Отидете към основна версия

14 952 26

Къде да бъде разположено новото софийско летище

  • летище-
  • софия-
  • марков
Снимка: М. Богданова ©
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Въпросът не е дали София има нужда от ново летище, а къде да бъде разположено то. И това е мнението не само на 235 000 души, засегнати от непрестанния шум на самолетите, които кацат, но и на редица експерти. Според тях е недопустимо пътят на кацащите самолети да минава над жилищата на голяма част от столичани, както и над центъра на града и сгради като Президентство, Министерски съвет и Народно събрание. Освен с негативното си въздействие върху хората съществуващият аеропорт пречи и на развитието на града:

* източната част е дефакто „затапена“;

* поради непосредствената си близост с летището няма перспектива за разрастването на  кв. „Христо Ботев“;

* в централната  част е ограничено строителството на високи сгради и не може да се създаде т.нар. „сити“;

* затруднена е  връзката между две основни артерии, като Ботевградско шосе и Цариградско шосе.

В исторически план „окупирането” от летището на наземната и надземна част на града датира от около 70 години. „Не е логично функционирането и развитието на една столица, на един град с хилядолетна история да се определя от експлоатацията на едно летище”, каза за Факти.бг инж. Румен Марков, който е бил експерт към Транспортната комисия в Столична община.

Още по времето на обсъждането за изграждане на сегашния Терминал 2 се прокрадна идеята, че е по-добре да има ново летище на друго – по-далечно от сегашното място, тъй като градът се разраства и то не само на юг със строителството на луксозни комплекси или къщи в квартали като Симеоново, Драгалевци и Бояна, но и на изток. Така или иначе, тогава почти никой от тези, които трябваше да се вслушат в предложенията, не го направи. През 2007 г., когато е обсъждан и приеман новият Общ устройствен план на София, е имало предложение до Транспортната комисия към Столична община летището да бъде преместено, тъй като пречи за развитието на града и на хората. Днес Терминал 2 е факт. Факт е обаче, също и шумът, който близо 235 000 столичани търпят не само през деня, но и доста често рано сутрин и късно вечер. Единственият логичен и възможен изход е строителството на ново летище.

Къде да бъде разположено новото национално летище?

„Една от най-добрите възможности е в района на Елин Пелин – Григорево. Проучваме ли сме и на Вакарел, но смятаме, че там климатичните условия не са добри, въпреки че като местоположение е много добро”, казва инж. Марков.

Кога може да бъде изградено и въведено в експлоатация?

Две са фазите на инвестиционния процес. Първата включва:

* взимане на решение за изграждане на ново летище;

* определяне на площадката на ново летище;

* изготвяне на планове и доклади и провеждане на процедурите по Закона за устройство на територията и по екологичните закони;

* отчуждаване на земи.

Тази първа фаза ще отнеме около две години и следва да се извърши и финансира от държавата. „По наши изчисления сумата е 15-20 млн. EUR”, казва инж. Марков.

Втората фаза включва провеждането на конкурс за избор на дружество, което може да е на принципа на публично-частното партньорство или концесионер, който ще изготви проектите за строителството, ще получи разрешение за строеж, ще го построи за своя сметка и ще въведе в експлоатация съоръжението.

Продължителността на втората фаза ще отнеме не повече от три години, включително изграждането, което е около две години. Поне толкова е средното време, за което се строи един аеропорт по света.

Как може да се осигури финансирането?

Първият етап ще се финансира от държавата. „Всички останали разходи ще се поемат от публично-частния партньор или концесионера (инвеститор), който ще си осигури финансирането в замяна на получаване на доходи от експлоатацията на бъдещото летище за период и при условия, каквито се предложат от държавата и договорят между страните. Сегашните закони дават възможност на инвеститора да експлоатира обекта за срок от 35 години, който срок може да бъде увеличен с още 10 години”, обяснява инж. Марков.

Инвеститорът ще изготви проектите и ще изпълни строителството по такъв начин, че да привлече колкото се може повече пътници и товари при оптимизирани разходи и във вид, даващ възможност за дългосрочна експлоатация на съоръженията.

„Като част от задълженията на инвеститора може да бъде довеждащата инфраструктура до бъдещото летище. И две площадки – до гр. Елин Пелин и до с. Вакарел се намират на комуникативни места и разходите за довеждащата инфраструктура няма да бъдат високи”, казва той.

Какви са плюсовете на новото летище?

Параметрите му ще дадат възможност за оптимално функциониране за дълъг период от време. Местоположението на пистите е ориентирано съобразно посоката на ветровете. „Основната писта ще бъде проектирана за обслужване на най-големите пътнически самолети. И на двете площадки е предвидена писта под ъгъл на основната писта, която да се ползва, когато има силен страничен вятър. Така е замислен подходът за кацане и излитане на самолети на двете площадки, че да се спазят и най-строгите европейски норми”, обяснява инж. Марков. Ще бъдат изградени мултимодални центрове, включително за ползване на ж.п. транспорт. Около новото летище ще се развие инфраструктура за обслужване на пътниците – хотели, бизнес центрове и други.

Що се отнася до ползите за София, то на първо място ще се прекрати вредното въздействие на сегашното летище върху голяма група хора и ще възможност за развитие на града в източна посока.

Безспорно полза ще има и за община елин пелин, на чиято територия може да бъде разположено бъдещето национално летище. „Това е голяма инвестиция в малка община. Еднократни приходи от сделки с недвижими имоти и ежегодни приходи от местни данъци и такси. Също така висока и дългосрочна заетост на жителите на общината”, казва инж. Марков.

За държавата ползата е, че това е голяма инвестиция. Чрез концесията ще бъде намерен и дългосрочен, икономически заинтересован инвеститор на важно национално инфраструктурно съоръжение. „Ще е налице и икономия от изразходване на бюджетни средства, като същевременно се получават приходи от реализиране на имотите от съществуващото летище”, смята той.

Как ще бъде осигурен достъпът?

Естествено, най-важният момент е как ще се стига до новото летище, което ще се намира на 25 км. от центъра на София и на около 20 км. по на изток от сега действащото. Най-лесно ще бъде с продължение на третия метродиаметър по Ботевградско шосе.

Съдбата на сегашното летище

Съвсем резонен е въпросът какво ще стане със сега действащото летище, като се има предвид, че Терминал 2 на практика е нов? Тук отново може да се вземе примерът на Запада. Сега действащото летище плюс факта, че има и метростанция до него, е отлично място за изложбен и панаирен център. Подобна е съдбата и на старото летище в Мюнхен. Към момента половината от него е изложбен център, а другата половина – жилищен.

Реализирането на новото летище обаче трябва да стане преди сегашното да бъде отдадено на концесия. „Предвижда се чрез разни процедури да се намери концесионер, който да развива пълноценно сегашното летище през следващите 35 или 45 години. Това означава, че няколко поколения трябва да се примирят с участта самолетите да минават над града и да не може да се развива столицата ни”, обяснява инж. Марков.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини