АСТАНА, 18 април. /ТАСС/. Министерството на енергетиката на Казахстан не вижда пълноценна алтернатива на маршрута за износ на петрол чрез Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), съобщиха от пресслужбата на ведомството.
По-рано пресслужбата на Министерството на енергетиката съобщи, че КТК полага всички усилия, за да поддържа графика за доставки на казахстански петрол за износ по време на наводненията в района на Атирау.
"Днес, в краткосрочен план, няма пълноценна алтернатива, която да замени маршрута за износ на КТК, тъй като от общия обем на износа от 70,5 милиона тона по маршрута на КТК, износът възлиза на 56,6 милиона тона, или 80 %”, обясниха от Министерството на енергетиката.
В същото време беше отбелязано, че като част от изпълнението на заповедта на държавния глава за разработване на допълнителни маршрути за износ е създадена работна група за разработване на Транскаспийския международен транспортен маршрут с участието на заинтересовани държавни органи и фирми. Така през юни 2023 г. казахстанската компания Kazmunaigas (KMG) и Държавната петролна компания на Азербайджан (SOCAR) подписаха меморандум за стратегическо сътрудничество за транзита на казахстански петрол през територията на Азербайджан. Страните се договориха да транспортират казахстански петрол по петролопровода Баку-Тбилиси-Джейхан в размер на 1,5 милиона тона годишно.
„Въпросът се обсъжда с азербайджанската страна за разглеждане на възможността за транспортиране на казахстански петрол по петролопровода Баку-Супса в обем до 5 милиона тона годишно. През март 2024 г. беше подписано споразумение между KMG и SOCAR за постепенно увеличаване на обема на транзита на казахстански петрол през Република Азербайджан. След преговорите азербайджанската страна изрази готовност да увеличи обема на приемания казахстански петрол до 2,2 милиона тона годишно“, обясниха от пресслужбата.
В допълнение, ведомството припомни споразуменията между Казахстан и германската и руската страна за транспортиране на казахстански петрол през системата на Транснефт PJSC. в Германия. „Страните се споразумяха относно техническата възможност за транспортиране на казахстански петрол през системата Дружба до 2024 г.“ в посока петролната рафинерия Shwedt в същите обеми до 1,2 млн. тона годишно“, посочват от министерството.
КТК е тръбопроводна система, свързваща Казахстан с морско пристанище близо до Новоросийск, където петролът се зарежда на танкери за изпращане до световните пазари. Дължината на тръбопровода, свързващ нефтените полета на Западен Казахстан с морския терминал в Новоросийск, е 1511 км. Морският терминал на КТК е оборудван с дистанционни съоръжения за котвена стоянка, които позволяват безопасно товарене на танкери на значително разстояние от брега, включително при неблагоприятни метеорологични условия.