Брюксел, Белгия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Автомобилният салон в Брюксел, който се провежда всяка година в края на януари, е известен със силната си търговска ориентация. В 97-то издание на изложението фокусът към клиента се преплете в синхрон с няколко световни и европейски премиери. Основните дизайнерски теми, които доминираха в Брюксел, бяха ретро стил и свръхфутуристични форми на нови модели.
Екологичният акцент, разбира се, дърпа конците на инженерните решения. Китайски возила настъпват и търсят път за пробив на европейския пазар. Например, симпатичните градски мотоциклети Miku, ценово са много стратегически ориентирани. Във Фландрия, финансово стабилната и богата част на северна Белгия, всички модели струват с 20 процента по-евтино, отколкото в по-слабата икономически Валония на юг от Брюксел.
Над 116 650 посетители прекрачиха прага на изложението само през първия уикенд. Близо 500 000 души се разходиха измежду автомобилните новости за две седмици. За всеки имаше по нещо – от мотопеди до всъдеходи, от пържени картофки с бира до...Bugatti, изработено изцяло от Lego.
Любопитството на онези, които дойдоха, за да видят световни премиери, беше задоволено от Ford Mondeo Clipper Hybrid с двулитров бензинов двигател, комбиниран с електромотор от 88 kW и мощност 187 к.с.
Opel Zafira Life, който в края на 90-те години си извоюва името на практичен седемместен еднообемник, се нареждаше и сред SUV-овете и кросоувърите. Новият еднообемник с добавка в името “Life” вече е симпатичен пасажерски бус, базиран на Citroën SpaceTourer и Peugeot Traveller.
Първият Range Rover Evoque се класираше в сегмента на премиум SUV-вете. Новата генерация Evoque, за първи път видяна от публика в Брюксел, заимства дизайна на последната версия Land Rover, но е вдъхновен от по-големия Velar.
С визуалната си идентичност Skoda Skala е голямата надежда на чешкия производител да привлече повече клиенти от по-малката Fabia Combi и по-голямата Octavia Combi, с които не успя тотално да се наложи на пазара в Европа.
На автосалона в Брюксел за първи път бяха показани и спортната версия Mini на John Cooper Works, фейслифт на Hyundai i40 i40 Wagon и един интересен прототип на Opel - GT X Experimental Concept.
В специална ложа на автосалона, наименувана ‘Dream Cars’, в която се влизаше с отделни билети, бяха показана за първи път Jaguar F-Type Chequered Flag, Mini 60 Years Edition и McLaren 720S Spa 68.
В шикозния салон се срещнахме със стар приятел на moble.bg, който преди 11 години даде откровено интервю от фабриката си – Тони Жиле, бивш автомобилен състезател от Белгия и основател на Gillet sports car company. Собственикът на Gillet Automobiles отново специално за mobile.bg показа последното си спортно бижу - Gillet Vertigo.
Белгийците с гордост лично ни демонстрираха суперкара Vanina X, с който участваха през 2018 г. в легендарното състезание Pikes Peak в Колорадо, САЩ, управляван от Ванина Икс. Чаровната дама е популярна белгийска рали състезателка, дъщеря на не по-малко известния Джаки Икс. Тони Жилет ни разказа историята на суперкара. В чест на 25-годишнината на Gillet Automobiles решава да построи почти идентичен с първите си автомобили модел. Колата обаче, има една съществена разлика: направен е не от въглеродни, а от ленени влакна.
Европейските премиери бяха BMW 8-Reeks Cabriolet, BMW X7,Mazda 3, Mercedes CLA, Porsche 911, Volvo S60, Volvo V60 Cross Country. За първи път на Стария континент беше показан фейслифт на Toyota Prius, който преди това беше видян само в Лос Анжелис.
Особен интерес предизвикаха електрическите возила. В този сегмент се откроиха Mercedes EQC, който пробягва 300 км с батерия, която се зарежда до 80 процента за 40 минути.
Tesla Model 3 изминава 400 км с пълна батерия. Интересни за публиката бяха и Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro и DS3 E-Tense, с която луксозното подразделение на Citroën за първи път показа в Брюксел електрическа кола. Автомобилът изминава 250 км с пълна батерия.