Понякога на пазара се появяват изключително сполучливи автомобили, на които малцина купувачи обръщат внимание. Още по-интересно обаче става, когато въпросните модели продължават да бъдат пренебрегвани дори след като са доказали качествата си. Ако първоначалният пропуск може да се оправдае с незнание или недоверие, причината да бъдат игнорирани впоследствие трудно намира логична формулировка.Един от най-ярките примери за незаслужено пренебрегвани автомобили носи името Kia Magentis. Първото поколение на модела (2001-2005) стана известно предимно като най-евтиния шестцилиндров седан в света, но не постигна и една десета от продажбите на технологичния си близнак Hyundai Sonata. Дали заради по-слабата си разпространеност, или просто защото действително бе по-качественият от дуета, Magentis може да се похвали с дори по-нисък процент повреди на 1 000 коли от "донора", който по принцип се слави като изключително надежден и издръжлив автомобил. В този смисъл малкото характерни недостатъци на Sonata важат и за Magentis, но се проявяват в още по-редки случаи.
Двата модела споделят и еднакви положителни страни, на първо място сред които изпъква грамотно конструираната и качествено сглобена
каросерия
с добра антикорозионна подготовка. Едва 21 месеца след дебюта си Magentis бе подложен на фейслифт, резултатите от който повечето европейци намират за недотам удачни. В крайна сметка такива оценки са въпрос на вкус, което не важи за обективните впечатления от
салона
Те са предимно положителни, макар че използваните материали, не особено сполучливите имитации на дървени декорации и явния стремеж да се възпроизведе лукса на по-скъпите автомобили биха подразнили взискателните купувачи.Също както при Sonata обаче, тези недостатъци се компенсират от прецизната сглобка, благодарение на която цари пълна тишина дори след солиден пробег.
Неизбежните аналогии с модела на Hyundai засягат и един от недостатъците на
моторната гама
В нея липсва дизел по простата причина, че преди шест години корейците все още няма подходящ нафтов двигател. Magentis се екипира само с бензиновите агрегати с работен обем 2.0 и 2.5 литра, монтирани на Sonata, но с по-висока номинална мощност (136 и 169 срещу 131 и 160 к.с. съответно). Те са типични представители на азиатската школа от началото и средата на 90-те - леки, икономични, с два разпределителни вала и четири клапана на цилиндър. Не са обременени от високотехнологични подобрения, което може да се смята за достойнство в български условия. Моторите са се доказали в практиката и имат само два недостатъка.По-лекият от тях е свързан с оригиналните свещи с платинен електрод. Заради качеството на бензина у нас смяната им се налага доста по-често от 100-те хиляди километра пробег, споменат в инструкциите. Използването на свещи с обикновени електроди е напълно оправдано, а както показва опитът - и съвсем допустимо. Вторият проблем е по-сериозен. Заявеният от Hyundai/Kia интервал между смените на ангренажния ремък от 80 000 км понякога подвежда. Случаи на скъсване след 60 000, а при двулитровия мотор и при по-малко, карат много механици да препоръчват съкращаването на пробега между смените. Те от своя страна задължително включват обтягащите възли и направляващите ролки.
Що се отнася до избора на модификация, въпросът опира до стил на шофиране. Базовият двулитров двигател предоставя достатъчно мощност за всякакви режими, харчи умерено и би задоволил нуждите на повечето водачи. Предимството му пред по-големия шестцилиндров мотор се състои най-вече в евтината поддръжка. V-образният агрегат превръщат Magentis в доста по-сериозен магистрален бегач, при това също с умерен апетит. Обслужването им обаче излиза доста по-скъпо, а увеличеното натоварване върху предния мост води до по-бързото му износване.
Също както при Sonata, стриктното съблюдаване на правилата за експлоатация гарантира дълъг и безпроблемен живот на
трансмисиите
на Magentis. Моделът се нуждае от грижи доста рядко. Сервизният интервал между смените на маслото в скоростната кутия, например, е 90 000 км, независимо дали става дума за механичния или автоматичния вариант. Пренебрегването му създава риск от повреда на синхронизаторите или зъбните колела на пета предавка, а при автомата - пълен отказ на трансмисията.
Окачването
на Magentis не се различава от това на Sonata. За автомобил от този клас с такава цена моделът разполага с направо уникална ходова част. Окачването е независимо и на двата моста. На всяко колело се опират два, а отзад - четири, носача със сталибизатор на напречната устойчивост. Конструкцията е удивително надеждна дори в български условия. Издържа без да се обади по 40-50 хил. км, а резервните части са на съвсем прилични цени, като отгоре на всичко гарантира доста комфортна возия и стабилност.Недолюбват го единствено механиците. Заради мръсотията по родните пътища, компонентите на ходовата част клеясват така, че понякога демонтажът става възможен само с помощта на оксижен. Подобно на Sonata, слаб елемент от ходовата част са лагерите на главините, които радко издържат повече от 50 хил. км.
