДВГ-то и ниската му ефективност и безбожна поддръжка.Със същия ток дето ще синтезирате нафта за една кола,ще задвижите поне три електромобила.Не схващате ли че ви зарибяват като шарани за да поддържат една технология от която печелят само самите производители,а потребителите са дойна крава.

    Коментиран от #13

  • 12 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "европеец":

    Вятърните и слънчевите централи са най-евтината електроенергия, особено след 10-тата година когато нямат разходи по кредити.В Германия и Дания вече са по евтини от централите на въглища.Това че в България някои хора си гласуваха безбожни цени и се оправдават с цените на техниката е въпрос на прокуратурата,а не на технологията.По сегашните цени на панелите и слънцегреенето в България цената на киловат е между 7-9 ст.,а останалото къде отива трябва да кажат други хора.

    Коментиран от #14, #17

  • 13 оня с талигата и двата коня

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "гост":

    И причината е в ограниченията на всяка въвеждана технология. Праховите частици няма как да са повече, след като изгарянето е по-добро, по-пълно, защото в този вид дизел има повече кислород, а нормално срещащите се в петролния дизел парафини и сяра, които дефакто са причина за праховите частици просто липсват!

    Да, отделяните азотни окиси се увеличават, но предполагам, това ще се реши с времето. Засега ефектите са повече от добри - по-тиха работа на двигателя, увеличена максимална мощност, намалени емисии на въглероден двуокис (практически нулев отпечатък върху околната среда), по-ниска цена от традиционнния дизел.

    Коментиран от #23

  • 14 Успя да ме развеселиш

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "гост":

    Дания има широка ивица ветровит бряг около територията си - само две сухоземни граници - с Швеция и Германия, които са кратки, останалото е море! Повечето от ветрогенераторите са в морето. Малка площ на страната, малък брой промишлени обекти, население, заето в семеен тип фирми - т.е., няма как да имат високи потребления на ток.

    Технологията на вятърните и слънчевите електроцентрали има своите ограничения - ниска ефективност, висока себестойност, зависи от природните условия - слънцето през зимата грее слабо, голям брой дни с мъгла и дъжд, честа смяна на фотоелементи. Заема се плодородна земя, иначе достъпна за земеделие.

    Т.е., сравнявайки една технология с друга, трябва да се посочат предимствата и недостатъците й - например ветрогенераторите трябва честичко да се подменят заради износване, а не струват евтино. Отделно, ако в Дания е налице съответното кредитиране и банките са готови да те финансират, то в България нещата са доста различни.

    А, токът у нас задължително се изкупува, но трябва да те включат в енергосистемата, което в продължение на месеци може да не стане. Познай как се навътряш с милиони, които после не можеш да вземеш обратно с години.

    Коментиран от #18

  • 15 тралала

    1 0 Отговор
    направо не ми го побира главата . . . подобна простотия в 21 век . . . изкуствента нафта на немците ми изглежда точно като напъните за възраждането на ссср от путин
  • 16 скрунджо

    2 0 Отговор
    на цена 10 евро литъра
  • 17 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "гост":

    Едно обаче трябва да ти призная - роден си за политик!!! Повтаряш едни и същи лъжи и спестяваш истини за оплюваната от теб технология.
    Но е време да се спреш наистина с тъпите си лъжи!
    Токът произвеждан от вятърните и слънчеви турбини изобщо не е най-евтин. Ел. енергията произвеждана от ВЕЦ и АЕЦ е далеч по-евтина.
    Вятърните турбини използват постоянен магнит от неодим, който старее и се сменя на 10-на години, а цената му е доста висока. Фотоволтаиците също стареят за около 10-на години, защото са от полупроводници и електорнно-дупчестия преход в тях се променя с течение на времето.
    Така, че опашатите ти лъжи за рай на Земята, няма как да се случат със сегашните технологии. Просто съветът ми към теб е малко повече да залягаш над физиката, вместо да фантазираш небивалици!
    Иначе адмирации към АУДИ, но съдейки от схемата излиза, че чрез електролиза на водата получават водород и кислород. Тогава за чий х@й ни е синтез на дизелово гориво, след като водородът е 5-6 пъти по-калоричен от нафтата?

    Коментиран от #19

  • 18 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Успя да ме развеселиш":


    Понеже съм се интересувал по този казус какво мога да споделя:
    Как става в чужбина: подаваш заявление, не плащаш първоначална вноска, а месечен лизинг, но генерираната енергия минава през двупосочен електромер и ти намалява сметките за ток. Всеки месец си напред със сметката, а времето от заявката до пускането в действие е максимум 16 седмици.
    България:
    -ако финансираш чрез банка си вътре, понеже лихвата е доста по-висока.
    - инвестираш 10х.лв ако използваш системата само за себе си, но ако искаш да продаваш неизразходен ток, както е в нормалните страни, то трябва да се разделиш с двойно по-висока сума и да станеш юридическо лице, за да имаш право да подаваш.
    - от датата на построяване до датата на старта на изкупуване може да мине една година, но има хора които 3 година чакат и не им дават одобрение. Така че без значение от закона, всичко е според волята на доставчика.
    В България има фирми които предлагат такива панели, но не знам кои са хората които искат да си скъсат нервите с тази идиотщина. Аз имах желание и ме отказаха набързо.
    И при нас инвестицията се избива на след 15 година, а панелите имат 20г. срок на експлоатация, това изключва природни бедствия и смог.

