Отидете към основна версия

1 946 0

Ferrari Mondial

  • ferrari-
  • mondial-
  • ferrari mondial

Словосъчетанието "евтино Ferrari" звучи толкова престъпно тъпо, колкото "двутактово Bentley" или "Rolls с газова уредба". По Коледа обаче хората са обхванати от тържествената еуфория и празничното оглупяване. Мисълта, че при добър шанс могат да вложат закътаните от продадения апартамент 15-ина хиляди евро в автентична бегачка от Маранело вместо в масов корейски седан от среден клас надали би покълнала по-дълбоко в главите на мераклиите по друго време от годината. Рождество обаче има уникалното свойство да предизвиква безпричинна доброта, насочена предимно към личното благоденствие. Ако в такъв момент човек попадне на обява за продажба на Ferrari за споменатата сума, първо би се усъмнил дали няма печатна грешка. После вероятно би започнал да бленува за израженията на колегите си, когато цъфне пред службата с такова бижу, и особено за опулената физиономия на онзи нагъл простак съседа...

Масажираща въображението новина е, че надали става дума за печатна грешка - поне що се отнася до един конкретен модел на легендарната марка. В края на 60-те Ferrari започва да произвежда нова серия спортни купета с 6-цилиндрови двигатели, които да разширят пазарните позиции на компанията. Енцо Ферари е толкова против това пролетарско изстъпление, че забранява емблемата и името на фирмата да бъдат поставяни на въпросните "бюджетни" возила. Така се ражда серията Dino, която се сдобива с правото да носи марката Ferrari едва в средата на 70-те. През 1980-а неин правоприемник става Mondial, своего рода маранелски вариант на Фордовото Mondeo. Този автомобил се произвежда цели 13 години и в момента може да се намери по борсите за суми от порядъка на 15-25 хил. евро. Срещу тях всеки фанатик на тема Шумахер може да получи четириместно купе или кабриолет с осемцилиндров мотор, чийто звук се познава от другия край на града.За жалост коледната еуфория и мечтите за увисналите съседски ченета са едно, а влагането на подобна сума в 25-годишна кола, пък била тя и Ferrari - съвсем друго. По всеобщо мнение Mondeo, упс! - Mondial e възможно най-сигурният повод за пожизнено съжаление и обогатяването на речника с псувни и клетви до нечувани висоти. Най-евтиният модел на компанията в началото на 80-те дава добро обяснение за неохотата на Ил Комендаторе да окичи въпросната серия с емблемата с черното конче.

Mondial винаги е бил смятан за полу-Ferrari, ерзац за онези, които не могат да се бръкнат по-дъблоко за истинските 12-цилиндрови суперкари на марката. Сериозните колекционери никога не са се интересували особено от него, което обяснява ниските цени на сравнително запазените екземпляри и направо смешните на "гледаните" в полеви условия коли.

В експлоатационно отношение Mondial се доближава много повече до напомпана стара Alfa или някоя от редките Lancia Thema, оборудвани с неговия 3.2-литров двигател, отколкото до цивилен болид от F1. Стремежът към пестеливост обяснява защо арматурното табло на модела напомня за безупречната сглобка на 20-годишен FIAT Panda. Антикорозионната защита изглежда е сметната за ненужен лукс, а по адрес на гюрука на кабриолетите са се изказвали само дизайнерите.Когато дебютира през 1980-а, Mondial се екипира с трилитровия мотор на старото Dino 308 GT/4. Заради новите екологични норми обаче мощността му е намалена на едва 214 к.с. (205 в Щатите). Ето защо гордите собственици на по-ранни екземпляри често виждат доста зор по светофарите редом с някой съвременен TDi или HDi. По-късно във Ferrari ги досрамява и започват монтирането на по-мощни агрегати - първоначално с 240, а после с 270 и 300 к.с. Независимо от модификацията обаче, от моторите на Mondial изтича почти толкова масло, колкото и изгарят. За смяната на ангренажен ремък се налага свалянето на целия двигател, което излиза около 4 500 евро. От тази операция не бива да се пести, защото ремъците се късат, а стане ли тази беля, инвестицията в нов агрегат е вързана в кърпа. Най-лошото е, че данни за цената му не могат да осигурят дори официалните дилъри на марката в Западна Европа. Стойността на останалите резервни части обаче дава достатъчно ясна представа за размера є.

