Палма де Майорка, Испания. Наш екип от мястото на събитието.
Когато през януари тази година Kia представи новия си модел Stinger в Детройт, повечето от специалистите бяха изненадани, но и силно впечатлени. Всъщност Kia разработва този модел повече от седем години, като началото му беше поставено още през 2011, когато беше демонстриран прототипът GT Concept. По-късно тази година серийният модел беше показан и в Европа, а сега корейците проведоха първите динамични тестове на Stinger. Те се състояха в Испания, наш екип бе на мястото на събитието и изпробвахме автомобила както по "цивилната" пътна мрежа (градско/извънградско), така и на писта. Ето и впечатленията ни.
Екстериор
Преди да се докоснем до автомобила си мислехме, че името Stinger (заимствано от американска зенитна ракета от клас "земя-въздух") е леко пресилено. Още с външния си вид обаче колата подсказва, че става дума за истински наземен изтребител. Stinger е чистокръвно GT (Grand Tourer - високоскоростен автомобил, създаден за пътуване на големи разстояния), като в същото време впечатлява с фастбек каросерията си с четири врати, къси надвеси и с голямото си междуосие (2905 мм). Всъщност моделът е разработен в Европа, а идеята му е да се противопостави на алтернативите от "голямата германска тройка". Външността на колата е стилна, съвременна, агресивна и определено изпъква на фона на доста уеднаквените алтернативи.
Като цяло пропорциите на автомобила наподобяват тези на Audi A7 Sportback, но всъщност Stinger има доста по-различно и индивидуално лице. Силуетът привлича внимание с плавните си форми, показващи отличната аеродинамика (Cx = 0.30). Той започва от издължения моторен отсек и куполообразния таван, за да достигне до компактната задница. Външният вид наистина е впечатляващ, доста различен от този на преките конкуренти и в същото време - фирмено разпознаваем. Последното се дължи най-вече на новата запазена марка на корейците - "тигровата" радиаторната решетка. В заключение можем да кажем, че специалистите от Kia са успели да направят една доста различна и впечатляваща визия.
Интериор
Изненадата ни продължи и когато се настанихме в салона на Stinger. Тук не се забелязват евтини материали и некачествена сглобка. Корейците са се постарали доста и без преувеличение може да се каже, че салонът не отстъпва на тези в утвърдените премиум марки. Изключително качествени и меки материали, изобилие от естествена кожа и алуминий и модерни, но същевременно не авангардни прибори. Седалките са снабдени с всички необходими ел. регулировки, със силно изразена странична поддръжка, но същевременно са удобни, ергономични и комфортни. Отзад те също предлагат много добър комфорт, като един от малкото минуси е свързан с по-късото разстояние за краката на пътниците на втория ред. Това обаче може да се усети само от ръстови пасажери и при положение, че предните кресла са силно изтеглени назад.
Уредите са компилация от аналогови циферблати и електронни дисплеи и се характеризират с много добра информативност. Head up-дисплей дублира най-важната информация точно пред погледа на водача, а интересното е, че подобно на този при BMW, се проектира директно на ветроупорното стъкло. Мултимедийният комплекс пък разполага с огромен екран и с отличната навигация на Tom Tom. Аудиосистемата, която е част от него, е дело на корифеите от Harman Kardon, има 15 високоговорителя в купето, кристалночист и същевременно много силен звук. С други думи спокойно можем да кажем, че интериорът ще допадне и на най-големите автомобилни маниаци, защото вниманието към детайла определено е налице.
Двигатели
Първата версия на Stinger, която попадна в ръцете ни, беше оборудвана с дизелов двигател (моделът се предлага с два бензинови и един дизелов агрегати) и честно да си признаем, бяхме леко разочаровани. Предвид външността на колата очакванията ни бяха доста по-големи. Иначе дизелът е икономичен (среден разход под 6/100), но определено му липсва динамика. Моторът 2.2 CRDi е с мощност 200 конски сили и предава момента на четирите колела през фирмената осемстепенна автоматична скоростна кутия. Явно обаче, трансмисията е предназначена и настроена основно за мощната бензинова версия и при дизела се усеща "леко замисляне".
Двулитровият 2.0 T-GDI бензинов двигател, също както дизела, е четирицилиндров, но динамиката му е значително по-добра. Той е с мощност 255 коня, развърта се лесно и тъй като тази модификация е само със задно предаване, е отличен вариант за любителите на дрифта. Този мотор показва оптимален баланс между икономичност и удоволствие от шофирането, но в никакъв случай не можем да го определим като най-добрия. Най-много ни допадна 3.3-литровият V-образен шестцилиндров мотор, предаващ въртящия си момент и на четирите колела през гореспоменатата осемстепенна автоматична скоростна кутия. Този двигател разполага с мощност от 370 конски сили, които направо спират дъха.
Ходови характеристики
Ще започнем с факта, че колата стои като "залепена за асфалта". Причина за това са ниският център на тежестта, както и многото асистиращи възли и агрегати. За версията със задно предаване корейците са избрали диференциал с повишено триене, а за пълноприводната е налична система контролираща т.нар. векторна тяга, включваща при нужда спирачките на колелата с по-малко сцепление. "Електронни спасители" от сорта на система за екстремно спиране, адаптивно окачване и други допринасят за безопасността, комфорта и сигурното привеждане на колата в покой.
Що се отнася до возията, тя може да бъде както много твърда, така и доста комфортна. За това се грижи пневматика, разполагаща с електронна система, променяща настройките на окачването на автомобила. Последната има пет режима на работа - Smart, Eco, Comfort, Sport и Sport+. Истинското удоволствие от ездата на Stinger може да се усети на режим Sport+, използван в най-мощната GT-версия с 370 конски сили. Тогава ускорението до 100 км/ч става за 4.9 секунди, а за безпроблемното поведение в завоите се грижи 4х4 системата, която при нужда разпределя момента до 40% към предната ос.
Цена
И тук идваме до един от най-основните плюсове на автомобила, отличаващ го от моделите, с които иска да се конкурира. Новата спортно изглеждаща Kia с раздути калници, която не без основание е наричана "Корейската Panamera", е доста по-евтина от алтернативите от германската премиум тройка, както и от аналогичните предложения на Lexus и Infiniti. Цената стартира от 70 000 лв, а топ изпълнението е 115 000 лв.
Поставете оценка:
☆
☆
☆
☆
☆
2.5
Оценка 2.5 от 4 гласа.