    Коментиран от #30

  • 19 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Да бе прав си.Само не знам как така като на 10 години се изхвърлят,ветрогенераторите в България са над 50% втора употреба,на 30% от цената на нови,пък си работят та дрънкат и никой от собствениците не смята да ги изхвърля.По същата логика колите втора употреба са изхвърлени от запада,ама ние си ги караме по още 10-15 години и вършат работа.Това че хората имат вече по-ефективни не значи ,че старите не работят.А относно фотоволтаиците ,те толкова бързо стареят,че всички търговци дават гарантиран живот 25-30 години,обади се на първия който намериш и питай.Ако ти трябва цената можеш да я сметнеш и сам:1400 евро на киловат инсталирана мощност,1600 часа средногодишно производство за България.Ако не знаеш как се смята :1400/ (1600*25)=0,035 евро/киловат или 0,07 лв..От там нататък както казах не е въпрос на технология.

    Коментиран от #21, #31

  • 20 ррр

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ituriel":

    да иновативни са и
    безалкохолната бира
    електронните цигари
    и надуваемите кукли
    но щом така си щастлив:)
  • 21 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "гост":

    Наистина ставаш смешен! Опитваш се да извъртиш написаното от мен както ти е изгодно. Само, че написаното си стои по-долу и всеки може да види, че просто не четеш, а си измисляш!
    Казах ти - наблягай над физиката, стига празнодумства!
    Ето ти статия за стареенето в полупроводниците следствие на промяната на електонно-дупчестия преход: http://vladilovech.narod.ru/electronic/2/2.htm
    Ето ти статия и за неодим-желязо-бор магнита използван във вятърните турбини. За стареенето на този тип магнити пише в Уикипедията дори.
    Повече няма какво да пиша по темата - по-сериозни факти от горните научни трудове няма. А ти ако пак пишеш глупости базирани само на фантазиите си /сигурен съм, че пак ще пишеш, защото си патологичен случай на вдетеняване/, просто ще станеш още по-жалък с пълната липса на научни познания, но позволяващ си да плямпа като латерна!!!
  • 22 иванчо

    0 0 Отговор
    а затова че планетата е най-мощния и неизчерпаем генератор на безплатна енергия никой нищо не казва...само трябва приемник и трансформатор на ниско-честотните вибрации които генерира при въртенето около оста си,и всичко живо ще тръгне през глава да пътува...ама няма да има кой да работи на тръстиката:)

    Коментиран от #29

  • 23 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "оня с талигата и двата коня":

    Не съм казал,че праховите частици са повече,а че въобще ги има,както и азотните окиси,говорим за 0%,което е невъзможно докато изобщо има изгаряне на гориво,тоест ДВГ.И какво ще ти помогне по доброто изгаряне когато дори теоретично не можеш да имаш КПД повече от 32-35%,като добавиш и загубите от трансмисията,остават29-30%.И като добавиш разходи за поддръжка поне колкото двигателя и възможност всеки срещнат бензинджия да те прави на ахмак,за какво изобщо говорим.Дори тъпите политици разбраха,че бъдещето е на електромобила,вие тука продължавате да се правите на Матросов на амбразурата за някакви които очевидно ви смятат за дойна крава.Пак повтарям, тока който ще ти трябва за нафта за една кола ще стигне поне за три електромобила и то много по добри във всяко отношение.
  • 24 Shmeker

    0 0 Отговор
    Това е добър начин да се акумулира енергия от ВЕИ-тата.

    Коментиран от #26

  • 25 Киро

    0 0 Отговор
    Гледам няколко копейкаджия се разлютили под темата да "докажат" как атоммната енергия била най-евтина, разбира се с препратка - РУСКАТА атомна енергия и как сме глупаци да не направим АЕЦ Белене!

    Съсредоточете се по темата бе тролове масковски, немците синтетично гориво направиха, след 20-30 години няма да имат нужда нито от газа, нито от петрола на джуджето комплексар!

    Коментиран от #27

  • 26 onq s konq

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Shmeker":

    Начина може да е добър эа себеси,но акумулирането струва отблъскащо много пари.Което пък автоматично го прави "кофти начин"!
  • 27 Роки

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Киро":

    Ти каква дрога ползваш? Къде прочете някой да пише за Белене и за Русия? По-голям трол от тебе няма - спамящ неграмотен!!!

