Коментар на анализатора Илиян Василев
Насилие над здравия разум и елементарния морал е да представяш тол системата като нечувана реформа. Оценката на това какво тя действително представлява, може да се направи само на базата на сравнение с други възможни решения, защото международният трафик, който разрушавал пътищата, нямаше проблем на граница да бъде обложен с по-висока пътна такса. Без никакви допълнителни разходи. Простите решения винаги са за предпочитане.
Второ, можеше да се вдигне акцизът на горивата и тогава щеше да бъде максимално справедливо, защото щяхме да натиснем надолу свръхприходите на търговците на горива и на Нефтохим. Повече караш, повече плащаш.
Трето, настана пълна каша с пътищата на общини и населени места, които са и част от републиканската пътна мрежа. И какво стана в София - няма да бъде нужна винетка, а в другите ще трябва, само за да стигнат от малкото населено място до община или областен град. За едни български граждани има едно право, за други друго.И това е нерешим проблем в този формат. Сигурен съм, че ще падне в съда, ако бъде сезиран..
Истината е, че тол система е съзнателно замислен проект за насочване на едни огромни средства към конкретни фирми, а не честна и нужна реформа. Там няма конкуренция - избрана е една фирма с връзки към Пеевски, за да го компенсират за ''Лафка''.
На всичко отгоре се получи още по-зле, защото собствените разходи на администрирането на тол системата са огромни - над 100 милиона лева всяка година. И като сметнете нетните ползи в предишното състояние с увеличение на винетките на тежкотоварни и сегашната, виждате каква нелепост е сегашната система.
Ще сънуват тези милиарди в приходи. Преди да постъпят в хазната, събраните средства ще преминат през административни разходи, разходи по оператор и прочие "поточета".