Отидете към основна версия

1 421 1

Ал Кайда е пуснала пипала над петролния пазар в Йемен

  • йемен-
  • гориво-
  • петрол-
  • контрабанда-
  • ал кайда-
  • ал кайда на арабския полуостров

Екстремистката групировка все още прибира печалбите от петрол в Йемен въпреки бойните си поражения

Снимка Архив АП/БТА

Макар Ал Кайда да бе изтласкана от анклава, който си бе съградила в Йемен, заради гражданската война, в която страната бе въвлечена, екстремистите все още имат стабилни позиции в южните части на страната, където прибират солидни печалби от контрабандно гориво, пише Ройтерс.

Десетки членове на групировката бяха убити в Персийския залив, в опит да защитят своята "столица" Мукала, третият по големина пристанищен град в Йемен, но стотици избягаха в съседната провинция Шабуа и отвъд.

Само месец по-късно, Ал Кайда на Арабския полуостров (AQAP) процъфтява, като към нея се присъединят различни въоръжени групировки, изкушени от облагите на незаконните доставки на горива.

Шабуа е дом на най-големия индустриален проект в Йемен, съоръжение за износ на втечнен природен газ в Белхаф, което е разделено между Ал Кайда, правителствените войски, лоялни на президента Абд-Рабу Мансур Хади, бунтовниците хуси и въоръжените войнстващи племена.

Местни източници твърдят, че всички страни са облагодетелствани в момент на недостиг на гориво в страната. Има пет контролно-пропускателни пунктове в Шабуа, всеки един, от които е под контрола на някоя от страните.

Ал Кайда дори разполага със собствен център за търговия с петролни продукти, идващи от Белхаф.

Според хуманитарни групи, Йемен получава средно на месец около 10 на сто от над 500 000 тона гориво, от което се нуждае, отчасти защото голяма част от йеменските пристанища са блокирани, за да се предотвратят оръжейните доставки на хусите. Това води до значителен недостиг на горива в страната.

Ал Кайда на Арабския полуостров, е непредвидено следствие от саудитската намеса в Йемен през март 2015 г.

Преди военната офанзива в страната Ал Кайда се радва на относителен просперитет на територия от около 600 км по крайбрежието, прибирайки по около 2 милиона долара всеки ден, основно от мита на стоки, влизащи по море в пристанището на Мукала. Групата също така получава и по 1.4 милиона долара от националната петролна компания.

След избухването на йеменския конфликт, групировката бавно започва да губи територии и позиции, но благодарение на незаконните доставки на петрол успява да си осигури значителен доход.

Заради хаоса в страната, екстремистите, които държат солидни запаси от петрол, успяват да спечелят симпатиите на местното население. Местни източници твърдят пред Ройтерс, че бойците на Ал Каида са се съгласили да не възпрепятстват контрабандата търговия с горива в региона, и самите те да се включат в нея.

"Ал Кайда прибира своя дял от контрабандно гориво от пристанищата в Шабуа чрез посредници. Съществува споразумение между тях и племената да не си пречат", обяснява местен източник.

Местните власти и международни доставчици на петрол казват, че контрабандата в Йемен се извършва с малки плавателни съдове, включително дървени рибарски лодки.

"Има редица малки пристанища в тази област, които са се превърнали в канали за незаконна контрабанда", обяснява местен жител.

Два различни търговски източника, запознати с пътя на контрабандното гориво в Йемен посочват, че в района работят десетки малки лодки и корабчета, които са в състояние да превозят около 1000 тона гориво.

Йеменските военни казват, че въпреки очевидното затишие, те продължават да водят яростна битка, за да унищожат Ал Кайда на Арабския полуостров.

"Ал Кайда нанася значителни щети на Йемен и ще продължава да го прави ако не бъде спряна", заяви външният министър на Саудитска Адел на пресконференция в Берлин в сряда. "Няма магическа пръчка, с която да махнем и да сразим Ал Кайда. Това ще отнема време ... но ние сме решени да водим тази битка до край."

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини