От дългогодишния натрупан опит сме се научили да гледаме под лупа бъдещите си автомобили. Част от знанията ни са прочетени, другите са натрупани след десетките огледи на автомобили, които сме направили. Освен типичната проверка на ходовата част, двигателя и трансмисията особено голямо внимание обръщаме на външния вид на автомобила. Търсенето (буквално) на дефекти може да се окаже зарибяваща задача. Ред е да ви запознаем с нещата, които правим, когато сме на оглед за автомобил, бил той за нас или за приятел, който ни е помолил за помощ. Много е важно преди покупката да се запознаете цялостно с автомобила, за да няма неприятни и неочаквани изненади. За съжаление голяма част от продавачите на автомобили втора ръка до последно отричат, че возилото, което предлагат, е било блъскано. Чак когато се окаже, че ремонтите са очевадни, версията се прехвърля на „Ами не знам, аз така я взех“. Ето и стъпките, които следваме при покупка, малко след проверката на двигателя и точно преди пробното шофиране.
ДопирСравнявайте фугите между предния капак и предните калници, между калниците и вратите и т.н. Освен равността на фугите, боята в самият край трябва да е толкова гладка, колкото е и в средата на детайла. Причината за това е, че във фабрични условия всичко се боядисва преди асемблирането, а в сервизни условия дребните ремонти на преден капак, например, могат да се извършат без самият той да е демонтиран от автомобила. Шансът бояджията да се е постарал в средата на капака, но не и в краищата, е голям.
Стечки или прашинки по боятаАко ремонтната работа е свършена непрофесионално (или бързо), най-често може да откриете и от двете по прясно боядисаните детайли. Стечките стават, когато бояджията не е прецизен с нанасянето на слоевете и „налее“ повече материал от необходимото. Тежестта на боята (или лака) оказва влияние и се получават неприятни стечове. Прашинките пък подсказват, че ремонтната работа не е извършена в сервиз с камера. И двата вида забележки могат да бъдат отстранени с полиране, но ако се обърне внимание само на проблемното място, има шанс лаковото покритие там да се изтъни заради триенето с шкурки и полиращи кичета, в следствие на което да отразява близките предмети по странен начин.
Измерител на дебелина на боя, тестер за лак
Последният тест, който най-вероятно ще направите, само ако имате шесто чувство, че има ремонти, но никоя от горните точки не издава такива, може да направите със специален уред. За съжаление, цената на такъв тестер не е ниска – от 150 до 300 лв. С него можете да измерите разстоянието от лаковото покритие до най-горния слой стомана без никакви проблеми. Сравнявайки дебелината на слоя боя и лак на всички панели, ще може да прецените дали има големи разлики. Ако един панел е със слой два пъти по-дебел от на всички останали, това означава, че е бил боядисван в сервиз. Обхватът на мерене на измерителя е от 0 до 1000 uM (1000 um = 1 mm). В зависимост от марката и модела на автомобила заводските покрития могат да са от 200 до 600 uM. Обикновено всяка стойност над 600 uM издава ремонтиран детайл.
В заключение
Изненадващо голям процент от автомобилите по нашите пътища са претърпели някакъв вид бояджийски ремонти. В голяма част ремонтите са в следствие на някакъв инцидент. Остават все пак и возила, които са боядисани, просто защото са били собственост на перфекционисти, които не търпят следи от камъчета по „муцуната“ на автомобила си, например. Запомнете, че само защото един автомобил е участвал в лека катастрофа, това не го прави лош. Ако всички манипулации по отремонтирането са извършени както трябва, той ще ви служи вярно с години. С този материал целим да направим купувачите една идея по-внимателни и по-запознати с нещата, които ни заобикалят.
Източник: blog.autocredit.bg