След като преди два дни, на 21 септември, Volkswagen се оказа в центъра на вниманието на американските надзорни органи заради умишлено занижаване на вредните емисии от автомобилите си, скандалът продължи да се разраства и в Европа. Първоначално с проблема се захвана Агенцията за защита на околната среда на САЩ (EPA), която публично обяви, че немският автомобилен производител умишлено крие истинските нива на изхвърляни вредни емисии от своите автомобили, оборудвани с двулитров четирицилиндров дизел TDI от серията EA 189.
Според специалистите от EPA германците са използвали специален софтуер, за да бъдат скрити реалните вредни емисии по време на екологичните тестове. Американците твърдят, че колите на VW надхвърлят разрешената норма с цели 40 пъти. Ако бъде окончателно доказано, това означава, че немският концерн нарушава две от точките на Закона за чистота на въздуха, което от своя страна ще доведе до глоба от $37 500 за всеки един продаден автомобил с въпросния двигател. Така санкцията може да достигне до колосалните $18 млрд.
Мартин Винтеркорн
На този етап под обвинението попадат 482 000 автомобила от моделите Jetta, Beetle, Golf, Passat и Audi A3. Грандиозният скандал веднага даде негативно отражение и на позициите на Volkswagen на световния пазар. По данни на Bloomberg акциите на автомобилния производител падат рязко с 22% само за ден, като спадът продължи до 38%, което се равнява на загуби от 25 млрд евро. Шефът на концерна Мартин Винтеркорн веднага поднесе своите извинения на клиентите и на обществото и заяви, че VW ще вземе всички мерки, за да компенсира ощетените, но въпреки това вече усилено се говори за неговата оставка.
По информация на Der Tagesspiegel отстраняването на Винтеркорн от длъжност може да стане още в петък, 25 септември и ако това се случи, неговото място ще бъде заето от шефа на Porsche Матиас Мюлер. От пресслужбата на Volkswagen опровергаха веднага информацията на Der Tagesspiegel, като казаха, че спекулациите с оставката на Винтеркорн заради "дизеловия скандал" са пълни глупости. Днес, 23 септември обаче, съветът на директорите на VW ще проведе извънредно съвещание, а за петък, 25 септември, е насрочено още едно събрание, на което преди скандала се очакваше пълномощията на Винтеркорн да бъдат продължени до 2018 година.
Матиас Мюлер
От VW вече са одобрили разход от 6.5 млрд евро за сервизна акция, която да оправи проблема и да върне доверието на клиентите. По първоначални данни в сервизите по цял свят трябва да бъдат върнати 11 милиона автомобила. Това обаче съвсем не потуши страстите и вчера, 22 септември, министърът на финансите на Франция Мишел Сапен призова да започне общоевропейско разследване не само на Volkswagen, а и на всички останали автомобилни концерни, работещи в региона. Ще припомним, че "дизеловият скандал" се случва само пет месеца след безпрецедентния преврат във Volkswagen.
В края на април тази година всемогъщият председател на съвета на директорите Фердинанд Пиех подаде оставка. Той ръководи компанията без прекъсване в продължение на почти четвърт век, но стана жертва на преврат. 78-годишният австриец се опитваше да свали Мартин Винтернорн от поста главен изпълнителен директор на Volkswagen и да постави на негово място своето протеже Матиас Мюлер. Дали пък това не е свързано с връщането на властта в ръцете на Пиех и какво ще се случи с т.нар. "дизелов скандал", предстои да разберем, а екипът ни ще продължи да следи темата в развитие.
Фердинанд Пиех
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
09:03 23.09.2015
2 Киро
09:33 23.09.2015
3 Гост
Става въпрос за NO (Азотен оксид) , а не CO2 емисии 40 пъти над нормата.
Няма физическа възможност CO2 емисиите да бъдат надвишени толкова пъти, тъй като това би означавал разход от около 300 литра дизел на 100 км.
09:38 23.09.2015
4 Младен
09:43 23.09.2015
5 аз
Коментиран от #38
09:52 23.09.2015
6 Къде са Голфаците
09:58 23.09.2015
7 e34
10:08 23.09.2015
8 mediator37
10:12 23.09.2015
9 шваба
Коментиран от #14
10:39 23.09.2015
10 ХМ
10:42 23.09.2015
11 гост
Американците не са тъпани, като нас, а си защитават правата и когато си казал, че една кола е с Х вредни емисии, тя трябва да е с точно толкова, а не 5, 10 или 40 пъти повече.
11:20 23.09.2015
12 Японец
11:27 23.09.2015
13 Японец до швабата
11:29 23.09.2015
14 опсмопсус
До коментар #9 от "шваба ":
Е, колега евала, за всичко е виновен САЩ!Просто там е полицейска държава и законите се спазват.
Американските коли, дори и тези произведените от японците,
са съвсем различни и много по евтини!
Една обикновена Хонда или Тойота, струва 8000$ и е в класа на Джета или Пасат!
И да те питам, от кога САЩ с техния необятен пазар имат интерес в силнопренаситената Европа?
