„Най-смъртоносният пилот на Ф-16“ от военновъздушните сили на САЩ, пенсионираният подполковник Дан Хамптън, с прякор Two Dogs, е служил във войните в Персийския залив, Косово и Ирак. По време на 20-годишната си кариера във военновъздушните сили на САЩ той е извършил 151 бойни мисии (с Ф-16) и е сред военните с най-много отличия от всички американски пилоти на изтребители след войната във Виетнам, включително медал „Пурпурно сърце“.
Дан Хамптън обучава огромен брой пилоти, а книгите му са тотален бестселър в САЩ, като са преведени и на други езици. В интервю за „Гласът на Америка“ той коментира войната в Украйна, която Русия започна непредизвикано на 24 февруари 2022 г., обучението на украински пилоти и бойните възможности на руските (съветски) изтребители. Според него Киев трябва да обмисли възможността за привличане на частни военни пилоти за защита на украинското небе.
Украински пилоти сега са в Аризона за проверка на уменията им, като все по-голям брой западни лидери се изказват в полза на предоставянето на Ф-16 на Украйна, както и членовете на Конгреса на САЩ, въпреки че Белият дом за момента отхвърля тази възможност. С над 20 години опит във военновъздушните сили на САЩ и над 150 бойни мисии, можете ли да кажете дали Ф-16 може да направи голяма разлика във войната на Русия в Украйна?
Бих казал, че Ф-16 може да направи огромна разлика във войната, но това също зависи от пилотите и аз не съм против украинските пилоти, те са страхотни пилоти, но това е много различен тип модерен изтребител от това, с което са свикнали. Преди войната един украински пилот е имал средно 40-50 летателни часа годишно. Когато летях с Ф-16, имах до триста часа на година, без да включвам бойните действия. Така че летим много. Ставаме много добри в това, което правим. И мисля, че за да може Ф-16 или който и да е съвременен изтребител да има значение за украинските ВВС, те ще трябва да захвърлят стария съветски или руски начин на правене на нещата и да действат като НАТО, Запада и Съединените щати. Ако искат да използват нашите самолети ефективно.
Какво е особеното на Ф-16, защо този самолет се смята за толкова универсален и какви са основните възможности на този тип самолети в условия, в които според украинските пилоти близкият въздушен бой не е толкова обичаен?
Мисля, че ключовата дума е адаптация. Например, първите Ф-16 бяха наречени Block 10, тези самолети бяха подобрени в така наречените блокови цикли, от Block 10 до Block 70, за които говорим сега. Изтребителят Ф-16 е толкова многофункционална машина, всичко вътре е модулно, така че не е нужно да разглобявате самолета, когато се появи нова технология, просто изваждате старата кутия и поставяте новата.
Освен това този самолет е много лесен за управление, след като го овладеете. Самолетът е много лесен за използване, както и всички оръжия, защото всичко вътре в самолета е центрирано около пилота, за разлика от руските самолети. Пилотът играе ролята на централния компютър на американски изтребител. Това се нарича Sensor Fusion, или сливане на сензори. Така че вие получавате цялата тази информация от космоса, от други самолети, от земята и всичко това идва в пилотска кабина, която е предназначена за пилоти и конфигурирана за тях. Разбира се, инженерите помогнаха за разработването им. Но пилотите са тези, които имаха последната дума. Не трябва да забравяме също, че Ф-16, за разлика от Eurofighter например, е тестван в битки, и е много по-евтин.
Освен това е много по-малък от повечето самолети, което няма значение, ако стреляте с ракети по някого отдалеч. Но ако някога попаднете в близък бой, което всъщност не се случва над Украйна в момента, но може да се случи, Ф-16 е много трудно да се види. Така че това има много предимства. Други европейски страни също имат Ф-16. По този начин украинските военновъздушни сили могат да получават други форми на логистика, доставки, съвети и обучение, вместо обучение чак от Съединените щати, така че е възможно да се използват и европейски съюзници.
Можете ли да сравните Ф-16 със Су-35, който се счита за основния самолет, който руснаците в момента използват над Украйна?
Моето мнение, а и мнението на повечето професионални бойни пилоти е, че Су-35 е типична руска машина и само изглежда добре. Боядисват го хубаво, слагат всякакви готини звезди и всичко останало. Но дълбоко в себе си не е толкова добър самолет. На авиошоуто изглежда добре, но личното ми мнение е, че е боклук. Той дори няма AESA радар. Радарът AESA е усъвършенстван радар с електронна сканираща система (Активна фазирана антенна решетка), който изпреварва с 30 години радара на Су-35. Су-35 също е много голям. Има два двигателя. Двигателите пушат. Лесно се вижда, лесно се улавя на радар и лесно се стреля по него с ракета с голям обсег. Су-35 може да бъде видян на 10 мили, преди той да ви види, ако някога влезете в близък бой.
Другите системи на борда също са типичен руски маркетинг, както казват в Москва, без аналог на запад. Но ако се вгледате внимателно, всъщност е лесно да ги заглушите, което използваме широко и нашите съюзници, с които работим, ги обучаваме и им даваме същото оборудване. Електронното заглушаване е много важно. Нашите самолети са по-издръжливи. Не бих заложил в битка на Су-35 или друг руски самолет.
А какво да кажем за МиГ-29, основният самолет, на който летят украинците сега?
Този изтребител не побира много гориво. Всъщност има достатъчно гориво, за да се издигне във въздуха, да направи нещо за кратко и след това да слезе. Украинците може да са модифицирали своите, но руските самолети изобщо не могат да стоят дълго във въздуха. Горивото е колосална пречка във въздушен бой от всякакъв вид. Очевидно колкото повече от него имате, толкова по-добре.
Украинците също имат предимство в битката за домовете и градовете си, те са точно над главите на тези, които защитават. Така че, ако нещо се случи и украинският пилот трябва да катапултира, той слиза на приятелска територия. Руският пилот се катапултира и пада във вражеска територия. Важно е. Колкото по-скоро украинските военновъздушни сили успеят да се отърват от старите си руски самолети и да преминат към нещо друго, толкова по-добре за тях.
Въпреки многословието, което идва от Москва, те не са нападали НАТО и според мен няма да нападнат НАТО. Можете да слушате как Северна Корея и Китай говорят за конфронтация със Съединените щати, но това са само приказки. Те много добре знаят какво ще се случи, ако го направят.
Кое е най-голямото предизвикателство за украински пилоти?
Най-големият проблем е манталитетът. Не са обучавани като нас, не мислят като нас. Затова не им е лесно да се учат от грешките си. При нас няма значение дали летя с генерала, ако той е объркал нещо, ако е направил грешка, трябва да му го посоча, да му кажа как да го поправи, за да не не го направи отново. Това се очаква от нас.
Всъщност в нашите ВВС един висш офицер би бил много недоволен, ако не му се говори така. Защото така работим, така сме обучени. Не мисля, че украинските пилоти биха имали проблеми с това. Руснаците обаче, двамата руски пилоти, съветските пилоти, с които летях, имаха голям проблем с това, защото в техните военновъздушни сили колкото по-висок е чинът, това означава, че някой е по-умен и по-добър, дори това да е не е така [на практика]. И не се учат от грешките си. Не мисля, че украинците имат този проблем. Мисля, че украинците много лесно ще се впишат в този начин на мислене. И така, това не е нещо, което те трябва да преодолеят. Може да е промяна, но мисля, че те ще се адаптират към нея, особено след като страната им се бори за оцеляването си.
Когато ме попитаха за най-добрата спешна защита на украинското въздушно пространство, казах, че има ракетни системи земя-въздух и модерни противовъздушни оръжия, които трябваше да дадем и все още можем да дадем на Украйна. Така, ако руските ВВС влязат в украинското въздушно пространство, те няма да се върнат. И повярвайте ми, виждал съм го, не в моите военновъздушни сили, а в други военновъздушни сили, че когато някой излезе сутринта и не се върне, това създава морален проблем сред хората, които остават там. И мисля, че руснаците са много деморализирани в момента, защото губят толкова много хора. Но е необходимо въздушното пространство над Украйна да се превърне в забранена за полети зона за руснаците.
Никой никога не е печелил война от въздуха. Не можете да спечелите война от въздуха, но можете да загубите война, ако не контролирате въздушното пространство.
И така, ракетите и оръдията са едно, но друго възможно краткосрочно решение за украинското правителство е да наеме частни изпълнители, които вече са пилоти на Ф-16, и това е въпрос на политика. Това е нещо, което правителствата трябва да организират. Но е много възможно. И това отново ви печели време, помага ви да спечелите войната. Когато войната приключи, можете да се съсредоточите върху изпращането на вашите пилоти в чужбина. Украйна воюва срещу Русия. Искам да кажа, това е черно-бял конфликт, доброто срещу злото, няма въпрос кой е прав и кой крив. Така че мисля, че в този дух правителствата, които могат да предоставят тези услуги, трябва и се надявам, че ще го направят. Дори сам ще отида, ще бъда номер едно, можете да разчитате на мен.