Все по-силно медийно внимание в последно време се обръща на Тайван. Несъмнено причините са неговата глобална конкурентоспособност, дължаща се на наблягането на иновациите, креативното мислене, високото качество на човешкия капитал, силното присъствие на азиатските пазари, ефективните логистични и дистрибуторски центрове... Пример за последното са петнадесетте мултинационални компании, основали глобални дистрибуционни центрове именно в Тайван (Samancor, IBM, Fujitsu, Intel, Bayer, Hitachi, Smart Link, Samag идр.) Това не остава незабелязано и Тайван бързо поставя основите на последвалия „Златен век”, който го очаква.
Голяма част на напредъка на страната се дължи и на TAITRA. Основана през 1970 г., за да спомогне за насърчаване на външната търговия, Съветът за външна развитие на търговията на Тайван (TAITRA) е преди всичко организация с нестопанска цел за насърчаване на търговията в Тайван. Съвместно спонсорирана от правителството, браншови асоциации, както и няколко търговски организации, TAITRA Тайван подпомага бизнеса и производителите с укрепването на тяхната конкурентоспособност в международен план за да се справят с предизвикателствата, пред които са изправени в чужди пазари. Заедно със своите дъщерни организации Far East Trade Services, Inc (FETs) и Taipei World Trade Center (TWTC), TAITRA е създал богатството на възможностите за търговия чрез ефективни стратегии за популяризиране.
Тайван заема челни позиции в редица класации. Така например, в доклад за глобалната конкурентоспособност 2012-2013г. на Световния икономически форум, страната е на първо място по „Годишно изменение на инфлацията”, „Държавно развитие на клъстерите” и „Фиксирани телефонни линии” следвана от още 143 други икономики. Името на Тайван се среща и в докладите на редица други международни организации.
Благодарение на силната концентрация на специалисти в областта, Тайван се превръща в лидер в световен мащаб в производството на информационни и комуникационни технологии. Неговите уникални продукти заемат огромни пазарни дялове и се налагат на пазара като висококачествени и предпочитани от потребителите. Типични примери за това са:
LCD монитори с пазарен дял 54.4%
Кабелен модем – 87%
Нотбук – 89.4%
Нетбук – 87.6%
WLAN CPE – 66.3%
и други
Включвайки лаптопа си, сърфирайки в мрежата или отговаряйки на телефонно обаждане има голяма вероятност да се ползвате от възможностите и предимствата на някои от иновативните в технологично отношени тайвански продукти.
От години Тайван се концентрира върху информационните технологии с цел да създаде солидна основа за R&D, брандинг и цялостна верига за доставки. В резултат на това последните продукти персонални компютри, смартфони, устройства за съхранение на информация, широколентово оборудване и медиа плеъри, дошли от острова, винаги заемат челни позиции в световните класации. Нещо повече – през 2011г. един на всеки четири лаптопа носят тайванска марка. През 2012г. Acer и Asus бяха съответно на четвърто и пето място в класацията на производителите на персонални компютри, радвайки се на по-голям пазарен дял в сравнение с всички японски и корейски компании.
Говорейки за технологии не можем да пренебрегнем тайванския принос в развитието не само на смартфоните и персоналните компютри, но и на все по-популярните в наши дни таблети. Тайван е изявен лидер в производството и на таблетите, благодарение на отличното изпълнение, иновативния си подход и конкурентните цени.
В комуникационния сектор страната бележи значителен успех и при производството на всякакъв вид мрежово оборудване – рутери, модеми, мрежови суичове и др. Познанията в сферата на информационните технологии позволява на Тайван да бъде водещ и по отношение на производството на редица мултимедийни продукти – ТВ тунери, декодери, проектори и други развлекателни устройства от компании като Optoma, BenQ, AVerMedia и PX. В момента част от тези фирми заемат челни позиции в световен мащаб по отношение на продажбите.
На последно място , но не и по важност, трябва да се отбележи, че една огромна част от USB флаш паметите (или т. нар. „флашки”) е дело именно на тайвански производители.
