Както и в останалите страни от Социалистическия лагер, за покупката на нов лек автомобил в СССР се чака с десетилетия и лелеяната придобивка остава несбъдната мечта за стотици хиляди. За сметка на това съветската автоиндустрия охотно изнася продукция за чужбина. Към 1975 г. са експортирани почти 400 000 возила, а някои модели стават наистина популярни зад граница.
ГАЗ-М20
Легендарната "Победа", наречена така в чест на триумфа на Съветската армия над нацистка Германия, се появява през 1946-а. Година по-късно за износ към Европа се отправя първата партида от 5 000 автомобила. М20 привлича купувачи с огромния по стандартите в онези години багажник, комфортната возия, просторния салон и, разбира се, ниската цена. В скандинавските страни "Победа" става една от най-масовите таксиметрови коли.
ГАЗ-21
Първата "Волга" се качва на конвейерите през 1956 г. Две години по-късно моделът печели голямата награда на изложението Expo-58 в Брюксел. ГАЗ-21 се продава в 75 държави по цял свят, включително и с десен волан. Особено популярни във Великобритания, Белгия и други европейски страни стават версиите с двуцветна каросерия. За най-взискателните клиенти се предлага модификация с "подобрено оформление". То се отличава от стандартната "Волга" по изобилието на хромирани детайли в интериора.
ВАЗ-2106
Първоначално "Шестицата" носи индекс 21031, тъй като всъщност е версия на бленуваната от хиляди "тройка". За да подчертаят трудовите си успехи пред XXV конгрес на КПСС обаче от ВАЗ решават да я прекръстят на 2106, представяйки модернизирания стар модел за изцяло нов. Впоследствие той се задържа на поточните линии чак до 2005 г. и се продава доста добре в чужбина. За Канада е създадена специална модификация, съобразена с изискванията на тамошните купувачи. Тя се отличава най-лесно по броните с вградени фарове против мъгла.
УАЗ-469
Първите "уазки" попадат зад граница през 1973-та, година след старта на производството в Уляновския завод. Най-много са изнесени в Италия, където доставките продължават чак до 1999 г. Всъдеходите за Европа обаче са доработени сериозно. Те се оборудват с дизелови двигатели от Peugeot, хидравлика на волана и допълнителни декорации по каросерията. Освен на Стария континент "уазките" се продават добре в Азия и Южна Африка, където между другото ги купуват и досега. Тази популярност си има обяснение - 469 практически няма конкурент по цена, лесна поддръжка и проходимост.
ВАЗ-2121
Може да звучи невероятно, но през 1977 г. култовата "Нива" превзема 40% от европейския пазар на всъдеходи. Различните модификации на джипката се продават успешно в Гърция, Исландия, Австрия, Германия и Великобритания. Англия дори поръчва 45 автомобила за техническите ръководители на строежа на Евротунела под Ламанша. За четвърт век са продадени почти половин милион екземпляра - двойно повече, отколкото съветската автоиндустрия е успяла да пласира общо в чужбина преди появата на "Нива".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Джон Смит
Коментиран от #2
10:59 03.02.2016
2
До коментар #1 от "Джон Смит":
Да караш в града вече е кошмар, да не говорим че няма къде да се паркира, поне в Ст Загора. Статията е интересна, харесват ми по старите автомобили без значение къде са произведени, Нивата направо е къртила навремето на Европейския пазар.Коментиран от #3, #10, #42
11:11 03.02.2016
3 Съни
До коментар #2 от " ":
Нивата и в момента кърти--има доста в скандинавските държави.Аз лично съм виждал доста от тях.Наистина бях учуден-но това е факт.Даже и сега имат салони за продажба на новите Ниви.11:47 03.02.2016
4 хахахаха
А за територия и народ колкото СССР - други къде, къде по-малки държави произвеждат десетки и стотици модели и модификации, да не говорим за САЩ.
Ето защо комунизмът е вреден!
Коментиран от #46, #62, #63
12:21 03.02.2016
5 Хохохо
Явно за друго не става - обикновенният западен клиент я е подминавал, защото мирише на руски партенки.