    Сега ако този дизел е на цена от 2 евро, чаршафите наистина ще спрат да живеят като бейове на наш гръб :))))))))))))))))
  • 28 Niko Rosberg

    0 0 Отговор
    До коментар 17-
    Водорода приятелю - прочети малко повече за него па тогава давай съвети- първо скоростта му на горене е такава че в чист вид е неприложим в ДВГ, там се изисква ниска скорост на горене .Като цяло ДВГ вече трябва да заеме своето достойно място в музея на техниката предвид 150 годишния си юбилей.Но кукловодите още не дават това да се случи.
  • 29 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "иванчо":

    Земята наистина е неизчерпаем източник,но с много по-прост начин,с геотермални централи.Само вулканичните разломи в Исландия,дето е една точка на картата,могат да произвеждат ток колкото цялото северно полукълбо.И точно това ще направят американците от сондажите за шистов газ след 10-12 години,когато той свърши.Но тогава те ще имат готови и изплатени геотермални централи,пръснати равномерно по цялата територия на щатите.
  • 30 Успя да ме развеселиш

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "гост":

    Та то и мен това ме притеснява - чакаш дълъг период и продължаваш да чакаш. Между другото, признавам, не съм търсил информация как точно става извън Бг, но тъй като си говорим да станеш юридическо лице, предполагам, ще трябва и лиценз за продажба на ток, може да има задължителна регистрация по ДДС (щото е с лицензионен режим), отделно си плащаш осигуровки и данъци...

    Като теглиш чертата, даже не знам къде отиваме - едни пари са вложени във фотоволтаици, разрешението се бави, плащам като поп, а сигурно е имало и други алтернативи да си вложа парите с добър процент печалба!
  • 31 оня с талигата и двата коня

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "гост":

    Хубаво смяташ себестойност на получения ток от панели. Това обаче е очаквана себестойност! Ти нямаш представа дали реално панелите ще издържат 25 години, а очакваш да издържат. Нямаш представа какъв % от панелите ще смениш по някаква причина, което ще повлияе на себестойността. Не включваш цената на придобиване на терена, върху който ще изградиш фотоволтаичната си електроцентрала.

    Не включваш разходите за поддръжка, нито цената на присъединяване - може и пет години да не те включат, макар по закон да е година! Къде са разходите за заплати (щото едва ли си толкова навътре в нещата, че всичко сам)?! Ще ги включиш ли за 25*12 месеца заплатите и осигуровките, за да видиш как се покачва себестойността?!

    Като обхванеш всички детайли, ще стигнеш до реалната стойност на инвестицията - доста над 7 ст. за киловат!

    А колко им е гаранцията на панелите - 3 години, 5 години?! Какво, ако още след петата година дадат дефект 80% от панелите?!

    Коментиран от #32, #33

  • 32 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #31 от "оня с талигата и двата коня":

    Три пъти вече повторих,че не говоря за условията в България или по света,а за цената на чистата технология.Ако искаш пълна сигурност има застрахователи,които и без това са задължителни при кредит и то за целия период на кредита и влизат в таксите за отпускане,така че не ги жали толкова.Поддръжката и управлението се правят дистанционно от специализирани фирми и са 3-4 % от оборота.Цената на самите панели в момента е под 1000 евро на киловат,така че цената която съм дал /1400 евро/ е за място,монтаж и инвертори.Никоя централа под 1000 киловата не държи хора на постоянна работа,а тези от 4-5 мегавата имат на място по 5-6 човека при оборот 2-3 000 000 лв месечно,което не мисля че заслужава да се отбелязва.По света има панели и то първо поколение които работят вече над 15 години и дефектите са под 5%,а сега навлизат трето поколение панели.А изобщо идеята не е да продаваш ток,а къщите да станат самозахранващи се и да отпадне монопола на енергото и всички проблеми и загуби с преноса.Точно такава система комплект с батерията ще представи Тесла след няколко дни на 30.04.
  • 33 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #31 от "оня с талигата и двата коня":

    Тоест след 5-6 месеца ще може не само да заредиш безплатно колата си на суперчарджарите,но и да го прехвърлиш в дома си,ако в момента няма достатъчно енергия от слънцето,пак повтарям безплатно,а цената на инсталацията че се избива за 5-6 години от икономисаните сметки за ток.
  • 34 еееее

    0 0 Отговор
    смятай ауди колко са напред..освен най яките коли ..в кво влагат кинти какво ноухау държът

    Коментиран от #35

  • 35 бреееееееееееее

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "еееее":

    Пич,наистина ли си толкова кух,или само се правиш.Какво ноухау,това е умираща технология,след 20 години за ДВГ-то ще е в музея,а тая нафта ,както и естествената ще я забранят преди още да си я помирисал