В Европа още не са усетили истинските трудности, породени от епидемията в Китай. Но през март ще се почувства дефицит на всякакъв вид стоки, включително и на лекарствени препарати, предрича експерт.
Вече десет от общо 16-те германски провинции са засегнати от опасния коронавирус. Отказани бяха големи изложения. На много места в света въвеждат карантина. Как всичко това се отразява на световната икономика?
Такъв срив на световните борси не е имало от над десет години. Последната седмица на февруари се оказа най-лошата от времето на финансовата криза през 2008, коментира агенция "Ройтерс".
Навсякъде по света инвеститорите разпродаваха акции, поевтиняха цените на някои суровини, така например цената за барел нефт марка Brent падна с 15 процента до 50 долара. Обезцениха се и валутите на страните с развиващи се пазари като руския
Дойче Банк: рецесия в ЕС и лек спад в световен мащаб
Споменът за 2008 година естествено предизвиква тревога: нима епидемията от коронавирус може да предизвика икономическа криза, сходна с онази, която светът преживя тогава? Съвсем доскоро експертите решително отхвърляха възможността за глобална рецесия или най-малкото се въздържаха от прогнози, като твърдяха, че е още рано да се правят изводи за възможните последствия от епидемията.
В последните дни на февруари обаче оценките за непосредственото бъдеще станаха по-конкретни и по-песимистични. Думата "рецесия" започна да се използва все по-често, включително и в Германия, където с повишено внимание следят развитието на световната конюнктура.
Експортноориентираната германска икономика, която е най-голямата в Европа, много зависи от Китай и е тясно свързана с други държави от ЕС, в които вирусът сега бързо се разпространява. По време на видео-пресконференция на 27 февруари главният икономист на Дойче Банк Давид Фолкертс-Ландау направи следната прогноза: рецесия предстои както в Германия, така и в целия ЕС, като Италия ще бъде най-сериозно засегната.
Туризъм и авиокомпании: ситуацията се влошава
"Разпространението на коронавируса ще се превърне в сериозен проблем за германската икономика през тази година", предупреди икономистът от Федералното обединение на търговско-промишлените палати Фолкер Трайер.
И поясни за какви трудности говори: принудителният престой в работата на китайските фирми ще се отрази и на германските им партньори, намалява и обемът на търговията между Китай и неговите азиатски съседи, а ограниченията в придвижването на хората водят до срив в туризма и търговията на дребно.
Проблемите на туристическите фирми и авиокомпаниите се очертаха още преди месец, когато те започнаха да губят клиенти заради карантината в Китай. Оттогава насам проблемите се задълбочиха допълнително: заради страховете от Ковид-19 рязка спадна търсенето на самолетни билети за множество държави, а Италия, която е сред най-популярните туристически дестинации в света, се превърна в най-голямото огнище на коронавируса в ЕС.
Белгийската Brussels Airlines е съкратила броя на полетите си от Брюксел за Италия с 30%. Германската Lufthansa пък обяви режим на икономии. Компанията смята да наема нови служители само в краен случай и предлага на щатния персонал да си вземе неплатен отпуск. Подобни мерки е взела и Fraport - компанията, която управлява летището във Франкфурт/Майн. То понася сериозни загуби заради свиването на пътническите, но и на товарните полети между Германия и Китай. Подобни мерки обикновено са верен признак за започващ срив.
Ще започне да се усеща недостиг
В резултат от наложените строги мерки за карантина в Китай се стигна до нарушения в световните вериги за доставки. От това все повече страдат както германските фирми в Китай, така и компаниите в самата Германия, които получават от китайските доставчици суровини, компоненти, резервни части и готова продукция.
"Сривовете на доставки в сектора на реалната икономика са много по-големи, отколкото предполага мнозинството", казва президентът на Европейската търговска палата в Китай Йорг Вутке. Пред "Ди Велт" той съобщава, че само две от най-големите параходни компании - Cosco и Maersk - в последния месец са отменили курсовете на 70 контейнеровоза, тръгващи от Китай. Тези плавателни съдове стигат до европейските пристанища за около шест седмици, поради което в Европа още не са усетили проблема, смята експертът. Това ще се случи през март, когато в различни отрасли ще започне да се усеща дефицит на всякакъв вид продукция.
Като пример Йорг Вутке посочи европейската фармацевтична промишленост, за която Китай е основен доставчик на различни лекарствени субстанции. В Европа съвсем скоро могат да се появят затруднения в производството на лекарства. Това е особено тревожно не само за болните, а и за икономиките като цяло: в Германия и в някои други страни от ЕС фармацевтиката има сериозен дял в БВП, така че принудителното преустановяване на работата в този отрасъл ще усили рецесионните тенденции.