11:37 23.09.2015
15 Николов
11:39 23.09.2015
16 Гост
Същата долна лъжа бяха пробутали за човешката вина за озоновата дупка, но сега никой не говори за нея, защото на мода е Глобалното затопляне. Само, че по класификацията на тези "учени" и озонът е парников газ.
Но за цялата тази ситуация вина си имат скръндзливите автопроизводители - вместо да наливат пари срещу лъжите за Глобалното затопляне, те с надменност подминаваха трудовете на учени от които биха имали полза.
Ето списък на учени оборващи човешката вина за Глобалното затопляне:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_the_mainstream_scientific_assessment_of_global_warming
Всичко е жалък и гнусен бизнес с въздуха - особено квотите за въглеродни емисии. С 0,039% въглероден двуокис в атмосферата, страшно затопляне ще настане, няма що. Подли лъжци - развивайте научни подходи за подмяна на ДВГ с по-екологични, но защо трябва да лъжете хората? Лъжете за да ви е чистичко на вас, вече забогателите ли, пък нас кучета ни яли - скъп ток и скъпи горива, че току виж я Бил Гейтс, я Мърдок, я английската кралица ги хване астма!!!
11:56 23.09.2015
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Ярослав Станчев
13:04 23.09.2015
19 ххх
Хванаха VAG, OK, но защо мислите че другите са стока?!?
Сериозно, надали другите са спали.
Сещам се за Mercedes за които имаш разлика с 30-40% от обявения разход на гориво спрямо реалния. И тогава имаше полемики как като е по-висок разхода ще обяснят по-ниските нива на вредните емисии (все пак горенето е стехиометрично). Разумно обяснение никой не получи...
После хаванаха и други европейски авто производители да послъгват с разхода на гориво.
Сещам се еърбеците на японските производители, които най-накрая си признаха че са знаели че има проблем, но трябваше да стане голям и шумен скандал за върнат няколко милиона автомобила
Примери бол!
Как пък точно в САЩ, и точно дизелов двигател.
Не бих се изненадал след VAG и друг да пострада с нещо подобно (не непременно същото), даже хващам бас че е въпрос на време.
13:05 23.09.2015
20 Azzzzz
13:40 23.09.2015
21 W222
13:51 23.09.2015
22 гост
Америка не използва дизел защото технологиите им за производството на това гориво са много стари и не предлагат изчистване от сярата, по подобие на европейското гориво. Така че тяхното е наглост спрямо света по подобие на логиката Америка и всички останали. Те не са пример и мерило за екологията, макар че да има много центрове за развитие в тази насока в някои щати, глобалната им е много зле.
14:12 23.09.2015
23 ВагенФЕН
14:31 23.09.2015
24 ford57
14:36 23.09.2015
25 ford57
Коментиран от #27
14:41 23.09.2015
26 AZZ
Само лаят, правят БОКЛУЦИ и после плащат б...ците им да се рекламират. Но разбирачите в БГ....... си мислят, че правят кой знае какви коли.
ПОСРЕДСТВЕНА МАРКА СА И ТАКАВАЩЕ СИ ОСТАНАТ!
14:44 23.09.2015
27 xxx
До коментар #25 от "ford57":
Моля дай линк да прочетем.Не се заяждам, просто искам да видя къде има информация за това.
Коментиран от #33
14:52 23.09.2015
28 W220
Коментиран от #43
15:39 23.09.2015
29 Електрик
16:07 23.09.2015
30 гост
Коментиран от #32
16:17 23.09.2015
31 Волен Сидеров
16:27 23.09.2015
32 Ярослав Станчев
До коментар #30 от "гост":
Добре де,съгласявам се,че има измама.Но какъв ще да е тоз неземен софтуер,който така умело лъже измервателната апаратура?Как точно работи,в какъв режим вкарва мотора,за да заблуди системата,която отчита състоянието на изгорелите газове?Не съм фен на нафтовите печки,още по-малко да карам нафтова горелка,ама от както тръгна скандала стана една седмица вече никой не обясни каква е тази програма и как работи.До колкото съм запознат с дизелаците,повечето имат DPF,който в един момент се задръства и вкарва колата в авариен режим.Има и система за самопочистване на DPF,което обаче не е особено ефективна,хеле пък в нашите условия с нашите горива.Та след като DPF се бъгне повечето хора прибягват до премахването му или до поставянето на така наречените DPF емулатори,които правят точно това-лъжат компютъра на колата,че има DPF,a на практика го няма.Това е единствения софтуер,който реално може да излъже друг софтуер,че всичко е наред с колата и емисиите които изхвърля двигателя.До колкото знам такива ДПФ емулатори се използват от Тойота,ПСА,Мерцедес,Фолксваген и всички останали фирми,които правят нафтови коли.
Дали е незаконно не знам,но 90% от дизеловите коли в България,нов внос, се "оперират" от ДПФ-а точно така.Дори си има фирми,които се занимават с това.
Та някой по-запознат да осветли,какъв точно е този магически софтуер,който така умело лъже при прегледи,да слагам и аз на газовия котлон.
