Рискът от смърт в пътен инцидент е три пъти по-висок при хората с основно образование, отколкото при висшистите, гласи ново изследване на американски учени. Според статия на Сам Харпър, Томас Чартърс и Ерин Щрумпф, публикувана в сп. "Американска епидемиология", статистиката за пътните инциденти от последните 15 години показва задълбочаваща се зависимост между образователния ценз и опасността от фатален край при катастрофа.
Социолозите имат логично обяснение на тази странна на пръв поглед взаимовръзка. Според Сам Харпър "дипломата сама по себе си не ви прави по-добър или отговорен шофьор. Образованието обаче неизбежно води до огромни различия в равнището на доходите и жизнения стандарт, а тези понятия са пряко свързани с пътната безопасност".
Авторите на изследването привеждат няколко примера, които поясняват резултатите. Необразованият човек с голяма вероятност печели по-малко и обикновено си купува употребяван или по-евтин автомобил без допълнителни еърбегове, системи за автоматично спиране в екстрени ситуации и подобни средства за защита. Освен това той живее в по-скоро беден район на мегаполиса или малък град/село, където достъпът до квалифицирана медицинска помощ е по-ограничен, а това носи допълнителен риск в случай на животозастрашаваща катастрофа.
Не така очевидна, но също толкова важна, е зависимостта между ниската социална активност на хората без образование, която не им позволява да отстояват правата си на общинско ниво - например да се преборят за нова пешеходна пътека или светофар и да държат отговорна властта за своевременни ремонти на пътищата.
Социолозите обаче не намират никаква връзка между образованието и шофирането след употреба на алкохол. Нетрезви водачи, както и такива, които не поставят предпазен колан, се срещат в еднаква степен сред всички обществени слоеве.
Брой на загиналите в ПТП на територията на САЩ в периода 1995-2010 г. на 100 млн. мили пробег (за хора на възраст до 25 години)