Отидете към основна версия

37 237 88

"Москвич" с фабричен металик!

  • азлк-
  • москвич-
  • 2140-
  • металик

Живелите по време на зрелия социализъм трудно биха приели Москвич-2140 за историческа или колекционерска ценност. Тогава абревиатурата АЗЛК неслучайно се дешифрираше като "Ах, защо ли те купих?!".

Ако сред тези паметници на съветската инженерна мисъл все пак има редки екземпляри, които представляват интерес за колекционерите, това несъмнено са малкото боядисани фабрично в т.нар. "рефлексен емайл". Така в АЗЛК наричат боята металик.

Продукцията на Московския автомобилен завод може да се похвали с всичко друго освен с качество, но именно там далеч преди ВАЗ и ГАЗ започват да боядисват колите в металик. Първите експериментални образци в цвят "Орфей" (златисто) и "Снежна кралица" (сребристо) са показани на изложението ВДНХ през 1974 и 1975 г.

Първоначално АЗЛК проучва възможността да купува рефлексните бои от американския гигант DuPont, който още по онова време разполага с технология за производство на всякакви цветове и нюанси. Руснаците обаче срещат трудности с бързата полимеризация, с която скоростта на поточната линия не може да се справи.

Ето защо за доставчик е избран немският концерн Herberts. Първите партиди Москвич-2140 с цвят "Алигатор" (зелено), "Садко" (синьо) и "Форел" (светлосиньо) слизат от конвейера в началото на 1977 г.

По този начин АЗЛК удовлетворява многобройните заявки на външнотърговските представителства за обогатяване на цветовата палитра на продукцията с металици. Част от боядисаните с вносни лакове автомобили все пак попада и на вътрешния пазар в СССР.

"Москвичът" на снимките е решен в цвят "Снежна кралица" или сребрист металик. Произведен е през 1984 г. и до момента е изминал едва 15 957 км.

От вътрешната страна на капака на багажника са се запазили три хартиени етикета с името на боята. На тях пише, че тя е доставена от немската компания Glasurit, част от концерна BASF. Това прави автомобила още по-рядък, тъй като по това време АЗЛК купува такива бои от югославската Helios.

Автомобилът е съхранен в прекрасно състояние най-вече заради допълнителната антикорозионна обработка, на която е подложен в началото на 90-те. Оборудван е с двигател УЗАМ-412Д, дефорсиран от 75 на 68 к.с., за да може да работи на евтин бензин А-76.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини