Отидете към основна версия

44 189 555

Най-смъртоносният американски пилот: Су-35 е абсолютен боклук, Ф-16 го изпреварва с тридесет години

  • изтребители-
  • су-35-
  • миг-29-
  • украйна-
  • сащ-
  • русия-
  • война-
  • самолети-
  • ф-16-
  • f-16-
  • дан хамптън-
  • руски изтребител-
  • пилот

Не можете да спечелите война от въздуха, но можете да загубите война, ако не контролирате въздушното пространство

Снимка: Shutterstock

„Най-смъртоносният пилот на Ф-16“ от военновъздушните сили на САЩ, пенсионираният подполковник Дан Хамптън, с прякор Two Dogs, е служил във войните в Персийския залив, Косово и Ирак. По време на 20-годишната си кариера във военновъздушните сили на САЩ той е извършил 151 бойни мисии (с Ф-16) и е сред военните с най-много отличия от всички американски пилоти на изтребители след войната във Виетнам, включително медал „Пурпурно сърце“.

Дан Хамптън обучава огромен брой пилоти, а книгите му са тотален бестселър в САЩ, като са преведени и на други езици. В интервю за „Гласът на Америка“ той коментира войната в Украйна, която Русия започна непредизвикано на 24 февруари 2022 г., обучението на украински пилоти и бойните възможности на руските (съветски) изтребители. Според него Киев трябва да обмисли възможността за привличане на частни военни пилоти за защита на украинското небе.

Украински пилоти сега са в Аризона за проверка на уменията им, като все по-голям брой западни лидери се изказват в полза на предоставянето на Ф-16 на Украйна, както и членовете на Конгреса на САЩ, въпреки че Белият дом за момента отхвърля тази възможност. С над 20 години опит във военновъздушните сили на САЩ и над 150 бойни мисии, можете ли да кажете дали Ф-16 може да направи голяма разлика във войната на Русия в Украйна?

Бих казал, че Ф-16 може да направи огромна разлика във войната, но това също зависи от пилотите и аз не съм против украинските пилоти, те са страхотни пилоти, но това е много различен тип модерен изтребител от това, с което са свикнали. Преди войната един украински пилот е имал средно 40-50 летателни часа годишно. Когато летях с Ф-16, имах до триста часа на година, без да включвам бойните действия. Така че летим много. Ставаме много добри в това, което правим. И мисля, че за да може Ф-16 или който и да е съвременен изтребител да има значение за украинските ВВС, те ще трябва да захвърлят стария съветски или руски начин на правене на нещата и да действат като НАТО, Запада и Съединените щати. Ако искат да използват нашите самолети ефективно.

Какво е особеното на Ф-16, защо този самолет се смята за толкова универсален и какви са основните възможности на този тип самолети в условия, в които според украинските пилоти близкият въздушен бой не е толкова обичаен?

Мисля, че ключовата дума е адаптация. Например, първите Ф-16 бяха наречени Block 10, тези самолети бяха подобрени в така наречените блокови цикли, от Block 10 до Block 70, за които говорим сега. Изтребителят Ф-16 е толкова многофункционална машина, всичко вътре е модулно, така че не е нужно да разглобявате самолета, когато се появи нова технология, просто изваждате старата кутия и поставяте новата.

Освен това този самолет е много лесен за управление, след като го овладеете. Самолетът е много лесен за използване, както и всички оръжия, защото всичко вътре в самолета е центрирано около пилота, за разлика от руските самолети. Пилотът играе ролята на централния компютър на американски изтребител. Това се нарича Sensor Fusion, или сливане на сензори. Така че вие ​​получавате цялата тази информация от космоса, от други самолети, от земята и всичко това идва в пилотска кабина, която е предназначена за пилоти и конфигурирана за тях. Разбира се, инженерите помогнаха за разработването им. Но пилотите са тези, които имаха последната дума. Не трябва да забравяме също, че Ф-16, за разлика от Eurofighter например, е тестван в битки, и е много по-евтин.

Освен това е много по-малък от повечето самолети, което няма значение, ако стреляте с ракети по някого отдалеч. Но ако някога попаднете в близък бой, което всъщност не се случва над Украйна в момента, но може да се случи, Ф-16 е много трудно да се види. Така че това има много предимства. Други европейски страни също имат Ф-16. По този начин украинските военновъздушни сили могат да получават други форми на логистика, доставки, съвети и обучение, вместо обучение чак от Съединените щати, така че е възможно да се използват и европейски съюзници.

Можете ли да сравните Ф-16 със Су-35, който се счита за основния самолет, който руснаците в момента използват над Украйна?

