Парламентът прие на второ четене Законопроекта за бюджета на НЗОК за 2017 година. В приходната част на бюджета се очаква да постъпят общо приходи и трансфери в размер на 3 452,8 млн. лв., или с 248,1 млн. лв. повече от 2016 г. Здравноосигурителните приходи се предлага да бъдат в размер на 3,4 млрд. лв. или с 247,6 млн. лв. повече от предходната година.
От общата сума на здравноосигурителните приходи за 2017 г. – 3,4 млрд. лв. от здравноосигурителни вноски сe очаква да постъпят – 2,2 млрд. лв., или със 158,7 млн. лв. повече от 2016 г., и от трансфери за здравно осигуряване от централния бюджет – 1,1 млрд. лв., или с 88,9 млн. лв. повече от трансфера за 2016 г.
От неданъчни приходи – глоби, санкции и наказателни лихви за 2017 г. е предвидено да постъпят 15 млн. лв., или с 450 хил. лв. в повече от 2016 г.
От сумата за текущите разходи 3,1 млрд. лв. с най-голям относителен дял са разходите за здравноосигурителни плащания, които за 2017 г. са разчетени на сума 3,03 млрд. лв., или повече с 222,8 млн. лв. от закона за 2016 г.
Тези средства ще се разпределят по следния начин:
– За първична извънболнична медицинска помощ 200 млн. лв. или с 20 млн. лв. повече от 2016г.
– За специализирана извънболнична медицинска помощ 211,4 млн. лв., или с 9,9 млн. лв. повече от 2016 г.
– За дентална помощ 147,0 млн. лв., или с 24,0 млн. лв. повече от 2016 г.
– За медико-диагностична дейност 77,5 млн. лв., или със 7,1 млн. лв. повече от 2016 г.
-За лекарствени продукти,медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната 798,6 млн. лв., или с 47,7 млн. лв. повече от 2016 г.
– За медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ 80,0 млн. лв. толкова, колкото са били и през 2016 г.
– За болнична медицинска помощ 1,4 млрд. лв., или със 114,2 млн. лв. повече от 2016 г.
За други здравноосигурителни плащания със законопроекта се предлага сума в размер на 60 млн. лв., или толкова, колкото са и за 2016 г.
В бюджета на НЗОК за 2017 г. са предложени разходи за персонал в размер на 34,2 млн. лв. Тази сума е по-голяма от сумата на разхода за персонал за 2016 г. с 1,7 млн. лв.
За издръжката на административните дейности по здравното осигуряване за 2017 г. се предлага да се изразходва сумата 11,1 млн. лв., или с 0,6 млн.лв. по-малко от 2016 г.
Надзорният съвет на НЗОК ще може да разпределя ще може да разпределя резерва на институцията за всякакви дейности, а не само за лекарства и болнична помощ. Предложението за това бе направено между двете четения на законопроекта от председателят на Комисията по здравеопазване Даниела Дариткова и група народни представители, което получи подкрепа в пленарната зала.
Парламентът отхвърли и искането на АБВ в бюджета да бъдат заложени повече приходи от здравноосигурителни вноски.
С въвеждането на пръстовия идентификатор лимитите за болнична помощ трябва да отпаднат. Това заяви по време на второто гласуване на бюджета на НЗОК зам.-председателят на здравната комисия към парламента и депутат от ПГ на АБВ доц. д-р Георги Кючуков. „Считаме за нецелесъобразно въвеждането на лимити в болничната помощ. В края на краищата, след въвеждането на пръстовия автентификатор и твърдението, че там вече ще постъпват само хора, които имат реална нужда от медицинска помощ в болнично заведение, няма нито морален, нито някакъв друг резон, за да се лимитира тази дейност. За това предложихме първите три месеца да се „отпусне“ системата и след това да се направи анализ на резултатите от отпадането на лимитите за този период“.
Според доц. Кючуков добро предложение е прехвърлянето на средства между различните пера на бюджета на касата да става със съгласието на съсловните организации. „При приемането на бюджета на НЗОК се разпределят и сумите по отделните пера. Въз основа на този бюджет се сключва и Националният рамков договор със съсловните организации. По досега съществуващата практика през годината Надзорният съвет на касата можеше да прехвърля средства от едно перо в друго. Това индиректно нарушава националните рамкови договори, сключени с лекарския и зъболекарския съюз. За това нашето предложение бе такива прехвърляния да стават само със съгласието на договорните партньори“, заяви той.
„Единодушно бе прието предложението ни да отпадне прекратяването на договорите с отделните лечебни заведения, преди произнасянето на съда по въпроса дали има нарушения. Добре, че това се прие, тъй като иначе излиза така, че контролният орган получава функцията да вменява и вина“, посочи още доц. Кючуков.
В заключение д-р Георги Кючуков припомни и предложението част от служителите, чиито здравни вноски се покриват от държавата, да започнат сами да изплащат това си задължение. По думите му това ще донесе на бюджета на касата повече от 106 милиона лева приходи. „Държавни служители като съдии, прокурори, следователи, военнослужещи, полицаи, служителите на ДАНС и НСО да плащат сами своите здравни вноски, както всички останали граждани. В настоящия момент касата плаща 60 процента от вноската върху минималния осигурителен доход. Т.е. при средна заплата на тези категории служители от 1500 лева, НЗОК е ощетена със 106 милиона лева на година по най-минимални изчисления. Предложихме преразпределение на тези 106 милиона в специализираната доболнична помощ и при медико-диагностичните дейности, което ще намали скъпите хоспитализации и размера на доплащането за някои консумативи, защото известно е, че страната ни е на първо място в ЕС по доплащане на доболничната помощ, в размер до 50 процента, а това се дължи основно на доплащането на консумативите“.
Радвам се, че днес надделя разумът и смисленият и много по-добрия бюджет на Здравната каса е приет. Това каза министърът на здравеопазването в оставка д-р Петър Москов във връзка бюджета на НЗОК за 2017 г. По думите му това дава фактически 247 млн. лв. повече, като възможни разходи на Касата за покриване лечение и на медикаменти за българските пациенти.
Според него това, което се е направило за две години от Касата и от Министерството гарантира в много по-голяма степен ефективността на изразходваните средства. По отношение на реформите в здравеопазването, министър Москов коментира: „Всяка една от реформите, зад които седеше мнозинството, ще пострада, защото е на определен етап от развитието си. От друга страна, за да има реформи трябва да има мнозинство, ако няма мнозинство, няма и реформи“, допълни д-р Петър Москов