Когато става дума за мотивиране на служителите, първият начин, който ни идва наум са финансовите бонуси. През годините обаче все повече навлизат други методи за повишаване продуктивността и най-вече креативността на служителите. Един от тях са т.нар. „мотивационни речи”. Целта е служителите да се докоснат до хора, които са успели да реализират мечтите си, да изградят кариера и които продължават да се развиват успешно. Важното е всеки един служител да преследва успеха, осъзнавайки, че той не зависи от никой друг, а от самия него и от усилията, които полага ежедневно.
„Предимствата и ползите от подобни срещи с личности, които са успели да се докажат в своята област на дейност, са че компанията успява да вдъхнови и мотивира служителите си. Това води до създаване на по-продуктивни разговори и екипни срещи, анализ на това кой съм аз и какво искам да постигна на ниво служител, екип, компания”, обяснява за Факти.бг Мирослава Николова, управител на компанията Human Capital Store, която предоставя подобна услуга. „Не на последно място такива срещи помагат на служителите да се самоанализират и да работят върху себе си, за да постигнат това, което целят като личности и служители”, допълва тя.
Не е тайна, че за момента подобна практика у нас има предимно от страна на представителства на чуждестранни фирми. Причината да не е толкова разпространена практика сред българските компании е, че не е в културата на местния работодател да мотивира по този нестандартен начин служителите си, а го прави чрез баналните бонуси, обясняват специалисти.
„Една подобна вдъхновяваща среща веднъж годишно е напълно достатъчна да убеди хората да не спират да надграждат постигнатото. Ползите за самата компания са по-качествена и резултатна работа, както и по-щастливи служители и работодатели”, обяснява Николова.
За човека, който изнася мотивационни речи, също има редица ползи. „Като пилот постоянно говоря на 500 души. Разликата между самолета и мотивационните речи е, че при първите има преграда между мен и тези, на които говоря. Във втория случай наблюдавам реакциите на хората и мога да ги усетя. Тази връзка е много важна, защото мотивира самия мен. Няма по-добро чувство от това да видя, че съм успял да вдъхновя публиката с моя разказ и пример”, казва Марио Бакалов, единственият българин в германския национален превозвач, който пилотира най-големия пътнически самолет в света Airbus A380 и изнася подобен род лекции.
Основните въпроси, които служителите задават са свързани с авиацията, тъй като за повечето служители това е интересна тема. „Но също така се интересуват и от моята лична история – как съм преодолял изпитанията в живота, какви качества са необходими, за да може човек да се пребори с неуспехите и да се изправи отново на крака, след като е паднал”, допълва Бакалов. Има, разбира се, и специализирани въпроси. „Така например, служители от IT бранша задават повече технически въпроси, докато тези от фирми, ориентирани в продажбите, се интересуват предимно от човешкия аспект на моята реч”, допълва той.
Изнасянето на мотивационни речи не е еднотипно. Преди всяка реч лекторът се информира за фирмата и аудиторията, пред която ще говори. „Опитвам се да разбера тяхната култура, какви са целите им и да създам аналогии в разказа си. Целта ми е хората да се идентифицират с моя разказ и да открият себе си в него. Важно е да осъзнаят, че няма невъзможни неща”, обяснява Бакалов.
Ключът на мотивационните лекции е „вдъхновението”. „Мисля, че повечето хора се вдъхновяват от моята история, защото тя е реална, а не е нещо фиктивно. Също така много българи са били свидетели на кариерното ми развитие през годините. Не на последно място бяха и свидетели на сбъдването на една от съкровените ми мечти – приземяването на най-големия пътнически самолет на летище „София”, през ноември 2016 г.”, допълва той.
През следващите години мотивационните речи като инструмент за повишаване продуктивността на служителите ще се ползват все по-често, прогнозират специалисти. Причината е, че не изискват много финансов и времеви ресурс, а в същото време ползите са дълготрайни. Важното е, че всеки служител успява да намери нещо ценно за своята работа и развитие, а други припознават себе си в начина на кариерно израстване на лектора.