Спирачките
също имат малко неприятна особеност. Накладките задължително трябва да са оригинални. В противен случай предните дискове се износват извънредно бързо. Отзад корейците монтират барабани спирачки дори в най-луксозните и мощни модификации, което леко озадачава предвид класа на автомобила, но все пак не бива да се забравя цената му като нов.
Електрическото оборудване
на Magentis се отличава с надеждност и безпроблемност. С изключение на редки случаи на неизправности по климатика, сериозни проблеми не могат да се посочат. Повредените модули на запалването не се броят, защото по правило се дължат на ненавременна смяна на свещите.Покупката на употребявана Kia Magentis смело може да се препоръча. Кандидат-собственикът обаче трябва да се увери, че колата не е бивше такси. Качествата є останаха тайна за обикновените купувачи, но фирмите за превози бързо ги оцениха.
Справка за модела
|
|
Kia Magentis (GD)
|
|
История
|
|
Февруари 2001 | Дебютира наследникът на Kia Clarus, южнокорейски лицензен вариант на Mazda 626. Magentis използва технологичната база на Hyundai Sonata ЕF и се оборудва с неговите 2.0- и 2.5- литрови бензинови мотори с мощност 136 и 169 к.с. съответно. Предлагат се три нива на оборудване - LX, SE и ЕX |
Ноември 2002 | Моделът е подложен на модернизация. Изцяло променени са предната оптика и стоповете Освежен е и интериорът |
Септември 2005 | На автосалона във Франкфурт е представено второто поколение Magentis |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
3 875 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 678 EUR
|
Динамо
|
363 EUR
|
Стартер
|
222 EUR
|
Водна помпа
|
52 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
511 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
118 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
38 EUR
|
Фар (комплект)
|
138 EUR
|
Калник
|
158 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
ЦЕНИ НА СТАРО
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2005
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
Kia Magentis 2.0 LX
|
4
|
100/136
|
17 880
|
-
|
-
|
-
|
8 400
|
7 250
|
Kia Magentis 2.0 SE
|
4
|
100/136
|
19 930
|
-
|
-
|
-
|
9 450
|
8 200
|
Kia Magentis 2.0 LX
|
4
|
100/136
|
18 715
|
-
|
12 050
|
10 100
|
9 050
|
-
|
Kia Magentis 2.0 SE
|
4
|
100/136
|
20 150
|
-
|
-
|
11 400
|
10 250
|
-
|
Kia Magentis 2.0 EX
|
4
|
100/136
|
20 875
|
-
|
13 400
|
11 200
|
-
|
-
|
Kia Magentis 2.5 V6 SE
|
4
|
124/169
|
24 630
|
-
|
-
|
-
|
11 900
|
10 050
|
Kia Magentis 2.5 V6 SE
|
4
|
124/169
|
21 650
|
-
|
-
|
12 450
|
11 150
|
-
|
Kia Magentis 2.5 V6 Automatic SE
|
4
|
124/169
|
24 830
|
-
|
-
|
14 400
|
13 050
|
-
|
Kia Magentis 2.5 V6 EX
|
4
|
124/169
|
21 650
|
-
|
14 100
|
12 250
|
-
|
-
|
Kia Magentis 2.5 V6 Automatic EX
|
4
|
124/169
|
25 605
|
-
|
16 650
|
14 150
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Kia Magentis (GD)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Kia Magentis (GD)
|
|
Работен обем
|
1 997-2 493 куб. см
|
Мощност
|
136-169 к. с. |
Максимална скорост
|
195-214 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
10.6-8.5 сек.
|
Hyundai Sonata (EF)
|
|
Работен обем
|
1 997-2 656 куб. см
|
Мощност
|
131-173 к. с. |
Максимална скорост
|
184-216 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.3-8.5 сек.
|
Daewoo Leganza (KLAV)
|
|
Работен обем
|
1 998-2 198 куб. см
|
Мощност
|
95-136 к. с. |
Максимална скорост
|
180-206 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.5-10.0 сек.
|
Opel Vectra (B)
|
|
Работен обем
|
1 598-2 597 куб. см
|
Мощност
|
75-195 к. с. |
Максимална скорост
|
175-238 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
17.0-7.9 сек.
|
Димитър Димитров