Забелязали ли сте, че много камиони с повече от две оси често имат една, колелата на която са повдигнати от земята? Със сигурност всеки е виждал такъв камион поне веднъж. Замисляли ли сте се обаче защо това е така?
Ситуацията по отношение на камиони с "отлепен" чифт колела се обяснява с популярният израз: „не е грешка, а особеност“. Повдигнатата ос изобщо не е неизправност, а е замислена като изключително полезна функция. Повдигнатите колела на камиона се наричат подвижна ос. Тя изпълнява няколко важни функции.
Първата и най-важна функция на подвижната ос е да намали натоварването на главните оси и да разпредели равномерно натоварването. С други думи, "ленивец" или "боге", както се нарича системата в разговорния език на професионалните шофьори, позволява на машината, когато е напълно натоварена, да спазва приложимите граници на натоварване на осите.
Подвижната ос е на ролка и се спуска, така че натоварената машина да не разваля толкова асфалтовата повърхност. Спуснатата ос, наред с други неща, подобрява управлението на камиона при пълно натоварване, подобрява сцеплението на колелата на автомобила с пътя при лошо време и повишава стабилността на натовареното превозно средство по време на маневри.
Подвижната ос има и други предимства. Когато камионът се движи празен, няма нужда от тази допълнителна ос. Следователно поне един чифт колела се износва по-бавно от всички останали, сцеплението е по-малко и това води до понижен разход на горива. Много по-важно е, че при повреда на гумите на основните колела, водачът остава с две "резервни" колела от тази ос.
Днес има много модели "ленивци". По-старите модели обикновено се активират ръчно. Много съвременни камиони са оборудвани с автоматизиран "ленивец". При такива машини самият механизъм автоматично спуска допълнителните колела, когато има достатъчно голямо натоварване в каросерията.