Отидете към основна версия

2 927 40

Може ли с тежки управляеми бомби Русия да превземе инициативата в Украйна?

  • русия-
  • украйна-
  • бомби-
  • ф-16-
  • изтребители

С доставката на изтребители F-16 и достатъчно количество управляеми бомби JDAM за украинската армия, ситуацията на фронта ще се изравни

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Една от причините за падането на Авдеевка са масираните руски въздушни удари с управляеми бомби, пише украинската служба на Би Би Си.

Тогава за първи път от началото на Втората световна война щабът на руските войски успя да организира едновременни полети на десетки самолети. В някои дни на украинските позиции падаха по 150-200 управляеми бомби. Именно такава бомба ФАБ-1500 падна върху завод в село Красногоровка.

А бомбите ФАБ-500 (с тегло половин тон) бяха използвани масово. Въпреки че руският модул за планиране и коригиране все още не е достигнал точността на западния аналог JDAM с попадение от "около пет метра", руските въздушни бомби са доказали своята ефективност за поразяване на сгради.

Те разрушават сгради, разрушават пътища, входове и надлези: логистиката на украинските въоръжени сили и доставките на "последния километър" преди фронтовата линия пострадаха най-много от руската авиация.

В същото време руснаците бяха принудени да се "отворят" за удар: ВВС на украинските въоръжени сили през последните месеци съобщиха за 13 свалени руски бойни самолета: бомбардировачи Су-34, както и изтребители Су-35, които ги придружаваха.

Бомби от войната в Афганистан

След отстъплението на украинската армия от Авдеевка, сривът на фронта не се случи, Русия влезе в позиционни битки.

В района на Нижни Новгород има арсенал, където руснаците преработват стари боеприпаси и произвеждат нови бомби, снаряди и осколъчни гранати.

Данните показват удвояване на производството на ФАБ-1500, но най-вече се говори за възобновяването на проекта ФАБ-3000.

Тези авиобомби са с 1400 кг експлозив - това е сериозен товар и средство за поразяване.

Съветската армия използва такива бомби по време на нахлуването в Афганистан през 80-те години. С тяхна помощ тя нанася удари по мините в Куран-о-Мунджан, по муджахидините, които обсаждат Кабул, и по тогавашните укрепени райони на ислямистите.

В съвременна Русия тези ФАБ бяха превърнати в УАБ (управляеми авиационни бомби) и сега се наричат ​​​​"Цар Бомба", въпреки че по същество те представляват чугунена заготовка, към която се опитват да прикрепят набор от крила за планиране и GPS навигация.

Експериментите с предпроизводствени партиди все още продължават. Това не е просто въпрос на прикрепване на големи крила към бомба и след това изпращане на тежките боеприпаси да летят в желаната посока. Тук е необходимо да се вземат предвид много инженерни тънкости.

Зоната на пълно поразяване на бомбата ФАБ-3000 е 35 метра. Зоната на тежки поражения и разрушения е 150 метра. Ако целта са позиции с тавани, инженерни укрепления и парапети, тогава засегнатата площ ще бъде по-малка.

Ето защо по едно време големи ФАБ бяха извадени от експлоатация след тестване "отвъд реката" (това е неофициалното име на войната в Афганистан, както през 80-те години на миналия век наричаха преминаването на река Амударя на афганистанско-узбекската граница и през река Пяндж - на афганистанско-таджикската - Ред. )

Афганистанската лека пехота, която смени позициите си и се скри в планините, се оказа не най-лесната цел за руските авиобомби.

Проблем с носителите

Единственият носител на това оръжие в Русия е бомбардировачът Ту-22М3 - поради размера на бомбените отсеци и методите на закрепване. Москва няма други носители на тритонните бомби.

Руският "военен блогър" Fighterbomber отбелязва, че освен Ту-22М3, теоретично ФАБ-3000 може да носи и Су-34 - по две бомби, монтирани под крилата.

Но и Су-34, и Ту-22, когато носят тези тежки авиобомби губят маневреност, което ги прави лесна мишена за ПВО.

Има и стратегически бомбардировачи Ту-16, но тези самолети отдавна са изведени от въоръжение. Те са разработени през 50-те години на миналия век и са оттеглени през 90-те години.

Опитът за преправяне на други самолети ще доведе до увеличаване на разходите за използване на ФАБ-3000 и постепенно ще изведе някои от тези самолети от строя.

Тоест от стратегическа гледна точка на руснаците им е по-изгодно да хвърлят половинтонните ФАБ-500, което и правят сега.

Fighterbomber дава подобна оценка: "Що се отнася до FAB-3000, аз съм леко объркан относно необходимостта от тях. Няма цели за това. Под него трябва да изрежете УМПК [унифициран модул за планиране и корекция - Ред.] от нулата и това по същество ще бъде цял самолет върху бомба. И така ще бъде идеално видим за всяка система за противовъздушна отбрана.

Според автора на този телеграм канал оптималните боеприпаси за УМПК са калибър от 500 кг в различни версии: касетъчен, запалителен, ядрен и силно експлозивен Увеличаването на мощността с няколко пъти не дава същото увеличение на засегнатата област. Но все още се изисква точност.