Коментиран от #34
16:44 23.09.2015
33 Минувач
До коментар #27 от "xxx":
https://en.wikipedia.org/wiki/Clean_Air_Act_%28United_States%2916:44 23.09.2015
34 Бай Кор
До коментар #32 от "Ярослав Станчев":
Има, например, Адблу системи със или без НОКС-сензор (демек ламбда сонда). Адблу е система за катализиране, която стандартно се включва в оборудването на дизеловите автомобили и при процеса на катализа се получава азот и водни пари. Често се продава при камиони с дизелови агрегати по стандартите Евро 4, 5 и 6, обаче струва скъпо и някои собственици я демонтират и препродават. На нейно място стандартно се монтира през ОБД Кан симюлейтър, който имитира работата на Адблу и двигателя си се движи без проблеми и без да отчита грешки. Уж има катализатор, а реално няма - демонтиран е!Същият е принципа и при филтъра за твърди частици, който си посочил - бордовият компютър е залъгван от емулатора, че уж такъв филтър има, а реално отдавна е продаден на някой, който ще го почисти и препродаде на старо.
Номерът е явно в това, че замерванията не са преки, чрез измерване пряко на отработените газове, а са косвени - през показанията на бордовия компютър. Така си го обяснявам аз, защото автомобили с емулатори преминават безпрепятствено през техническите прегледи, въпреки по-високите показания на азотни оксиди и прахови частици, докато автомобили без ДПФ филтър и без емулатор не могат да преминат техническия преглед.
Сега, следващият коментар се досещам какъв ще е - че старите автомобили нямат такива филтри и почти никаква електроника, само че там измерването е съвсем друго. Съвсем друго, в смисъл, че не изпълняват никакви норми за емисии, а и не са длъжни по закон.
17:59 23.09.2015
35 Бай Коста
Нали не очакваш тук да ти обясним какъв е софтуера. Този софтуер години наред лъже турборазбирачи и си заслужава глобата от 18 милиарда долара. Все едно да ти кажа с каква мистрия е разбърквана калта за Адам.
18:08 23.09.2015
36 W222
18:36 23.09.2015
37 Бай Кор
www.tirservice.free.bg/removeadblue.html.
Уважаеми, разбирачо,
Преди да драскаш минуси на останалите, вземи се информирай, че основните замърсители в дизеловите горива са именно сяра, прахови частици, азотни окиси и въглероден диоксид. Единственият разумен замърсител, за който си струва да се говори в случая не е сярата, нито праховите частици, а именно азотните окиси.
С въглеродния диоксид автомобилните производители много-много не се занимават, макар че го ползват като средство за реклама - толкова и толкова грама на кубичен метър в отработените газове.
18:42 23.09.2015
38 стига простотия
До коментар #5 от "аз":
Дизелите бълват десетки пъти по-вредни и канцерогенни газове от бензиновите.За справка -град Париж има краен срок,след който в центъра няма да бъдат допускани нафтови коли.Дизела е едно недоразумение,пряко отговорно за милиони случаи на астма.Трябваше отдавна да е забранен. Какви ли не безумия окичиха по него,че да му нагодят газовете според нормите и пак не успяха.Като карам по пътищата/по 50 000-55 0000 км на година/,всеки ден ми се повръща от тия локомотиви,дето като ги натиснат да изпреварват и след задницата 10 метра димна завеса.21:04 23.09.2015
39 стига простотия
21:23 23.09.2015
40 Маршал Жуков
22:08 23.09.2015
41 Иван
23:16 23.09.2015
42 jambazina
Заповедайте на горублене другата седмица!
23:19 23.09.2015
43 Driver
До коментар #28 от "W220":
От тази издънка ще спечелят Тойота и другите буджетки, които са им конкуренция.Стига с тези бълнувания на премиум феновете.
01:29 24.09.2015
44 Спиро
06:44 24.09.2015
45 голфаудишкода
Коментиран от #46
10:45 24.09.2015
46 стига простотия
До коментар #45 от "голфаудишкода":
За кво им е на Американците да правят дизели? Дизела е едно недоразумение,пряко отговорно за милиони случаи на астма по света,както казах по-рано.Американците са най-хитрите на планетата.Примери бол. Те десетилетия си карат само бензинови коли и си пазят въздуха чист.Който не знае- Калифорния е един от най-индустриалните и урбанизирани райони в света и в същото време с най-чист въздух. Кой си ти ,че да "търпиш"? Като не ти изнася ,лови калашника или заминавай в северна Корея.Все някой ви е виновен на вас за собствената ви мизерия и несполука.Коментиран от #47
17:38 24.09.2015
47 голфаудишкода
До коментар #46 от "стига простотия":
Ти да не си Хамериканец,бе!И най-вече калифорниец?!Или си от Килифарево???Аз калашника съм го хващал и съм стрелял,ама ти май само на филмите с Арни си го виждал!Да,признавам,виновен съм,че не съм тръгнал,но като тръгна,и,надявам се някой ме последва,първи такива като теб ще изчистим!Поздрави на природата в Уест Коуст,туземец!!!14:59 25.09.2015