Коментиран от #7
12:22 03.02.2016
6 Осведомен
Коментиран от #28
13:43 03.02.2016
7 Бате Цецо
До коментар #5 от "Хохохо":
В Западна Европа за таксита се използват луксозни автомобили. Не е рядкост да се види такси Мерцедес Е класа.Ако Победата тогава е била еквивалент на днешен автомобил от нивото на Мерцедес Е класа значи никак не е била зле възприемана.
14:01 03.02.2016
8 Калугера
14:01 03.02.2016
9 555
14:06 03.02.2016
10 ддд
До коментар #2 от " ":
А че там живеят ли хора?Коментиран от #11, #40
14:48 03.02.2016
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 раптор
Коментиран от #32
16:06 03.02.2016
13 дай газ
Коментиран от #14
16:12 03.02.2016
14 незнайко
До коментар #13 от "дай газ":
Точно за това, САЩ използват руски ракети носители, защото са изостанали. Не бъзете черногледи!!!Коментиран от #16
16:51 03.02.2016
15 гост
Коментиран от #18, #19, #26
17:04 03.02.2016
16 йордан иванов
До коментар #14 от "незнайко":
Ползват ги защото им излиза по-евтино..17:32 03.02.2016
17 Иван
17:42 03.02.2016
18 Сандокан с двата ножа
До коментар #15 от "гост":
Тези коли са били олдтаймери или аутсайдери и преди 30 години!Просто няма как нещо което е правено без мерак и капчица любов да стане класика!Доволен съм само от едно нещо и то е ,че вече ги няма!Коментиран от #20
17:42 03.02.2016
19 мимо
До коментар #15 от "гост":
Много точно казано! Браво! На мен детството ми мина на ЛАДА 1500S - 2106. Както казваш ти добра за времето си кола на поносима цена - купена е от Кореком през 1983 (точно след като съм се родил) за 3600 долара. Документите и още са у нас, ама за жалост колата замина на вторични след 29 години в движение, значи няма да е била чак толкова калпава, както твърдят децата тука из коментарите, които не са виждали подобни коли и на картинка!Коментиран от #21
17:44 03.02.2016
20 мимо
До коментар #18 от "Сандокан с двата ножа":
Абе, ти като те слушам май нямаш и 20 години, а?17:49 03.02.2016
21 pepi
До коментар #19 от "мимо":
На кои викаш -деца -та ти си дете --нищо не знаеш за руските автомобили --не взимай мнение по въпроси по които не си компетентенКоментиран от #22, #24
17:51 03.02.2016
22 мимо
До коментар #21 от "pepi":
Виж сега....значи първите 3-4 години, от както взех книжка си бяха все още актуални руските коли - в смисъл караха си се масово. Та прекарвахме доста нощи по гаражите - сменяхме биелите на ладичките с по-къси - от БМВ, не помня кой мотор беще - та ставаше диаметъра на буталото равен на хода- "каре" се казваше. Сменяхме диференциалите с по-дълги от лада 1600, престъргвахме маховиците, разпределителни валове..... абе глупости, ама беше интертесно и забавно! Та имам някаква бегла представа от руски коли....Коментиран от #44
18:08 03.02.2016
23 Mercedes-Benz
Коментиран от #41
18:10 03.02.2016
24 мимо
До коментар #21 от "pepi":
Ааа и 2012 година - една година преди да пенсионираме ладичката ходихме с нея до морето със жена ми ей така- да си направя кеф, около 400 км в едната посока...Коментиран от #25
18:14 03.02.2016
25 Mercedes-Benz
До коментар #24 от "мимо":
Жена ти е герой, да се надяваме че си се отблагодарил с подарък и вечеря, а може и нещо повече. Заслужила го е хаха18:16 03.02.2016
26 оооооох
До коментар #15 от "гост":
щом и по двутактовия Вартбург се заглеждаш още - ясна е работата..18:49 03.02.2016
27 Иван
Коментиран от #56
19:33 03.02.2016
28 ghost navigator
До коментар #6 от "Осведомен":
Абе Другарю знаеш ли че преди втората световна война България е била равна с Германия и Австрия.И когато идват такива като теб през 1944г.Виждат сметката на цялата държава,избива се първо интелигенцията (защото прост народ лесно се командва) и заради тези на които симпатизираш сме изостанали 50 години.То комунизма ако бе добра система е щяла да просперира и до днес.И КАКВО ВИДЯ ОТ РУСНАЦИТЕ...ЛАДИ И МОСКВИЧИ. А бойната им техника са като колите им.......