Например, един ФАБ-3000, паднал на 20 метра от моста, ще му причини същите щети като ФАБ-500.

Стари бомби

ФАБ-3000 са произведени през 40-те години на миналия век. Те са разработени за самолетите Ту-4 (съветският стратегически бомбардировач, който беше на въоръжение в Далекобойната авиация на СССР до 1950 г. и в много отношения повтаряше американския бомбардировач B-29 - Ред.)

По това време системите за противовъздушна отбрана не разполагаха с противовъздушни ракети (например първата съветска система за противовъздушна отбрана се появи едва през 1955 г.), а ФАБ беше планирано да се използват за "килимно бомбардиране". По-малко тежки - за кораби, по-тежки - за важни предприятия, язовири, бетонни укрития.

Засега не се говори за производство на напълно нов ФАБ-3000 в Русия. Реактивират се стари съветски авиационни бомби и се проверяват експлозивите; ако е необходимо, се сменят, тестват се различни коригиращи модули от различни партиди.

След като бъде хвърлена, бомбата се превръща в ракета без двигател, което означава, че може да бъде прихваната от системи за противовъздушна отбрана.

За последен път руснаците използваха ФАБ-3000 по време на обсадата на Мариупол. Тогава не се говореше за коригиращи модули: те пускаха бомби в района на завода "Азовстал", ръководени от господството си в небето над града.

Но сега ситуацията се промени. Дори ако руската армия успее да вкара увеличения размер на ФАБ-3000 в бомбовите отсеци на Ту-22М3, тези самолети няма да се доближат до фронтовата линия.

Такъв стратегически бомбардировач е твърде забележим в обхвата на радара. И след загубата на два самолета А-50, руснаците едва ли ще искат да рискуват с Ту-22М3.

Руснаците не са много потайни за целите си - те могат да бъдат Краматорско-славянската агломерация в Донецка област или Харков. Когато се появи възможност да изолират градските райони, да премахнат противовъздушната отбрана там и да започнат да изравняват блок след блок, те ще започнат да правят това.

Сега руската армия най-често използва УАБ в най-горещите участъци на фронта - в района на Авдеевка, Бахмут, Кринки (на левия бряг на Днепър в Херсонска област), в Купянско направление.

Тоест навсякъде, където руската армия се опитва да окаже натиск и има възможност да използва фронтова бомбардировъчна авиация.

Русия също редовно използва управляеми бомби в североизточната част на Украйна: в граничната ивица от Черниговска до Харковска област. Напоследък в Сумска област такива бомби се използват особено често.

За Харков и други региони опасността от УАБ ще се появи в случай на потискане или липса на ПВО с малък или среден обсег. Това ще позволи на руските самолети да се приближат достатъчно, за да хвърлят бомби.

Как Украйна може да се противопостави на това?

Примерът с украинския плацдарм в село Кринки, Херсонска област, показва какво може да се направи. Въпреки че селото беше превърнато в руини, сривът на защитата на украинските въоръжени сили така и не настъпи.

В Кринки е наистина трудно да се извърши евакуация - да се вземат хора на лодки в условията на постоянна работа на FPV дронове и артилерия. Но украинските въоръжени сили са подпомогнати от маневри, мрежа от наблюдателни постове, разпръскване на малки складове на "последния километър" и акцент върху доставките "на колела".

Ето какво показва общата статистика. От началото на 2024 г. руските самолети са хвърлили над 3500 авиобомби върху украински позиции. Това е 16 пъти повече от 2023 г.

През настоящите три месеца - средно по 40 бомби на ден. Имаше по-спокойни дни, а имаше и такива, когато хвърлиха 150 бомби в тясна зона, например в пика на офанзивата за Авдеевка.

Бомби се пускат върху складове в Херсонска област и на места, където лодките доставят на левия бряг на Днепър близо до блатото Кринки.

А също и до Авдеевка, Красногоровка, топлоелектрически централи, села в Сумска област. И дори, според някои доклади, в руската Белгородска обалст, където руснаците трябваше да елиминират проукраинските формирования от село Козинка.

В Афганистан муджахидините създадоха мрежа от постове, които забелязваха самолети, насочващи се да хвърлят ФАБ и подаваха димни сигнали. Това означаваше, че където и да се намирате, трябва незабавно да промените позицията си.

Руските управляеми модули имат недостатък - координатите са "набити" в тях и не може да се променят.

И в Украйна има предупреждения за ракетна опасност и управляеми бомби.

Разбира се, бомбите ФАБ-3000 ще причинят загуби на украинските въоръжени сили. Русия иска да компенсира ниската точност на оръжията си със сила.

Но това не е "промяна на играта". Потенциалът на бомбите ФАБ-3000 е ограничен от възможностите на носителя и факта, че Руската армия не може да потисне украинската ПВО и не разполага със специални самолети за радиоелектронна борба.

С доставката на изтребители F-16 и достатъчно количество управляеми бомби JDAM за Украйна, ситуацията на фронта ще се изравни.

Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 32 гласа.

Свързани новини