Подобно на повечето италиански автомобили от края на 70-те и началото на 80-те, когато електрониката навлиза масово, електрическата инсталация на Mondial може да докара желание за ритуално самоубийство и у най-големите спецове.

Нерядко дори официалните сервизи на Ferrari виждат зор с локализирането на проблемите по запалването и прекъсващите клеми. Когато към недостатъците на инсталацията се добави възрастта на автомобила, положението става критично, защото корозията не прощава и тук.

Почитателите на Ferrari често сравняват Mondial с красива жена, колкото и клиширано да звучи този паралел. "Народната" бегачка от Маранело спира дъха с външността и "гласа" си, но излиза толкова скъпо удоволствие, че обикновено съсипва обожателя си. Разходите по техническата поддръжка на толкова несъвършен като изработка автомобил са само началото на съня, който се превръща в кошмар. Застраховката и налозите върху подобна екзотика излизат колкото масов хечбек на 10-12 години, а за разлика от повечето си "съконюшници" Mondial не се оскъпява с времето, защото никога не е бил смятан за класика. Разбира се, такива дреболии трудно биха могли да спрат пощурелите по Шумахер маниаци. По Коледа човек може да си позволи да оглупее профилактично и да се порадва на идеята да добави едно Ferrari към новогодишния махмурлук на оня нахален простак съседа...

Справка за модела
Ferrari Mondial (8/Q-valvole/T)
История
1980 На автосалона в Женева Ferrari показва пред публика четириместното купе Mondial. Моделът се екепира с V-образен 8-цилиндров двигател с електронно впръскване Bosch Jetronic, а дизайнът е на Pininfarina
1982 Моделът претърпява лек фейслифт. Започва монтирането на нова цилиндрова глава с по четири клапана на цилиндър (Quattrovalvole). Мощността нараства на 240 к.с. Представен е Mondial Cabriolet
1985 Започва монтирането на нов V-образен осмак с обем 3.2 литра и мощност 270 к.с. Външността е обновена съществено
1989 Стартират продажбите на Mondial T с напречно разположена трансмисия и 3.4-литров мотор с мощност 300 к.с.
1993 Последният Mondial напуска фабриката в Маранело

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
няма данни
Скоростна кутия (5-степенна механична)
няма данни
Динамо
1 250 EUR
Стартер
530 EUR
Водна помпа
790 EUR
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
1 100 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
500 EUR
Накладки (предни дискови)
235 EUR
Фар (комплект)
175 EUR
Преден калник
2 500 EUR
Цените са за оригинални резервни части по данни на Ferrari-Deutchland /без ДДС/ за модел Ferrari Mondial 3.2 /270 к.с./,
произведен през 1985 г.
Цените на сервизната работа варират в много широки граници.

 

Ferrari Mondial (8/Q-valvole/T)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Ferrari Mondial (1980-1993)
Работен обем
2 927-3 405 куб. см
Мощност

205-300 к. с.

Максимална скорост
226-265 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
7.9-6.3 сек.
Porsche 911/G-Serie (1973-1989)
Работен обем
2 687-3 299 куб. см
Мощност

150-330 к. с.

Максимална скорост
210-275 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
8.5-5.0 сек.
Chevrovet Corvette C4 (1984-1996)
Работен обем
5 731-5 737 куб. см
Мощност

205-411 к. с.

Максимална скорост
225-291 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
6.9-4.7 сек.
Lotus Esprit (1975-2002)
Работен обем
1 973-3 506 куб. см
Мощност

160-354 к. с.

Максимална скорост
217-286 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
8.6-4.4 сек.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини