Отидете към основна версия

1 197 3

Завръщането на коледните базари: между жаждата за коледния дух и натиска на икономическата реалност

  • коледен пазар-
  • коледа-
  • икономика

Жертва на спестяванията стават и ледените пързалки - поддържането на ледения слой е енергоемко и скъпо начинание, особено предвид че на много места в Европа зимните температури вече рядко падат до нулата

Снимка: БГНЕС

Oт Талин до София и от Париж до Залцбург, около месец преди Коледа из цяла Европа коледните базари отново оживяват мрачните зимни вечери с блясъка на гирлянди от светлини и дъх на греяно вино.

Традицията, започнала през далечната 1434 г. в германския Дрезден, на пръв поглед навсякъде се възражда с пълна сила след двете тежки години на пандемията. През 2020 г. повечето базари бяха отменени, а през 2021 г., на фона на поредната вълна на коронавируса, ограниченията за пътуванията и изискванията за социална дистанция, тези, които все пак се осмелиха да отворят, трябваше да работят по-малко часове, да изискват ковид сертификати за достъп или да ограничават броя на посетителите.

Сега обаче миниатюрните селца от дървени павилиони, изникнали на градските площади отново примамват малки и големи. Всяко уважаваща себе си медия - от в. "Таймс" до телевизия Си Ен Ен, изготвя дълги списъци с подробни описания на най-добрите коледни базари, а социалните мрежи преливат от препоръки за местата, които ще ви предложат най-незабравимото преживяване, илюстрирани с разкошни снимки.

Сиянието от хилядите лампички и ароматните миризми обаче прикриват факта, че те също са притисната от поредната криза, този път - икономическа. С рекордните цени на енергията и инфлацията, които изтощават бюджетите на домакинствата и налагат повсеместно пестене, коледните базари се опитват да намерят баланса между желанието на хората "да се върнат към нормалното" и отново безгрижно да празнуват заедно и поизпразнените портфейли както на посетителите, така и на общините.

"Няма лошо време, има неподходящо облекло"

Отоплението е една от първите жертви, независимо дали става дума за външни отоплители на газ и ток или за големите огньове, които често се превръщат в центъра на веселието насред зимния мраз. Базарът на площад "Рьомер" във Франкфурт, един от най-популярните в Германия, тази година освен това не разрешава отделните павилиони да бъдат отоплявани, което налага на търговците да работят дълги часове, облечени с многобройни слоеве дрехи и постоянно да посягат към топли напитки. Студени остават и тоалетните.

Далеч по-видими са усилията да се икономисва от осветление, а такива се полагат почти навсякъде - с намаляване на часовете и дните, през които лампичките остават включени, доплащане към наема за търговци, които искат да инсталират светещи фигури, по-пестелива украса на елхите и улиците.

Страсбург, наричан често "Коледната столица на Франция" може да се похвали с най-големия в страната коледен базар. За него обаче последните години бяха изключително тежки - през 2018 г. той стана арена на терористичен удар, a през 2020 г. бе отменен заради пандемията. Тази година пък организаторите налагат редица мерки за пестене на енергия - светлините са с енергоспестяващи LED крушки, броят им е намален и няма да бъдат включвани всички едновременно, а с редуване.

"Хората искат магията на Коледа, така че търсим отговорен баланс", разказва Гийом Либсих, заместник-кметът, натоварен с организацията на събитията в града, където управата си е поставила за цел да спести 10 процента от обичайно използваната енергия.

Прочутите коледни светлини на лондонската "Оксфорд стрийт" също са по-малко, светят само по осем часа и са с LED крушки с цел потреблението на енергия да бъде намалено с две трети.

Артистите, участващи в концертите и представленията, които развличат посетителите, пък ще трябва да проявят изобретателност и издръжливост - на много места мероприятията ще бъдат ограничени, разпръснати на няколко по-малки сцени вместо на една голяма или лишени от електрически усилватели.

В германския град Кил тази година базарът ще бъде по-малък от обичайното, тъй като участие са заявили по-малко търговци, притиснати от поскъпването на всичко - от енергията до наемите. Тези, които все пак се включват, ще продават продуктите си значително по-скъпо, казва говорителка на общинските власти за телевизия "Сат1".

Неминуемо са засегнати цените на предлаганите храни и напитки - на редица базари в Германия например греяното вино ще поскъпне с около едно евро (или близо 30 процента) до 4-4,50 евро на чаша, към които обикновено се плаща и по няколко евро депозит за самата чаша.

Жертва на спестяванията стават и ледените пързалки - поддържането на ледения слой е енергоемко и скъпо начинание, особено предвид че на много места в Европа зимните температури вече рядко падат до нулата. Вместо тях се изграждат пързалки за ролкови кънки или за скейтборд. Висбаден е намерил друго решение - ще замени леда с пластмасово покритие от бели плочи, които след това ще бъдат рециклирани.

Украсяването с елхички, традиционен символ на Коледа, също се променя. Освен че няма да са толкова пищно украсени, елхите стават и по-малки. Принос за това има затоплянето на климата, както и призивите за щадене на природните ресурси и устойчивото им използване, които променят нагласите на хората. Френският град Бордо например отново ще извади елхите от рециклирани стъкло и стомана на скулптора Арно Лапиер, с които привлече вниманието миналата година. А в германския Кобленц се утвърждава нова традиция - посетителите на базара да си "осиновят" елхичка от украсата, която да си отнесат у дома след затварянето на павилионите на 22 декември.

И въпреки всички трудности коледните базари отново привличат хиляди посетители, припомняйки ни един прастар копнеж - да се противопоставим на студа и мрака с ярки цветове, топлина и светлина. И да се поглезим с някое лакомство.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.

Свързани новини