Коментиран от #34, #45
19:54 03.02.2016
29 it is
Коментиран от #31
19:59 03.02.2016
30 Клео
20:08 03.02.2016
31 Mercedes-Benz
До коментар #29 от "it is":
Maybe you're right, one of the main reasons was that my grandfather was smart man, and knew what the commies really where - sh.theads, like the system they were obeying, that's why he was against it and hated it with a passion!20:12 03.02.2016
32 FR V
До коментар #12 от "раптор":
Като повториш една лъжа няколко пъти няма да стане истина.Минимална работна заплата за страната за периода 1.06.1973 - 30.09.1979 е 80.00лв
20:14 03.02.2016
33 balboa
20:21 03.02.2016
34 Toshko Hristov
До коментар #28 от "ghost navigator":
Abe demokrata tolkova li si kux 4e da obijdash pove4eto ot polovina ta naselenie na bg.koito sa jiveli prez tova vreme.Ostanali samo prostite....drugite gi zastreliali.22:25 03.02.2016
35 дженев
ако.В ония времена на запад също имаше силна идеологическа пропаганда и да се продаде соц. возило в западния блок не беше никак лесно,както и обратното.Качеството не беше приоритет.
И въпреки всичко до 1986 продадените соц.автомобили бяха по вече от обратният им еквивалент.Посочените автомобили в статията наистина се продаваха,само че авторите са изпуснали силните позиции на експортната Лада в Белгия.
Коментиран от #39
22:31 03.02.2016
36 Нов чо
22:41 03.02.2016
37 Умрял от смях
22:55 03.02.2016
38 Иван
Коментиран от #61
22:56 03.02.2016
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40
До коментар #10 от "ддд":
Не знам дали живеят хора, но има задръствания. Явно си от тези широко отворени към света индивиди,които не знаят че БГ не е само София.00:11 04.02.2016
41
До коментар #23 от "Mercedes-Benz":
Прав си за комунистите и за автомобилите също е ясно, че западните по-това време са били по-добри от Руските. Руските бракми и те си имаха своя чар, разбира се ако са имали право на избор и пари хората тогава едва ли щяха да карат масово руски коли.00:24 04.02.2016
42 konformist
До коментар #2 от " ":
Готов съм да заменя 100кв. апартамент до морската градина във Варна за последния бордей в МОДЕРНО ПРЕДГРАДИЕ в СОФИЯ, САМО И САМО ДА ЖИВЕЯ в столицата!СОФИЯ vorever.Коментиран от #43
01:16 04.02.2016
43
До коментар #42 от "konformist":
Като искаш да си столичанин поне се научи как се пише "Forever" и по-полека с наркотичните вещества, опасни са понякога.02:24 04.02.2016
44 Сандокан с двата ножа
До коментар #22 от "мимо":
А бе Мимо, може ли да ми обясниш как като сложиш по къса биела на Ладата и , ще се промени хода на буталото? Ти двигател виждал ли си отблизо? Хода на буталото се определя от разстоянието на шийката на коляновия вал от центъра му а не от дължината на биелата.И нали като сложиш по къса биела трябва да сложиш по дълго бутало или ще режеш челото на блока? Ха ха ха ха бая безмозъчни техничари има тук!06:12 04.02.2016
45 Сибирь
До коментар #28 от "ghost navigator":
По какво е била равна България на Германия?! Абе никоя държава в Европа не е била равна на Германия , защото в Германия щатите (и особено евреите) наливат огромни пари и инвестиции,а освен това подаряват много технологии (примерно за производство на искуствен бензин).И каква интелигенция е била избита бе?! Преди това е нямало убити? Страшимиров, Милев, Вапцаров какво са?!