Моето мнение, а и мнението на повечето професионални бойни пилоти е, че Су-35 е типична руска машина и само изглежда добре. Боядисват го хубаво, слагат всякакви готини звезди и всичко останало. Но дълбоко в себе си не е толкова добър самолет. На авиошоуто изглежда добре, но личното ми мнение е, че е боклук. Той дори няма AESA радар. Радарът AESA е усъвършенстван радар с електронна сканираща система (Активна фазирана антенна решетка), който изпреварва с 30 години радара на Су-35. Су-35 също е много голям. Има два двигателя. Двигателите пушат. Лесно се вижда, лесно се улавя на радар и лесно се стреля по него с ракета с голям обсег. Су-35 може да бъде видян на 10 мили, преди той да ви види, ако някога влезете в близък бой.

Другите системи на борда също са типичен руски маркетинг, както казват в Москва, без аналог на запад. Но ако се вгледате внимателно, всъщност е лесно да ги заглушите, което използваме широко и нашите съюзници, с които работим, ги обучаваме и им даваме същото оборудване. Електронното заглушаване е много важно. Нашите самолети са по-издръжливи. Не бих заложил в битка на Су-35 или друг руски самолет.

А какво да кажем за МиГ-29, основният самолет, на който летят украинците сега?

Този изтребител не побира много гориво. Всъщност има достатъчно гориво, за да се издигне във въздуха, да направи нещо за кратко и след това да слезе. Украинците може да са модифицирали своите, но руските самолети изобщо не могат да стоят дълго във въздуха. Горивото е колосална пречка във въздушен бой от всякакъв вид. Очевидно колкото повече от него имате, толкова по-добре.

Украинците също имат предимство в битката за домовете и градовете си, те са точно над главите на тези, които защитават. Така че, ако нещо се случи и украинският пилот трябва да катапултира, той слиза на приятелска територия. Руският пилот се катапултира и пада във вражеска територия. Важно е. Колкото по-скоро украинските военновъздушни сили успеят да се отърват от старите си руски самолети и да преминат към нещо друго, толкова по-добре за тях.

Въпреки многословието, което идва от Москва, те не са нападали НАТО и според мен няма да нападнат НАТО. Можете да слушате как Северна Корея и Китай говорят за конфронтация със Съединените щати, но това са само приказки. Те много добре знаят какво ще се случи, ако го направят.

Кое е най-голямото предизвикателство за украински пилоти?

Най-големият проблем е манталитетът. Не са обучавани като нас, не мислят като нас. Затова не им е лесно да се учат от грешките си. При нас няма значение дали летя с генерала, ако той е объркал нещо, ако е направил грешка, трябва да му го посоча, да му кажа как да го поправи, за да не не го направи отново. Това се очаква от нас.

Всъщност в нашите ВВС един висш офицер би бил много недоволен, ако не му се говори така. Защото така работим, така сме обучени. Не мисля, че украинските пилоти биха имали проблеми с това. Руснаците обаче, двамата руски пилоти, съветските пилоти, с които летях, имаха голям проблем с това, защото в техните военновъздушни сили колкото по-висок е чинът, това означава, че някой е по-умен и по-добър, дори това да е не е така [на практика]. И не се учат от грешките си. Не мисля, че украинците имат този проблем. Мисля, че украинците много лесно ще се впишат в този начин на мислене. И така, това не е нещо, което те трябва да преодолеят. Може да е промяна, но мисля, че те ще се адаптират към нея, особено след като страната им се бори за оцеляването си.

Когато ме попитаха за най-добрата спешна защита на украинското въздушно пространство, казах, че има ракетни системи земя-въздух и модерни противовъздушни оръжия, които трябваше да дадем и все още можем да дадем на Украйна. Така, ако руските ВВС влязат в украинското въздушно пространство, те няма да се върнат. И повярвайте ми, виждал съм го, не в моите военновъздушни сили, а в други военновъздушни сили, че когато някой излезе сутринта и не се върне, това създава морален проблем сред хората, които остават там. И мисля, че руснаците са много деморализирани в момента, защото губят толкова много хора. Но е необходимо въздушното пространство над Украйна да се превърне в забранена за полети зона за руснаците.

Никой никога не е печелил война от въздуха. Не можете да спечелите война от въздуха, но можете да загубите война, ако не контролирате въздушното пространство.

И така, ракетите и оръдията са едно, но друго възможно краткосрочно решение за украинското правителство е да наеме частни изпълнители, които вече са пилоти на Ф-16, и това е въпрос на политика. Това е нещо, което правителствата трябва да организират. Но е много възможно. И това отново ви печели време, помага ви да спечелите войната. Когато войната приключи, можете да се съсредоточите върху изпращането на вашите пилоти в чужбина. Украйна воюва срещу Русия. Искам да кажа, това е черно-бял конфликт, доброто срещу злото, няма въпрос кой е прав и кой крив. Така че мисля, че в този дух правителствата, които могат да предоставят тези услуги, трябва и се надявам, че ще го направят. Дори сам ще отида, ще бъда номер едно, можете да разчитате на мен.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 414 гласа.

Свързани новини