В САЩ най-търсената стока се оказа тоалетната хартия, в Мексико е бирата, а във Франция, предвидимо - брашното и шоколадът. Стоките, които изчезнаха най-бързо от магазините, разкриват как светът се справя с блокирането, предизвикано от коронавируса.
Победителят в най-причудливия дефицит за 2020 г. е Афганистан, където слух за брадато новородено, съветващ да се купува черен чай, изпраща десетки хиляди в магазините.
„Ще живея два часа и дойдох да ви кажа, че черният чай е лекът за този вирус“, гласи цитат, придружаващ снимка на бебето, родено в източната провинция Нангархар, която беше широко споделяна във Facebook. Търсенето на вездесъщия черен чай за кратко утрои цената му, преди хората обстановката да се успокои.
В Мексико хората се запасяваха с бира или текила - по избор. Когато страната влезе в състояние на карантина, двамата национални бирени гиганти Heineken и Grupo Modelo – които произвеждат любимата на мексиканците и вече за съжаление с непопулярно име бира Corona - обявиха, че ще спрат да я произвеждат. Това предизвика вълна от панически покупки и кампания в Tуитър: #ConLaCervezaNo или „Не бъркай /вируса/ с бирата“.
Шри Ланка се опита да попречи на населението си да се занимава с подобни пороци: наложи пълна забрана за продажбата на алкохол и цигари след блокадата започнала на 20 март. Това доведе до „бум” на производството на домашен алкохол. Дестилацията „направи си сам” причини недостиг на захар и инсценирани грабежи в магазини за алкохол – собствениците са продавали „откраднатото” нелегално.
В Ирак оставането у дома означава дълго следобедно гледане на телевизия или разговори с роднини - и това изисква големи количества солени слънчогледови семки. В супермаркетите търсените семки се изчерпват по-бързо от всякога, тъй като родители и ученици убиват часове, които обикновено биха прекарали на работа или в училище.
Някои искат да се защитят, като естествено повишат имунитета си. В бившите съветски републики от Централна Азия се наблюдаваше бум на търсенето – и повишение на цените – на дива рута. Билката, известна още като хармала, традиционно се изгаря по домовете, за да бъдат обитателите им предпазени от болести и да се защити просперитета на семействата.
Все пак, най-популярният механизъм за справяне със самоизолацията се оказа готвенето. Супермаркетите във Франция, Испания, Гърция и други части на Европа съобщиха за недостиг на брашно, шоколад и мая, тъй като гражданите се опитват да си приготвят най-вече сложни печива и десерти.
Румънците се шегуват, че „дилърите на дрожди“ правят цяло състояние по време на кризата, като продават дефицитната стока на черния пазар. Фалшивите реклами в Интернет дори предлагаха размяна на малки жилища за килограм мая.
И с началото на мюсюлманския свят месец Рамазан домакинствата се запасяват със съставки за популярни ястия след залез слънце. Това превърна гриса и финото пшенично брашно, използвано за хляб и сладкиши в ценна стока в Алжир.
"Малките количества, които ми се доставят пазя само за най-редовните си клиенти", заяви собственик на магазин в Ел-Ашур – област в Алжир.
В Аржентина дефицитни пък се оказаха яйцата: 30 от тях преди кризата струваха само 160 песо, или 2,35 долара, а сега могат да се купят за минимум 240 песо или 3,52 долара.
Ако много държави вероятно ще излязат от строгите ограничения с армия от новоизлюпени готвачи, то Австралия ще се окаже с уникални домашни градини. Там особено търсени станаха бързо растящите пълзящи растения – естествен щит срещу любопитството на съседите по време на карантина.