07:02 04.02.2016
46 Сибирь
До коментар #4 от "хахахаха":
Вредни са неграмотността и слабоумието ! В СССР и Русия се разчита предимно на общественият транспорт ,а за по-дълги разстояния на ЖП превозите. Образовай се малко,виж какво представляват Трансибирската магистрала и Московският метрополитен например.Коментиран от #48
07:07 04.02.2016
47 Джон Смит
14:15 04.02.2016
48 еееееее
До коментар #46 от "Сибирь":
Тава може да го каже само един закостенял комунист - дупелизец на всичко руско, не защото е хубаво, а руско, комунистическо.17:42 04.02.2016
49 Джон Вурстер
17:57 04.02.2016
50 bvb
19:10 04.02.2016
51 гошу
Коментиран от #52
22:15 04.02.2016
52 тъй
До коментар #51 от "гошу":
браво.....ето,кажи им го....без екстри, нямаше предно дето толковаа реват, че без него не може и пак се оправяха из балканите зиме и лете.....нямаше 200 коня и пак се оправяха и т.н.01:49 05.02.2016
53 Кобрата
Коментиран от #54
19:10 05.02.2016
54 АНОНИМ
До коментар #53 от "Кобрата":
КАРАЛ СЪМ ВОЛГА С ЕЛЕНЧЕТО БЯХ НА 15 ГОДНИ КОГАТО БАЩА МИ Я КУПИ ВТОРА РЪКА. ТЕЗИ КОЛИ НЕ БЯХА СА ПРОСТОЛЮДИЕТО КАРАХА ГИ САМО В МИНИСТЕРСТВАТА И ИМАХА НА ЗАДНОТО И СТРАНИЧНИТЕ СТЪКЛА ПЕРДЕНЦА. ВОЗИЯТА И БЕШЕ ПРЕВЪЗХОДНА. КОПИРАНА Е ОТ СИТРОЕН САМО ЧЕ ТОЙ БЕШЕ С ХИДРАВЛИЧНА НОСЕЩА СИСТЕМА. СЪЩО ТАКА СЪМ КАРАЛ И МОСКВИЧ 412 ДВИГАТЕЛЯ МУ БЕШЕ КОПИРАН ОТ БМВ. В ПО НОВО ВРЕМЕ СЪМ ИМАЛ ОПЕЛ АСКОНА ЛАНЧИЯ ДЕДРА И В МОМЕНТА КАРАМ МАЗДА 323 ХЕЧБЕК 2.0 90 К.С ТД. ВСЯКА КОЛА СИ ИМА СВОИТЕ ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ. ВАЖНОТО Е ДА ИМА КАЧЕСТВЕНА ПОДРЪЖКА И УМНО КАРАНЕ.22:06 03.04.2017
55 Kakvo
17:16 25.06.2017
56 мюмюнов
До коментар #27 от "Иван":
Глупости, Москвич струва около 5-6000лв.12:39 26.06.2017
57 Аз имам!!!
Поздрави.
22:30 23.06.2018
58 шефа
09:15 24.06.2018
59 Haha
22:08 31.03.2020
60 Onja s konja
22:27 31.03.2020
61 бай Кольо
До коментар #38 от "Иван":
В корекома имаше всякакви коли .Аз съм присъствал на покупката на Волво ( на комшията ) и на Мерцедес ( на вуйчо ми ) .Обикновенни бачкатори по Либия и Ирак ... От посолствата също можеше да си купиш западна кола но не трябваше да седиш в къщи , да пиеш ракия и да мръкаш ...09:53 01.04.2020
62 Добре,
До коментар #4 от "хахахаха":
Това не е ли първосигнална реакция, след като по време на желязната завеса те са изолирани. Не се заяждам, питам защото съм млад и не съм сигурен, въпреки че имам самочувствие на човек - чел, и все пак не смятам че знам? Просто искам реална информация! Че все е в двете крайности това, което чувам и прочитам20:28 01.04.2020
63 Ами
До коментар #4 от "хахахаха":
Естествено че някой чичко трябва да бутне нещата. От хиляди малки производители. Остава алди да смениш болт 2 3к лева но няма проблем. Порше. Джи ем скоро пак ги субсидираха. И тук идва партията дали руски САЩ немски пак си режим13:36 03.04.2020