Тайван обаче е сериозно ангажирана страна и по въпросите, свързани с опазване на природното богатство и здравеопазването. Доказателство за това е стремежът на тайванци да пестят максимално енергия, да се придвижват с електрически превозни средства или велосипеди, да спортуват редовно и да опазват околната среда. Това в комбинация с културата на строг контрол на качеството на продуктите, професионализъм, надеждност и гаранции за безопасност и посветеност на R & D и иновациите отново води като резултат до налагането на Тайван като водеща фигура в области като произвоство на велосипеди, фитнес оборудване, автомобилостроене на луксозни и уникални в технологично отношение автомобили, електрически превозни средства и др.
Тайван се специализира и в още няколко сфери, сред които е и производството на осветителни уреди. Последните са традиционен и силен продукт за износ на страната. Големи компании като Kenyo и Leadray произвеждат не само OEM продукти за много международни марки, но също така имат своя собствена силна търговска марка, която предлага много отлични решения за осветление - от LED крушки до светлинни източници за промишлено и домашно осветление. В допълнение към отличните и стабилни доставки, тайванските осветителни продукти са известни с тяхната модерна технология за по-ярка светлина, с по-дълъг живот и спестяване на повече енергия. Приходите от LED осветителни уреди възлизат на 1,6 милиарда щатски долара през 2011 г., и се очаква да стигнат до рекордно високи нива благодарение на икономическия отскок и масивната замяна на остарелите уреди и вниманието към околната среда. През 2012 г., Тайван е вторият по големина производител LED осветление в света. Една оптимистична прогноза на правителството показва, че стойността на продукцията ще достигне 34 милиарда долара до 2015 г.
Битовата техника също е запазена марка за острова. Така например, потребителите вече не само имат избор при покупка на тайванските електрически печки, но също така и при системите за водно пречистване, Photocatalyst комар капани, електрически бойлери, хладилници и климатици, наред с много други видове потребителска електроника. Освен обичайните домакински уреди, производството на устройствата със специално предназначение, като например домашни медицински продукти, също се разраства бързо през последните години и се дължи на промени в структурата на населението. Мащабът на глобалния пазар на медицински инструмент превишава 270 милиарда щатски долара долара през 2011 г. и се очаква да достигне почти $ 350 милиарда през 2016.
Както е известно на потребителите по целия свят, Тайван е дом на много авангардни технологични продукти. Експертите по промишлеността са запознати и с факта, че Тайван е не по-малко ценен, отколкото всяка друга развита страна като Германия и Япония. Близо 80% от продуктите на Тайван са предназначени за износ. Това не само позволява на страната да усъвършенства своите изключителни конкурентоспособни на международните пазари продукти и услуги, но след продажбата им да се превърне в мост, който го свързва с клиентите от различните краища на света. Партньорството с тях позволява на производителите запознаване в по-голяма дълбочина с нуждите на клиентите, което пък от своя страна е възможност за създаване на условия за тяхното задоволяване и последвало създаване на лоялност. В действителност, благодарение на разумната цена и отличното качество, тайванските продукти са се превъднали в твърди промишлени основи за много развиващи се страни.
Всичко казано дотук обяснява факта, че в периода 2005-2012г. страната регистрира значителен ръст в стойността на износа си, съответно 198.43 млрд. долара за 2005г. до 301.11 млрд. долара за 2012г. Ситуацията при вноса е идентична. Същевременно растат и разходите за проучвания, иновации, научни и софтуерни паркове, достигайки до 25039.9 млн.долара през 2011г. Статистиката сочи, че Тайван инвестира в редица страни от Азия, като за периода 1959 – 2012г. най-големи са инвестициите във Виетнам (23752.02млн.долара) , следван от Тайланд, Индонезия, Сингапур, Камбоджа, Малайзия, а също така и в Китай, където инвестициите за 2012г. достигат до 12.792 млн.долара. Този възход води и до нещо друго – наградата Taiwan Excellence Award 2013 бива присъдена на 541 продукта от 178 избрани фирми. Страната печели и много международни награди, свързани с дизайн, като 27 от тях са златни (т.е. страната е на пъво място). Сред тях са iF (Германия), Red Dot (Германия), IDEA (САЩ) и G-Mark (Япония).
В заключение може да се каже, че с продукти от Тайван, вие не само ще станете по-свързан със света, но също така ще работите по-интелигентно, ще се придвижвате по-бързо и ще живеете по-здравословно. А това се дължи на качествения човешки капитал, иновативното мислене, социалната ангажираност и фокуса върху качеството, с които разполага Тайван.