Румъния e стратегически туристически пазар за България и един от целевите за страната ни, каза заместник министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов във Велико Търново, съобщават от МИЕТ.
Политиката за налагане на марката „България” на румънския пазар е част от Програмата за национална туристическа реклама за 2012 г. През миналата година туристите от северната ни съседка бяха най-много сред чуждестранните гости на България - близо 960 400, и повтарят тази лидерска позиция от последните години.
Със своите близо 400 км живописна брегова ивица и над 200 км писти с различна трудност България предлага изключително разнообразни варианти за туризъм през четирите годишни времена, каза Иво Маринов.
Ресурсите за развитие на културен туризъм са изключително богати – имаме наследство от над 40 000 паметници на културата от седем исторически пласта, седем обекта под закрилата на ЮНЕСКО, 160 манастира, много музеи.
Страната ни е сред най-богатите в света на минерални извори (около 800 извора) и вече е признато място за природолечение на атрактивни цени. Доказателство за потенциала на зимните ни курорти е изборът на Банско за домакин на четири кръга от Световната купа по ски и на Пампорово за слаломите от Европейската купа през февруари. България вече присъства и в европейската класация за голф туризъм като най-младата дестинация в Европа. На най-голямото изложение за голф IGTM през ноември 2011 в Белек страната ни получи наградата за най-добра нова голф дестинация в света за 2012 г., бе подчертано на срещата във Велико Търново.
Маринов участва в старата столица във форум, посветен на представянето на България като модерна целогодишна дестинация пред туристически компании, браншови организации и журналисти от Румъния. Организатори на двудневия форум са МИЕТ, Българският съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) и Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
От румънска страна участват над 50 представители на туроператори, туристически агенции и медии, още толкова са и експертите от български общини, хотели, специализирани компании и браншове.
Проявата се провежда за втори път – преди две години в Букурещ бе първото й издание. Тази година сред гостите е и председателят на румънската Национална асоциация на туристическите агенции (ANAT) Корина Мартин. В срещата участваха също временно управляващият посолството ни в Букурещ Александър Филипов, кметът на старата столица Даниел Панов, председателите на БСБСПА Стефан Шарлопов и на БХРА Благой Рагин.
Румънците се интересуват основно от морски туризъм, но днес се срещаме, за да им покажем и други атрактивни туристически форми, които предлага България - културно-исторически обиколки, спа, уелнес и балнео-процедури, еко-, селски, конгресен, приключенски туризъм, голф, винарски и гурме турове. За нас са важни и транзитно преминаващите румънски туристи към южните ни съседки, за да можем да ги привлчем за няколко дни към вътрешността на страната. Този интерес продължава да поддържа устойчива тенденцията Румъния да е генериращ пазар № 1 за нашата страна, каза Маринов. Следват Гърция, Германия, Русия. Можем да кажем, че Румъния открива България. Двете страни си партнират успешно и по Дунавската стратегия на ЕС, която обхваща 14 държави. София и Букурещ са съвместни координатори на приоритетна област 3 «Насърчаване на културата, туризма и контактите между хората», които се асоциират с един от най-европейските символи – река Дунав. Други съвестни проекти с финансиране от ЕС са „Пътят на желязната завеса“, „По пътя на римските императори“, ЕДЕН дестинациите и др.
През 2011 . старата столица е посетена от 100 000 румънци – 27% от чуждестранните гости. Ръстът им е над 14%, което се прибижава до предкризисното ниво от 2008 г. Интересът на северните съседи е към културния и историческия туризъм – 30% от онлайн записванията за оперния фестивал „Сцена на вековете“ в Търново са именно от Румъния.
Туризмът е сред приоритетните отраcли на българската икономика, а приходите му формират 10.5 % от БВП на страната. През 2011 г. международните туристически посещения у нас са били близо 6 330 000, което е с 4,6% повече спрямо 2010 г. По-голямо увеличение има при пътуванията за почивка и ваканция - с над 6%. Страните от ЕС продължават да са най-важният генериращ пазар за международния туризъм с относителен дял от 68 %. За периода януари–ноември 2011 г. Приходите po platejen balans от международен туризъм възлизат на над 2,75 млрд. евро, което е с 3.8 % повече в сравнение със същия период на 2010 г.